Jag behöver er hjälp tror jag. Kör nästan bara B9S och mig veterligen är det bara 1 med fungerande AC. Resten är kaputt.
Hur gör man bäst för att få in luft i en sån här? Första luckan, den bakom "kepsen", är det nån idé att öppna den alls? Visst får man in luft, men det känns som att den mest tar in varm lyft från kylaren. Eller?
Borde finnas hur många trådar om detta på forumet som helst ;D
de korta svaret är att de går helt enkelt inte.
Precis som du skriver är de meningslöst att öppna främre takluckan (iaf på modell trängselbuss 2005) då kylarfläkten sitter precis framför.
Det är väl bara att leva (eller försöka överleva) med skiten, iom SL s dåliga ekonomi förlängdes bussarnas liv och vagnar från 2005 får rullar till de är 18 år :(
Att (på något vis) lyckas öppna den främre takluckan i en B9S torde vara det mest effektiva sättet att få in riktigt mycket varmluft i bussen.
Annars får jag lov att hålla med homer. Busstillverkarna har knappast konstruerat bussar som är tänkta att rulla runt med trasiga luftkonditioneringssystem.
Det är alltså så omöjligt som jag trodde :-\
Vi har dessutom några som fläktarna går på hela tiden. Verkar vara svårfixat då åtminstone en varit in flera gånger utan bättring. Jag lovar att man är rätt luddig i huvudet efter 4 h i en sån :(
Citat från: homer skrivet 23 maj 2016, 10:36:47 AM
Det är väl bara att leva (eller försöka överleva) med skiten, iom SL s dåliga ekonomi förlängdes bussarnas liv och vagnar från 2005 får rullar till de är 18 år :(
Du får gärna utveckla för en som har missat, gäller detta bara trängselbussarna (B9S/Omnilink) som köptes in 2005-06, eller är det alla bussar som nu får rulla i 18 år?
Citat från: homer skrivet 23 maj 2016, 10:36:47 AM
Det är väl bara att leva (eller försöka överleva) med skiten, iom SL s dåliga ekonomi förlängdes bussarnas liv och vagnar från 2005 får rullar till de är 18 år :(
Vilka av dagens avtal har omförhandlats, där ålderskraven justerats uppåt så mycket?
Citat från: Ersa skrivet 23 maj 2016, 16:32:40 PM
Vilka av dagens avtal har omförhandlats, där ålderskraven justerats uppåt så mycket?
Det är nog en liten missuppfattning. Vad man kom överens om var att höja medelåldern till 10 år. Avtalet går ju ut 2021, då de äldsta av B9S är 16 år. De kommer garanterat inte att följa med i nästa upphandling.
Dispens från medelåldern har man annars gjort i flera områden. Senaste i Kallhäll/Södertälje, i och med att man fick räkna "ihop" avtalsområdena, istället för var för sig.
Egentligen är det ju ett ganska bra sätt att förhandla på för att slippa köpa in en massa vagnar när det är några år kvar på avtalen. Vagnar som oftast inte den efterkommande entreprenören är så där väldigt roade över, eller inte alltid måste ta över. Därtill vagnar som ofta inte uppfyller de krav man vill ställa i upphandlingen.
Absolut en bra lösning, förutsatt att fordonen hålls i dugligt skick med fungerade utrustning avtalet ut. :)
Citat från: Lars_L skrivet 23 maj 2016, 18:45:38 PM
Det är nog en liten missuppfattning. Vad man kom överens om var att höja medelåldern till 10 år. Avtalet går ju ut 2021, då de äldsta av B9S är 16 år. De kommer garanterat inte att följa med i nästa upphandling.
Dispens från medelåldern har man annars gjort i flera områden. Senaste i Kallhäll/Södertälje, i och med att man fick räkna "ihop" avtalsområdena, istället för var för sig.
