3 maj 1949 var det premiär för busslinje 98 som ersatt spårvägslinje 18. Tornvagnen i bakgrunden plockar väl ner luftledningen:
http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/buss-linje-98-som-60735/
Mvh Gunnar
Jag brukar ofta fundera på varför man inte förlängde linje 10 ut till Ekensberg istället för den kostsamma satsningen på icke fungerande trådbussar. Främsta anledningen till att 18 las ner (tror jag) var att det blev för trångt för vändande förortståg på Södermalmstorg, och hade man istället låtit 10:an gå ut till Ekensberg hade man dessutom sluppit bygga vändslinga på Hornsplan senare. Jag tror i och för sig att slingan i Gröndal var för trång för Mustanger, men det hade väl gått att fixa till. Och sen ett par nya växlar på Liljeholmsplan för att enkelt ta sig ut och in i Brännkyrkahallen så hade spårvägen till Ekensberg kunnat behållas många år till.
Spännande förslag som jag faktiskt aldrig har funderat på! Förutom att man inte visste hur F4 skulle fungera stämde det förmodligen inte med förortslinjekulturen. En diagonallinje i innerstaden skulle då i ena änden vara en förortslinje. Man kan ana behov av olika turtäthet/kapacitet mellan innerstadsdelen och förortsdelen m.m. Finns säkert många aspekter!
/Gunnar
Det fanns nog inte behov av att dra ut alla turer på tian till Ekensberg, så man hade väl ändå fått bygga vändslinga på Hornsplan.
Men man hade ju redan på 30-talet planer på att ersätta alla spårvagnar i innerstaden med trådbuss.
Hur som helst så hade det ju krävts att man tänkte utanför lådan (innerstadslådan). I Göteborg gjorde man något sådant när förlängning av linje 4 fick ersätta både Mölndals- och Långedragslinjerna. Men där finns ingen tydlig innerstadsgräns i form av vatten som stänger in tanken.
Citat från: Harald Nordius skrivet 03 maj 2016, 19:16:33 PM
Det fanns nog inte behov av att dra ut alla turer på tian till Ekensberg, så man hade väl ändå fått bygga vändslinga på Hornsplan.
Men man hade ju redan på 30-talet planer på att ersätta alla spårvagnar i innerstaden med trådbuss.
Hur som helst så hade det ju krävts att man tänkte utanför lådan (innerstadslådan). I Göteborg gjorde man något sådant när förlängning av linje 4 fick ersätta både Mölndals- och Långedragslinjerna. Men där finns ingen tydlig innerstadsgräns i form av vatten som stänger in tanken.
Det fanns ju i så fall än mindre behov att dra ut alla turer till Ropsten. Med det resonemanget hade 10:an kunnat vända varannan tur vid Tegeluddsvägen. Tvärtom är väl frågan mer om 10:an hade kapacitet nog att ta hand om alla passagerare från linje 18/98 istället. Sen är det väl mer som du skriver att man inte klarade av att tänka utanför lådan. Man tänkte innerstadslinjer och ytterstadslinjer, och då passade det inte idén om en förlängning av 10:an in. Vet inte om det finns så många städer där förortsbegreppet är så starkt och tydligt som i Stockholm.
Citat från: Mr G skrivet 04 maj 2016, 22:06:38 PM
Det fanns ju i så fall än mindre behov att dra ut alla turer till Ropsten. Med det resonemanget hade 10:an kunnat vända varannan tur vid Tegeluddsvägen. Tvärtom är väl frågan mer om 10:an hade kapacitet nog att ta hand om alla passagerare från linje 18/98 istället. Sen är det väl mer som du skriver att man inte klarade av att tänka utanför lådan. Man tänkte innerstadslinjer och ytterstadslinjer, och då passade det inte idén om en förlängning av 10:an in. Vet inte om det finns så många städer där förortsbegreppet är så starkt och tydligt som i Stockholm.
Det fanns i alla fall ett "hål i stängslet" Norrtull-Haga.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 05 maj 2016, 11:43:33 AM
Det fanns i alla fall ett "hål i stängslet" Norrtull-Haga.
Mr H
Fast taxegränsen gick väl vid Haga Södra...
Hursomhelst, en hel del tänkvärt har skrivits här ovan.
Förortslinjekonceptet hade nog en del fördelar i alla fall: En relativt central ändhållplats ger högre punktlighet och bättre regularitet och den väntande spårvagnen blir en bekväm vänthall. Den mer renodlade på-/avstigningsstrukturen utmed linjen ger möjlighet till vagnar med högre sittplatsandel. Lite högre status (för 60-70 år sedan var innerstaden mera slum) där linje 12 var väl den med högst status och linje 18 den med lägst. Tänk bara, att åka med statsministern fram till hösten 1946! Den högre tillåtna hastigheten på yttersträckor gav motiv till mer anpassat vagnmaterial. Med mera.
