Eftersom hpl-skylten säger linje 17 kanske den här ladan finns/fanns i Ultuna eller Gottsunda?
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/UB_192_BAD332_L17_zpsr9funyra.jpg~original)
Citat från: Greger Larsson skrivet 10 april 2016, 15:56:11 PM
Eftersom hpl-skylten säger linje 17 kanske den här ladan finns/fanns i Ultuna eller Gottsunda?
Nej, men kanske Wik dit linje 17 gick under lång tid.
Bussen är Uppsala Stads Trafik AB 192 BAD332, en av de tre vagnar som levererades 1965 som de enda konduktörsbussarna i Sverige byggda för högertrafik. Den var från början omställningsbuss. Konduktörsplatsen behölls efter det högertrafiken införts men när busskonduktörerna togs bort helt i början av 1970-talet byggdes den om till det utförande den har på bilden, alltså enbemanning.
Citat från: Bengt H skrivet 10 april 2016, 16:10:19 PM
Nej, men kanske Wik dit linje 17 gick under lång tid.
Aha, Wiks slott alltså? Ja, då var man kanske inte i utkanten utan snarare utanför densamma.
Byggd i Säffle
Jag gissar på Hammarskog.
Leffe
Citat från: Leif Eklund skrivet 10 april 2016, 18:41:53 PM
Jag gissar på Hammarskog.
Leffe
Ja, det stämmer bättre med Googles satellitbild...
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 april 2016, 16:36:04 PM
Bussen är Uppsala Stads Trafik AB 192 BAD332, en av de tre vagnar som levererades 1965 som de enda konduktörsbussarna i Sverige byggda för högertrafik. Den var från början omställningsbuss. Konduktörsplatsen behölls efter det högertrafiken införts men när busskonduktörerna togs bort helt i början av 1970-talet byggdes den om till det utförande den har på bilden, alltså enbemanning.
Den här och dess syskon var väl också konduktörsbussar, fast det aldrig satt någon konduktör i dem efter övergången till högertrafik.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,60448.msg427774.html#msg427774
Citat från: Greger Larsson skrivet 10 april 2016, 15:56:11 PM
Eftersom hpl-skylten säger linje 17 kanske den här ladan finns/fanns i Ultuna eller Gottsunda?
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/UB_192_BAD332_L17_zpsr9funyra.jpg~original)
En Säfflekaross! Grillen visar att den har frontmotor. De med mittmotor hade diskretare grill i fronten :)
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 april 2016, 02:42:56 AM
En Säfflekaross! Grillen visar att den har frontmotor. De med mittmotor hade diskretare grill i fronten :)
Ja, det var en Scania-Vabis BF76. Uppsala köpte ju också ett antal CF76 som omställningsbussar. Det var väl annars inte så många bussbolag som köpte frontmotorbussar till tätortstrafiken på 1960-talet. De flesta bussarna hos Uppsala Stads Trafik AB efter 3 september 1967 var dock bakmotorbussar: Scania-Vabis CR76 eller SKV City.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 april 2016, 07:33:01 AM
Ja, det var en Scania-Vabis BF76. Uppsala köpte ju också ett antal CF76 som omställningsbussar. Det var väl annars inte så många bussbolag som köpte frontmotorbussar till tätortstrafiken på 1960-talet. De flesta bussarna hos Uppsala Stads Trafik AB efter 3 september 1967 var dock bakmotorbussar: Scania-Vabis CR76 eller SKV City.
Ja Scania CR 76 blev ju det stora genomslaget för högertrafik i Uppsala. Och troligen ångrade man sig nog lite att man strax före hade satsat på frontmotor. När man väl kom in på Scania CR 76 drog det ju igång rejält istället och fortsatte med 110 och 111. När sista Scania 111 var levererad så dominerade dessa stadsbilden totalt i Uppsala :D
Men frontmotor då. Ja det är lite märkligt att man var inne på det så pass sent. Inga Capitoler kom heller till Uppsala. Jag har hört för några år sedan ett rykte om att det fanns de som funderade på Capitoler i Uppsala men att det inte blev något mer än just funderingar.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 april 2016, 17:42:18 PM
Ja Scania CR 76 blev ju det stora genomslaget för högertrafik i Uppsala. Och troligen ångrade man sig nog lite att man strax före hade satsat på frontmotor. När man väl kom in på Scania CR 76 drog det ju igång rejält istället och fortsatte med 110 och 111. När sista Scania 111 var levererad så dominerade dessa stadsbilden totalt i Uppsala :D
Men frontmotor då. Ja det är lite märkligt att man var inne på det så pass sent. Inga Capitoler kom heller till Uppsala. Jag har hört för några år sedan ett rykte om att det fanns de som funderade på Capitoler i Uppsala men att det inte blev något mer än just funderingar.
Uppsala satsade ju i likhet med Linköping, Västerås och Lund på SKV City i stället. Om det var så bra satsning kan diskuteras. Det var mycket trevliga bussar att åka i och vad jag förstår också populära hos de flesta förarna. Men de krånglade förfärligt mycket. Bussarna hade många öknamn, bland annat Sandbloms Kokande Vänthallar (Sandblom var direktör för Uppsala Stads Trafik AB och lär ha varit pådrivande vid anskaffningen).
