Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: eldani skrivet 22 juni 2016, 20:45:19 PM

Titel: En fråga om dom här bussar hos Nobina 0083 0084 6929 6930 6941 6942 6943
Skrivet av: eldani skrivet 22 juni 2016, 20:45:19 PM
Vet någon varför dom är fortfara registrerade hos Nobina i Umeå som dom nu inte har någon trafik kvar i Umeå? Sen har det nämnts här på forumet i en annan tråd var dom eventuellt skulle hamna. Vet någon om det är bestämts var dom kommer hamna?
Titel: SV: En fråga om dom här bussar hos Nobina 0083 0084 6929 6930 6941 6942 6943
Skrivet av: Ersa skrivet 22 juni 2016, 21:06:37 PM
För att rätt postadress i Bilregistret (Fleet eller förra depån) inte är en så extremt jättestor grej inom en stor koncern? Åtminstone när det gäller tiden mellan två placeringar. För de flesta deltagare här är det (som många andra redan skrivit) den fysiska placeringen som är viktigast. Dvs var man kan åka och se/åka/fota dem efter att de satts i trafik på sin nya depå.

83 & 84 skrivs säkerligen över på en ny depå så snart de fått ny lack och ny biljettmaskin installerad. Solarisvagnarna skrivs gissningsvis över på NNT eller Busmarket rätt snart, om de nu ska avyttras från koncernen.
Titel: SV: En fråga om dom här bussar hos Nobina 0083 0084 6929 6930 6941 6942 6943
Skrivet av: Bussmax skrivet 22 juni 2016, 22:35:08 PM
Vilken depå kommer 0083-84 flytta till? Såg Nobina 0083 tomköra på E4 an mellan Gävle och Uppsala påväg söderut i mitten av maj! ;-)
Titel: SV: En fråga om dom här bussar hos Nobina 0083 0084 6929 6930 6941 6942 6943
Skrivet av: Henrik skrivet 23 juni 2016, 10:18:23 AM
Citat från: Bussmax skrivet 22 juni 2016, 22:35:08 PM
Vilken depå kommer 0083-84 flytta till? Såg Nobina 0083 tomköra på E4 an mellan Gävle och Uppsala påväg söderut i mitten av maj! ;-)
En kompis till mig såg bägge i Norrtälje.
Titel: SV: En fråga om dom här bussar hos Nobina 0083 0084 6929 6930 6941 6942 6943
Skrivet av: Bussmax skrivet 23 juni 2016, 11:35:52 AM
Tack för infon! :-)
Titel: SV: En fråga om dom här bussar hos Nobina 0083 0084 6929 6930 6941 6942 6943
Skrivet av: eldani skrivet 08 juli 2016, 14:27:12 PM
Dom här bussarna  6929 6930 6941 6942 6943 enligt transportstyrelsens hemsida är dom är fortfara registrerade hos Nobina i Umeå. Vet någon var dom finns någon stans?
Titel: SV: En fråga om dom här bussar hos Nobina 0083 0084 6929 6930 6941 6942 6943
Skrivet av: Matte skrivet 08 juli 2016, 22:42:47 PM
Ibland så tar Transportstyrelsens ägarbyten rätt lång tid. Jag står tex fortfarande som ägare för en bil som jag skrotade i slutet på April trotts jag fått ett bevis av skrothandlaren att bilen är avregistrerad. Och det tog över 1½ månad att få samma bil överskriven på mig för dom hade personalbrist på Transportstyrelsen där dom granskar ägarbyten och annat.
Titel: SV: En fråga om dom här bussar hos Nobina 0083 0084 6929 6930 6941 6942 6943
Skrivet av: AdmirT skrivet 16 juli 2016, 15:27:13 PM
Nobina 0083, taget den 13/7 vid Norrtälje Busstation. Man kunde lika gärna lackerat om den i SL-blått skulle man kunna tycka då den rullade mot Uppsala på blåbusslinje 677. Ska dock även tillägga att 0081-0082 sågs till vid mitt besök, dock inte 0084.

