(http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAF05470&Imgnr=1)
Bildtext:
Statens Järnvägar, SJ Buss 513 i nyskick med kaross från Svenska Karosseriverkstäderna i Katrinehholm.
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAF05470 (http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAF05470)
Hej! Chassiet är en ScV 8518 från 1940, som fick den här nya karossen från SKV 1951. Någon kan säkert berätta mer om denna intressanta SJ-buss! Hälsn. BengaB40
Har för mig att det var en grön/gul provmålning som inte fick några efterföljare.
SJ:s helturistare från början av 1950-talet blev visserligen inte helgröna men hade mycket grönt i lackeringen medan det gula hölls tillbaka. Kan detta varit inspirerat av den här bussen - eller kan lackeringen ha varit ett prov för turistbussarna.
Hej! Intressant frågeställning, men SJ:s helturistare ScV B21/22 ASJ från 1946/47 var väl de första med mycket grönt på karossen. Bussen med inv.nr. 513 hade en SJ-standardkaross SKV från början, hittade jag nu för övrigt i Ulf Essens fina sammanställning i FÄRDSKRIVAREN 4/2011. Hälsn. BengaB40
Hur det var med detta kanske vår SJ-specialist Ulf Ess'en kan redogöra för. Grönt verkar dock ha varit på modet på 40-talet, som SS "jitterbug" spårvagn och tunnelbanevagnarna.