Vi i Gävleborgs län lider av långsam ombordstigning. Frågan är komplex, en del beror på tekniskt strul (utanför X-trafiks kontroll), en del beror på att resenärerna här av gammal hävd och vana vill köpa sina biljetter ombord. Finns många skäl, orimligt många biljetter och variationer som säljs ombord, strul med webshopen hos leverantören osv osv. Faktum är i alla fall (oavsett skäl) att hållplatsstoppen är orimligt långa vilket genererar (onödiga) förseningar.
När vi (jag jobbar alltså på X-trafik) för ett antal år sedan ville minska kontanthanteringen så stimulerade vi till kontokortsköp genom att ge rabatt om man betalade med kontokort. Det lyckades men problemet blev att det blev FÖR populärt och idag har vi tre prissättningar där kontant ombord är allra dyrast, kontokortspriset är vårt "ordinarie pris" och reskassa/mobilbiljett köps med 20% rabatt mot ordinarie pris. Men många är bekväma och är van idag att göra småköp med sina bankkort så det är fortfarande för många betalande ombord. Det flyttas sakta mot mobilbiljett och reskassa, men för långsamt. Det finns t o m kunder som reser varje dag till och från jobbet och betalar med bankkort!
Nu jobbar vi i ett projekt gränslöst mellan olika interna avdelningar för att komma tillrätta med problemet.
Hur ser det ut i övriga Sverige, kanske inte främst i storstäderna nu, där är det enkelt (?) att köpa biljett lite varstans och sedan glatt kliva på, men gärna kommentarer från landsbygd på olika håll. Vad säljs ombord och vad säljs utanför? Vad är rimligt att lägga utanför fordonen och vad måste kunna säljas ombord? Hur uppfattar kunderna det? Går det snabbt nog vid era hållplatsstopp eller vilka problem möter ni?
/Mr H
Höj priserna gradvis så att ombordpåslaget är 100% jämfört med förköp. Avskaffa möjligheten att ladda/köpa busskort ombord. Etablera ett tätt nät av återförsäljare som laddar och säljer kort, i varje stadsdelscentrum, kollektivtrafikknut och mindre tätort. X-Trafik har ju haft en prissättning och återförsäljarstruktur som uppmuntrat till ombordköp.
I Göteborg görs den absoluta merparten av resor med Västtrafiks kort. Antingen som kontoladdning eller någon slags periodkort, skolkort, 5-resorskort eller liknande. Vilket i båda fallen ger en snabb genomströmning. Västtrafik har också nyligen lanserat sin app ToGo som skall ersätta den tidigare SMS-biljetten. Också en snabb passage in i bussen. Betalning med bankkort är en ganska liten andel av passagerarna, men man har förändrat systemet så att PIN-kod inte längre är nödvändig. Det har snabbat upp även denna hantering avsevärt.
Som jag ser det är det största hindret att passagerarna envisas med att stiga av lite hur som helst. Enklare hade det varit om framdörren ENDAST hade varit för påstigning.
Det här är nog ett ganska allmänt problem i de flesta län. Men även i Stockholm är det ju i princip omöjligt att köpa en biljett om man bor i glesbygd. Här har man ändå avskaffat möjligheten att köpa kontant ombord, aldrig kunna använda kontokort och ändå har ju inte resandet minskat. Det handlar väl alltså lite om att våga också.
Men det är väl egentligen två saker man kan göra (som väl redan nästan kommenterats i svar ovan).
1. öka vinsten av att använda de biljettyper som man vill att kunderna ska använda. 20-procent vinst med reskassa är vanligt - men i minsta laget jmf med kontokort. Ger nog en rätt bra effekt om skillnaden blir över 30% och kanske ännu större. Ett problem om man vill minska tidsspillan på bussen, är väl att man bara kan köpa periodkorten där (och på kundcenter), och inte på köpställena. Utbudet på köpställena är ju väldigt begränsat och sådana lösningar - där bara vissa saker kan lösas hos "ombuden" är aldrig bra. Men här måste man ju komma ihåg att kunden inte ser någon nytta med att gå till ett ombud, istället för att köpa periodbiljetter ombord på bussen. Om man verkligen tänker efter kan man ju fråga sig om man ska ha den möjligheten ombord ifall man kan göra det hos ombuden? Alla besöker ju en butik någon gång i månaden i alla fall, eller om man ska ta en extra avgift för de tjänsterna. Det är ju nog mycket tidspillan om resenären ska köpa biljett, men det blir ju outhärdligt ifall vederbörande ska försöka bedöma vilken biljettyp som blir mest förmånlig.
2. Få kontokortshanteringen att gå fortare genom att inte kräva pinkod. Det brukar gå att förhandla sig till med bankerna, mot ett risktillägg. En sak man borde prova på sikt är väl att försöka ha terminal på bussen även för kontokort som resenären kan köpa i själv. Är ju egentligen svårt att se varför föraren ska lösa något som kunden egentligen borde kunna lösa själv på sikt. Dock skulle väl inköpet av sådana mer "tåliga" lösningar bli dyrt.
I grunden tror jag nog kanske inte problemet dock är vad man kan göra om man vill uppnå önskad effekt, utan om det är möjligt att genomföra dem. Att göra det i småsteg kan ju i sådana fall vara ett strategisk riktigt vägval.
Hur ska man formulera sig? Om man snabbt vant sig vid påstigandetempot i SL-trafiken (även glesbygdslinjerna i skogarna), blir man lätt uppgiven, förtvivlad och/eller gråhårig i förtid om man hoppar in och kör i vissa andra län.
En gång har jag faktiskt kört förorts-landsbygdslinjer på under 25 kilometers längd som tagit mig över 50 minuter att köra. Det ni! Folk längs vägen började ringa till trafikupplysningen för att få veta vart bussen försvunnit. Allt "tack vare" biljettköp ombord. Detta skedde givetvis inte i Stockholms län.