Egentligen är det ju ett ganska bra sätt att förhandla på för att slippa köpa in en massa vagnar när det är några år kvar på avtalen. Vagnar som oftast inte den efterkommande entreprenören är så där väldigt roade över, eller inte alltid måste ta över. Därtill vagnar som ofta inte uppfyller de krav man vill ställa i upphandlingen.
Men det är väl inte med optionsåren?
Citat från: buskörare skrivet 23 maj 2016, 20:56:06 PM
Men det är väl inte med optionsåren?
Jo, för E19 var det relativt kort avtal - bara 10 årigt, men möjlighet att säga upp redan efter 7. I avtalet där man kom överens om det ovan nämnda, fick Keolis igenom att man blev lovade den längsta tiden på avtalet, alltså fram till 2021.
Sedan kom man väl på hos SL att det var ganska smart med lite längre avtalsperioder, så att det mer stämmer överens med bussarnas livslängd. Därför ser det ju annorlunda ut i de kommande avtalen. Man lärde sig nog en hel del på E19 som både blev dyrt (på grund av mycket detaljstyrning) och med få som la anbud. Samtidigt måste jag nog säga att det är de avtal som fungerar allra bäst just nu (enligt eget tycke).
Varför inte ha öppningsbara fönster som ger lite drag då AC:n är paj, vilket är mer regel än undantag? Kan inte fatta att et finns en så enkel lösning på problemmet som beställare inte ens har i sina tankar ???
Citat från: Cyklisten skrivet 23 maj 2016, 22:16:32 PM
Varför inte ha öppningsbara fönster som ger lite drag då AC:n är paj, vilket är mer regel än undantag? Kan inte fatta att et finns en så enkel lösning på problemmet som beställare inte ens har i sina tankar ???
Den lösningen fanns på dom ledade Scania och Volvo-bussarna som rullade på stomlinjerna Stockholms innerstad tidigare.
Här i Göteborg har GS samma lösning på 300-324 och 800-826 och Transdev har det på 4111-4120.
Citat från: Lars_L skrivet 23 maj 2016, 21:52:24 PM
Jo, för E19 var det relativt kort avtal - bara 10 årigt, men möjlighet att säga upp redan efter 7. I avtalet där man kom överens om det ovan nämnda, fick Keolis igenom att man blev lovade den längsta tiden på avtalet, alltså fram till 2021.
Sedan kom man väl på hos SL att det var ganska smart med lite längre avtalsperioder, så att det mer stämmer överens med bussarnas livslängd. Därför ser det ju annorlunda ut i de kommande avtalen. Man lärde sig nog en hel del på E19 som både blev dyrt (på grund av mycket detaljstyrning) och med få som la anbud. Samtidigt måste jag nog säga att det är de avtal som fungerar allra bäst just nu (enligt eget tycke).
Men E20 har ju 8 år plus optionsår.
Citat från: Cyklisten skrivet 23 maj 2016, 22:16:32 PM
Varför inte ha öppningsbara fönster som ger lite drag då AC:n är paj, vilket är mer regel än undantag? Kan inte fatta att et finns en så enkel lösning på problemmet som beställare inte ens har i sina tankar ???
Troligen för att AC'n inte skulle vara paj :P
Innan vi (i alla fall) tog över skötseln av biljettmaskinerna själva, så var dom ju mer trasiga än otrasiga. Frågade varför vi inte hade huvor i bussarna så vi kunde täcka över med istället för dom "farliga" plastpåsarna som användes i brist på annat. Men tydligen fick vi inte ha huvor, eftersom biljettmaskinerna alltid skulle fungera... SL-tänk när det är som bäst!
Om fönster är det ju också problem med att resenärer öppnar fönstrena och på så vis kör slut på AC'n tidigare, så helt postivt är det ju inte. De gamla stadsbussarna som hade det hade väl inte full-AC utan bara förar-AC? Kan ha fel där dock.
Citat från: buskörare skrivet 24 maj 2016, 08:30:00 AM
Om fönster är det ju också problem med att resenärer öppnar fönstrena och på så vis kör slut på AC'n tidigare, så helt postivt är det ju inte.
