SJ 1630 vid Norrbackainstitutet på 1980-talet. Påpassligt nog försedd med 7-segmentsskyltar. Var fanns denna buss normalt, Finspång?
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/SJ_1630_FNG633_Norrbacka_80-tal_zpsch6kvzkb.jpg~original)
Hej
1629 gick i Finspång, 1630 i Mjölby.
Hälsningar
Sven
Oj oj,vad man missade.../Ulf
Citat från: Sven W skrivet 25 juni 2016, 22:50:25 PM
Hej
1629 gick i Finspång, 1630 i Mjölby.
Hälsningar
Sven
Även 1628 gick i Finspång.
Med vänlig hälsning
Christian
Citat från: Greger Larsson skrivet 25 juni 2016, 21:06:21 PM
SJ 1630 vid Norrbackainstitutet på 1980-talet. Påpassligt nog försedd med 7-segmentsskyltar. Var fanns denna buss normalt, Finspång?
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/SJ_1630_FNG633_Norrbacka_80-tal_zpsch6kvzkb.jpg~original)
Jag visste inte att SJ hade Scania 111 med 7-segmentsskyltar :)
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 juli 2016, 02:07:03 AM
Jag visste inte att SJ hade Scania 111 med 7-segmentsskyltar :)
Om alla hade digitala skyltar vet jag inte, men SJ buss hade 18 st CR111:or, 1613-27 med dörrst 2+2+0 och 1628-30 med dörrst 1+2+0.
Verkar dock vara eftermonterat, om man tittar på Leifd:s hemsida, och den bild han har på 1630, så har bussen rullband.
Citat från: Kung Vasa skrivet 26 juli 2016, 16:18:14 PM
Om alla hade digitala skyltar vet jag inte, men SJ buss hade 18 st CR111:or, 1613-27 med dörrst 2+2+0 och 1628-30 med dörrst 1+2+0.
Åtminstonen Norrköpingsbussen 1630 har förekommit både med och utan http://leifd.jalbum.net/Sverige/SJ-buss%20-%20Swebus/slides/4312%20SJ1630%20Mjolby%20stn%201981.html, de kanske provade sig fram till vad som passade dom bäst.
Var det mest Skövde som hade 111:or förutom några i Norrköping?
Citat från: zjbus skrivet 26 juli 2016, 18:40:03 PM
Var det mest Skövde som hade 111:or förutom några i Norrköping?
Stämmer nog att Skövde hade de flesta, men några enstaka fanns på andra orter, jag har en lista någonstans, ska kolla om jag hittar den.
Citat från: Kung Vasa skrivet 27 juli 2016, 13:14:30 PM
Stämmer nog att Skövde hade de flesta, men några enstaka fanns på andra orter, jag har en lista någonstans, ska kolla om jag hittar den.
Tack på förhand.
1613-21 Skövde, 1622-25 Växjö, 1626 Halmstad, 1627 Hudiksvall, och så då 1628-30. Av dessa finns fortfarande 1618, 1622 och 1626 kvar som husbussar. Att Skövde hade de flesta 111:orna, gissar jag berodde på att Skövde aldrig hade några av 110:orna som var avsedda för stadstrafik. 1008-09, 1012, 1410-17. De flesta av dessa fanns tydligen i Växjö, med undantag för 1410 Falkenberg och 1411 Söderhamn, och 1416-17 i Hudiksvall, och om jag är rätt informerad så kom 1416 till Skövde då Hudiksvall fick 1627.
Undrar vad 1626 gjorde i Halmstad ? Där hade väl SJ ingen stadstrafik, sorterade den under Halmstad och var stationerad i Falkenberg ?
Citat från: Christian Ljunggren skrivet 26 juni 2016, 00:17:12 AM
Även 1628 gick i Finspång.
Med vänlig hälsning
Christian
Under senare delen av 80-talet så stod 1628 som reservbuss i Åtvidaberg i olika omgångar när 1121 eller 1341 var på verkstad
Tack för intressant info.
Mvh zjbus
Vad det gäller sjusegmentsskyltarna var det så att bussarna alternerade mellan olika stadslinjer i omloppen, i Mjölby hela tiden och i Finspång på senare år. Det var då naturligt att montera in sjusegmentsskyltar, så man slapp springa runt och veva var tjugonde minut. Stadsbussen i Halmstad användes förmodligen i Gislaved, där SJ körde stadstrafiken. Har ett svagt minne av att jag någon gång sett en bild på detta.
Citat från: Silo skrivet 29 juli 2016, 17:07:52 PM
Stadsbussen i Halmstad användes förmodligen i Gislaved, där SJ körde stadstrafiken. Har ett svagt minne av att jag någon gång sett en bild på detta.
Ja, när du säger det så tror jag ämnet varit uppe tidigare, kanske någon vet hur omfattande stadstrafiken i Gislaved var ? Eller hur länge den varade, för det finns väl ingen stadstrafik kvar i Gislaved längre ?
Både 1410 och 1626 var placerade i Falkenberg. Och det är korrekt att bussarna gästspelade i Gislaved när man där hade tätortstrafik "på prov" under början/mitten av 80-talet. Minns jag rätt rullade först 1626 som senare byttes ut mot 1410. Även CR110L 1190 rullade i Gislaved på tätortstrafiken. Kommer inte ihåg om den var där före 1410 och 1626. Antagligen hade man en av stadsbussarna över i Falkenberg eftersom det fanns möjlighet att låna ut till Gislaved.