(https://s32.postimg.org/66tntrp6t/0083_RPA_466_Nobina_SL.jpg) (https://postimg.org/image/ecbprxdfl/)how do you print screen (https://postimage.org/app.php)
Titel: SV: En fråga om dom här bussar hos Nobina 0083 0084 6929 6930 6941 6942 6943
Skrivet av: eldani skrivet 16 juli 2016, 16:41:12 PM
Citat från: AdmirT skrivet 16 juli 2016, 15:27:13 PM
Nobina 0083, taget den 13/7 vid Norrtälje Busstation. Man kunde lika gärna lackerat om den i SL-blått skulle man kunna tycka då den rullade mot Uppsala på blåbusslinje 677. Ska dock även tillägga att 0081-0082 sågs till vid mitt besök, dock inte 0084.

(https://s32.postimg.org/66tntrp6t/0083_RPA_466_Nobina_SL.jpg) (https://postimg.org/image/ecbprxdfl/)how do you print screen (https://postimage.org/app.php)

Det händer att det går röda bussar på linje 677. Det har gått lite då och då några Volvo B9SALE 8500 Led i vagnnummer serie 00xx är alla rödlackerade  se n har det också hänt att några Volvo B8RLE 8900 Boggi i vagnnummer serie 32xx är alla rödlackerade. Så det är nog inte den sista rödlackerade buss på denna linje.
Titel: SV: En fråga om dom här bussar hos Nobina 0083 0084 6929 6930 6941 6942 6943
Skrivet av: Ersa skrivet 16 juli 2016, 16:59:10 PM
Citat från: AdmirT skrivet 16 juli 2016, 15:27:13 PM
Nobina 0083, taget den 13/7 vid Norrtälje Busstation. Man kunde lika gärna lackerat om den i SL-blått skulle man kunna tycka då den rullade mot Uppsala på blåbusslinje 677. Ska dock även tillägga att 0081-0082 sågs till vid mitt besök, dock inte 0084.

Tvärtom kan man lika gärna återställa hela 677 till röd linje igen, då den aldrig klarat kraven att bli och förbli en stomlinje. Bl.a pga 120-minuterstrafiken helger. Då uppfyller snarare 639 fler stombusskrav än 677.
Annars finns det som tur är idag inga viten på att köra rött på 677, och ingen resenär bryr sig ändå om färgen. Till och med då Uppsaladepån ryckt in med UL-gult på 677 i enstaka fall, har inte någon resenär reagerat nämnvärt.
Titel: SV: En fråga om dom här bussar hos Nobina 0083 0084 6929 6930 6941 6942 6943
Skrivet av: Ersa skrivet 16 juli 2016, 17:04:17 PM
Citat från: eldani skrivet 16 juli 2016, 16:41:12 PM
Det händer att det går röda bussar på linje 677. Det har gått lite då och då några Volvo B9SALE 8500 Led i vagnnummer serie 00xx är alla rödlackerade  se n har det också hänt att några Volvo B8RLE 8900 Boggi i vagnnummer serie 32xx är alla rödlackerade. Så det är nog inte den sista rödlackerade buss på denna linje.

Det går röda bussar på 677 bra mycket oftare än bara "då och då". Vilket är helt okej för alla parter, bör jag förtydliga. Att det ibland kan finnas två-tre stycken röda bussar på 677-omloppen samtidigt är inte direkt ovanligt. Personligen anser jag detta är bra, då många av Nobinas röda bussar har högre komfort och utrustningsnivå jämfört med de blåa 739x.
Titel: SV: En fråga om dom här bussar hos Nobina 0083 0084 6929 6930 6941 6942 6943
Skrivet av: AdmirT skrivet 16 juli 2016, 17:48:16 PM
Citat från: eldani skrivet 16 juli 2016, 16:41:12 PM
Det händer att det går röda bussar på linje 677. Det har gått lite då och då några Volvo B9SALE 8500 Led i vagnnummer serie 00xx är alla rödlackerade  se n har det också hänt att några Volvo B8RLE 8900 Boggi i vagnnummer serie 32xx är alla rödlackerade. Så det är nog inte den sista rödlackerade buss på denna linje.

