Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Ted Selander skrivet 29 juni 2016, 16:24:52 PM

Titel: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Ted Selander skrivet 29 juni 2016, 16:24:52 PM
Enligt säker källa, har Fridströms i Rimbo sagt upp avtalet med Nobina (som underleverantör till Norrtäljeavtalet). Från mars 2017 kommer Nobina att köra i egen regi. Bristande lönsamhet anges som orsak.
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: homer skrivet 29 juni 2016, 20:13:57 PM
Oj då.

Kommer man öppna den Gamla busslink depån eller blir vagnarna kvar på Fridströms depå?

Har Fridströms någon annan trafik? har man beställningskörningar så man kan ha kvar några gubbar`?
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Ersa skrivet 29 juni 2016, 20:20:16 PM
Vallbydepån planeras att väckas ur sin tillfälliga dvala.
Utöver de 12 st SL-vagnarna som leasas från Nobina, har Fridströms i skrivande stund 9 st egna bussar.
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Jacob med C skrivet 29 juni 2016, 20:44:51 PM
Vad har Fridströms för egna fordon?
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Lars_L skrivet 29 juni 2016, 20:46:53 PM
Onekligen intressant. Att man kan vara missnöjd med ersättningen (den är ju låg som den är generellt) må ju vara förståerligt. Men att man inte hittar fram till en lösning är ju något märkligare - såvida detta inte bara är en del av ett utdraget förhandlingsspel.

För Nobina borde det ju rimligen bli dyrare att köra i egen regi, än att anlita Fridström, även om deras ersättning skulle höjas. Svårt också med en så pass liten satelitdepå, men stor nog för att ändå behöva fungera relativt självständigt - om man inte ska få en massa andra extrakostnader i form av tank och städ i annan depå etc.
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 juli 2016, 10:31:36 AM
Trist,  Fridströms har kört som underhuggare så länge jag kan minnas.  Mina första bilder tog jag 1992.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Ersa skrivet 01 juli 2016, 11:35:58 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 01 juli 2016, 10:31:36 AM
Trist,  Fridströms har kört som underhuggare så länge jag kan minnas.  Mina första bilder tog jag 1992.

Man var väl i början minst fyra stycken SL-underentreprenörer i Roslagen, vilkas SL-historia började i mitten av 1970-talet då ett flertal kommunala skolskjutsar (i sin tur grundade på 1950-talet) fick SL-nummer för att även allmänheten skulle kunna åka med vid behov. Kort ur minnet:

- 648, med SL-start under 1973. Detta som ersättning för SJ-linje 816 Knutby-Rånäs-Rimbo som SJ Buss i Uppsala lade ner detta år. 816 in sin tur var en ersättning för det nedlagda tåget på samma sträcka.
Linjen har genom åren körts gemensamt av Rånäs Taxi (heter idag Roslagsbuss), SL/Busslink samt Fridströms.

- 646, med SL-start sensommaren 1975
Grundades som kommunal skollinje under 1950-talet. Kördes i början av en taxiåkare i Gottröra jag just nu inte kommer på namnet på. Taxifirman och dess två fordon såldes senare till Fridströms, som ensamma kört vidare sedan dess.

- 649, med SL-start sensommaren 1975
Grundades som kommunal skollinje under 1950-talet och kördes av Fridströms, vilken fortsatte efter 1975, och än in idag.

- Strax söder om 646:ans färdväg har vi ju dessutom ett antal f.d. kommunala skollinjer i Vallentuna kommun som kördes av Tusses Buss, vilken även fortsatte efter att linjerna kom under SL-regi (i 66x-serien), och sedermera även för Swebus. Detaljer i detta kan nog bl.a Lars-Håkan reda ut mycket bättre än jag.

- Om vi ser till hela länet och 2000-talet kan vi ju lägga Kerstins Taxi på Södertörn som körde några smålinjer under Busslink/Keolis i många år. Numera är väl även de helt borta från SL-trafiken?
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 juli 2016, 13:17:31 PM
Citat från: Lars_L skrivet 29 juni 2016, 20:46:53 PM
Onekligen intressant. Att man kan vara missnöjd med ersättningen (den är ju låg som den är generellt) må ju vara förståerligt. Men att man inte hittar fram till en lösning är ju något märkligare - såvida detta inte bara är en del av ett utdraget förhandlingsspel.