En annan gång har jag lyckats dra på mig en 10 minuters försening efter att ha kommit 5 km längsmed en tätortslinje i en mindre stad, fast jag startat i tid. Detta enbart pga kontanthantering, och då framförallt växlande av stora sedlar vid varenda hållplats.
Det är sådana där slags historier som förare i Stockholms län inte tror på, då man berättar om dem. Ty SL-trafikens alla tidtabellers körtider skulle ju totalhaverera direkt om man skulle acceptera ett extremt långsamt påstigandetempo, som t.ex i startinlägget. Tänk bara om precis alla tunnelbaneresenärer skulle köpa en enda kontantbiljett av spärrvakten... varenda gång de reste. Aldrig accesskort, och aldrig några köp via automat.
Västtrafik må ha sina brister o hur dom tänkt med o få resande statistik vet jag ej men det senaste de infört är man kan köpa sitt månadskort i en app Västrafik to go men många verkar ha anammat den o visar glatt upp den
Hej.
Titta på Karlstadsbuss (Karlstad Kommun) upplägg hur dom gör med exakt samma biljettsystem. Där går det betydligt fortare. Och vid nästa upphandling av stadstrafik bör det finnas ett ska krav på dubbla framdörrar, så betalande med bankkort ej stoppar upp dom med månads/årskort och reskassa. Dessa sköter allt själva på terminalen och föraren ägnar sig enbart till att sälja lösa biljetter med bankkort. Men som sagt ta kontakt med Karlstadsbuss.
Citat från: Lars_L skrivet 17 juni 2016, 22:49:22 PM
2. Få kontokortshanteringen att gå fortare genom att inte kräva pinkod. Det brukar gå att förhandla sig till med bankerna, mot ett risktillägg. En sak man borde prova på sikt är väl att försöka ha terminal på bussen även för kontokort som resenären kan köpa i själv. Är ju egentligen svårt att se varför föraren ska lösa något som kunden egentligen borde kunna lösa själv på sikt. Dock skulle väl inköpet av sådana mer "tåliga" lösningar bli dyrt.
Vi har haft "Chip No PIN" i flera år på belopp på max 200 kr men på Electron- och Maestrokort har ändå PIN varit nödvändigt, tror dock att bankerna ändrat och/eller är på väg att ändra detta. Att få kunderna att "klara sig helt själva" vid köp ombord, antingen via kontokortsautomat som du föreslår eller reskassa skulle inte fungera hos oss idag, för många zoner för det (även om vi minskat dem), kan fungera inom ett mindre område (stadsbussar inom en stad t.ex) Tror mer på att helt flytta ut den här typen av försäljning i så fall.
Citat från: Erling.L skrivet 18 juni 2016, 01:04:44 AM
Västtrafik må ha sina brister o hur dom tänkt med o få resande statistik vet jag ej men det senaste de infört är man kan köpa sitt månadskort i en app Västrafik to go men många verkar ha anammat den o visar glatt upp den
Appen är givetvis ett av de spår vi aktivt jobbar med och vill utveckla än mer och vi ser att teknikmognaden idag generellt är hög. Även ganska långt upp i åldrarna, så det är ett mycket intressant spår. Eftersom tidtabeller och realtidsinfo också finns i appen så kan det nog bli en av de primära kanalerna även för försäljning framöver.
Citat från: Klaverdörr skrivet 18 juni 2016, 01:29:08 AM
Titta på Karlstadsbuss (Karlstad Kommun) upplägg hur dom gör med exakt samma biljettsystem. Där går det betydligt fortare. Och vid nästa upphandling av stadstrafik bör det finnas ett ska krav på dubbla framdörrar, så betalande med bankkort ej stoppar upp dom med månads/årskort och reskassa. Dessa sköter allt själva på terminalen och föraren ägnar sig enbart till att sälja lösa biljetter med bankkort. Men som sagt ta kontakt med Karlstadsbuss.
Tack för tipset, vi har förstås samarbete med alla "BIMS-län" och förutsättningarna är lite olika. Jag är inte helt insatt i Karlstad men tänker att det kanske är inom Karlstad som det går att göra så? Kan man verkligen köpa biljett till alla destinationer i hela Värmland och resenärerna sköter det HELT själva utan förarsupport?
/MrH
Tack för era svar och kommentarer! :D
Nu har jag inte varit på X-trafik så länge själv och mina primära arbetsuppgifter är inte biljettsystem och -maskiner, men i detta projekt har man alltså valt att ta med mig tack vare min bakgrund samt folk från andra avdelningar hos oss för att tillsammans försöka komma vidare. Vi försöker tänka lite utanför boxen också. Jag själv har under min tid som förare och instruktör faktiskt varit hyfsat kritisk (på ett konstruktivt sätt) mot en hel del saker i såväl biljettsystemsfunktioner, det stora antalet biljettförsäljningar och kombinationer av försäljningar som görs ombord. Så det känns kul att få vara med och bidra till en förhoppningsvis "bättre värld" därute så småningom. Det är alldeles nödvändigt, för förarna, resenärerna, tidtabellshållningen... allt hänger ju ihop.
/MrH
I Bergen (Norge) säljer man fortfarande (dyra) kontantbiljetter på alla bussar, biljetter som tar ganska lång tid att slå fram. I gengäld används alla dörrar för påstigning, och den absoluta merparten av alla resenärer har resekort. Många har periodkorten i en app, och behöver således inte ens stämpla något kort. Att fylla en hel buss med resenärer tar sällan mer än någon enstaka minut. Ska tillägga att det är ganska ofta man stöter på biljettkontrollanter på bussarna här.
K
Citat från: Krille skrivet 18 juni 2016, 10:53:13 AM
I Bergen (Norge) säljer man fortfarande (dyra) kontantbiljetter på alla bussar, biljetter som tar ganska lång tid att slå fram. I gengäld används alla dörrar för påstigning, och den absoluta merparten av alla resenärer har resekort. Många har periodkorten i en app, och behöver således inte ens stämpla något kort. Att fylla en hel buss med resenärer tar sällan mer än någon enstaka minut. Ska tillägga att det är ganska ofta man stöter på biljettkontrollanter på bussarna här.