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 april 2016, 17:46:23 PM
Uppsala satsade ju i likhet med Linköping, Västerås och Lund på SKV City i stället. Om det var så bra satsning kan diskuteras. Det var mycket trevliga bussar att åka i och vad jag förstår också populära hos de flesta förarna. Men de krånglade förfärligt mycket. Bussarna hade många öknamn, bland annat Sandbloms Kokande Vänthallar (Sandblom var direktör för Uppsala Stads Trafik AB och lär ha varit pådrivande vid anskaffningen).
SKV City blev inte så långlivade. Serien med Scania CR 76, 110 och 111 trängde ut dessa. Jag tror att om man hade satsat på Capitoler i Uppsala hade dessa kanske levt lite längre.
Kan vi slå fast att bilden är från Hammarskog? Hade vissa turer ändhållplats där?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 april 2016, 17:46:23 PM
Uppsala satsade ju i likhet med Linköping, Västerås och Lund på SKV City i stället. Om det var så bra satsning kan diskuteras. Det var mycket trevliga bussar att åka i och vad jag förstår också populära hos de flesta förarna. Men de krånglade förfärligt mycket. Bussarna hade många öknamn, bland annat Sandbloms Kokande Vänthallar (Sandblom var direktör för Uppsala Stads Trafik AB och lär ha varit pådrivande vid anskaffningen).
Ja, Bror Sandblom var mycket engagerad i tillkomsten av SKV City. Han ansåg att Capitol var för tunga och för dyra för Uppsala, och att det behövdes en lättare och billigare buss för de mellanstora städerna.
Till öknamnen kan läggas Volvo Krake. De hade ju Volvomotor. SS lyckades hitta en ännu svagare motor till sina fem SKV City, en Leylandmotor på 135 hk, vilket gav dem öknamnet "tomhylsorna" (inget krut i dem).
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 april 2016, 17:57:59 PM
SKV City blev inte så långlivade. Serien med Scania CR 76, 110 och 111 trängde ut dessa. Jag tror att om man hade satsat på Capitoler i Uppsala hade dessa kanske levt lite längre.
SKV City levde väl i bästa fall tio år i Uppsalas tätortstrafik. Det var kort livstid mot vad som var brukligt på den tiden. Exempelvis hade Uppsala Stads Trafik AB fram till högertrafiken 1967 ett större antal Volvo Boxer med osynkad växellåda och utan servo från 1950-talets början. Många av dessa gick regelbundet i trafik eftersom SKV City och Scania-Vabis CF inte räckte till för alla turer. Därutöver fanns konduktörsvagnarna.
Det hade naturligtvis varit bättre om Uppsala satsat på Capitol i stället för CF och SKV City.
Citat från: Harald Nordius skrivet 24 april 2016, 18:21:53 PM
Ja, Bror Sandblom var mycket engagerad i tillkomsten av SKV City. Han ansåg att Capitol var för tunga och för dyra för Uppsala, och att det behövdes en lättare och billigare buss för de mellanstora städerna.
Till öknamnen kan läggas Volvo Krake. De hade ju Volvomotor. SS lyckades hitta en ännu svagare motor till sina fem SKV City, en Leylandmotor på 135 hk, vilket gav dem öknamnet "tomhylsorna" (inget krut i dem).
Troligen en felsatsning i Uppsala på den tiden. Jag tror att Capitoler hade hållit längre om man gått in för det istället i Uppsala.
Tydligen måste de ha ändrat sig senare eftersom Scania CR 76 110 och 111 sedan levererades i så stora serier och mer och mer tog över nästan allting. Dessa bussar är ju inte alls några "billigare bussar för de mellanstora städerna" utan istället riktigt "storstadsmässiga" :)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 april 2016, 18:43:10 PM
SKV City levde väl i bästa fall tio år i Uppsalas tätortstrafik. Det var kort livstid mot vad som var brukligt på den tiden. Exempelvis hade Uppsala Stads Trafik AB fram till högertrafiken 1967 ett större antal Volvo Boxer med osynkad växellåda och utan servo från 1950-talets början. Många av dessa gick regelbundet i trafik eftersom SKV City och Scania-Vabis CF inte räckte till för alla turer. Därutöver fanns konduktörsvagnarna.
Det hade naturligtvis varit bättre om Uppsala satsat på Capitol i stället för CF och SKV City.
Man hade fram till Dagen H den 3 september 1967 inte bara bussar från tidigt 1950-tal i drift i Uppsala. Man hade även bussar kvar från 1940-talet som gick på övertid. Ett exempel är bussen 124 som är en Volvo Boxer från 1946 och som är sparad än idag. Bussen gick i trafik ända till själva omläggningen. bussen är ju sparad. Och inne i bussen finns det på platser där det egentligen ska sitta reklam information om just högertrafiksomläggningen. Dessa visar väldigt tydligt att bussen var med precis alldeles fram till omläggningen. Det är väldigt historiska anslag inne i den bussen som man verkligen ska vara rädd om idag :D
Den bussen var alltså 21 år när den togs ur drift.
