SL var väl ganska ensam om rent linjeutförande på den här karosstypen?
Foto vid Tekniska Högskolan, mars 1980:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/SL_4814_HAA017_Tekn_H_8003_MV_zpssfzyvi8e.jpg~original)
Trevligt!
Norrköpings Lokaltrafik hade ett antal likvärdiga Ikarusvagnar som på bilden ovan.
//Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 05 juni 2016, 06:20:46 AM
Trevligt!
Norrköpings Lokaltrafik hade ett antal likvärdiga Ikarusvagnar som på bilden ovan.
//Peter
Trodde att Norrköpings var halvturist(=höga ryggstöd), men dom verkar ha haft båda varianterna, så jag får nog ge dig rätt där:)
Dessa 10 bussar är bland de mest kortlivade i SL:s ägo.
Bussarna blev väl i snitt 10 år gamla och idag finns väl bara den som såldes till Tusses 1984 kvar i livet (som husbuss)
Dessa lär ha varit byggda efter dåvarande Öststatsstandard till skillnad från Turistbussarna (i SL:s fall H51).
Man tog ju hellre en 7 år äldre H80 om möjligheten fanns så i början på -80 talet var det ibland svårt att tursätta bussarna
Ja, "750"-karossen var tydligen en enklare variant av "250" trots ett åtminstone ganska likartat utseende. Skelleftebuss hade två "750" från 1978 som försvann 1987 så de var inte ens tio år i trafik. Vad jag hört så var det från förarhåll inget negativt utan det var elsystem och rost som var felkällorna. De hade f ö rätt så bekväma halvturiststolar.
Citat från: Greger Larsson skrivet 05 juni 2016, 20:02:53 PM
Ja, "750"-karossen var tydligen en enklare variant av "250" trots ett åtminstone ganska likartat utseende. Skelleftebuss hade två "750" från 1978 som försvann 1987 så de var inte ens tio år i trafik. Vad jag hört så var det från förarhåll inget negativt utan det var elsystem och rost som var felkällorna. De hade f ö rätt så bekväma halvturiststolar.
Jag minns bussarna som extremt gungiga, belysning som fungerade när den själv ville osv. skramliga och dragiga.
Rostade i stil med CR 110L
De något år äldre H52 (Hägglund) hade flera ljusår bättre byggkvalité.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 05 juni 2016, 20:30:19 PM
Jag minns bussarna som extremt gungiga, belysning som fungerade när den själv ville osv. skramliga och dragiga.
Rostade i stil med CR 110L
De något år äldre H52 (Hägglund) hade flera ljusår bättre byggkvalité...
Det var"andra tider"på andra sidan Östersjön då.../Ulf