K
Den sista meningen är ju huvudet på spiken som är ett måste i dessa fall./Ulf
Enig me Krille jag jobbar också i Bergen men må ju ha tillägget att ingen kan betala med kort på bussen bara kontant eller med reskort.
Försäljning ombord tar ju tid märkte det senast i natt när jag körde skulle sälja 4 biljetter och blev 5 min sen !!! Och vid alla köp ska Pinkod slås in vilket någon skrev att Västtrafik tagit bort det stämmer ju inte . Men som sagt det borde gå att göra mycket för att snabba upp påstigning mycket billigare att köpa i förväg och även mycket mer kontroll ombord
Citat från: yngrot skrivet 19 juni 2016, 11:57:31 AM
Försäljning ombord tar ju tid märkte det senast i natt när jag körde skulle sälja 4 biljetter och blev 5 min sen !!! Och vid alla köp ska Pinkod slås in vilket någon skrev att Västtrafik tagit bort det stämmer ju inte . Men som sagt det borde gå att göra mycket för att snabba upp påstigning mycket billigare att köpa i förväg och även mycket mer kontroll ombord
Häromdagen åkte jag stadsbuss i Borås och tyckte då att en påstigande resenär blev klar med sitt kontokortsköp väldigt snabbt mot vad man varit van vid. Kan det vara så att man inte behöver slå Pinkod i stadstrafiken?
Citat från: yngrot skrivet 19 juni 2016, 11:57:31 AM
Försäljning ombord tar ju tid märkte det senast i natt när jag körde skulle sälja 4 biljetter och blev 5 min sen !!! Och vid alla köp ska Pinkod slås in vilket någon skrev att Västtrafik tagit bort det stämmer ju inte . Men som sagt det borde gå att göra mycket för att snabba upp påstigning mycket billigare att köpa i förväg och även mycket mer kontroll ombord
PIN-koden är borttagen på nästan alla kort. Jag vet inte exakt vilka som fortfarande måste använda kod, men jag tror att det är Electron och utländska kort som fortfarande måste gå den vägen.
Citat från: yngrot skrivet 19 juni 2016, 11:57:31 AM
Försäljning ombord tar ju tid märkte det senast i natt när jag körde skulle sälja 4 biljetter och blev 5 min sen !!! Och vid alla köp ska Pinkod slås in vilket någon skrev att Västtrafik tagit bort det stämmer ju inte . Men som sagt det borde gå att göra mycket för att snabba upp påstigning mycket billigare att köpa i förväg och även mycket mer kontroll ombord
Det finns bara en väg att gå. Bort med ombordförsäljningen bara. Dock verkar många landsting tveka när det gäller att avskaffa ombordförsäljningen. Den är i alla fall sedan många år borttagen i hela Stockholms län, även i rena landsbygdskommuner som Nykvarn, Nynäshamn och Norrtälje där det kan vara 2-4 mil mellan försäljningsställena, men trafiken funkar riktigt bra ändå. Om man rullar fram till en hållplats med en ledvagn med över 55 sittplatser, och det då tar uppåt 1-1½ minut att fylla upp den med 55 st passagerare, så har påstigandet skett i rätt normal takt.
Det är väl också ett slags övergångsskede/problem. Idag när man kan göra det mesta över nätet, försvinner ju behovet. Varför ska man behöva köpa reskassa/periodkort på bussen, eller ens biljett, när man kan göra det i lugn och ro framför datorn hemma och få det nedladdat på kortet, eller genom sin app på mobilen? Det som saknas på sina håll (som i Stockholms län) är ju direktuppkoppling på bussarna till biljettapparaterna centralt vilket gör att det kan ta några dagar innan biljetten finns på kortet. Men den saken är ju egentligen lätt att lösa. När väl det är ordnat, ska man ju kunna sätta in pengar på sitt reskort direkt innan man ställer sig vid busshållplatsen, eller medan man väntar. Till och med genom en app på mobilen. Då finns ju inget skäl varför man ska ha kreditkortet med sig på bussen.
Enda problemet är väl egentligen turister och ovana resenärer. Det kan väl vara okej att ha kvar möjligheten att köpa biljett med kort ombord utifrån det. Men å andra sidan är ju denna grupp inte så priskänslig. Påslaget för att använda kreditkort ska ju vara så högt att ingen gör det. I Stockholm har man ju möjlighet att köpa biljett i spärrarna och av konduktör. Men påslaget där är så högt att i princip ingen använder sig av den möjligheten - ligger väl på 1 procent av biljetterna eller något sådant.
Citat från: Ersa skrivet 19 juni 2016, 20:14:15 PM
Om man rullar fram till en hållplats med en ledvagn med över 55 sittplatser, och det då tar uppåt 1-1½ minut att fylla upp den med 55 st passagerare, så har påstigandet skett i rätt normal takt.
Oj, det var snabbt. Skulle nog säga att man får räkna snarare 2½-3 minuter att helt fylla en buss med 55 passagerare, även om alla har busskort. Iaf är det det man kan räkna med i praktiken och gör man det inte, leder det nästan alltid till förseningar.
Citat från: Lars_L skrivet 20 juni 2016, 07:16:16 AM
Det är väl också ett slags övergångsskede/problem. Idag när man kan göra det mesta över nätet, försvinner ju behovet. Varför ska man behöva köpa reskassa/periodkort på bussen, eller ens biljett, när man kan göra det i lugn och ro framför datorn hemma och få det nedladdat på kortet, eller genom sin app på mobilen?
I Gävleborgs län är det sedan gammalt en mänsklig rättighet att köpa sin enkelbiljett ombord. Varför köpa reskassa eller periodkort i lugn och ro framför datorn hemma när man kan köpa en enkelbiljett på bussen, liksom?
Citat från: Lars_L skrivet 20 juni 2016, 07:16:16 AM
Skulle nog säga att man får räkna snarare 2½-3 minuter att helt fylla en buss med 55 passagerare, även om alla har busskort. Iaf är det det man kan räkna med i praktiken och gör man det inte, leder det nästan alltid till förseningar.