För Nobina borde det ju rimligen bli dyrare att köra i egen regi, än att anlita Fridström, även om deras ersättning skulle höjas. Svårt också med en så pass liten satelitdepå, men stor nog för att ändå behöva fungera relativt självständigt - om man inte ska få en massa andra extrakostnader i form av tank och städ i annan depå etc.

Ja det blir säkert dyrare på "sista raden", men alla sådana merkostnader brukar ju sällan vägas in.
Som oftast är det ju så att den som har kontraktet ska tjäna ett par procent när man lejer ut jobben, har man då räknat hem en körning med lägre pris än alla andra kan det vara svårt att hitta någon av dessa andra som både vill köra billigare än sitt eget anbud och dessutom få typ 5-10% ytterligare avdraget.

Nu vet jag inte hur avtalet med Fridströms ser ut, om man bara bemannar bussarna vilket innebär att ersättningen bara avser förartid eller om man även har kapital och underhållskostnader, skatt o försäkring, bränsle etc för de fordon man har tilldelats.

Gamla bussar kan ju dra iväg rejält i extra kostnader som man då har väldigt svårt att påverka.
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Ersa skrivet 01 juli 2016, 14:58:34 PM
Citat från: Jacob med C skrivet 29 juni 2016, 20:44:51 PM
Vad har Fridströms för egna fordon?

EGR799, Setra S415GT-HD, 2012
EFW667, Setra S416GT-HD, 2011
DEL443, Setra S416UL, 2009
BGY567, Setra S415GT, 2008
UCH531, Setra S415GT-HD, 2007
BXY157, Mercedes-Benz 516CDI Atlas Sprinter, 2010
DDU566, Mercedes-Benz O515 Sprinter Transfer, 2009
RNM025, Scania L94UB Vest V25, 2001
UKZ892, Volvo B12B 8700, 2001
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 juli 2016, 16:00:14 PM
Citat från: Lars_L skrivet 29 juni 2016, 20:46:53 PM
Onekligen intressant. Att man kan vara missnöjd med ersättningen (den är ju låg som den är generellt) må ju vara förståerligt. Men att man inte hittar fram till en lösning är ju något märkligare - såvida detta inte bara är en del av ett utdraget förhandlingsspel.

För Nobina borde det ju rimligen bli dyrare att köra i egen regi, än att anlita Fridström, även om deras ersättning skulle höjas. Svårt också med en så pass liten satelitdepå, men stor nog för att ändå behöva fungera relativt självständigt - om man inte ska få en massa andra extrakostnader i form av tank och städ i annan depå etc.

Tankning går alldeles utmärkt att sköta på extern mack för de fordon som inte passerar någon av depå med tankmöjligheter, för städning behövs ju inga jättelokaler och tvätta kan man garanterat göra på flera ställen i Rimbo, dock är ju mkt av detta inte "SL Mässigt"

Dock så bör det i slutänden bli billigare att slippa bygga upp en egen parallell organisation
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Lars_L skrivet 01 juli 2016, 16:16:25 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 juli 2016, 16:00:14 PM
Tankning går alldeles utmärkt att sköta på extern mack för de fordon som inte passerar någon av depå med tankmöjligheter, för städning behövs ju inga jättelokaler och tvätta kan man garanterat göra på flera ställen i Rimbo, dock är ju mkt av detta inte "SL Mässigt"

Dock så bör det i slutänden bli billigare att slippa bygga upp en egen parallell organisation

Fast det gäller ju då att det finns RME på macken. Men visst det andra går ju att lösa. Min utgångspunkt var nog bara hur man inom SL-trafiken och de stora bolagen brukar välja att lösa sådana här saker och inte minst Nobina. 
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Joakim Wahlberg skrivet 01 juli 2016, 16:33:47 PM
Björcks buss kör väl fortf. 779 och 782 i Nykvarn? Eller har det ändrats på senare tid? Linjenätet i Nykvarn är ju lite förändrat sen nåt år tillbaka.
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 juli 2016, 17:00:38 PM
Citat från: Lars_L skrivet 01 juli 2016, 16:16:25 PM
Fast det gäller ju då att det finns RME på macken. Men visst det andra går ju att lösa. Min utgångspunkt var nog bara hur man inom SL-trafiken och de stora bolagen brukar välja att lösa sådana här saker och inte minst Nobina.

