Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: 1896 skrivet 29 juni 2016, 16:07:35 PM

Titel: Dalanytt
Skrivet av: 1896 skrivet 29 juni 2016, 16:07:35 PM
Vet att det fanns en tråd om Keolis ledvagnar i Dalarna, men jag hittar inte den just nu, iaf finns 6060-64 i Borlänge och nu är är alla dalalackade, även 8307 står på baksidan av depån, den kanske bara är sommaravställd, de andra är väl högst troligt att de tas i trafik den 3 Juli då det nya avtalet börjar att gälla, vissa linjer i Borlänge ska ju börja att trafikeras med ledvagnar.

På baksidan av depån stod även 2302-03 och 2305, i Östgötalack, får man då anta att även resterande övertaliga bussar från Finspång kommer till Dalarna ?

Ute vid Volvo i Romme står Sambus 9803, fd Arriva, (XDB761) nu reggad på Björks Buss i Västerås, dock avställd, har den då gått i Ludvika ? Den är iaf rejält krockskadad, både front, dörrsida och bakstam är skadade och det finns massor av grus och jord inne i bussen, så den har tydligen varit långt ut i skogen och hälsat på.
Titel: SV: Dalanytt
Skrivet av: 1896 skrivet 29 juni 2016, 16:56:33 PM
Skickar med en fråga också: Utgår YTS i Borlänge från fler depåer än den i Borlänge ? Anledningen till frågan är att YTS tycks äga fler bussar än vad som brukar vara synliga i Borlänge.
Titel: SV: Dalanytt
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juni 2016, 17:48:10 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 29 juni 2016, 16:56:33 PM
Skickar med en fråga också: Utgår YTS i Borlänge från fler depåer än den i Borlänge ? Anledningen till frågan är att YTS tycks äga fler bussar än vad som brukar vara synliga i Borlänge.

YTS???
Titel: SV: Dalanytt
Skrivet av: Peter Öden skrivet 29 juni 2016, 18:39:24 PM
Hej !

Yrkestrafikskolan Dalarna i Borlänge äger följande bussar:

AKX 661 Neoplan 2007
WRG 335 Volvo 9700 HD 2005
XPD 405 Volvo B 600 Drögmöller 2000
WWN 097 Volvo 9700 H  2005

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Dalanytt
Skrivet av: 1896 skrivet 29 juni 2016, 19:39:02 PM
AKX, WRG, och XPD brukar synas i Borlänge, WWN köptes ju förra veckan, och den stod nere vid Volvo igår, men YTS äger också XNP156, sedan 20151218, och den har jag aldrig sett i Borlänge.
Titel: SV: Dalanytt
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 30 juni 2016, 12:14:04 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 29 juni 2016, 16:07:35 PM
Vet att det fanns en tråd om Keolis ledvagnar i Dalarna, men jag hittar inte den just nu, iaf finns 6060-64 i Borlänge och nu är är alla dalalackade, även 8307 står på baksidan av depån, den kanske bara är sommaravställd, de andra är väl högst troligt att de tas i trafik den 3 Juli då det nya avtalet börjar att gälla, vissa linjer i Borlänge ska ju börja att trafikeras med ledvagnar.

På baksidan av depån stod även 2302-03 och 2305, i Östgötalack, får man då anta att även resterande övertaliga bussar från Finspång kommer till Dalarna ?