Man kan ju ha låsningsbara fönster. Fast problemet är väl att det finns friskluftstalibaner som skulle öppna dem även när AC-n fungerar perfekt för att försöka få in ännu mer frisk luft i bussen med påföljd att AC-n slutar fungera.
För övrigt blir jag mer och mer känslig för drag och oljud från öppna fönster ju äldre jag blir. Jag föredrar faktiskt att ha det lite varmt. Men bäst är förstås om det finns fungerande AC.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 maj 2016, 08:46:02 AM
Man kan ju ha låsningsbara fönster. Fast problemet är väl att det finns friskluftstalibaner som skulle öppna dem även när AC-n fungerar perfekt för att försöka få in ännu mer frisk luft i bussen med påföljd att AC-n slutar fungera.
För övrigt blir jag mer och mer känslig för drag och oljud från öppna fönster ju äldre jag blir. Jag föredrar faktiskt att ha det lite varmt. Men bäst är förstås om det finns fungerande AC.
Jag hade en resenär med igår som hade åkt i en buss med för kallt ställd AC. Hon sa att hon hellre åkte i min buss som höll 30 grader än i den andra. Men Scaniorna har väl sitt utblås längs fönstrena och går inte att ställa för resenärerna heller.
Citat från: buskörare skrivet 24 maj 2016, 09:06:23 AM
Jag hade en resenär med igår som hade åkt i en buss med för kallt ställd AC. Hon sa att hon hellre åkte i min buss som höll 30 grader än i den andra. Men Scaniorna har väl sitt utblås längs fönstrena och går inte att ställa för resenärerna heller.
20-21 grader bör man nog ha inställt på en vanlig linjevagn, i en turistbuss som ofta har ett effektivare system kan man utan problem få ner temperaturen till 17 grader om man så önskar vilket kan vara användbart för att kyla ner en buss som stått i solen.
Numera tycker jag faktiskt att det är vanligare med kunder som vill ha lite varmare än att det är för varmt vilket väl visar på att a/c anläggningarna fungerar bra.
Det är ju tråkigt att man inte ska kunna få till fungerande anläggningar i linjebussar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 maj 2016, 08:46:02 AM
Man kan ju ha låsningsbara fönster. Fast problemet är väl att det finns friskluftstalibaner som skulle öppna dem även när AC-n fungerar perfekt för att försöka få in ännu mer frisk luft i bussen med påföljd att AC-n slutar fungera.
Så är det ju tyvärr redan idag. På linjetrafiken är det ett evigt öppnande (nästan uppbrytande) av takluckor, trots att de åker i en nästan ny buss med en (än så länge) fullt fungerande klimatanläggning. Säkerhetsbälten och klimatanläggningar lär det nog ta ytterligare 10-20 år innan de flesta SL-bussresenärer vant sig vid.
Ställ temperaturen på 20-21 grader, stäng bakre takluckan och öppnar fläktutblåsen över pass.sätena. Ställer man den på max kyla fryser den ihop. Då måste man måste vänta på att den har tinat upp igen, om den inte har frusit sönder. Fläktarna stannar när framdörren på B9S öppnas, vilket man bör ha i åtanke.
Såklart är det också viktigt att säkringarna till AC och fläktar är hela samt att filer i AC-anläggningarna på taket är bytt och köldmedium är påfyllt.
Droppar det lite vatten vid leden på en B9S så är det med största sannolikhet kondensvatten från en fungerande AC.
Citat från: Fredde skrivet 24 maj 2016, 17:07:56 PM
Ställ temperaturen på 20-21 grader, stäng bakre takluckan och öppnar fläktutblåsen över pass.sätena. Ställer man den på max kyla fryser den ihop. Då måste man måste vänta på att den har tinat upp igen, om den inte har frusit sönder. Fläktarna stannar när framdörren på B9S öppnas, vilket man bör ha i åtanke.
