Så har denna reseberättelse kommit till sin sista del. Så håll i er, nu kör vi!
Det blev en tidig avfärd från hotellet intill Paddington station även denna dag. Jag valde att bo på samma hotell i London hela veckan, och göra dagsresor därifrån för att slippa dra runt på bagaget varje dag. På grund av rädsla för terrorism är det inte så lätt att hitta förvaringsboxar i landet.
Men som sagt, tidigt morgontåg till Wolverhampton, var Arriva Midlands North's Dennis Dart Plaxton Pointer kurvar in till busstationen i morgondimman:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/United+Kingdom/A/Arriva+plc/Arriva+Midlands/2153+%28LJ51DBV%29.jpg/_img1280.jpg)
När man säger National Express tänker de flesta på expressbussar. Men företaget har också en omfattande lokaltrafik. Förutom West Midlands har man också hand om lokaltrafiken i Dundee i Skotland. Här kör West Midlands Travel 4601, en Dennis Trident Alexander ALX400, ut från busstationen i Wolverhampton:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/United+Kingdom/N/National+Express+Group+plc/West+Midlands+Travel+Ltd/4600/4601+%28BX54DDJ%29.jpg/_img1280.jpg)
I den nu utgående gamla lackeringen har bussarna en röd front, med undantag för bussarna i Coventry med blå frånt och hybriderna som har grön. Linje 1 till Dudley körs med Alexander Enviro 400H hybridbussar:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/United+Kingdom/N/National+Express+Group+plc/West+Midlands+Travel+Ltd/5400/5405+%28BX61LHG%29.jpg/_img1280.jpg)
Scania OmniLink är ett vanligt inslag i West Midland Travel's vagnpark. Här vänder 1883 ut från busstationen på linje 39:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/United+Kingdom/N/National+Express+Group+plc/West+Midlands+Travel+Ltd/1800/1883+%28BX09OZK%29.jpg/_img1280.jpg)
En liten Plaxton Primo från WMSNT tittar ut från busstationen:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/United+Kingdom/VWXYZ/WMSNT+Ltd/KX57OVA.jpg/_img1280.jpg)
Banga Buses kör några linjer inne i Wolverhampton med Optare Solo:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/United+Kingdom/B/Banga+Buses/V258DRB.jpg/_img1280.jpg)
Eftersom National Express har sitt huvudkvarter i Birmingham är det självklart att de även har många expressbussar som trafikerar här. National Express kör själv främst linjer till de olika flygplatserna runtom London, majoriten av trafiken körs av entreprenörer, så kallade "Partner Operators". 2006 tog man tillsammans med Caetano fram modellen Levante, som under sina 10 år har blivit mycket vanlig i Trafiken. Här avgår Travelstar European's Levante från Wolverhampton:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/United+Kingdom/T/Travelstar+European+Ltd/FJ11GOC.jpg/_img1280.jpg)
West Midlands Travel har som sagt en ny färgsättning på gång. Bussarna i West Midlands kommer att blir röda i två nyanser, med undantag för Coventry var de blir blåa i två nyanser. I Dundee blir bussarna gröna i två nyanser. Här en nya Alexander Enviro 200MMC på Park Street:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/United+Kingdom/N/National+Express+Group+plc/West+Midlands+Travel+Ltd/2200/2207+%28YX15OYV%29.jpg/_img1280.jpg)
Företaget har gjort en stor beställning av nya bussar från Alexander Dennis och dessa börjar vara vanliga inslag på gatorna i Birmingham. Här kommer Alexander Enviro 400MMC nummer 6128:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/United+Kingdom/N/National+Express+Group+plc/West+Midlands+Travel+Ltd/6100/6128+%28SN15LGX%29.jpg/_img1280.jpg)
Förutom de ovannämnda olika färgsättningarna, kommer stomlinjebussarna att få denna stiliga grå-svarta lackering:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/United+Kingdom/N/National+Express+Group+plc/West+Midlands+Travel+Ltd/6700/6703+%28YX15OXV%29.jpg/_img1280.jpg)
Det är inte bara National Express som köpt nya bussar. Även Johnson's har tre nya Enviro 400MMC på sin linje X20:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/United+Kingdom/J/Johnsons+Coach+&+Bus/SN65OJB.jpg/_img1280.jpg)
Arriva tittar förbi Moor Street i Birmingham med en OmniLink:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/United+Kingdom/A/Arriva+plc/Arriva+Midlands/3511+%28YN08HZY%29.jpg/_img1280.jpg)