Nu var det ett tag sedan jag var regelbunden resenär i Gävle men under vinterns högtrafiktid så brukade 10-minuterstidtabellerna braka ihop eftersom påstigningen på Rådhustorget tog mer än 10 minuter. (Tänk 25 ombordstigande av vilka 20 köper en enkelbiljett och gärna betalar kontant.) Resultatet blev kolonnkörning med de ordinarie bussarna och att entreprenören fick sätta in insatsturer utanför tidtabellen för att hyfsat kunna upprätthålla 10-minutersintervallet på delar av sträckan.
Ombordköpen måste prissättas så att de bara blir en reservlösning, oavsett om man betalar kontant eller med bankkort.
Citat från: Lars_L skrivet 20 juni 2016, 07:16:16 AM
Oj, det var snabbt. Skulle nog säga att man får räkna snarare 2½-3 minuter att helt fylla en buss med 55 passagerare, även om alla har busskort. Iaf är det det man kan räkna med i praktiken och gör man det inte, leder det nästan alltid till förseningar.
Det är klart det det varierar, men här tog jag det snabbaste exemplet: En 639 eller 676 (med envåningsbuss) som rullar fram till en starthållplats där det endast står arbetspendlare med månadskort. De 7-8 knapptrycken per person för alla som reser med reskassa mellan zon A och C tar givetvis längre tid.
Men det är ofta man stannar till vid Danderyds sjukhus norrgående och det bara rasslar till, så är 20-30 personer ombord samt sitter ner. Därefter får man stå stilla och vänta in avgångstiden innan man kan avgå.
Citat från: Anders Noren skrivet 20 juni 2016, 09:55:56 AM
Nu var det ett tag sedan jag var regelbunden resenär i Gävle men under vinterns högtrafiktid så brukade 10-minuterstidtabellerna braka ihop eftersom påstigningen på Rådhustorget tog mer än 10 minuter. (Tänk 25 ombordstigande av vilka 20 köper en enkelbiljett och gärna betalar kontant.) Resultatet blev kolonnkörning med de ordinarie bussarna och att entreprenören fick sätta in insatsturer utanför tidtabellen för att hyfsat kunna upprätthålla 10-minutersintervallet på delar av sträckan.
Jag känner igen detta! Jag har varit med om att kört sådana dubbleringar för att "rädda" en tidtabell som tyngdes ner av dylika ombordköp. Men hur det än talades om problemen, i tal eller via media, så vägrade folk acceptera att förseningarna (som de irriterade sig över) huvudsakligen berodde på deras egna ombordköp. Så man tog ut sin irritation på förarna istället.
Numera skulle jag aldrig någonsin vilja byta ner mig till ett arbete i en organisation som pga feghet inte vågar säga ifrån till ombordköpen, och som därmed inte klarar av att driva en fungerande trafik för passagerarna och förarna.
Citat från: Ersa skrivet 20 juni 2016, 10:54:01 AM
Det är klart det det varierar, men här tog jag det snabbaste exemplet: En 639 eller 676 (med envåningsbuss) som rullar fram till en starthållplats där det endast står arbetspendlare med månadskort. De 7-8 knapptrycken per person för alla som reser med reskassa mellan zon A och C tar givetvis längre tid.
Men det är ofta man stannar till vid Danderyds sjukhus norrgående och det bara rasslar till, så är 20-30 personer ombord samt sitter ner. Därefter får man stå stilla och vänta in avgångstiden innan man kan avgå.
Jo, nu har väl nästan marginalen vid Danderyd blivit lite väl lång, men bäst är om man räknar 3-sekunder per passagerare, så visst 20-30 påstigande tar väl omkring 1-1½ minuter. Men annars är ju det här ett allmänt problem vid knutpunkter. Man räknar ofta bara den faktiska körtiden och "glömmer" att påstigningen kan ta sin lilla stund, vilket gör stor skillnad på regulariteten när det är hög belastning, trots att det inte går att köpa biljetter kontant.
För att återknyta till tråden, så kan man ju då räkna med ut att om 10 procent betalar kontant/kreditkort och ett sådant köp tar 30-sekunder, så har ju påstigningstiden för 30 passagerare direkt fördubblats. Och då är väl 30-sekunder ändå ett relativt snabbt avklarat kortköp.
Vill man inte ändra i regelverket blir väl en viktig sak att marknadsföra de andra kanaler som man kan köpa biljetter igenom. Det kan ju göras på många sätt - annonser i media och genom att ha folk ute vid hållplatserna med Ipad som illustrerar hur man gör på nätet. Finns nog många idéer där. Steget till förändring känns ju så mycket längre ofta än vad det egentligen är.
Har det alltid varit möjlighet att köpa biljetter och man inte blir straffad för att man gör det, så sker ju ingen förändring av beteendet. I SL gick det ju dock ganska fort att förändra utan allt för mycket gnäll. Ska man ändra en sådan sak är det ju dock viktigt att det finns ett stort stöd från politiker etc., så att inte reformen får rivas upp halvvägs under genomförandet.
I Jönköpings län finns inga planer på slopad kontantförsäljning. Det pågår en utdragen installation av betalkortsterminaler i bussarna, klart under hösten förmodligen. Torrsim har klockat ett köp till under 15 sekunder. Då är terminalen integrerad med biljettmaskinen (Cubik). Vi får se hur det går i praktiken. En förutsättning torde vara att föraren hanterar kortet, annars får man lägga till ett okänt antal fummelsekunder.
Av egen erfarenhet är kontantköp (en enda zon numera i stadstrafiken, 30 eller 18 kr) det snabbaste sättet att expediera, resenären river själv av sin pappersbilljett. Trevligt också att hantera pengar och myntväxlare, och att redovisa!
Validerarna för reskasse- och periodkorten är inte alltid så snabba, och tekniken att föra kortet mod läsaren varierar påtagligt. Reskassa ger 50% rabatt i (ganska begränsad) lågtrafik annars 20%.
