Bussen bör vara Kalmar Omnibusförenings 19/H227, en Sc-V B21 från 1946 med Säfflekaross från 1956. Tidigare ägare var Stadsbussar i Borås, inv nr 37.
Bilden är från 1971
(https://c2.staticflickr.com/8/7041/26870164891_fefbdc1730_b.jpg)
Citat från: Greger Larsson skrivet 10 maj 2016, 21:10:07 PM
Bussen bör vara Kalmar Omnibusförenings 19/H227, en Sc-V B21 från 1946 med Säfflekaross från 1956. Tidigare ägare var Stadsbussar i Borås, inv nr 37.
Bilden är från 1971
(https://c2.staticflickr.com/8/7041/26870164891_fefbdc1730_b.jpg)
Tack för den fina bilden! Boråsbussarna duggar sannerligen tätt här nu, något som jag tycker är trevligt. Jag kvitterar med en samtida bild som visar bussen i närbild.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%202/62_15r.jpg)
Tackar. Ja, det fanns väl bara en av den här bussen i Kalmar så är det säkerligen den även på bilden med stationshuset i bakgrunden. Däremot verkar Borås ha haft flera som omkarosserades på samma sätt 1956-58.
Citat från: Greger Larsson skrivet 10 maj 2016, 21:45:38 PM
Tackar. Ja, det fanns väl bara en av den här bussen i Kalmar så är det säkerligen den även på bilden med stationshuset i bakgrunden. Däremot verkar Borås ha haft flera som omkarosserades på samma sätt 1956-58.
Stadsbussar i Borås lät omkarossera sex bussar med Säffle-kaross 1956-1957. Dessutom en vardera åren 1952 och 1959. De flesta hade SKV-karosser tidigare.
Citat från: Greger Larsson skrivet 10 maj 2016, 21:45:38 PM
Tackar. Ja, det fanns väl bara en av den här bussen i Kalmar så är det säkerligen den även på bilden med stationshuset i bakgrunden. Däremot verkar Borås ha haft flera som omkarosserades på samma sätt 1956-58.
Ja, det stämmer. Vagnarna 28, 29 och 35 var lika denna buss och därutöver fanns vagn 36 som fick en nyboxer som ny kaross i stället. Vagn 37 som hamnade i Kalmar var den enda som byggdes om till högertrafik. Stadsbussar i Borås beställde ombyggnadsutrustning till flera gammelvagnar och byggde också om dem. Det var frågan om enkla ombyggnader utan flytt av förarplats. Jag kan tänka mig att man ville ha en reserv att ta till om de större ombyggnader skulle ta längre tid än planerat. Det var också frågan om att kunna möta den kraftiga resandeökning som man hoppades på i och med högertrafikens införande.
Nu gick ombyggnaderna enligt plan, och inga extravagnar behövdes för att täcka upp för förseningar där, och någon ökad efterfrågan på bussresor blev det inte heller. Därför avyttrade Stadsbussar i Borås de flesta av dessa bussar, några redan innan högertrafiksomläggningen och en av dessa var alltså 37:an som såldes till Kalmar.
Att 37:an blev ombyggd men inte de övriga av samma slag torde antagligen bero på att den var den minst slitna av bussarna. Den hade nämligen i många år varit reserv åt de övriga som hade fasta turer.
Den äldsta ombyggda bussen i Borås var vagn 33, en Volvo B513 från 1946, som hade en Säfflekaross från 1960. Den bussen tycks fortfarande vara kvar i livet. Här en bild från bussen på sin fasta tur på en dirketbuss till Sjömarken, tidigare snabbuss S10.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/AD4_zpsppord1if.jpg)
Citat från: Bengt H skrivet 10 maj 2016, 22:06:32 PM
Ja, det stämmer. Vagnarna 28, 29 och 35 var lika denna buss och därutöver fanns vagn 36 som fick en nyboxer som ny kaross i stället. Vagn 37 som hamnade i Kalmar var den enda som byggdes om till högertrafik. Stadsbussar i Borås beställde ombyggnadsutrustning till flera gammelvagnar och byggde också om dem. Det var frågan om enkla ombyggnader utan flytt av förarplats. Jag kan tänka mig att man ville ha en reserv att ta till om de större ombyggnader skulle ta längre tid än planerat. Det var också frågan om att kunna möta den kraftiga resandeökning som man hoppades på i och med högertrafikens införande.
