Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Greger Larsson skrivet 13 maj 2016, 21:33:10 PM

Titel: H51 på långstyrning
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 13 maj 2016, 21:33:10 PM
4871 har kvällsparkerat i Ö-vik i juni 1985.
Miljön på bilden är numera ganska förändrad, byggnaden längst till vänster på bilden är "Kulturfabriken" och utgör sedan Botniabanan blev till en del av stadens Resecentrum.

(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/SL_H51_4871_HDJ029_Ovik_8506_BG_zpsu9cte3le.jpg~original)
Titel: SV: H51 på långstyrning
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 13 maj 2016, 22:35:57 PM
Styrning!  :) Det var länge sedan jag hörde det ordet i den betydelsen. Jag hade glömt av det, men kom ihåg det när jag hade tänkt en stund. Tack för det.
Titel: SV: H51 på långstyrning
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 15 maj 2016, 11:41:39 AM
Levererad 1973 och(enl SBH) såld först 1994,men så länge kan det inte ha gått i SL trafiken?/Ulf
Titel: SV: H51 på långstyrning
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 15 maj 2016, 12:46:25 PM
Slopad hos SL 1986, omreg till lastbil 1989
Titel: SV: H51 på långstyrning
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 15 maj 2016, 13:27:01 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 15 maj 2016, 12:46:25 PM
Slopad hos SL 1986, omreg till lastbil 1989
Tack.
Låter länge nog i SL trafiken,men den var väl mest i lugna Roslagen i sitt liv?/Ulf
Titel: SV: H51 på långstyrning
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 15 maj 2016, 17:05:44 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 15 maj 2016, 13:27:01 PM
Tack.
Låter länge nog i SL trafiken,men den var väl mest i lugna Roslagen i sitt liv?/Ulf

Den bussen var väl knappast i Roslagen i någon större utsträckning, den lär väl ha tillhört Hornsberg eller Söderhallen på slutet.
Titel: SV: H51 på långstyrning
Skrivet av: Nisse Bökelund skrivet 15 maj 2016, 18:53:14 PM
Hej.
Gick den inte på Arlanda?
Jag har i alla fall kört en med hel framdörr på Arlanda.
Jag vill minnas att den hade svårt att hålla trycket med avstängd motor.
Vid ett tillfälle då jag hade kört fram till hållplatsen på Vasagatan
så stängde jag av motorn då jag "lastade", varpå framdörren så sakta
började stängas. jag var då tvungen att starta motorn och stänga dörren
helt innan jag kunde öppna den igen.
Den var också ganska "gungig" vill jag minnas. Jag vet en förare som sa " När man kört över
broskarvarna  i Rotebro så slutar inte bussen gunga förrän i Arlanda".
Annars tyckte jag att det var en ganska tyst och robust buss att köra.

Hälsningar Nisse.
Titel: SV: H51 på långstyrning
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 15 maj 2016, 22:53:50 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 maj 2016, 17:05:44 PM
Den bussen var väl knappast i Roslagen i någon större utsträckning, den lär väl ha tillhört Hornsberg eller Söderhallen på slutet.
I vilken typ av trafik då?/Ulf
Titel: SV: H51 på långstyrning
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 15 maj 2016, 23:18:33 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 15 maj 2016, 22:53:50 PM
I vilken typ av trafik då?/Ulf

Muskö
Titel: SV: H51 på långstyrning
Skrivet av: Peter Rost skrivet 16 maj 2016, 03:39:47 AM
H51 - ("järngrytor") slopades från Arlandatrafiken Råsta 1985.

//Peter
Titel: SV: H51 på långstyrning
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 16 maj 2016, 10:53:05 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 maj 2016, 23:18:33 PM
Muskö
Ok,ännu lugnare trafik då;)/Ulf