3218 fotades också på linje 677 i onsdags, likaså gick 0081 på denna linje tillsammans med 0077.
Titel: SV: En fråga om dom här bussar hos Nobina 0083 0084 6929 6930 6941 6942 6943
Skrivet av: eldani skrivet 16 juli 2016, 17:58:13 PM
Citat från: Ersa skrivet 16 juli 2016, 17:04:17 PM
Det går röda bussar på 677 bra mycket oftare än bara "då och då". Vilket är helt okej för alla parter, bör jag förtydliga. Att det ibland kan finnas två-tre stycken röda bussar på 677-omloppen samtidigt är inte direkt ovanligt. Personligen anser jag detta är bra, då många av Nobinas röda bussar har högre komfort och utrustningsnivå jämfört med de blåa 739x.

Det jag menade med då och då var när jag så dom mär jag är i Norrtälje i bland. Att det var så många röda bussar på linje 677 viste jag inte. Så håller jag med dig att Nobinas röda bussar har högre komfort och utrustningsnivå jämfört med de blåa 739x.
Titel: SV: En fråga om dom här bussar hos Nobina 0083 0084 6929 6930 6941 6942 6943
Skrivet av: eldani skrivet 16 juli 2016, 18:04:49 PM
Vet någon var dom här bussarna finns någonstans 6929 6930 6941 6942 6943?
Titel: SV: En fråga om dom här bussar hos Nobina 0083 0084 6929 6930 6941 6942 6943
Skrivet av: Ersa skrivet 16 juli 2016, 21:40:33 PM
Citat från: eldani skrivet 16 juli 2016, 17:58:13 PM
Det jag menade med då och då var när jag så dom mär jag är i Norrtälje i bland.

Då förstår jag! :)

Citat från: eldani skrivet 16 juli 2016, 17:58:13 PM
Att det var så många röda bussar på linje 677 viste jag inte. Så håller jag med dig att Nobinas röda bussar har högre komfort och utrustningsnivå jämfört med de blåa 739x.

Framför allt så passar ju vanliga boggievagnar på 15-meter alldeles utmärkt på 677. Keolis höll ju på att gå över till fler och fler boggivagnar på 677an under sista året på sitt avtal, så att Nobina köpte ledvagnar dit är lite underligt.
Titel: SV: En fråga om dom här bussar hos Nobina 0083 0084 6929 6930 6941 6942 6943
Skrivet av: Lars_L skrivet 17 juli 2016, 09:24:23 AM
Citat från: Ersa skrivet 16 juli 2016, 21:40:33 PM

Framför allt så passar ju vanliga boggievagnar på 15-meter alldeles utmärkt på 677. Keolis höll ju på att gå över till fler och fler boggivagnar på 677an under sista året på sitt avtal, så att Nobina köpte ledvagnar dit är lite underligt.

Fast då hade man väl redan hunnit göra upp sin vagnsplan för trafikavtalet och beställt vagnarna?

Tanken kan väl i och för sig ha varit att ändå ha möjligheten att kunna merutnyttja vissa vagnar på 676, utan att ha fel färg?

Men överlag kan man ju fundera över detta. Med dagens lågentrévagnar ger ju ledbussar väldigt dålig utdelning platsmässigt. 51 är väl standard för lång boggi, ledbuss brukar väl hamna på 55 omkring (57 med färre barnvagnsplatser). Det blir en inköpskostnad på ca 100 000 per sittplats (om man jämför prisskillnaden mellan boggi och ledvagn). Krävs förstås på linjer där man kanske behöver ha bättre med barnvagnsutrymme etc. Vet inte hur det ser ut riktigt på 677? På sin höjd är det ju en avgång som kan vara kritiskt platsmässigt på en sådan här linje, som då kanske skulle behöva en ledvagn för att klara sittplatsåtagandet/ max stående enl. avtal. Å andra sidan, med så få extra platser, är ju risken ändå stor att man får sätta in en till vagn om resandet skulle öka något mer.

Ska man ha ledvagnar på linjer med sittplatsåtagande, landsbygd, är det väl annars bara på linjer med väldigt hög turtäthet som det kan motiveras. Där kan ju dessa extra platser ändå ha viss marginell betydelse för turtäthet etc. och möjligen då spara in något omlopp (som man väl gjort på exempelvis 873/875).





   
Titel: SV: En fråga om dom här bussar hos Nobina 0083 0084 6929 6930 6941 6942 6943
Skrivet av: eldani skrivet 17 juli 2016, 13:51:38 PM
Citat från: Lars_L skrivet 17 juli 2016, 09:24:23 AM
Fast då hade man väl redan hunnit göra upp sin vagnsplan för trafikavtalet och beställt vagnarna?