Inför trådbussifieringen av linje 18 fanns väl också planer på en trådbusslinje från Lövholmsvägen via Blommensbergsvägen till Fågeltorget/Örnsberg för avlastning av linje 16. Om linje 10 ersatt linje 18 till Ekensberg hade, som tidigare nämnts, belastningen på 10:an i Hornsgatan ökat vilket krävt utbudsökning i någon form.
I Göteborg fanns det de i Långedrag som tyckte det var bättre att linje 9 vände vid Järntorget (fram till 1975) och att de kunde åka via Karl Johansgatan. Likaså fanns det Angeredsbor som tyckte det var bättre att linje 8 vände vid Centralstationen (fram till 1993). Även om detta medförde fler byten så blev trafikeringen mindre sårbar med "förortslinjeupplägget". Sittplatsmöjligheten på linje 9 bör också ha varit större.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 05 maj 2016, 15:01:20 PM
Tänk bara, att åka med statsministern fram till hösten 1946!
/Gunnar
Antagligen ända till 1952, eftersom den nya statsministern bodde vid Vinkelboda har jag förstått. Fast det förstås, blev väl 11:an och 13 för honom också. Sen vet jag inte när statsministrar övergick till att åka bil. Fast det var nog betydligt senare. Själv minns jag många t-baneresor med Thorbjörn Fälldin under hans statsministertid, eftersom han aldrig missade att gå och se AIK-MoDo på Johanneshovs Isstadion. Efter matchen trängdes han med alla andra i ett fullsattextra tåg på linje 29.
Citat från: Mr G skrivet 06 maj 2016, 00:18:00 AM
Antagligen ända till 1952, eftersom den nya statsministern bodde vid Vinkelboda har jag förstått. Fast det förstås, blev väl 11:an och 13 för honom också. Sen vet jag inte när statsministrar övergick till att åka bil. Fast det var nog betydligt senare.
Stämmer, enligt telekatalogen 1949: Tage Erlander, Ryggåsgatan 5, Pa Äppelviken, tel 256271. Undrar om han fick många samtal frampå småtimmarna? Alvik var väl närmaste hpl för honom. Körde inte Aina honom senare? Tänker på den härliga anekdoten, som säkert kan vara sann, att Aina efter Tages bortgång lämnade tillbaka några blyertspennor märkta "Tillhör Statsverket"!
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 06 maj 2016, 09:09:24 AM
Körde inte Aina honom senare?
/Gunnar
Vill minnas att Aina stoltserade med en Volvo Amazon, fast då kanske de redan hade flyttat till Fyrverkarbacken. Kanske samåkte de till jobbet ibland. Aina körde och släppte av Tage vid gamla Kanslihuset, sen fortsatte hon till Södra Flickläroverket (Skanstulls gymnasium) där hon jobbade som läroverksadjunkt i bl a matematik och fysik tror jag att det var.
Citat från: Mr G skrivet 03 maj 2016, 16:09:56 PM
Jag brukar ofta fundera på varför man inte förlängde linje 10 ut till Ekensberg
Något i den stilen var ursprungligen tänkt. I en plan som i princip var stadfäst år 1908 skulle Hornsgatslinjen föras över till Liljeholmen och vidare (exakt vart var så vitt jag förstått aldrig egentligen utrett).
Nu var det lite mer komplicerat än så: planen inkluderade inalles 7 spårvägslinjer på Södermalm av vilka fyra stycken kom till stånd (fast inte som planerat).
De tre som inte kom till stånd var
Slussen-Hammarbyhamnen, väsentligen i blivande linje 59 sträckning.
Slussen-Årstatorg (aldrig anlagt torg ungefär vid nuvarande Södersjukhuset). Denna linje skulle korsa järnvägen vid Swedenborgsgatan, och jag kan inte påminna mig en busslinje som gått ens i någorlunda samma sträcknig.
Den sista linjen är ännu mer udda: Slussen-Söder Mälarstrand-Reymersholme. Även den avsågs att förlängas över till Liljeholmen, oklart vart (eller mera korrekt: inte närmare utrett), men Gröndal låter som en lågoddsare.
Det är i och för sig troligt att bara en av de planerade broarna skulle byggts, och att all förortstrafik skulle förts över på denna enda bro.
Fast det är klart: på den tiden var alla förortslinjer också innerstadslinjer, även om det normalt var så att bara var tredje eller fjärde vagn fortsatte utanför tullarna.
SI
Citat från: Stefan Isaksson skrivet 15 maj 2016, 21:21:43 PM
Slussen-Årstatorg (aldrig anlagt torg ungefär vid nuvarande Södersjukhuset). Denna linje skulle korsa järnvägen vid Swedenborgsgatan, och jag kan inte påminna mig en busslinje som gått ens i någorlunda samma sträcknig.
Linje 55 när den gick till Tanto var väl inte så långt ifrån, även om den korsade järnvägen vid Rosenlundsgatan i stället.