Tanken är att åtta bussar skall flytta från Finspång till Falun, så med tanke på dina observationer verkar det rimligt att det skulle vara 2301-08 som flyttar upp.
8301-05 blir kvar i Falun medan 8306-09 skall flytta till Borlänge under sommaren.
Ett stort antal 81xx-bussar (alla?) skall lämnas tillbaka till huvudmannen, vad som händer med dem sedan är för mig okänt.
//Fredrik
Titel: SV: Dalanytt
Skrivet av: 1896 skrivet 30 juni 2016, 15:19:35 PM
En tanke som slog mig, är att det nya avtalet sägs vara 20% dyrare än det som Dalatrafik slöt med dåvarande Swebus -06, och ändå kör iaf Keolis i stort sett enbart med gamla bussar, vet inte ens om nya är beställda i dagsläget, Swebus köpte åtminstone till hälften en ny fordonsflotta, jag menar att om avtalet är så pass mycket dyrare, så ska väl bussarna vara nya ?
Titel: SV: Dalanytt
Skrivet av: Lars_L skrivet 30 juni 2016, 16:37:21 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 30 juni 2016, 15:19:35 PM
En tanke som slog mig, är att det nya avtalet sägs vara 20% dyrare än det som Dalatrafik slöt med dåvarande Swebus -06, och ändå kör iaf Keolis i stort sett enbart med gamla bussar, vet inte ens om nya är beställda i dagsläget, Swebus köpte åtminstone till hälften en ny fordonsflotta, jag menar att om avtalet är så pass mycket dyrare, så ska väl bussarna vara nya ?
Nu gick väl å andra sidan inte Swebus avtal ihop ekonomiskt för utföraren. Sedan handlar det ju också om vilka krav man ställer i upphandlingen etc. Ofta kan man ju inte heller räkna med att klara hela åtagandet med att bara köra med gammalt, även om man klarar det från start. Därtill är ju frågan vad de 20 procenten utgår ifrån för index, eller om det är exklusive inflation etc. Här la man väl också en relativt stor risk på utföraren om jag minns rätt. Nobina ville väl inte ens lägga bud av bl.a. den anledningen.
Titel: SV: Dalanytt
Skrivet av: 1896 skrivet 30 juni 2016, 16:44:35 PM
Det nya avtalet är ju på 10 år, längre avtal än så är det väl ingen som ingår förnärvarande, och 10 år får väl ändå anses vara en bra förutsättning för att hinna skriva av nya fordon ?
Titel: SV: Dalanytt
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 30 juni 2016, 19:41:22 PM
Det har ju köpts en hel del nya bussar till Dalarna och Keolis bussar i Borlänge och Falun är ju inte vansinnigt gamla efter sommarens utrensning.
De bussar som flyttat till Dalarna har ju varit relativt nya och jag tror att du kommer att få se fler nyare bussar hos Keolis senare. Som Lars säger bygger man knappast ett så långt avtal på att köra med bussar som redan är relativt gamla vid trafikstarten. Däremot är ju en ganska stor del av Keolis flotta i Falun och Borlänge bussar som följer med avtalet och därför inte kan avpolleteras hur som helst.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Titel: SV: Dalanytt
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 juli 2016, 10:24:06 AM
Om alla 81xx försvinner måste man flytta bussar från andra områden och o h köpa nya bussar.  Vad som sker var ska bli mycket intressant att se.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Dalanytt
Skrivet av: Peter Öden skrivet 02 juli 2016, 09:52:25 AM
Hej !

Det stämmer väl att YTS äger XNP 156 !

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Dalanytt
Skrivet av: pn81 skrivet 02 juli 2016, 11:26:32 AM
Alla 81xx-vagnar ska inte bort. Såvida man inte har ändrat sig så ska 8106, 8109 och 8110 gå i Falun till hösten medan 8101-8105, 8107 och 8108 ska bort. Vilka som eventuellt blir kvar i Borlänge vet jag inte.
Omlackeringen av de åtta bussarna från Finspång har börjat. Den här veckan har åtminstone tre av dem dykt upp i Falun. Jag vet inte hur länge det kommer att dröja innan de sätts i trafik.
Angående nya bussar så talas det om 18 nya Scaniabussar: 15 nya hybridbussar (boggi) till Falun och tre "stråkbussar"/komfortbussar/höggolvsboggibussar (eller vad man nu vill kalla dem) till Borlänge. Planerad leverans vecka 48. Borlänge får visst vänta på nya lågentréboggibussar till nästa år (då kommer flera Volvobussar upp i maxåldern 14 år).
Man har också sagt att alla Volvobussar som går i Falun nu kommer att flytta till Borlänge under året och Borlängedepån kommer även fortsättningsvis ha både Volvo och Scania medan Falun ska bli en renodlad Scaniadepå.
Titel: SV: Dalanytt
Skrivet av: allan 99 skrivet 03 juli 2016, 07:38:54 AM
Citat från: pn81 skrivet 02 juli 2016, 11:26:32 AM
Alla 81xx-vagnar ska inte bort. Såvida man inte har ändrat sig så ska 8106, 8109 och 8110 gå i Falun till hösten medan 8101-8105, 8107 och 8108 ska bort. Vilka som eventuellt blir kvar i Borlänge vet jag inte.
Omlackeringen av de åtta bussarna från Finspång har börjat. Den här veckan har åtminstone tre av dem dykt upp i Falun. Jag vet inte hur länge det kommer att dröja innan de sätts i trafik.
Angående nya bussar så talas det om 18 nya Scaniabussar: 15 nya hybridbussar (boggi) till Falun och tre "stråkbussar"/komfortbussar/höggolvsboggibussar (eller vad man nu vill kalla dem) till Borlänge. Planerad leverans vecka 48. Borlänge får visst vänta på nya lågentréboggibussar till nästa år (då kommer flera Volvobussar upp i maxåldern 14 år).
Man har också sagt att alla Volvobussar som går i Falun nu kommer att flytta till Borlänge under året och Borlängedepån kommer även fortsättningsvis ha både Volvo och Scania medan Falun ska bli en renodlad Scaniadepå.
Citywide ?
Titel: SV: Dalanytt
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juli 2016, 10:31:15 AM
Citat från: Peter Öden skrivet 29 juni 2016, 18:39:24 PM
Hej !