Flera av de stora aktörerna rullar ut HVO pumpar på mackarna nu, bara fördelar att hänga på där jmf med RME.

Finns det bara en marknad vilket jag är övertygad att det gör i Rimbo med alla lastbilsåkare så kommer den pumpen nog inom kort.



Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Ersa skrivet 01 juli 2016, 17:18:20 PM
Tre pumpar för diesel, RME samt HVO finns redan i Rimbo. De ligger intill kommundelens enda tvätthall som klarar miljökraven på återvunnet vatten. Allt detta inne på Fridströms depå. Att krångla in bussar på de två återstående vanliga personbilsmackarna i Rimbo samhälle är inget jag skulle rekommendera. Först och främst finns där bara vanlig diesel, och utrymmet är dessutom såpass begränsat att inte ens lastbilsåkare använder dem. Vid något enstaka större tekniskt fel på byns alla tungfordonspumpar en kväll för några få år sedan blev det snabbt en kö av lastbilar och bussar till pumpen på OK-macken vid Roslagsstoppet/Söderhall. Numera finns även en dieselpump i "grusgrupen" vid Ledinge.

Närmaste godkända tvätthall och pump för RME utanför Rimbo finns på SL-depån i Norrtälje, samt enbart en tvätthall hos Volvo Truck Center i Norrtälje. Ända sedan senaste trafikstarten 2011 har även Hallstaviksbaserade bussar tvättats och tankats regelbundet i Rimbo på sina raster, just för att det inte går att komma ifrån att Rimbo sedan 130 år är det naturliga "navet" för service mitt mellan Uppsala/Arlanda-Norrtälje och Hallstavik-Stockholm. Oavsett hur olika passerande avtal ser ut och vilka trafikföretag som kör var.
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Lars_L skrivet 01 juli 2016, 17:33:54 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 juli 2016, 17:00:38 PM
Flera av de stora aktörerna rullar ut HVO pumpar på mackarna nu, bara fördelar att hänga på där jmf med RME.

Finns det bara en marknad vilket jag är övertygad att det gör i Rimbo med alla lastbilsåkare så kommer den pumpen nog inom kort.

Jo, Ersa har ju gett svar nedan - frågan är ju om Fridströms behåller RME om man inte längre har några fordon som rullar på bränslet, och i annat fall hur mycket påslaget blir där för att Nobina ska använda pumpen?

När det gäller HVO så är det ju jättebra så länge det är skattebefriat. Än har ju bara EU medgett detta för två år. Annars ligger det ju en bra bit över RME i prisbild (men å andra sidan har ju bränslet stora driftsfördelar).
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Ersa skrivet 01 juli 2016, 18:05:30 PM
Tvätteriet i samhället som också arbetar på uppdrag för Stockholms läns landsting, har egna lastbilar, och var det första lastbilsåkeriet i trakten som fick krav på (valfritt) fossilfritt bränsle i lastbilarna. De är en av de stora externa kunder som tankar RME på Fridströms, och fler krav på fossilfritt även på lastbilssidan lär det säkert bli med tiden.
Nu är ju dessa ovanjordstankar iofs flyttbara, men hur man än gör är det nog ändå billigare att alla tungfordon runtom samhället samsas vid någon större allmän pump (serviceanläggning) istället för att alla ska skaffa varsin egen privat småpump inne på varenda SL-satellitdepå, samt inne på varenda lastbilscentral.
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: eldani skrivet 01 juli 2016, 18:09:33 PM
Citat från: Ersa skrivet 01 juli 2016, 17:18:20 PM
Tre pumpar för diesel, RME samt HVO finns redan i Rimbo. De ligger intill kommundelens enda tvätthall som klarar miljökraven på återvunnet vatten. Allt detta inne på Fridströms depå. Att krångla in bussar på de två återstående vanliga personbilsmackarna i Rimbo samhälle är inget jag skulle rekommendera. Först och främst finns där bara vanlig diesel, och utrymmet är dessutom såpass begränsat att inte ens lastbilsåkare använder dem. Vid något enstaka större tekniskt fel på byns alla tungfordonspumpar en kväll för några få år sedan blev det snabbt en kö av lastbilar och bussar till pumpen på OK-macken vid Roslagsstoppet/Söderhall. Numera finns även en dieselpump i "grusgrupen" vid Ledinge.