Såklart är det också viktigt att säkringarna till AC och fläktar är hela samt att filer i AC-anläggningarna på taket är bytt och köldmedium är påfyllt.
Droppar det lite vatten vid leden på en B9S så är det med största sannolikhet kondensvatten från en fungerande AC.
Jo, jag vet hur man sköter AC'n ;)
Nu när vi ändå startat en tråd om just B9S, så tänkte jag fortsätta med en annan sak; och det är den stora frågan: - går det att ljuddämpa en B9S? Jag vet att Transdev här i Göteborg har en B9S, nummer 70, som tydligen är en experimentbuss från Volvo. Där har man monterat "ljuddämpande" vadderade plattor inåt kupén, men icke att det gör något skillnad. Har aldrig hört en B9S, där kylfläkten går på högvarv - är dom mindre känsliga för det än t.ex. B12BLE? Iofs kan jag tänka mig att maskineriet hörs en del om den främre takluckan är öppen, vilket den inte bör vara om bussen har AC.
Hur är det egentligen med ljudisoleringen på en B9S - olika årsmodeller etc...?
Citat från: Calle skrivet 24 maj 2016, 20:48:51 PM
Nu när vi ändå startat en tråd om just B9S, så tänkte jag fortsätta med en annan sak; och det är den stora frågan: - går det att ljuddämpa en B9S? Jag vet att Transdev här i Göteborg har en B9S, nummer 70, som tydligen är en experimentbuss från Volvo. Där har man monterat "ljuddämpande" vadderade plattor inåt kupén, men icke att det gör något skillnad. Har aldrig hört en B9S, där kylfläkten går på högvarv - är dom mindre känsliga för det än t.ex. B12BLE? Iofs kan jag tänka mig att maskineriet hörs en del om den främre takluckan är öppen, vilket den inte bör vara om bussen har AC.
Hur är det egentligen med ljudisoleringen på en B9S - olika årsmodeller etc...?
Då detta ämne diskuterats i ett stort antal trådar under de senaste åren, alla startade av dig, så är väl denna fråga inte direkt "stor" längre?
Citat från: Ersa skrivet 24 maj 2016, 21:11:31 PM
Då detta ämne diskuterats i ett stort antal trådar under de senaste åren, alla startade av dig, så är väl denna fråga inte direkt "stor" längre?
Det finns många här som är fantastiskt duktiga på att ge svar på trådar som går in i vartannat, och som belyser likheter. Inlägget handlar om B9S, och det vore onödigt att skapa en ny tråd.
Citat från: Calle skrivet 24 maj 2016, 21:44:29 PM
Inlägget handlar om B9S, och det vore onödigt att skapa en ny tråd.
Men det är inte onödigt att ställa samma frågor om och om igen? Detta oavsett om det rör sig om nya trådar eller andras trådar om (i detta fall) ventilation och luftkonditionering.
Citat från: Fredde skrivet 24 maj 2016, 17:07:56 PM
Ställ temperaturen på 20-21 grader, stäng bakre takluckan och öppnar fläktutblåsen över pass.sätena. Ställer man den på max kyla fryser den ihop. Då måste man måste vänta på att den har tinat upp igen, om den inte har frusit sönder. Fläktarna stannar när framdörren på B9S öppnas, vilket man bör ha i åtanke.
Såklart är det också viktigt att säkringarna till AC och fläktar är hela samt att filer i AC-anläggningarna på taket är bytt och köldmedium är påfyllt.
Droppar det lite vatten vid leden på en B9S så är det med största sannolikhet kondensvatten från en fungerande AC.
Jag löste av en kollega för nån dag sedan, kommer inte ihåg vilken buss det var, men någon röd Keolis 64XX.. Hur som helst så klagade den ankommande föraren att det var fruktansvärt varmt i bussen.
Det jag gjorde innan avfärd var att stänga förarfönstret, takluckan fram samt gå bak och stänga den bakre takluckan, passagerarna var inte glada....
