(http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAF07565&Imgnr=1)
(http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KDAF07564&Imgnr=1)
Bilden från Samlingsportalen, Sveriges Järnvägsmuseum.
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAF07565 (http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDAF07565)
Är detta någon sorts demobuss? Undrar vilket år den är ifrån. I Uppsala har vi Uppsalabussen "Ödlan" 169 från 1954. Jag tycker nästan att bussen på bilden ser ut att vara något år äldre. Kanske från ca 1951 eller 1952?
Hej
I Säffle gjordes två lättmetalbussar 1948 - båda på 513-chassi
Därefter gjordes ett antal lättmetallbussar 1950 och 1951, bussen på bilden borde vara naågon av dessa.
Vi tror att lättmetallsvalan kom 1952, bussen på bilden har inte denna
mvh gt
Citat från: Göran skrivet 02 maj 2016, 07:55:06 AM
Hej
I Säffle gjordes två lättmetalbussar 1948 - båda på 513-chassi
Därefter gjordes ett antal lättmetallbussar 1950 och 1951, bussen på bilden borde vara naågon av dessa.
Vi tror att lättmetallsvalan kom 1952, bussen på bilden har inte denna
mvh gt
Uppsalas ödlor levererades 1953 och 1954 och dessa försågs samtliga med Säffles logga i fronten. Så 1952 kan nog säkert stämma bra.
Vad är det för märke som sitter under rödplåten på övre bilden?
Det här måste vara en av de allra första lättmetallbussarna i det utförandet. Mycket hemmagjord typ av grill. Den renoverade hos Scania, urspr Weidermans, från 1951 har riktiga grillribbor. Den här ser ut att vara en Volvo B513.
Mvh Jan G
Citat från: Göran skrivet 04 maj 2016, 07:50:22 AM
Vad är det för märke som sitter under rödplåten på övre bilden?
Det står AH och det betyder Automobilhandlare. Det är den tidens grönskylt.
Dvs en tillfällig registrering tills fordonet fått sin permanenta registrering.
På våra gamla bussbilder har vi upptäckt att de Säfflebyggda bussarna använde rödplåtar utan AH-märket, medan de Arvikabyggda ofta hade AH-märket
Det är skillnad på grönplåtar och rödplåtar.
Grönplåtar innehas av brukaren som har en saluvagnslicens och en sådan kan fås av den som yrkesmässigt tillverkar, transporterar eller handlar med fordon. Licensen innebär att man får köra med ett avställt fordon och skylten, som ska finnas på fordonet när det brukas, visar att brukaren har en sådan licens. Gröna saluvagnsskyltar finns fortfarande.
Rödplåtarna var interimsskyltar och tilldelades brukaren av ett oregistrerat fordon när det hade anmälts för registrering. Skylten fick användas under tiden som registeringen handlades och brukaren ordnade med registeringsskylten. En sådan fick man själv ordna antingen genom att beställa den hos en skylttillverkare eller genom att själv plocka ihop den av en blank plåt och lösa siffror och bokstäver, något som då fanns att köpa på varje bensinstation. Interimsskyltarna försvann en tid efter att det centrala bilregistret infördes med de nya registreringsskyltarna och nya bilar förregisterades innan försäljning.
Citat från: Bengt H skrivet 15 juni 2016, 22:16:31 PM
Det är skillnad på grönplåtar och rödplåtar.
Grönplåtar innehas av brukaren som har en saluvagnslicens och en sådan kan fås av den som yrkesmässigt tillverkar, transporterar eller handlar med fordon. Licensen innebär att man får köra med ett avställt fordon och skylten, som ska finnas på fordonet när det brukas, visar att brukaren har en sådan licens. Gröna saluvagnsskyltar finns fortfarande.
Rödplåtarna var interimsskyltar och tilldelades brukaren av ett oregistrerat fordon när det hade anmälts för registrering. Skylten fick användas under tiden som registeringen handlades och brukaren ordnade med registeringsskylten. En sådan fick man själv ordna antingen genom att beställa den hos en skylttillverkare eller genom att själv plocka ihop den av en blank plåt och lösa siffror och bokstäver, något som då fanns att köpa på varje bensinstation. Interimsskyltarna försvann en tid efter att det centrala bilregistret infördes med de nya registreringsskyltarna och nya bilar förregisterades innan försäljning.
Skyltar med tillägget AH var just motsvarigheten till dagens grönplåt. För tillfällig körning av fordon som ännu ej fått sin registrering. Den skylten kunde flyttas från fordon
till fordon. Rödplåt utan tillägget AH av den skylt man fick i väntan på den permanenta registreringen. Den skylten var knuten till ett specifikt fordon.
Så det är skillnad på skyltar med tillägget AH och skyltar utan.