Närmaste godkända tvätthall och pump för RME utanför Rimbo finns på SL-depån i Norrtälje, samt enbart en tvätthall hos Volvo Truck Center i Norrtälje. Ända sedan senaste trafikstarten 2011 har även Hallstaviksbaserade bussar tvättats och tankats regelbundet i Rimbo på sina raster, just för att det inte går att komma ifrån att Rimbo sedan 130 år är det naturliga "navet" för service mitt mellan Uppsala/Arlanda-Norrtälje och Hallstavik-Stockholm. Oavsett hur olika passerande avtal ser ut och vilka trafikföretag som kör var.

Det finns möjlighet att tanka dom Hallstaviksbaserade bussar i Hallstavik vid deras uppställningsplats. Att kunna tankas möjligheten försvann när Keolis hade hand om trafiken men när Nobina tog över trafiken så kom möjligheten att kunna tanka i Hallstavik tillbaka.
Om man har löst av tankning av bussarna och städning av bussarna i Hallstavik så löser nog dom ett i Rimbo också. Sen får dom göra som dom gör med dom Hallstaviksbaserade bussar att dom tvättas när dom är i Norrtälje. Som dom har alltid löst det med dom Hallstaviksbaserade bussar är det var busslink och sedan när det blev Keolis och nu Nobina.
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 juli 2016, 18:19:22 PM
Citat från: Lars_L skrivet 01 juli 2016, 17:33:54 PM
Jo, Ersa har ju gett svar nedan - frågan är ju om Fridströms behåller RME om man inte längre har några fordon som rullar på bränslet, och i annat fall hur mycket påslaget blir där för att Nobina ska använda pumpen?

När det gäller HVO så är det ju jättebra så länge det är skattebefriat. Än har ju bara EU medgett detta för två år. Annars ligger det ju en bra bit över RME i prisbild (men å andra sidan har ju bränslet stora driftsfördelar).

Förmodligen lär RME gå samma framtid till mötes som Etanolen redan gjort, tittar man på totalkostnaden så har HVO jättefördelar, främst driftmässiga.



Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Ersa skrivet 01 juli 2016, 18:38:06 PM
Citat från: eldani skrivet 01 juli 2016, 18:09:33 PM
Det finns möjlighet att tanka dom Hallstaviksbaserade bussar i Hallstavik vid deras uppställningsplats. Att kunna tankas möjligheten försvann när Keolis hade hand om trafiken men när Nobina tog över trafiken så kom möjligheten att kunna tanka i Hallstavik tillbaka.
Om man har löst av tankning av bussarna och städning av bussarna i Hallstavik så löser nog dom ett i Rimbo också. Sen får dom göra som dom gör med dom Hallstaviksbaserade bussar att dom tvättas när dom är i Norrtälje. Som dom har alltid löst det med dom Hallstaviksbaserade bussar är det var busslink och sedan när det blev Keolis och nu Nobina.

Busslink/Keolis tankade sina Rimbobaserade bussar regelbundet hos Fridströms. Av de Hallstaviksbaserade bussarna är det väl bara max en fjärdedel av dem man kan få in till Norrtälje per vardag, vilket gör att det inte går att uppfylla huvudmannens krav på att bussarna alltid ska vara rena. Vissa av de Hallstaviksbaserade långmilarna skulle rentav behöva tvättas och städas två gånger per vardag under de riktigt jobbiga årstiderna. När Busslink körde sitt gamla avtal var tvättkraven inte lika hårda som idag.
Hur man än vänder och vrider på det så måste SLL en dag inse att man inte kan fortsätta envisas med upplägget med många tiomilaversioner av 639or som varken kan tvättas i Stockholm eller Hallstavik, utan bara mitt på linjen. Då blir det att regelbundet fortsätta "nödtanka" bussar under tiden de är fullsatta med passagerare, vilket inte känns helt seriöst ur passagerarnas synvinkel.
Bryt linjen i Rimbo och skapa en omstigningspunkt mellan två nya linjer där. På denna ort ser man till att tanka, tvätta och städa en massa bussar under dagtid. Om man måste byta buss från 676 till 637, 636, 641 och andra linjer i Norrtälje är det väl för sjutton precis lika enkelt att byta buss i Rimbo för vidare färd mot Hallstavik?