När vi ankommer Slussen 15 minuter senare är bussen kanske inte iskall, men sval inuti, och några som hade synpunkter när jag stängde bakre takluckan kom fram och tackade för en behaglig resa.
Ja det vill till att ha koll på att taklucka är stängda för att få max nytta av AC men tyvärr verkar inte alla resenärer förstå det ..
Det går ju att eftermontera öppningsbara fönster..
Citat från: yngrot skrivet 25 maj 2016, 11:17:28 AM
Det går ju att eftermontera öppningsbara fönster..
Nej de går inte, detta var något som Swebus undersökte när AC'n började krångla efter några år, svaret som vi förare fick var att det skulle påverka grundkonstruktionen/hållfastheten på bussarna
Citat från: homer skrivet 25 maj 2016, 12:11:15 PM
Nej de går inte, detta var något som Swebus undersökte när AC'n började krångla efter några år, svaret som vi förare fick var att det skulle påverka grundkonstruktionen/hållfastheten på bussarna
Borås Lokaltrafik eftermonterade på MAN där gick det iaf att göra..
Jag tror nog att det mesta av det frågeställaren tagit upp besvarats, men jag kan kanske komplettera några av svaren åtminstone.
B9:orna är en ganska märklig busskonstruktion redan från början vilket tagits upp i ett otal trådar, så det finner jag ingen anledning att gå in på närmare här.
Dock är en följd av detta att den främre takluckan under inga omständigheter bör vara öppen så länge motorn är igång då det som Ersa säger ett synnerligen effektivt sätt att leda in den varma luften från den takmonterade kylaren rakt ned i bussens innanmäte.
Öppningsbara fönster i kombination med AC är ingen bra idé, det försämrar funktionen hos AC:n högst påtagligt.
Om jag förstått det rätt genom andra trådar så arbetar skribenten som startat tråden i Norrort och där har även jag arbetat och känner igen de problem som hen tar upp.
Efter att ha bytt till andra sidan stan men fortsatt med likartade bussar har jag lärt mig en del om hur B9:orna fungerar och kan konstatera att det krävs en relativt god kunskap om just denna bussmodell för att kunna underhålla den på rätt sätt.
Kylfläkten på taket är inte så rolig att lyssna på när man kör, men orsaken till att den ständigt går kan vara flera.
De vanligaste orsakerna är trasiga givare eller reläer, men även igensatta kylare kan vara en hyfsat vanlig orsak om de inte spolas regelbundet.
Skall man få AC:n i en B9:a att fungera krävs en i stort sett hermetiskt tillsluten buss (inga öppna takluckor eller fönster) och begränsat antal dörröppningar.
Man bör som tidigare påpekats inte heller vrida ned AC:n för lågt även om det går då det delvis är samma pinaler som sitter i Volvos turistbussar.
Skillnaden mellan B9:orna och många av de andra bussarna i SL-trafiken är just klimatsystemet, B9:orna är i stort sett ensamma om att ha en passagerarfunktion för AC:n, Scania och MAN har en förinställd temperatur för passagerardelen av bussen som inte går att ändra från förarplatsen.
En klen tröst för Buskörare och alla andra som sitter och svettas på jobbet är kanske att Ac-systemet måste gås igenom minst en gång per år om det är full-AC, bussen går nämligen inte genom besiktningen utan ett protokoll som visar att systemet är tätt (att det inte läcker ut kylmedium).
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 maj 2016, 20:46:26 PM
En klen tröst för Buskörare och alla andra som sitter och svettas på jobbet är kanske att Ac-systemet måste gås igenom minst en gång per år om det är full-AC, bussen går nämligen inte genom besiktningen utan ett protokoll som visar att systemet är tätt (att det inte läcker ut kylmedium).
//Fredrik
Alternativt att anläggningen är avstängd och kompressor och/eller drivning till denna har demonterats efter att systemet konstaterats tomt.
