Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: buskörare skrivet 14 juni 2016, 19:33:23 PM

Titel: Hästkrafter i bussarna
Skrivet av: buskörare skrivet 14 juni 2016, 19:33:23 PM
Sitter här och kollar lite bussar och deras motorer. Alla är Arriva norrorts bussar förstås eftersom det är där jag hör hemma.

7902, en Scanialed som köptes in som etanol av Keolis/SL (trängselbuss?) är idag konverterad och har då enligt uppgift härifrån 280 hk i nya dieselmotorn.
Tjänstevikt 19,2 ton.

8139, en Volvoled som troligen också köptes in av Keolis/SL har 340 hk. Diesel. Tjänstevikt 17,5 ton

7917, en etanolscanialed inköpt av Arriva med tjänstevikt 19,1 ton har väl 270 hk.

8319, en liten dieselvolvo av kort modell med tjänstevikt 12,1 ton har 290 hk.

8715, en dieselVDL av långboggimodell med tjänstevikt 14,7 ton har 310 hk

7734, en dieselscanialed som enligt uppgift har gått som stadsbuss i Holland innan den togs hit har tjänstevikt 18,5 ton och 300 hk

Uppgifterna är hämtade från Svensk Busshistoria (utom 7917 som står med fel drivmedel där) men hur kan det komma sig att det skiljer så himla mycket i hästantal? Jämfört med tjänstevikten alltså.
Titel: SV: Hästkrafter i bussarna
Skrivet av: homer skrivet 14 juni 2016, 20:42:53 PM
Citat från: buskörare skrivet 14 juni 2016, 19:33:23 PM
Sitter här och kollar lite bussar och deras motorer. Alla är Arriva norrorts bussar förstås eftersom det är där jag hör hemma.

7902, en Scanialed som köptes in som etanol av Keolis/SL (trängselbuss?) är idag konverterad och har då enligt uppgift härifrån 280 hk i nya dieselmotorn.
Tjänstevikt 19,2 ton.

8139, en Volvoled som troligen också köptes in av Keolis/SL har 340 hk. Diesel. Tjänstevikt 17,5 ton

7917, en etanolscanialed inköpt av Arriva med tjänstevikt 19,1 ton har väl 270 hk.

8319, en liten dieselvolvo av kort modell med tjänstevikt 12,1 ton har 290 hk.

8715, en dieselVDL av långboggimodell med tjänstevikt 14,7 ton har 310 hk

7734, en dieselscanialed som enligt uppgift har gått som stadsbuss i Holland innan den togs hit har tjänstevikt 18,5 ton och 300 hk

Uppgifterna är hämtade från Svensk Busshistoria (utom 7917 som står med fel drivmedel där) men hur kan det komma sig att det skiljer så himla mycket i hästantal? Jämfört med tjänstevikten alltså.

de korta svaret är väl att det är olika tillverkare som har olika motorer och den som köper bussen har väl ett antal konfigurationer att ta ställning till när man beställer

vad gäller Volvo ledbuss (trängselbuss) har dom Volvos 9 liters motor och den fanns väl vid försäljningstillfället med just 340 hk
Volvokortvagnen har väl 7 litersmotor och då var väl 290 hk de som erbjöds om man inte ville ha den större/dyrare/törstigare 9 eller 12 liters motor

Scanias Etanolbussar i generation 2 såldes med 270 hk, när man sen byter motor till diesel/RME antar jag att det är plånboken som styr och man då väljer den likvärdiga Euro 6 motorn som har höjd effekt till 280 hk ( i grunden är de väl samma motor?)
Titel: SV: Hästkrafter i bussarna
Skrivet av: WalleW skrivet 14 juni 2016, 20:58:46 PM
Något "glasklart och uttömmande svar" på Din fråga har jag inte, däremot ett exempel på hur man som förare kan bli lurad av antalet hästkrafter.

KR Trafik AB hade ett tiotal Volvo B12M Säffle ledvagnar vars motorer enligt uppgift utvecklade 340 hkr. En vagn stack dock ut, tror det var 158, som kändes rappare och behagligare att köra.
Vid en rutin-kontroll av Voith-lådan och motorn visade det sig dock att motorn var nedställd till 310 hkr,  men alla förare upplevde bussen som både starkare och snabbare än de övriga med 340 hkr.
Men vid en jämförelse-test med tomma vagnar, tidtagning, från stillastående upp till krönet på en backe, var vagnarna med 340 hkr mellan 1,5 och 2,0 sekunder snabbare än vagn 158 med 310 hkr.
Lik förbaskat kändes 158 snabbare uppför backen... :o...

/   M v h   Walle
Titel: SV: Hästkrafter i bussarna
Skrivet av: Lars_L skrivet 14 juni 2016, 22:16:58 PM
Olika motorer uppträder ju också olika beroende på hur effektkurvan ser ut. Det är ju så att säga hur effekten ser ut över hela varvtalskurvan som visar på vilken effekt motorn ger vid olika varvtal. Detta är väl oftast nästan det viktigaste med bussar, då det ju inte är maxeffekten i hastighet som är intressant, utan snarast var man får ut högsta vridmomentet. Därtill brukar man ju strypa motorerna av miljöskäl, men det är ju en annan sak.

HK säger ju inte allt om hur pigg motorn känns med andra ord.

Men som antytts här så har man ju ofta olika motorer att erbjuda. Scania - som ju i princip varit den enda som erbjudit etanolmotorer för bussar, har ju bara erbjudit 270 hk - idag har man även där gått upp till 280. Annars erbjuder man ju olika motorer snarare kanske beroende av syfte, där turistbussar brukar ligga på mellan 400-500 hk (som förvisso också ofta är tyngre), medan stadsbussar ju traditionellt sällan haft mer än 250 hk. Som sagts bestäms ju det lite när man handlar upp fordon vilken motor som önskas.

För Scania var det väl naturligt att ha en ganska svag motor för etanol, då ju huvudintresset först var för stadsbussar. Idag verkar ju det flesta välja 320-motorn med Scania och det är omkring den motorstorlek som verkar vanligast nuförtiden, för de flesta märken, iaf för LE-vagnar.  B9s hade ju en ovanligt stark motor för lokalbussmarknaden. Delvis kanske på grund av viktklassen - men nog snarast för att syftet med modellen var att erbjuda en motorvägsbuss för regionaltrafik.