Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Greger Larsson skrivet 06 maj 2016, 21:29:13 PM

Titel: Borås 66
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 06 maj 2016, 21:29:13 PM
En av tre Volvo B512/SKV till Borås 1950 där chassit förlängts för insteg framför framaxeln. Leveransbild.

(https://c2.staticflickr.com/8/7420/26582755000_b0ca8d20d7_b.jpg)
Titel: SV: Borås 66
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 maj 2016, 21:39:24 PM
Det fanns fem sådana i Borås: 63, 66-69. 63 var en förserie och kom redan 1949. Den skilde sig något från de övriga. Övriga kom 1950
63   P 368
66   P 591
67   P 594
68   P 612
69   P 614

Alla utom 69 såldes 1966 till Linköpings Trafik AB, som väl också hade några sådana bussar köpta som nya. 69 såldes redan 1964 till en bilfirma i Veinge.

Trevliga bussar att åka i enligt mitt tycke. I synnerhet vagn 69, som gick på linje 31 till Bosnäs (även skrivet Bossnäs) på smala vägar. Vid sommarevenemang på Svenska Kyrkans ungdomsgård Bovik kunde det bli många resenärer på den sista turen från Funningen in till stan.

Regnumret P614 återanvändes redan samma år som 69 såldes och hamnade hos Ulricehamns Omnibus AB. Denna fick sedan regnummer ANA944 och lever i högönsklig välmåga hos Spårvägssällskapet Ringlinien. Scania-Vabis B653 SKV.
Titel: SV: Borås 66
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 06 maj 2016, 21:55:59 PM
Var dom här också byggda så att motorn fanns på sin ursprungliga plats, dvs en bit in i bussen med ett mellanrum fram till torpedväggen?
Sen vill jag minnas att jag sett någon förklaring till att de blev de här "twin coach"-vindrutorna, men hur var det? Var det helt enkelt för att ratten/förarplatsen annars skulle ha hamnat för nära rutan?
Titel: SV: Borås 66
Skrivet av: BengaB40 skrivet 06 maj 2016, 22:37:07 PM
Hej! Intressant att se den fina bilden av en "helikopterbuss" vid leverans! I boken KAROSSBYGGAREN I KATRINEHOLM av Anders Karlsson finns en bra beskrivning av dessa Volvo-ombyggnader! Det lite lustiga i sammanhanget är att bilden där föreställer en AEC som fick kaross i samma stil och levererad till SLO i 2 exemplar.  Hälsn. BengaB40
Titel: SV: Borås 66
Skrivet av: Sven W skrivet 06 maj 2016, 23:07:16 PM
Hej

Bussarna som kom till Linköping fick reg nr E383, 411, 274 resp. 252. De bussar Linköping köpte själva var ett nummer större, byggda på B627X. De hade reg nr E379,455, 523 och 592.

Hälsningar
Sven
Titel: SV: Borås 66
Skrivet av: yngrot skrivet 10 maj 2016, 00:07:30 AM
Trevligt med Borås bild   Staffan vet du vilka linjer dessa brukade rulla på ??   Jag kan inte säkert säga att jag åkt med dessa ..
Titel: SV: Borås 66
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 maj 2016, 07:09:20 AM
Citat från: yngrot skrivet 10 maj 2016, 00:07:30 AM
Trevligt med Borås bild   Staffan vet du vilka linjer dessa brukade rulla på ??   Jag kan inte säkert säga att jag åkt med dessa ..

Så vitt jag minns hade de ingen fast tjänst förutom 69 som gick på linje 31. Övriga kunde således dyka upp lite varsomhelst.
Titel: SV: Borås 66
Skrivet av: Bengt H skrivet 10 maj 2016, 11:03:48 AM
Citat från: yngrot skrivet 10 maj 2016, 00:07:30 AM
Trevligt med Borås bild   Staffan vet du vilka linjer dessa brukade rulla på ??   Jag kan inte säkert säga att jag åkt med dessa ..

Alldeles i början av 60-talet gick ett par av dem på linje 14, efter att ASJ-bussarna 40 och 61 hade försvunnit från stan. Före det minns jag dem en tid på linje 11, det var när den linjen gick Norrmalm - Brotorp.

Av gamla foton verkar det som att de ursprungligen användes på Ringlinjen, line 8 och 9 mellan Centralen och Lasarettet. Det är också till den linjen som det enligt dåtida tidskriftsartiklar var mest angeläget att hitta bussar lämpliga för enmansbetjäning. Det finns också foton på dem på linje 3 (Sjömarken) och linje 22. Den senare linjen hade vagnarna 65 och 70, som är beskrivna i en annan tråd här och en linje som Staffan känner väl, men under en kort period (jag tor det var 1953) gick det åt fler än två bussar på 22:an och då kan det varit helikoptrar (vagn 63, 66-69) på linjen. Dessutom kan någon av dem ryckt in som ersättare för 65 eller 70.