Men större förändringar i linjeuppläggen lär väl knappast komma förrän inne på nästa avtal, efter sommaren 2021.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 juli 2016, 18:19:22 PM
Förmodligen lär RME gå samma framtid till mötes som Etanolen redan gjort, tittar man på totalkostnaden så har HVO jättefördelar, främst driftmässiga.

Absolut. HVO är framtiden. Både för linjetrafiken och beställningstrafiken.
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 juli 2016, 19:07:21 PM
Tack Ersa för de  historiska återblicken.
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Ersa skrivet 01 juli 2016, 19:37:42 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 01 juli 2016, 19:07:21 PM
Tack Ersa för de  historiska återblicken.

Ingen orsak! Hur historiken ser ut bakåt i tiden på det ställe där man arbetar har alltid intresserat mig. Vad det är för arv och traditioner man fått förmånen att föra vidare. :)
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 01 juli 2016, 19:42:09 PM
Med tanke på Ersas ständigt återkommande förslag om att införa bussbyten i Rimbo:

Att behöva byta buss upplevs av de flesta resenärer som en försämring och kan i värsta fall skrämma bort resenärer. Att det är dåligt på en plats innebär inte att man ska göra det dåligt på en annan plats också.
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 juli 2016, 19:47:15 PM
Själva städningen är ju i mitt tycke ett mindre problem när det gäller den här storleken på depå, det sköter enklast varje chaufför.
När det gäller tankning ska man givetvis gå ihop och använda de pumpar som finns oavsett ägare, det finns ju ingen idé att varje åkare ska smälla upp en egen farmartank.

Tvätt brukar vara ett stort problem, man behöver inte ha värst många bussar innan en egen tvätthall är intjänad, när det kostar 400-900:-/borsttvätt på de flesta ställen så förstår man årskostnaden om man har 10-15 bussar, i Rimbo finns det ju redan tvättmöjligheter så det är ju en prisfråga vad som är ekonomiskt fördelaktigast.

Visst kommer man billigare undan med en tvättplatta med högtryck och/eller handdragen borstmaskin och i slutänden så ser nog bussarna fräschare ut en längre tid.

Jag undviker i det längsta att borsttvätta på platser där man tvättar linjebussar i mängd eller kanske skogsbilar och trailerdragare.

Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Ersa skrivet 01 juli 2016, 21:55:04 PM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 01 juli 2016, 19:42:09 PM
Med tanke på Ersas ständigt återkommande förslag om att införa bussbyten i Rimbo:

Att behöva byta buss upplevs av de flesta resenärer som en försämring och kan i värsta fall skrämma bort resenärer. Att det är dåligt på en plats innebär inte att man ska göra det dåligt på en annan plats också.

Då måste vi omgående förlänga minst hälften av 676 åtminstone till Grisslehamn. Samt införa lika långa direktlinjer ut på Värmdölandet samt ner till Torö. Detta med start nu på måndag morgon. Samt införa SL-linjer från Tekniska högskolan till Västerås, Eskilstuna och Nyköping (vilket är samma 10-milsavstånd). Införs dessa ej, så skrämmer vi bort alla resenärer! ;)
Eller så accepterar man bara att det inte alls är speciellt "dåligt" att man klarar sig undan med bara ett enda bussbyte (till en ny ren buss) på en över 10 mil lång sträcka. Sanningen är dessutom att det inte alls finns bara "en plats" med detta hemska byte, utan väldigt många. Detta då 639 är den enda linje som man kan sitta på från innerstan och 10 mil i sträck. Det borde då således vara "dåligt" på precis alla andra 100-tals SL-linjer i alla andra väderstreck ut mot landsbygden.

Man kan ju även hålla inne med alla förbättringsförslag, och bara låta gamla bristfälliga upplägg fortsätta år ut och år in. Om man tycker att dagens tankningar mitt på linjen med folk i, och medföljande förseningar, är ett fullgott upplägg.
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Lars_L skrivet 01 juli 2016, 22:14:52 PM
Bara skattereglerna inte blir ogynsamma för HVO kontra RME, så tror ju också att den förra är det som har framtiden för sig (ofta innehåller ju också HVO inslag av RME iofs). Problemet är ju EU;s något strikta direktiv och hur man har valt att se på denna typ av bränslen. HVO ligger ju upp till 40 procent högre i tillverkningskostnad än vanlig diesel. Med skattebefrielse blir det ju mer eller mindre samma pris som för diessel. Men troligen kan det lösas genom att man ställer hårda krav på vad HVO tillverkas från - det är ju där problematiken ur klimatperspektiv uppstår; och som aktualiserar frågan om skatterabatt.