Mobilbiljetter finns också, till kontantpris, och de är utformade för maskinell läsning, planerad att införas efter betalkortsterminalerna.
Citat från: MrH skrivet 18 juni 2016, 09:43:28 AM
Tack för tipset, vi har förstås samarbete med alla "BIMS-län" och förutsättningarna är lite olika. Jag är inte helt insatt i Karlstad men tänker att det kanske är inom Karlstad som det går att göra så? Kan man verkligen köpa biljett till alla destinationer i hela Värmland och resenärerna sköter det HELT själva utan förarsupport?
Så här fungerar (se film nedan) iaf kortet i Karlstadsbuss nät (stadstrafiken i Karlstad) och det gör att det går mycket fort vid lastning och då det är dubbla dörrar fram så går det otroligt fort då dom som ska betala hos föraren bildar en egen "kö" och dom med resekort så väl som 30-dagarsladdning och reskassa sköter det helt själva inne i bussen (se film). Detta gäller iaf i stadstrafiken i Karlstad.
Att man inte har det så här i Gävle är helt otroligt. Men som sagt det ställer krav vid upphandling att bussarna är anpassade och hur biljettsystemet ska fungera. Dom flesta korta bussarna i Gävle har bara en dörr fram och det gör att det bara blir en kö för att kliva ombord, samt att man måste säga till föraren om man kommer med reskassa och då även på en utskriven biljett det gör att det tar onödig tid.
Kan även tillägga det att alla bussar som Karlstadsbuss har körade är även utrustade men en lika dan läsare vid bakdörrarna så dom med rullator/barnvagn sköter sin visering direkt där bak och slipper gå fram till föraren. Även detta sparar tid och oro att bussen börjar köra innan dom hunnit fram och att man slipper lämna barn själva i vagnen när man ska gå fram.
Får se hur XTrafik lyckas med nästa upphandling för Gävle stadstrafik?
https://www.youtube.com/watch?v=ogcl8dusrEc
Snabbfakta Karlstadsbuss www.karlstadsbuss.se
Vision: I Karlstad är det enkelt att leva utan bil
Mål: Fördubblat resande och Sveriges mest nöjda kunder
Resandestatistik: 6,4 miljoner resor 2013, en ökning med 2,5 miljoner resor eller 64% sedan 2005. Marknadsandelen mot bilen är ca 24% och 6 av 10 Karlstadsbor använder Karlstadsbuss minst 1 gång/mån
Kundnöjdhet: Sveriges mest nöjda kunder enligt den nationella mätningenKollektivtrafikbarometern
Bussar: 40 st 13,7 m boggibussar, 10 st 18 m ledbussar
Förare: 150 personer med ursprung från 22 nationaliteter
Drivmedel: Biogas
Snittbeläggning: 20 passagerare/busstur eller 30 passagerare/busstimme
Var en bra film om hur hantera kort vid kortläsaren..
Citat från: Klaverdörr skrivet 22 juni 2016, 07:30:29 AM
Så här fungerar (se film nedan) iaf kortet i Karlstadsbuss nät (stadstrafiken i Karlstad) och det gör att det går mycket fort vid lastning och då det är dubbla dörrar fram så går det otroligt fort då dom som ska betala hos föraren bildar en egen "kö" och dom med resekort så väl som 30-dagarsladdning och reskassa sköter det helt själva inne i bussen (se film). Detta gäller iaf i stadstrafiken i Karlstad.
Att man inte har det så här i Gävle är helt otroligt. Men som sagt det ställer krav vid upphandling att bussarna är anpassade och hur biljettsystemet ska fungera. Dom flesta korta bussarna i Gävle har bara en dörr fram och det gör att det bara blir en kö för att kliva ombord, samt att man måste säga till föraren om man kommer med reskassa och då även på en utskriven biljett det gör att det tar onödig tid.
Kan även tillägga det att alla bussar som Karlstadsbuss har körade är även utrustade men en lika dan läsare vid bakdörrarna så dom med rullator/barnvagn sköter sin visering direkt där bak och slipper gå fram till föraren. Även detta sparar tid och oro att bussen börjar köra innan dom hunnit fram och att man slipper lämna barn själva i vagnen när man ska gå fram.
Får se hur XTrafik lyckas med nästa upphandling för Gävle stadstrafik?
https://www.youtube.com/watch?v=ogcl8dusrEc
Snabbfakta Karlstadsbuss www.karlstadsbuss.se
Vision: I Karlstad är det enkelt att leva utan bil
Mål: Fördubblat resande och Sveriges mest nöjda kunder
Resandestatistik: 6,4 miljoner resor 2013, en ökning med 2,5 miljoner resor eller 64% sedan 2005. Marknadsandelen mot bilen är ca 24% och 6 av 10 Karlstadsbor använder Karlstadsbuss minst 1 gång/mån
Kundnöjdhet: Sveriges mest nöjda kunder enligt den nationella mätningenKollektivtrafikbarometern
Bussar: 40 st 13,7 m boggibussar, 10 st 18 m ledbussar
Förare: 150 personer med ursprung från 22 nationaliteter
Drivmedel: Biogas
Snittbeläggning: 20 passagerare/busstur eller 30 passagerare/busstimme
Nu har politikerna och tjänstemännen i Gävle Kommun besökt Karlstad Kommun och kollat på upplägget som Karlstadsbuss kör (www.karlstadsbuss.se)
http://www.gd.se/gavleborg/gavle/sa-vill-gavle-kommun-forenkla-biljettkopen-for-bussresenarerna
http://www.gd.se/gavleborg/gavle/kommunen-vill-att-x-trafik-tar-over-ansvaret-for-limobaten-ska-inga-i-kollektivtrafiken
Det är bara att hoppas att när denna upphandling i Gävle Kommun är slut om något år är att man gör om allt, för som det är nu är inte bra och ökningen av resande och locka över bilresande inte fungerar längre, Karlstadsbuss med sitt koncept slår allt, det finns inget i hela Sverige som slår detta koncept och till en extremt låg kostnad och en vinst för miljön.
