Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Greger Larsson skrivet 29 april 2016, 19:20:57 PM

Titel: Voyageur i väster
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 29 april 2016, 19:20:57 PM
Kombinerad bussdepå och passagerarterminal i Toronto, bilder från juni 1980.
Att lång hjulbas och hög komfort hör ihop det vet vi att man har koll på där borta. Tvåaxlig buss i långväga trafik känns mindre vanligt?


(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Voyageur_2637_Toronto_8006_BG_zpsgy7urs9j.jpg~original)

(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Voyageur_1550_Toronto_8006_BG_zpsuj2c20ms.jpg~original)
Titel: SV: Voyageur i väster
Skrivet av: BD skrivet 02 maj 2016, 08:42:51 AM
Citat från: Greger Larsson skrivet 29 april 2016, 19:20:57 PM
Kombinerad bussdepå och passagerarterminal i Toronto, bilder från juni 1980.
Att lång hjulbas och hög komfort hör ihop det vet vi att man har koll på där borta. Tvåaxlig buss i långväga trafik känns mindre vanligt?

Där de backiga gatorna i San Francisco korsar de horisontella syns kraftiga skrapmärken som förmodligen gjorts av bussar med lång hjulbas. I vart fall är det inte de bakre överhängen som skrapat i.

Kan det vara något lagkrav på hjulbasens förhållande till totallängden?