När det gäller långa linjer är ju trenden från Trafikförvaltningen - om än mycket långsiktigt - att man vill förlänga 676 till Hemmesta på Värmdö. Samtidigt som stockholms stad bestämmer att minska filerna på Vasagatan, utan att införa separata kollektivtrafikfiler, för att få plats med cyklar med hänvisning till att det inte kommer blir aktuellt med stomlinjer där. Jo, kanske är det så att inte ens Trafikförvaltningen tror på sin stomlinjestrategi eftersom man tydligen inte kommunicerar den med stadens trafikkontor.

I exempelvis Köpenhamn har det ju varit en ganska långsiktig trend att förlänga linjer som ofta tar upp till ett par timmar att köra. Så när trafikplanerare på myndigheterna får bestämma, så är nog trenden ändå att föreslå långa linjer; de ger bäst restidsvinster eftersom resenärerna slipper ett byte. Ju längre desto bättre alltså.

Men visst, tvåtimmars linjer är mycket knepiga att hålla, med tanke på allt från förseningsrisk, avlösningsbehov till sådana triviala saker som tankning. Det sistnämnda bör ju dock inte vara ett skäl för att dela på linjer; det går ju ända att beställa vagnar med möjlighet till större tankvolym. Ser väl inte heller - med tanke på hur många Hallstavikvagnar som står uppställda hela dagen vid Tekniska, att det skulle vara så svårt att få till en jämnare utnyttjandegrad på vagnarna, men det kräver ju att man lägger in det som en parameter när omloppen görs. 



Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Ersa skrivet 01 juli 2016, 23:10:01 PM
Citat från: Lars_L skrivet 01 juli 2016, 22:14:52 PM
Men visst, tvåtimmars linjer är mycket knepiga att hålla, med tanke på allt från förseningsrisk, avlösningsbehov till sådana triviala saker som tankning. Det sistnämnda bör ju dock inte vara ett skäl för att dela på linjer; det går ju ända att beställa vagnar med möjlighet till större tankvolym. Ser väl inte heller - med tanke på hur många Hallstavikvagnar som står uppställda hela dagen vid Tekniska, att det skulle vara så svårt att få till en jämnare utnyttjandegrad på vagnarna, men det kräver ju att man lägger in det som en parameter när omloppen görs.

Visst kan man "dra i andra änden" och få till smidiga lösningar med dagens uppställda fordon på Tekniska. Dessa kan ju rulla i annan trafik (om den "livsfarliga" dörrställningen 1-1-0 godtas), och i samband med detta även tvättas/städas/tankas på annan depå under dagen, innan återfärd norrut på 639 blir av. Det är ett annat sätt att lösa problemen med dagens upplägg. Huvudsaken man gör något, och inte som idag bara låter det mesta förbli i något som upplevs som gamla halvmesyrer.

Beställa vagnar med större tankar går också, men då blir inte bara 676 utan även 639 en speciallinje med låsta "egna" specialspecade bussar, som rör till det för trafikledarna om man snabbt har behövt skifta runt fordon. Helt plötsligt går det kanske någon "vanlig SL-buss" på 639 på en lördag, och så kan det bli soppatorsk i Edsbro om man inte lyckats hitta någon ledig person som på fritiden kunnat åka ner och låsa upp RME-tanken i Rimbo.
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Kristian skrivet 01 juli 2016, 23:14:56 PM
Citat från: Ersa skrivet 01 juli 2016, 11:35:58 AM
- Om vi ser till hela länet och 2000-talet kan vi ju lägga Kerstins Taxi på Södertörn som körde några smålinjer under Busslink/Keolis i många år. Numera är väl även de helt borta från SL-trafiken?
Jo, utöver 850 så körde hon ringlinjen 857 (Spångbro-Sunnerby-Fullbro-Spångbro) som lades ned i början av 00-talet.

Inte för att det rör Roslagen, men ändå. :)
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 01 juli 2016, 23:19:46 PM
Det finns ju en annan lösning, att man bibehåller linjen men bryter lämpliga omlopp i Rimbo (med SL:s goda minne) sådant har ju förekommit i flera fall tidigare av samma skäl, bränslepåfyllning.