I denna senaste upphandlingen 2010 i Gävle Kommun så fick entreprenören köpa in bussar som bara har en framdörr och ett segt påstigande pga ett felaktigt användande av det nya biljettsystemet (X-trafiks fel) och dom flesta bussarna är bara 12-metersbussar som gör att det blir mycket stående i rusningstrafik och kommunen växer i befolkning och få en bilkörande att köpa ett busskort för ståplats eller sitta i ett hårt plastsäte är nog omöjligt!
Det är bara att göra om in för nästa upphandling!!!!!! DVS gör om och gör rätt! Det körande bolaget som beställde dessa bussar lär ha gjort ett riktigt GRUNDFEL för att få öka resandet till MAX.
Det är bara att beklaga !
Hoppas att alla dessa MAN 12-meters diesel bussar åker ut från Gävle så fort som möjligt. Sedan Standarden på säten ses över för vem som sitter i ett skönt bilsäte vill sitta i en stenhård plaststol istället eller stå upp och välja bussen? Gör om och gör rätt!
Sedan hur hemsidan ser ut för att locka fler resande så är Stadsbussarna en smärre skandal då den inte fungerar via en mobil om man slår in www.stadsbussarna.se då man hamnar hos www.nettbuss.se och en knasig söksida som inte har med stadstrafiken i Gävle att göra med. Hur kan man få fler att resa? eller turister? med detta? Åter igen totalt fel hur Xtrafik och Gävle Kommun som upphandlat denna trafik och hur info till resande och tilltänkta resande ska ske.
Skamligt dåligt skött upphandling och styrning av både Xtrafik som skött upphandlingen och Gävle Kommun som skjuter till skattepengar.. Nettbuss klarar inte av detta och ändå får sköta trafiken och det är helt otroligt i längden. Detta är skattepengar och att detta fått fortgå under flera år utan viten eller att man gör något åt det är helt otroligt?
Hoppas Xtrafik/Gävle Kommun säger upp avtalet så fort det går och gör ett nytt genomtänkt avtal inför framtiden !.
Citat från: Klaverdörr skrivet 09 juli 2016, 00:13:33 AM
I denna senaste upphandlingen 2010 i Gävle Kommun så fick entreprenören köpa in bussar som bara har en framdörr och ett segt påstigande pga ett felaktigt användande av det nya biljettsystemet (X-trafiks fel) och dom flesta bussarna är bara 12-metersbussar som gör att det blir mycket stående i rusningstrafik och kommunen växer i befolkning och få en bilkörande att köpa ett busskort för ståplats eller sitta i ett hårt plastsäte är nog omöjligt!
Har man bara ordning och reda på biljettsystemet och taxorna, så att ombordköpen minimeras, så är antalet framdörrar helt oväsentligt. En enda framdörr har då aldrig gett mig några bekymmer i tätortstrafik, då dubbla framdörrar knappast ger någon tidsvinst om fem av tio påstigande ändå ska krångla på med långsamma ombordköp.
Inte ens om två av tio resenärer krånglar på med kortköp vid samma hållplats spelar det ingen roll om de åtta med busskort kan smita förbi. Stilleståndstiden vid hållplatsen blir nästan exakt lika lång ändå.
Citat från: Ersa skrivet 09 juli 2016, 01:51:43 AM
Har man bara ordning och reda på biljettsystemet och taxorna, så att ombordköpen minimeras, så är antalet framdörrar helt oväsentligt. En enda framdörr har då aldrig gett mig några bekymmer i tätortstrafik, då dubbla framdörrar knappast ger någon tidsvinst om fem av tio påstigande ändå ska krångla på med långsamma ombordköp.
Inte ens om två av tio resenärer krånglar på med kortköp vid samma hållplats spelar det ingen roll om de åtta med busskort kan smita förbi. Stilleståndstiden vid hållplatsen blir nästan exakt lika lång ändå.
Det stora problemet med ombordstigning i Gävle är bla. Vid resa med värdekort (reskass) så måste kortet läggas på maskinen vid föraren föraren lär sägas till att man ska ha reskassa biljett ska skrivas ut dvs onödigt tidskrävande. I Karlstad med exakt samma system så sköter den resande detta själv på mottagaren och utan biljett. Info finns på kortet och vill man kolla så gör man det själv på mottagaren.
Det är extrema lasttider i Gävle.
Citat från: Klaverdörr skrivet 09 juli 2016, 15:35:24 PM
Det stora problemet med ombordstigning i Gävle är bla. Vid resa med värdekort (reskass) så måste kortet läggas på maskinen vid föraren föraren lär sägas till att man ska ha reskassa biljett ska skrivas ut dvs onödigt tidskrävande. I Karlstad med exakt samma system så sköter den resande detta själv på mottagaren och utan biljett. Info finns på kortet och vill man kolla så gör man det själv på mottagaren.
Det är extrema lasttider i Gävle.
I och med att alla zoner för reskassekort försvinner nu i höst i SL-trafiken kommer de allra sista knapptryckningarna för förare inför vanligt resande att försvinna. Då kommer i stort sett alla påstigande bara att lägga på sina kort och därefter snabbt kunna gå vidare bakåt i bussen. Med några få undantag av t.ex då fler personer än en vill åka på samma reskassekort. Alla kortladdningar och nyköp sker i butiker och automater utanför bussarna. Även ute på landsbygden.
Beslutsfattarna i Gävle skulle ju kunna göra studiebesök även i Uppsala län, samt i Norrtälje kommun för att se att det fungerar bra här. :)
Tydligare destinationsskyltning på bussen. Från Barkarby går 4 linjer till Jakobsberg med olika körvägar och bara Jakobsberg anges på skylten och inget vianamn. Man börjar bli ganska trött på att hela tiden få frågan om bussen går till IKEA. Detta förlänger tiden vid påstigning.
