Siten http://www.digitaltmuseum.se är en guldgruva på många sätt.
Hittade denna bild på en udda fågel (https://digitaltmuseum.se/011014632651) fotograferad på Nytorget i Sundsvall i juli 1954. Vad kan det vara?
Klicka på bilden så kan den avnjutas i stor storlek.
/baklastaren
Citat från: baklastaren skrivet 20 april 2016, 15:40:02 PM
Siten http://www.digitaltmuseum.se är en guldgruva på många sätt.
Hittade denna bild på en udda fågel (https://digitaltmuseum.se/011014632651) fotograferad på Nytorget i Sundsvall i juli 1954. Vad kan det vara?
Klicka på bilden så kan den avnjutas i stor storlek.
/baklastaren
Det är en Büssing, tillhörande Bröderna Pettersson, Njurunda.
Bolaget hade några stycken...fyra-fem kanske...Büssingvagnar.
Hej.
Jag undrar om Bröderna Pettersson åkeri är samma åkeri som hade linje mellan Örnsköldsvik och Sundsvall?
Fd 8612 SS/SL Hb.
Citat från: Jan-Peter skrivet 21 april 2016, 14:04:42 PM
Hej.
Jag undrar om Bröderna Pettersson åkeri är samma åkeri som hade linje mellan Örnsköldsvik och Sundsvall?
Fd 8612 SS/SL Hb.
Biltrafik AB Bröderna Pettersson, ja.
Företaget övertogs 1967 av AB Linjebuss.
Citat från: Esbjörn skrivet 20 april 2016, 18:10:25 PM
Det är en Büssing, tillhörande Bröderna Pettersson, Njurunda.
Bolaget hade några stycken...fyra-fem kanske...Büssingvagnar.
Tror
inte de höll till i Njurunda. De hade agentur för Büssing och var väl tvungna att emellanåt köpa några för att behålla agenturen.
Ovana förare "skrapade" i växlarna på dem vare sig de växlade upp eller ner. Det lär ha tagit en hel tur innan de lärde sig hur man körde "skrapfritt". De sista var i trafik några år in på 1960-talet.
Kommer väl ihåg hur jag någon dag efter Gumböleolyckan besåg den tillknycklade Büssingen som körts på av ett B-lok med Uno Malmström vid regulatorn. Bussen stod då på tomten nedanför Volvoverkstaden Bilbolagets tomt.
Citat från: BD skrivet 24 april 2016, 11:04:53 AM
Tror inte de höll till i Njurunda. De hade agentur för Büssing och var väl tvungna att emellanåt köpa några för att behålla agenturen.
Ovana förare "skrapade" i växlarna på dem vare sig de växlade upp eller ner. Det lär ha tagit en hel tur innan de lärde sig hur man körde "skrapfritt". De sista var i trafik några år in på 1960-talet.
Kommer väl ihåg hur jag någon dag efter Gumböleolyckan besåg den tillknycklade Büssingen som körts på av ett B-lok med Uno Malmström vid regulatorn. Bussen stod då på tomten nedanför Volvoverkstaden Bilbolagets tomt.
Det är riktigt att bolaget hade sin hemmabas i Sundsvall. Däremot härstammade bröderna P från Njurunda och var till en början också engagerade i Njurunda Förenade Omnibus och trafikerade linjen mot Njurunda. Sedan blev det den långväga trafiken med bl a delägande i Norrlandskustens Trafikförening som blev huvudverksamheten.
Bussen som finns på den länkade bilden är Y727 som var en Büssing 4000T från -54. Den som krockade med tåget i Gumböle(55-11-23) var Y337, en 6000T med karosseri från Arvika.