Nu gick ombyggnaderna enligt plan, och inga extravagnar behövdes för att täcka upp för förseningar där, och någon ökad efterfrågan på bussresor blev det inte heller. Därför avyttrade Stadsbussar i Borås de flesta av dessa bussar, några redan innan högertrafiksomläggningen och en av dessa var alltså 37:an som såldes till Kalmar.
Att 37:an blev ombyggd men inte de övriga av samma slag torde antagligen bero på att den var den minst slitna av bussarna. Den hade nämligen i många år varit reserv åt de övriga som hade fasta turer.
Den äldsta ombyggda bussen i Borås var vagn 33, en Volvo B513 från 1946, som hade en Säfflekaross från 1960. Den bussen tycks fortfarande vara kvar i livet. Här en bild från bussen på sin fasta tur på en dirketbuss till Sjömarken, tidigare snabbuss S10.
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/AD4_zpsppord1if.jpg)
Så karossen på den här bussen på bilden är alltså från 1960? Detta måste väl vara en väldigt tidig Säfflekaross som har den här grillen i fronten?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 11 maj 2016, 02:34:52 AM
Så karossen på den här bussen på bilden är alltså från 1960? Detta måste väl vara en väldigt tidig Säfflekaross som har den här grillen i fronten?
Enligt mina noteringar fick bussen sin Säffle-kaross 12 december 1959. Det behöver ju inte betyda att allt i karossen var nybyggt då. Man kanske hade en gammal front liggande i reserv som man använde. Bussen skall för övrigt ha hamnat hos Tranemo Taxi 1967.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 maj 2016, 07:13:27 AM
Enligt mina noteringar fick bussen sin Säffle-kaross 12 december 1959. Det behöver ju inte betyda att allt i karossen var nybyggt då. Man kanske hade en gammal front liggande i reserv som man använde. Bussen skall för övrigt ha hamnat hos Tranemo Taxi 1967.
Helt rätt Staffan! Jag borde alltså skrivit 1959. Säffle tillverkningsnummer 1033.
Trevliga bilder men kan någon reda ut vilken vagn som "gömmer" sig bakom vagn 33 skyltad linje 4 den typen av buss minns jag mycket väl..
Citat från: yngrot skrivet 11 maj 2016, 20:42:15 PM
Trevliga bilder men kan någon reda ut vilken vagn som "gömmer" sig bakom vagn 33 skyltad linje 4 den typen av buss minns jag mycket väl..
Det är en Volvo B626 eller B 627 med Hägglunds-kaross från 1951-1952 (nummer 75-80, 83-88).
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 maj 2016, 21:10:14 PM
Det är en Volvo B626 eller B 627 med Hägglunds-kaross från 1951-1952 (nummer 75-80, 83-88).
Jag måste nog korrigera dig. Det är en av fyrans vagnar 100-103. Jag har dragit upp bilden i datorn och jag tycker nog att det ser ut som 102. Registeringsnumret ser ut som P262. Jag har inte just nu tillgång till någon uppgift om registeringsnummer så jag kan inte kolla.
De bussar som du nämner hade för övrigt bakrutorna vända tvärtom, så att den smala delen av mittfönstret var nertill där även registreringsnumret fanns.
Citat från: Bengt H skrivet 11 maj 2016, 21:47:30 PM
Jag måste nog korrigera dig. Det är en av fyrans vagnar 100-103. Jag har dragit upp bilden i datorn och jag tycker nog att det ser ut som 102. Registeringsnumret ser ut som P262. Jag har inte just nu tillgång till någon uppgift om registeringsnummer så jag kan inte kolla.
De bussar som du nämner hade för övrigt bakrutorna vända tvärtom, så att den smala delen av mittfönstret var nertill där även registreringsnumret fanns.
Ja, du har rätt. Det är inte någon av de bussar som jag skrev.
102 hade regnr P823. Men 114 Volvo B655 från 1962 hade P262. Det borde alltså kunna vara den. Den ser ju också ny ut. 102 var väl lite mer skamfilad i början av 1960-talet.
Nu har jag kommit hem och tittat noga på bilden. Det är vagn 100 med registreringsnummer P202. Således en av fyrans ordinarie vagnar. Den har säkert Yngrot åkt med till Hulta åtskilliga gånger!
De lite nyare Hägglundarna vagn 107-114 och 116-124 hade en något annurlunda bakgavel. Lite kantigare hörn och helt annorlunda stötfångare och baklyktor
(http://i1183.photobucket.com/albums/x478/hulben/Nr%201/26_31r.jpg)
Tack för svar jag minns 116- 124 när jag börja köra var äldsta vagn 128