Givetvis bryter man inte omlopp under maxtimmarna och det finns det ju heller ingen anledning till, bussarna behöver ju inte tankas mellan 06:30 och 08:00 på södergång eller mellan 16:00 till 18:00 på nordgång.

Här kan man ju om så önskas också anordna förarbyte.

Gamla bussar med 280-315 liters tankar avsedda för förortstrafik fungerar inte så värst bra på omlopp med tre varv på 639 och så länge man måste dras med sådana är detta en behändig lösning istf att göra akuta bussbyten.
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Ersa skrivet 03 juli 2016, 11:32:24 AM
Bekymret med 639 idag är ju att den princip redan utvecklats till två separata linjer, med två olika slag trafikupplägg (motorväg resp landsväg), två olika ersättningsmodeller (VBP i söder samt kilometerersättning i norr) och utrustningskrav (bälten, AC och wifi enbart Rimbo-Hallstavik). Samt att det varenda dag är förvirring vid Tekniska då man får frågor av ovana resenärer som upplever skyltning, information och logik som otydlig/ologisk/svår. Främst med tanke på att hälften av bussarna går 5½ mil och andra hälften 10 mil, trots att de har samma linjenummer. Många påstigande tar dessutom fel avgångar av misstag då de inte förstått att Hallstaviksskyltade bussar går via Rimbo, samt att Rimboskyltade bussar inte går vidare till Hallstavik, vilket ibland skapar irritation.

Två olika linjenummer hade varit mycket tydligare för alla, och som Lars-Håkan skriver kan man ju ändå ha en hel del genomgående trafik under rusningarna, där bussen byter linjenummer i Rimbo och fortsätter direkt utan att passagerarna behöver byta buss. Hur detta fungerar är det ju bara att skriva ut i en samlingstidtabell, samt få ut infon i reseplaneraren.
Bara detaljen att inga södergående bussar från Hallstavik får skyltas Rimbo är ju nästan löjligt. Detta då tre Rimbopass varje vardag avslutas i Hallstavik, och därmed måste tomköras 5 mil hem, istället för att få köras i linjetrafik.
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Lars_L skrivet 03 juli 2016, 15:31:00 PM
Citat från: Ersa skrivet 01 juli 2016, 23:10:01 PM
Visst kan man "dra i andra änden" och få till smidiga lösningar med dagens uppställda fordon på Tekniska. Dessa kan ju rulla i annan trafik (om den "livsfarliga" dörrställningen 1-1-0 godtas), och i samband med detta även tvättas/städas/tankas på annan depå under dagen, innan återfärd norrut på 639 blir av. Det är ett annat sätt att lösa problemen med dagens upplägg. Huvudsaken man gör något, och inte som idag bara låter det mesta förbli i något som upplevs som gamla halvmesyrer.

Beställa vagnar med större tankar går också, men då blir inte bara 676 utan även 639 en speciallinje med låsta "egna" specialspecade bussar, som rör till det för trafikledarna om man snabbt har behövt skifta runt fordon. Helt plötsligt går det kanske någon "vanlig SL-buss" på 639 på en lördag, och så kan det bli soppatorsk i Edsbro om man inte lyckats hitta någon ledig person som på fritiden kunnat åka ner och låsa upp RME-tanken i Rimbo.

Jo, nu är det ju inte så många andra linjer som rullar från Tekniska, så den lösningen är väl lite knepig. Min poäng var väl att man exempelvis kan skifta buss vid Tekniska (och för den delen Hallstavik och Rimbo också). Vid Tekniska har man ju till och med fasta uppställningsplatser, så där borde ju en sådan lösning kunna fungera ganska smärtfritt. Men kräver helst att det finns en marginal på extra uppställningsplats, så att man inte behöver använda samma för båda bussarna. Det finns nog lösningar.

Nej, visst det är väl ett problem om det inte finns tillräckligt med tankvolym om man måste byta buss etc. . Men det får väl trafikledaren ha lite koll på och då löser man det nog. De gångerna får man ju improvisera fram ett bussbyte vid något ställe längs vägen.

Sedan angående skyltningen, så skulle det väl annars kunna vara ett tips att man använder "via Rimbo" i destionationsskylten, verkar ju vara motiverat här. 

Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Ersa skrivet 03 juli 2016, 15:54:53 PM
Vid hållplatserna för 639 och 676 på Tekniska vore ju en riktig karta att föredra. Tillräckligt utzoomad att hela 676, 639 (samt 641 och 642) tydligt kan märkas ut. Samt var Rimbo, Hallstavik, Herräng och Norrtälje ligger i förhållande till varandra på kartan. Detta är det många ovana resenärer som inte har en klar bild av idag.
På kartorna i 639ans två hållplatskurer på Rimbo station idag ser man t.ex som mest till Brottby i söder och Edsbro i norr, vilket inte ger en tillräckligt bra helhetsbild över hela linjens dragning.

Det finns en hel del man kan förbättra för kunderna i trafikområdet i längre in i framtiden, men det gäller ju att man då har bra kommunikation mellan alla parter, samt att det finns optimism och lyhördhet hos Trafikförvaltningen.
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Lars_L skrivet 04 juli 2016, 06:19:10 AM
Nu är vi något utan får ämnet, men vad som saknas tycker jag är väl bra schematiska linjenätskartor (s.k. tunnelbanekartor). Riktiga kartor med linjerna utmärkta är ju bra för vissa syften, men de ger en väldigt dålig överblick, särskilt om det är stora områden och man inte är helt hemma i områdets geografi. Tyvärr är ju då linjekartor som finns i tidtabellshäftena väldigt undermåliga, men där tycker jag TFL (i övrigt inte världen bästa på kommunikation), har en bra lösning; för varje knutpunkt har man ju en särskild framtagen linjenätskarta som visar på ett enkelt och snabbt sätt destinationer och alla större hållplatser för linjerna som går från knutpunkten.
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Carl Eric skrivet 04 juli 2016, 08:59:09 AM
Kanske dags att dela upp tråden i två delar, en om att Fridström lämnar trafiken och (ytterligare) en tråd om 639:ans trafikupplägg...
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 04 juli 2016, 19:29:43 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 04 juli 2016, 08:59:09 AM
Kanske dags att dela upp tråden i två delar, en om att Fridström lämnar trafiken och (ytterligare) en tråd om 639:ans trafikupplägg...

Knappast!
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Bussmicke skrivet 09 juli 2016, 20:43:48 PM
Varför inte?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Ersa skrivet 09 juli 2016, 21:18:57 PM
Har man något att skriva om ursprungsämnet kan man väl bara fortsätta skriva i den existerande tråden? Dessutom är den bara tre sidor än så länge, och därför knappast svåröverskådlig. Skulle den i framtiden bli uppåt sju-åtta sidor med många helt olika ämnen (utan släktskap med varandra) kan man nog ju dela den först då.
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Joakim Wahlberg skrivet 09 juli 2016, 23:11:20 PM
Nu är den uppe i åtta sidor enligt min telefon ;) ;)

Eftersom vi ändå verkar lämnat ämnet, liksom...
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: Ersa skrivet 09 juli 2016, 23:23:37 PM
Tja, vem som helst, även du, får skriva inlägg som återknyter till ämnet. :P
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: eldani skrivet 29 augusti 2016, 21:27:34 PM
Citat från: Ted S skrivet 29 juni 2016, 16:24:52 PM
Enligt säker källa, har Fridströms i Rimbo sagt upp avtalet med Nobina (som underleverantör till Norrtäljeavtalet). Från mars 2017 kommer Nobina att köra i egen regi. Bristande lönsamhet anges som orsak.

Vet någon om det är nu om det har blivit officiellt bekräftat från Nobina att Fridströms i Rimbo sagt upp avtalet med Nobina eller någon annan info i ärendet?
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: eldani skrivet 26 december 2016, 21:36:21 PM
Jag har frågat tidigare om detta ämne och undrar nu om någon om det är nu om det har blivit officiellt bekräftat från Nobina att Fridströms i Rimbo sagt upp avtalet med Nobina eller någon annan info i ärendet?
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: buskörare skrivet 27 december 2016, 10:54:24 AM
Jag pratade med Nobina Norrtäljes HSO som sa att det var så.
Titel: SV: Fridströms lämnar avtal med Nobina
Skrivet av: eldani skrivet 28 december 2016, 01:04:25 AM
Citat från: buskörare skrivet 27 december 2016, 10:54:24 AM
Jag pratade med Nobina Norrtäljes HSO som sa att det var så.

Ok tack