Och så har vi barnvagnar. Ofta större än angivna maximimått och ofta svårt att komma förbi i mittgången. Skulle vara bra om man i Stockholm likt Jönköping hade ett speciellt barnvagnskort. Jag vet inga som gör så korta resor som barnvagnsförare ibland bra någon hållplats eller två.
Citat från: rengmark skrivet 17 juli 2016, 22:37:29 PM
Tydligare destinationsskyltning på bussen. Från Barkarby går 4 linjer till Jakobsberg med olika körvägar och bara Jakobsberg anges på skylten och inget vianamn. Man börjar bli ganska trött på att hela tiden få frågan om bussen går till IKEA. Detta förlänger tiden vid påstigning.
Och så har vi barnvagnar. Ofta större än angivna maximimått och ofta svårt att komma förbi i mittgången. Skulle vara bra om man i Stockholm likt Jönköping hade ett speciellt barnvagnskort. Jag vet inga som gör så korta resor som barnvagnsförare ibland bra någon hållplats eller två.
Vad ska du med barnvagnskort till i Stockholm? Du åker ju gratis på buss med barnvagn i Sthlms län! Detta också för att du ska slippa lämna ditt barn och behöva gå fram till föraren för att betala /visera. Då hjälper ju inte ett barnvagnskort.
Citat från: virtual1 skrivet 19 juli 2016, 21:49:12 PM
Vad ska du med barnvagnskort till i Stockholm? Du åker ju gratis på buss med barnvagn i Sthlms län! Detta också för att du ska slippa lämna ditt barn och behöva gå fram till föraren för att betala /visera. Då hjälper ju inte ett barnvagnskort.
Jag antar att vad som menas är att man med ekonomiska styrmedel skulle minska det eventuella "okynnesresandet", måste man ha ett färdbevis sker ju en minskning av antalet resande med barnvagn, behöver man sedan också ha ett speciellt kort för själva vagnen minskar resandet ännu mer.
Felet är väl i Stockholm att man inte har påstigning fram för barnvagnar. Det här problemet måste ju ha alltid ha funnits med att behöva lämna barnet för att visera biljett - fast man kanske inte tyckte det var något problem förr i tiden. Nu är det ju svårt att ändra då inte alla bussar är anpassade för detta och det nog skulle bli för rörigt att ha båda varianterna - har ju betydelse för var barnvagnsplatserna är placerade.
Problemet för Stockholm är ju att det inte är gratis för barnvagnsförare på pendeltåg och tunnelbana, då blir det ganska lätt så att kapaciteten inte räcker till för alla barnvagnsresenärer på bussarna, vilket också blir en förhållandevis stor andel av resenärerna på parallellgående sträckor.
Man skulle ju också kunna ha en viseringsapparat vid barnvagnsplatsen. För den skull behöver man ju inte tillåta påstigning bak för andra resenärsgrupper.
Logikens hos SL är ju ibland lite konstig; istället för att se mellan fingrarna på viseringen, måste konsekvensen blir att det ska vara gratis...
Citat från: Klaverdörr skrivet 09 juli 2016, 15:35:24 PM
Det stora problemet med ombordstigning i Gävle är bla. Vid resa med värdekort (reskass) så måste kortet läggas på maskinen vid föraren föraren lär sägas till att man ska ha reskassa biljett ska skrivas ut dvs onödigt tidskrävande. I Karlstad med exakt samma system så sköter den resande detta själv på mottagaren och utan biljett. Info finns på kortet och vill man kolla så gör man det själv på mottagaren.
Det är extrema lasttider i Gävle.
Tror det är lika i Örebro också, med samma system (Atron). Men som jag också skrev tidigare, kan ju fungera inom en zon. I Gävle är det fler zoner inblandade, t.ex till/från Valbo. Och resenärer som ska resa vidare till andra orter som Hudiksvall, Falun, Alfta eller varför inte Sundsvall eller Nordanstig. Hur gör man i Karlstad (och i Örebro) om man ska resa längre än "inom stan"?
Citat från: MrH skrivet 20 juli 2016, 14:24:06 PM
Tror det är lika i Örebro också, med samma system (Atron). Men som jag också skrev tidigare, kan ju fungera inom en zon. I Gävle är det fler zoner inblandade, t.ex till/från Valbo. Och resenärer som ska resa vidare till andra orter som Hudiksvall, Falun, Alfta eller varför inte Sundsvall eller Nordanstig. Hur gör man i Karlstad (och i Örebro) om man ska resa längre än "inom stan"?
Stadsbussarna i Skåne har sina biljettmaskiner inställda på 1 zon om inte resenären säger till särskilt. Osäker på hur det är nu men åtminstone för några år sedan så fanns någon stadslinje i Malmö som passerade zongräns.
Stadsbussarna i Luleå hade redan på 1990-talet kontaktlösa kort med självvisering där resenären själv angav 1 zon (hitom E4) eller 2 zoner (bortom E4, sedermera ändrat till endast till/från sjukhuset).
Således inget som inte kan funka även idag, även i Gävle och även i stadsbussnät där vissa linjer passerar zongräns.
Citat från: Lars_L skrivet 20 juli 2016, 04:46:14 AM
---
Man skulle ju också kunna ha en viseringsapparat vid barnvagnsplatsen. För den skull behöver man ju inte tillåta påstigning bak för andra resenärsgrupper.
---
I stadsbussarna i Jönköping flyttas nu andraläsaren, som suttit strax bakom föraren, till barnvagnsplatsen på förslag från operatören. Bra och tryggt även för dem med rullatorer. Resenär med barnvagn kan ha ett barnvagnsförarkort, ett årskort för förare av barnvagn (med barn i). Det var tidigare i papper, men numera är det laddat på ett validerbart plastkort. Jönköping ingår i Sydtaxan, med Cubic som systemleverantör.
