Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: S Svensson skrivet 28 maj 2016, 18:36:34 PM

Titel: ombygnad i Göteborg
Skrivet av: S Svensson skrivet 28 maj 2016, 18:36:34 PM
I går 27 maj var jag på besök i Göteborg. Det blir inte så ofta jag gör sådana besök.
Vad som slår mig just nu är att bensinstationen som finns i närheten av NE terminalen numera är riven. Detta gäller även tillhörande uppställningsplats för bussar. Det finns alltså ingenstans att parkera bussar om man vill göra detta ganska nära Nils Ericsonterminalen.
Det är svårt även att ta sig till Göteborgsoperan med buss. Men härifrån startar ett antal charterresor med buss. Rolfs buss och Flyg startar härifrån.
För bussintresserade innebär detta att det blir svårare att se bussar. För resenärer blir det svårare att hitta sin avreseplats.
Nya Göta Älvbron byggs i närheten av den gamla. Troligen bredvid helt och hållet. Svårigheter även i fortsättningen att ställa upp bussar.
Titel: SV: ombygnad i Göteborg
Skrivet av: Erling.L skrivet 28 maj 2016, 18:54:09 PM
och värre lär det bli....om jag förstått det rätt skall snart n.e 2 rivas o delar av n.e term demonteras ner med
Titel: SV: ombygnad i Göteborg
Skrivet av: joacimw skrivet 24 juni 2016, 15:24:03 PM
Känns konstigt att riva ner n.e 2 de var inte längesen den byggdes fast allt ska la bort för att få plats med västlänken
Titel: SV: ombygnad i Göteborg
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juni 2016, 15:36:04 PM
Citat från: joacimw skrivet 24 juni 2016, 15:24:03 PM
Känns konstigt att riva ner n.e 2 de var inte längesen den byggdes fast allt ska la bort för att få plats med västlänken

Det var i april 2012 som NET 2 togs i bruk. Det fanns då stort behov av en extra bussterminal vid centralstationen, inte minst för bussar som ersatte tågen. Sedan dess har antalet angöringar vid den gamla NET-terminalen minskat så mycket att den bör räcka till även om det säkert blir besvärligt.

Att NET 2 skulle bli ett provisorium var känt redan från början. Men visst är det tråkigt att det försvinner så snart tycker inte minst jag som på sin tid kämpade hårt för att få till denna förstärkningsterminal. Och då var det inte känt att trycket på ursprungliga terminalen skulle minska.

För övrigt är det inte särskilt många byggnader som behöver rivas för Västlänken i det här området.