Både Göteborgs Spårvägar och Transdev har dom öppningsbara fönstren låsta när klimatanläggningen är i funktion. Så var det även på dom gamla Scania- och Volvobussarna som tidigare rullade på stomlinjerna i Stockholms innerstad.
Stämmer att jag kör i norrort :) Jag tror vi är det område som har flest bussar med AC faktiskt, men vad gör det när dom inte funkar ::) Busmarket har varit på plats under hela vintern typ och tätat AC'n, men hittills har det inte gett nått resultat så problemen är nog inte enbart det. Och säkerligen en kostnadsfråga, varken bussarna Arriva tog över från Keolis eller har hämtat från andra håll har fungerande AC. Volvo och Scania tänker jag på då. Små-Volvosarna funkar bättre, men dom är ju ganska nya fortfarande.
Citat från: buskörare skrivet 27 maj 2016, 06:53:30 AM
Stämmer att jag kör i norrort :) Jag tror vi är det område som har flest bussar med AC faktiskt, men vad gör det när dom inte funkar ::)
Procentuellt? Jag tror nog att Norrtälje trafikområde leder redan, eller åtminstone kommer att göra det under 2016 då de sista av de fåtalet kvarvarande bussar utan AC och bälten fasas ut. Kvar blir då en stor andel nyare rikligt utrustade och fullt fungerande fordon. Dessutom måste man även förtydliga att även klimatanläggningarna på bussarna i trafikområdet för det mesta fungerar precis som det är tänkt.
Dock är ju andelen Volvo fortfarande väldigt stor, vilket tyvärr medför samma märkesproblem som redan räknats upp tidigare i tråden. T.ex att passagerare märkligt nog har möjligheten att öppna bakre takluckan, och förare märkligt nog har möjligheten att "kortsluta" luftkonditioneringen genom att ställa reglaget för i för kallt läge (dvs under 21 grader).
Citat från: Mikey skrivet 23 maj 2016, 15:19:26 PM
Du får gärna utveckla för en som har missat, gäller detta bara trängselbussarna (B9S/Omnilink) som köptes in 2005-06, eller är det alla bussar som nu får rulla i 18 år?
Er ikke det veldig vanlig på Volvo da, vi har 8700 hos oss og klima der er umulig å kjøre på automat. Vi har ingen mulighet til å justere pass. temp fra førerplass
Citat från: Knut skrivet 27 maj 2016, 10:55:06 AM
Er ikke det veldig vanlig på Volvo da, vi har 8700 hos oss og klima der er umulig å kjøre på automat. Vi har ingen mulighet til å justere pass. temp fra førerplass
Det verkar vara kunniga personer som beställt och specificerat era fordon. Varför svensklevererade Volvo 8500 och 8900 har reglaget för passagerartemperaturen kvar på förarplatsen är en bra fråga.
Citat från: Ersa skrivet 27 maj 2016, 10:52:04 AM
Procentuellt? Jag tror nog att Norrtälje trafikområde leder redan, eller åtminstone kommer att göra det under 2016 då de sista av de fåtalet kvarvarande bussar utan AC och bälten fasas ut. Kvar blir då en stor andel nyare rikligt utrustade och fullt fungerande fordon. Dessutom måste man även förtydliga att även klimatanläggningarna på bussarna i trafikområdet för det mesta fungerar precis som det är tänkt.
Dock är ju andelen Volvo fortfarande väldigt stor, vilket tyvärr medför samma märkesproblem som redan räknats upp tidigare i tråden. T.ex att passagerare märkligt nog har möjligheten att öppna bakre takluckan, och förare märkligt nog har möjligheten att "kortsluta" luftkonditioneringen genom att ställa reglaget för i för kallt läge (dvs under 21 grader).
Ja, möjligt att Norrtälje går/gått om. Tror vi bara har några korta Scania som inte har. Men vad hjälper det när dom ändå inte funkar.