Rotala kör i West Midlands under namnet Diamond Buses. Här en Plaxton Centro på Park Street:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/United+Kingdom/R/Rotala+plc/30000+%28BX07BRV%29.jpg/_img1280.jpg)
Så har jag förflyttat mig till den sista orten för dagen, Coventry, var bussarna alltså har blå nos istället för röd. En Wright Eclipse 2 kör uppför Hales Street:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/United+Kingdom/N/National+Express+Group+plc/West+Midlands+Travel+Ltd/2100/2174+%28BX13JUT%29.jpg/_img1280.jpg)
Så kallad "route branding" är mycket vanligt i Storbritannien, och så även i West Midlands. En Enviro 400 på den svarta linjen, bakom till vänster syns en annan Enviro 400 på den oranga linjen:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/United+Kingdom/N/National+Express+Group+plc/West+Midlands+Travel+Ltd/4900/4991+%28SN64OBY%29.jpg/_img1280.jpg)
Rosa linjen kördes till stor del med Citaro ledbussar:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/United+Kingdom/N/National+Express+Group+plc/West+Midlands+Travel+Ltd/6000/6014+%28BJ03ESV%29.jpg/_img1280.jpg)
Stagecoach Unibus med en äldre Alexander ALX400:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/United+Kingdom/S/Stagecoach+Group+plc/17000/17059+%28T659KPU%29.jpg/_img1280.jpg)
Mike de Courcey är en av National Express Partner Operators, och deras Levante bussar är lätta att känna igen på att de har inventarienummer som börjar med "MD". Men de kör också lokala linjer i mellersta England. En MAN MCV Evolution på Hales Street i Coventry:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/United+Kingdom/M/Mike+de+Courcey+Travel+Ltd/564+%28AE57CMX%29.jpg/_img1280.jpg)
Den sista bilden från denna resa blir på en Alexander Enviro 200 från Johnson's:
(http://omnibussi.1g.fi/kuvat/Transportation/Buses+&+Coaches/United+Kingdom/J/Johnsons+Coach+&+Bus/YY15NJK.jpg/_img1280.jpg)
Och så var det slut för denna gång. Just nu är jag på en ny resa. Vem vet, kanske det en dag kommer bilder även från den. I september åker jag nästa gång till Storbritannien och då blir det besök i städer som Luton, Glasgow, Inverness, Fort William, Oban, Dundee, Aberdeen, Lerwick, Edinburgh, Cambrdge med flera.
Tack till alla som tittat på bilder och tack till alla som kommenterat.
Det har varit inspirerande att följa dina resor. Det är tack vare dig som jag snart är i London.
./Bussmicke
www.bussmicke.se
Mycket trevligt, ser fram emot att få se dina bilder från Skottland så småningom, jag var där och fotade en del själv för ganska många år sedan nu, så det skall bli intressant att se vad som hänt sedan dess.
Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Fina bildserier!
Bussföretagen/trafikuppköparna måste tydligen ha rätt bra ekonomi m h t att så många
bolag"specar"sina bussar exteriört med färg/linjenummer som synes,ty detta måste ju kosta att ha
reservvagnar ståendes för resp linje?
(Eller om dom kör med motsvarande stuk som t ex i Skåne med vagnar dekalerade som vikariebussar/neutrallackade)/Ulf
Tack för kommentarer! Trevligt att höra att serien varit uppskattad!
Citat från: Ulf Berlin skrivet 19 april 2016, 15:58:12 PM
Bussföretagen/trafikuppköparna måste tydligen ha rätt bra ekonomi m h t att så många
bolag"specar"sina bussar exteriört med färg/linjenummer som synes,ty detta måste ju kosta att ha
reservvagnar ståendes för resp linje?
(Eller om dom kör med motsvarande stuk som t ex i Skåne med vagnar dekalerade som vikariebussar/neutrallackade)/Ulf
Det gör det naturligtvis svårare att meranvända bussarna, men de tycks vilja ha det på detta viset. Reservbussarna brukar vanligtvis vara i en neutral firmalack, så de går att använda var som helst. Ibland ser man dock linjemärkta bussar på andra linjer än var de hör hemma, vilket naturligtvis inte är bra för kunden.
Citat från: L-G Lassander skrivet 20 april 2016, 20:35:16 PM
Tack för kommentarer! Trevligt att höra att serien varit uppskattad!
Det gör det naturligtvis svårare att meranvända bussarna, men de tycks vilja ha det på detta viset. Reservbussarna brukar vanligtvis vara i en neutral firmalack, så de går att använda var som helst. Ibland ser man dock linjemärkta bussar på andra linjer än var de hör hemma, vilket naturligtvis inte är bra för kunden.
Känns igen sedan tidigare,men"även"victorianska England måste uppfinna hjulet på nytt;)/Ulf