Tanken kan väl i och för sig ha varit att ändå ha möjligheten att kunna merutnyttja vissa vagnar på 676, utan att ha fel färg?

Men överlag kan man ju fundera över detta. Med dagens lågentrévagnar ger ju ledbussar väldigt dålig utdelning platsmässigt. 51 är väl standard för lång boggi, ledbuss brukar väl hamna på 55 omkring (57 med färre barnvagnsplatser). Det blir en inköpskostnad på ca 100 000 per sittplats (om man jämför prisskillnaden mellan boggi och ledvagn). Krävs förstås på linjer där man kanske behöver ha bättre med barnvagnsutrymme etc. Vet inte hur det ser ut riktigt på 677? På sin höjd är det ju en avgång som kan vara kritiskt platsmässigt på en sådan här linje, som då kanske skulle behöva en ledvagn för att klara sittplatsåtagandet/ max stående enl. avtal. Å andra sidan, med så få extra platser, är ju risken ändå stor att man får sätta in en till vagn om resandet skulle öka något mer.

Ska man ha ledvagnar på linjer med sittplatsåtagande, landsbygd, är det väl annars bara på linjer med väldigt hög turtäthet som det kan motiveras. Där kan ju dessa extra platser ändå ha viss marginell betydelse för turtäthet etc. och möjligen då spara in något omlopp (som man väl gjort på exempelvis 873/875).

Dom i vagnsnummer serie 739 x dom har 60 Antal bältade passagerare, max och kan ta ca två barnvagnar och Dom i vagnsnummer serie 00xx dom har 55 antal bältade passagerare, maxr och kan ta ca fem barnvagnar. Barnvagnar så menar jag en normal storlek på vagn. Så om man jämför Volvo B9SALE 8500 Led i vagnsnummer serie 739x tar 60 passagerare och Volvo B8RLE 8900 Boggi i vagnnummer serie 32xx tar 51 passagerare. Sen är barnvagns platsen lika stor på bege buss typerna så för att kunna ta 9 st mer passagerare är väl en stor kostnad.. För en ledvagn är väl dyrare att köpa och är väl dyrare i bränsle kostnad jämfört  med en boggi buss. Men det är min gissning sen finns nog någon som kan det bättre och kan för klara exakt hur kostnaderna är för varje buss.
Titel: SV: En fråga om dom här bussar hos Nobina 0083 0084 6929 6930 6941 6942 6943
Skrivet av: Ersa skrivet 18 juli 2016, 12:47:01 PM
Citat från: Lars_L skrivet 17 juli 2016, 09:24:23 AM
Fast då hade man väl redan hunnit göra upp sin vagnsplan för trafikavtalet och beställt vagnarna?

Tanken kan väl i och för sig ha varit att ändå ha möjligheten att kunna merutnyttja vissa vagnar på 676, utan att ha fel färg?

Men överlag kan man ju fundera över detta. Med dagens lågentrévagnar ger ju ledbussar väldigt dålig utdelning platsmässigt. 51 är väl standard för lång boggi, ledbuss brukar väl hamna på 55 omkring (57 med färre barnvagnsplatser). Det blir en inköpskostnad på ca 100 000 per sittplats (om man jämför prisskillnaden mellan boggi och ledvagn). Krävs förstås på linjer där man kanske behöver ha bättre med barnvagnsutrymme etc. Vet inte hur det ser ut riktigt på 677? På sin höjd är det ju en avgång som kan vara kritiskt platsmässigt på en sådan här linje, som då kanske skulle behöva en ledvagn för att klara sittplatsåtagandet/ max stående enl. avtal. Å andra sidan, med så få extra platser, är ju risken ändå stor att man får sätta in en till vagn om resandet skulle öka något mer.