Yrkestrafikskolan Dalarna i Borlänge äger följande bussar:

XPD 405 Volvo B 600 Drögmöller 2000

Mvh Peter Ö

Skall vara XDP405.
Titel: SV: Dalanytt
Skrivet av: pn81 skrivet 03 juli 2016, 11:34:04 AM
Citat från: allan 99 skrivet 03 juli 2016, 07:38:54 AM
Citywide ?
De enda Scaniahybrider jag har hört talas om som tillverkas idag är Citywide. Det är ju också ganska praktiskt att köpa Citywide med tanke på de likheter som finns mellan den modellen och alla de OmniLink som man har idag.
Titel: SV: Dalanytt
Skrivet av: pn81 skrivet 07 juli 2016, 12:57:54 PM
Nu har jag fått mer information om vilka Keolisbussar som ska vara stationerade i Falun från 14 aug. Dessa är (fritt ur minnet):
1207-1212, 1220-1223, 2301-2308, 2329, 2330, 2332, 3152-3154, 3260-3262, 6056, 6057, 6059, 6676-6678, 8106, 8109, 8301-8305, 8504, 8505.

Jag har inte sett någon lista för Borlänge.

Man har också bestämt sig för att behålla 5269 i Falun/Borlänge och använda den bl a vid nyrekrytering av förare. Den är numera Keolisprofilerad och det står "Keolis utbildar framtidens bussförare" på sidorna.
Titel: SV: Dalanytt
Skrivet av: 1896 skrivet 07 juli 2016, 16:03:25 PM
Var det inte något med värmen i garaget i Falun som gjorde att alla 66xx vagnar stationerades i Borlänge ?
Titel: SV: Dalanytt
Skrivet av: pn81 skrivet 09 juli 2016, 11:54:01 AM
Citat från: Kung Vasa skrivet 07 juli 2016, 16:03:25 PM
Var det inte något med värmen i garaget i Falun som gjorde att alla 66xx vagnar stationerades i Borlänge ?
Jo, de går inte att koppla till elvärme vilket behövs i Falun eftersom vi har kallgarage. I Borlänge har de varmgarage så där behöver inte bussarna kopplas till värme.
När 6677 flyttades till Falun förra hösten så monterade man dit sådan utrustning i den bussen och om man nu ska flytta ytterligare två 66xx-vagnar till Falun så utgår jag ifrån att man gör likadant med dem. Man monterade även elvärme i 6056 i vintras men sen vet jag inte om man gjorde det i fler 60xx-vagnar eftersom det då inte var bestämt vilka av dem som skulle vara stationerade vid vilken depå.
Titel: SV: Dalanytt
Skrivet av: allan 99 skrivet 21 juli 2016, 10:04:25 AM
Citat från: pn81 skrivet 09 juli 2016, 11:54:01 AM
Jo, de går inte att koppla till elvärme vilket behövs i Falun eftersom vi har kallgarage. I Borlänge har de varmgarage så där behöver inte bussarna kopplas till värme.
När 6677 flyttades till Falun förra hösten så monterade man dit sådan utrustning i den bussen och om man nu ska flytta ytterligare två 66xx-vagnar till Falun så utgår jag ifrån att man gör likadant med dem. Man monterade även elvärme i 6056 i vintras men sen vet jag inte om man gjorde det i fler 60xx-vagnar eftersom det då inte var bestämt vilka av dem som skulle vara stationerade vid vilken depå.
Det är ju två st 60xx vagnar i Borlänges depå
Titel: SV: Dalanytt
Skrivet av: pn81 skrivet 21 juli 2016, 12:15:08 PM
Citat från: allan 99 skrivet 21 juli 2016, 10:04:25 AM
Det är ju två st 60xx vagnar i Borlänges depå
Som jag har förstått det ska Borlänge ha 6060-6064 dvs fem st.
Titel: SV: Dalanytt
Skrivet av: 1896 skrivet 21 juli 2016, 13:13:59 PM
Citat från: pn81 skrivet 21 juli 2016, 12:15:08 PM
Som jag har förstått det ska Borlänge ha 6060-6064 dvs fem st.

Omloppen som ledvagnarna ska trafikera kräver minst 8 st, om jag har räknat rätt.
Titel: SV: Dalanytt
Skrivet av: pn81 skrivet 21 juli 2016, 16:01:03 PM
Citat från: Kung Vasa skrivet 21 juli 2016, 13:13:59 PM
Omloppen som ledvagnarna ska trafikera kräver minst 8 st, om jag har räknat rätt.
Mitt svar syftade på 60xx-vagnar. Jag borde kanske också ha skrivit att även 8306-8309 ska till Borlänge, dvs sammanlagt 9 ledbussar.
Titel: SV: Dalanytt
Skrivet av: 1896 skrivet 21 juli 2016, 19:34:47 PM
Citat från: pn81 skrivet 21 juli 2016, 16:01:03 PM
Mitt svar syftade på 60xx-vagnar. Jag borde kanske också ha skrivit att även 8306-8309 ska till Borlänge, dvs sammanlagt 9 ledbussar.

Ja, totalt 9 ledvagnar låter mer rimligt.