Lite O/T men apropå detta med "andraläsaren" som nämns, när jag besöker min gamla hemstad Stockholm, numera rätt sällan men dock, så har jag noterat att 99,9% av resenärerna viserar sina kort på förarmaskinens läsare, typ alla utom jag som använder den som sitter till höger direkt efter insteg, min vana trogen från X län :D
(Här uppmanar vi alla som redan har giltig biljett att ALDRIG använda förarmaskinen eftersom det kan ställa till det, t.ex om man just sålt en 30-dagarsbiljett och ska till att lägga kundens kort på läsaren för att ladda biljetten och vips hinner en stressad resenär längre bak i kön före och hinner vifta med sitt kort vid läsaren och biljetten man just sålt hamnar då på fel resenärs resekort........... detta kan ju dock inte hända i Stockholm eftersom man inte säljer nåt.)
/MrH
Citat från: MrH skrivet 01 augusti 2016, 16:51:26 PM
Lite O/T men apropå detta med "andraläsaren" som nämns, när jag besöker min gamla hemstad Stockholm, numera rätt sällan men dock, så har jag noterat att 99,9% av resenärerna viserar sina kort på förarmaskinens läsare, typ alla utom jag som använder den som sitter till höger direkt efter insteg, min vana trogen från X län :D
(Här uppmanar vi alla som redan har giltig biljett att ALDRIG använda förarmaskinen eftersom det kan ställa till det, t.ex om man just sålt en 30-dagarsbiljett och ska till att lägga kundens kort på läsaren för att ladda biljetten och vips hinner en stressad resenär längre bak i kön före och hinner vifta med sitt kort vid läsaren och biljetten man just sålt hamnar då på fel resenärs resekort........... detta kan ju dock inte hända i Stockholm eftersom man inte säljer nåt.)
/MrH
Skånetrafiken har nyligen (i år? förra året?) satt en andraläsare på stadsbussarna bakom föraren med stora dekaler som uppmanar resenärerna med något i stil med "Blippa ditt kort här!". Likväl är det bara ett fåtal av resenärerna som använder den vilket innebär att ombordstigningshastigheten ännu inte ökat mer än marginellt. (Eftersom kortläsarna på stadsbussarna är inställda på 1 zon och biljettsystemet hanterar övergångsresor automatiskt så behöver man egentligen bara prata med föraren om man ska lösa en duobiljett.)
Vågar Xtrafik skicka bak kortläsaren i bussen ala Karlstadsbuss nu inför vintertidtabellen eller ska det fortsätta för påstigande att dom som står där med sina reskassekort och ska ha biljetter utskrivna ala stenåldern hos föraren samma som under Prodata/Magnus tiden? Man köper nytt system men kör kvar i samma gamla banor ala 80-tal när ett nytt system gör i princip att man ska förenkla påstigandet ,men ICKE i X-LÄN...
Vore roligt å höra det från trådskaparen hur tankarna går inom Xtrafik hur man ska komma till rätta med förseningarna som all trafik dras med? Har man ens tittat på Karlstadsbuss upplägg för stadstrafiken eller skiter man idet hur det ska skötas i stadstrafiken och få snabb påstigning?
Jag antar att upphandlingen i Gävle stadstrafik är det stora problemet till förändring då det bromsas till förändring, det är bara att hoppas man tänker på detta inför kommande upphandling framöver då denna upphandling inte fått fler att åka på lång sikt då många fel som begåtts tyvärr på upplägget som Nettbuss Stadsbussarna fått.
Dom har inte ens fixat en hemsida för mobiler i Gävle än dvs knappa in www.stadsbussarna.se i en mobil och hamna hos Nettbuss och deras express trafik. Snacka om extremt dåligt. Och detta betalar Gävle Kommun för. Goddag yxkaft är bara förnamnet och detta har pågått sedan 2011 utan åtgärd....
Det verkar inte fungera bra i Gävle heller arbetsmässigt.
http://www.gd.se/gavleborg/gavle/arbetsgivarens-giftiga-brev-till-arbetsmiljoverket-facket-vad-hande-har
Nu har Arbetsmiljödomstolen gett ett ultimatum enl nedan och billigt är det inte!
http://www.gd.se/gavleborg/gavle/nettbuss-stadsbussarna-i-gavle-riskerar-boter-bussarna-ar-for-kalla
Bra arbetsgivare och chef ?
Citat från: pegee skrivet 17 juni 2016, 18:19:08 PM
I Göteborg görs den absoluta merparten av resor med Västtrafiks kort. Antingen som kontoladdning eller någon slags periodkort, skolkort, 5-resorskort eller liknande. Vilket i båda fallen ger en snabb genomströmning. Västtrafik har också nyligen lanserat sin app ToGo som skall ersätta den tidigare SMS-biljetten. Också en snabb passage in i bussen. Betalning med bankkort är en ganska liten andel av passagerarna, men man har förändrat systemet så att PIN-kod inte längre är nödvändig. Det har snabbat upp även denna hantering avsevärt.
Som jag ser det är det största hindret att passagerarna envisas med att stiga av lite hur som helst. Enklare hade det varit om framdörren ENDAST hade varit för påstigning.
Vilket inte är så konstigt egentligen, föraren säljer inga biljetter ombord på stadstrafiken. De bussar där man kan köpa biljett på var regionbussarna, men då endast med kort.
Femresors kort säljs på många försäljningsombud.
Okej, var ett tag sedan jag var i Göteborg. Deras SMS tjänst var okej, dock så vann ett snålt bolag upphandlingen. Det fanns ett hemligt krav på en årsinkomst på 120 000 kr före skatt för att kunna få den krediten som krävdes för att kunna köpa en SMS biljett (1200 kr/år). För ungdomar studenter var det svårt, om man inte som jag hade ett kontokort som jag kunde registrera. Förstås så är iden bra, SMS och sedan få faktura. Men man hade hoppas att kreditgivaren hade nöjt sig med 50 000 kr i årsinkomst. SMS biljetter är ju för enstaka resor, inget man behöver en förmögenhet för att köpa.
Om man tvingar bort betalning ombord, så kommer de flesta köpa innan, det gäller dock att det finns köpsätt och att man inte får tilläggsavgift om betalningen krånglar.