Mycket möjligt att Nobina redan var klar med all planering och beställning långt tidigare, ja. Jag tror dock knappast att det fanns något ledvagnskrav för 677 från SL, utan det är nog mer som du skriver, att 677 är tänkt som en 676-reservpool som man i första hans kan plocka blåbussar från.
Nu är denna "avart" med att envisas med ledvagnar på landsbygden dock självlösande, då 739x var de sista B9S som tillverkades, och tidigast nästa avtalsperiod lär även 677 "normaliseras" till att bli en ren boggibusslinje som alla andra linjer (i UL-regi) som trafikerar Uppsala. Inför nästa avtal kanske vinnande operatör kan få Trafikförvaltningen att inse att avvikande färg (främst rött) på 676-förstärkningar inte är så extremt farligt. Man kan ju ta denna midsommar som ett gott exempel där Nobina klarade av rusningen riktigt bra, genom att de fick ta in "lite vad som helst" på 676, och utan att detta ledde till några klagomål från de nöjda resenärerna.
Titel: SV: En fråga om dom här bussar hos Nobina 0083 0084 6929 6930 6941 6942 6943
Skrivet av: homer skrivet 18 juli 2016, 16:17:16 PM
i E19 avtalet finns det en vitespunkt som kallas "upplevd trängsel"
det är alltså passagerarna som  genom sin upplevelse bestämmer om det är trångt i bussen.

vilket gör att en Scania boggi 55-serie med 55 platser eller en Scania ledbuss i 60 eller 37-serie med 57 platser nästan är identiska, men ledbussen "upplevs om luftigare och de gör att de inte kommer lika många klagomål på att bussen har varit fullsatt (vilket för passagerarna kan vara att de behövde sitta brevid någon)

Även Vaxholmsbolaget vill helst att Keolis enbart sätter ut Ledbussar när de är båtpassning trots att de bara skiljer 2 platser mellan vagntyperna...
Titel: SV: En fråga om dom här bussar hos Nobina 0083 0084 6929 6930 6941 6942 6943
Skrivet av: Lars_L skrivet 18 juli 2016, 18:08:32 PM
Citat från: homer skrivet 18 juli 2016, 16:17:16 PM
i E19 avtalet finns det en vitespunkt som kallas "upplevd trängsel"
det är alltså passagerarna som  genom sin upplevelse bestämmer om det är trångt i bussen.

vilket gör att en Scania boggi 55-serie med 55 platser eller en Scania ledbuss i 60 eller 37-serie med 57 platser nästan är identiska, men ledbussen "upplevs om luftigare och de gör att de inte kommer lika många klagomål på att bussen har varit fullsatt (vilket för passagerarna kan vara att de behövde sitta brevid någon)

Även Vaxholmsbolaget vill helst att Keolis enbart sätter ut Ledbussar när de är båtpassning trots att de bara skiljer 2 platser mellan vagntyperna...

Problemet känns nog igen från många håll i länet. På något sätt är acceptansen mycket större för att få stå i en ledbuss än i en normalvagn, eller boggi. Liksom det är acceptabelt att trängas i tunnelbanan på vardagsmorgon men folk är rejält upprörda över trängsel på söndagseftermiddagar då det är korta tåg. Man tycker helt enkelt att operatören "planerat fel" om man inte har den längsta fordonstypen när det är ont om sittplatser.

Nu ska väl påpekas att det ändå är de månatliga kundundersökningarna som resultatet mäts på, så att om någon klagar till Kundtjänst påverkar inte det vitet (tack och lov). I senare avtal har man ju valt Nöjd kundindex som samlad bedömning (och inte på viss faktor) för att vara avgörande för vite. I grunden är det dock en bra form att mäta kvalité på. Visserligen svänger kundmätningarna rätt mycket mellan månaderna - (därför är det egentligen bättre med halvårsvis avstämning), men jag tror ändå en ganska liten del beror på att resenärer från Vaxholmsbåtarna är sura. Det är nog "vardagsresenärerna" som mest råkar ut för att svara på enkäterna.

När det gäller trängsel ligger ju Nacka/Värmdö också rätt dåligt vad gäller kundnöjdhet, medan ändå helhetsbetyget i regel är rätt högt för trafikområdet, så ofta brukar sådan trängsel ändå accepteras när helhetsbedömningen ska ges. Jag tror inte heller överlag att det är 433/434 som drar ner värdet för Nacka/Värmdö. Men jag kan förstå att man kan vara lite oroliga på depån, då man ofta pendlar på gränsen till vite i undersökningarna.