Men även andra bussar levde länge. Titta på vår fina bevarade Scania CR 72 nr 212. Den köptes in redan 1966. Sattes i drift den 3 september 1967 och gick sedan i drift till 1989-1990. Inte illa får man säga för en stadsbuss :D
SKV City får väl däremot ses som en kort parentes i Uppsalas busshistoria.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 april 2016, 18:58:19 PM
Man hade fram till Dagen H den 3 september 1967 inte bara bussar från tidigt 1950-tal i drift i Uppsala. Man hade även bussar kvar från 1940-talet som gick på övertid. Ett exempel är bussen 124 som är en Volvo Boxer från 1946 och som är sparad än idag. Bussen gick i trafik ända till själva omläggningen. bussen är ju sparad. Och inne i bussen finns det på platser där det egentligen ska sitta reklam information om just högertrafiksomläggningen. Dessa visar väldigt tydligt att bussen var med precis alldeles fram till omläggningen. Det är väldigt historiska anslag inne i den bussen som man verkligen ska vara rädd om idag :D
Den bussen var alltså 21 år när den togs ur drift.
Jovisst var det så. Men 124 användes normalt inte i tätortstrafiken utan på linjer som gick på landsbygden. Fast det är klart att linjerna började ju och slutade nästan inne i stan, vanligen Vaksala torg.
Hammarskog är ett friluftsområde c:a10km utanför Uppsala. Dit har nog dom flesta skolbarn i Uppsala varit på utflykt till,med abb buss eller cykel.
Om jag kommer ihåg rätt så togs den sista SKV City ur trafik i Uppsala våren 75.
Citat från: Leif Eklund skrivet 25 april 2016, 19:34:11 PM
Hammarskog är ett friluftsområde c:a10km utanför Uppsala. Dit har nog dom flesta skolbarn i Uppsala varit på utflykt till,med abb buss eller cykel.
Om jag kommer ihåg rätt så togs den sista SKV City ur trafik i Uppsala våren 75.
Ja, något sånt var det. Själv fick jag inte uppleva dessa. Men 1974 och 1975 hade leveranserna kommit väldigt långt med Scania 111 som tillsammans med CR 76 och 110 redan hade trängt ut en massa.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 april 2016, 22:27:02 PM
Ja, något sånt var det. Själv fick jag inte uppleva dessa. Men 1974 och 1975 hade leveranserna kommit väldigt långt med Scania 111 som tillsammans med CR 76 och 110 redan hade trängt ut en massa.
Man ställde väl av SKV City från cirka 1973 allteftersom de krävde större reparationer. Någon eller några av dem skall alltså ha klarat sig fram till 1975. Var det inte ett par av dem som brann också?
Det jag skrev om att SKV City var populära bland många av förarna skall naturligtvis ses i ljuset vad som fanns mer att erbjuda i Uppsala på den tiden. Oftast blev det en av de cirka 15 år gamla boxrarna i stället. Om en förare fick välja mellan CR76 och SKV City lär det inte varit många som valde den senare.
124 är väl en tvådörrars Boxer. De användes, åtminstone innan SKV City kom, inte bara på linjerna till Vaksala, som f.ö. bara krävde en eller möjligen två bussar. De gick också på de mindre stads- och förortslinjerna 3, 4, 5, 8, 15 och 16. De gick även på linje 13 innan den drogs ut till Gränby, d.v.s när den var en ren industrilinje mellan Stora Torget och Boländerna.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 april 2016, 07:26:46 AM
Man ställde väl av SKV City från cirka 1973 allteftersom de krävde större reparationer. Någon eller några av dem skall alltså ha klarat sig fram till 1975. Var det inte ett par av dem som brann också?
Det jag skrev om att SKV City var populära bland många av förarna skall naturligtvis ses i ljuset vad som fanns mer att erbjuda i Uppsala på den tiden. Oftast blev det en av de cirka 15 år gamla boxrarna i stället. Om en förare fick välja mellan CR76 och SKV City lär det inte varit många som valde den senare.
Scania CR 76 gjorde redan från första dagen stor succé i Uppsala. Både bland förare och passagerare lovordades dessa redan från första dagen. Och att det sedan blev en så stor leverans totalt av dessa tillsammans med uppföljarna 110 och 111 visar ju bara på hur nöjda man var med dessa bussar.
Däremot vet jag att man inte var lika glada när man gick över från Scania 111 till 112. När jag pratar med förare som var med om när 112 infördes 1978 så säger de att man var besvikna och ansåg att Scania verkligen hade försämrat i det generationsskiftet.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 26 april 2016, 18:34:38 PM
Scania CR 76 gjorde redan från första dagen stor succé i Uppsala. Både bland förare och passagerare lovordades dessa redan från första dagen. Och att det sedan blev en så stor leverans totalt av dessa tillsammans med uppföljarna 110 och 111 visar ju bara på hur nöjda man var med dessa bussar.
Däremot vet jag att man inte var lika glada när man gick över från Scania 111 till 112. När jag pratar med förare som var med om när 112 infördes 1978 så säger de att man var besvikna och ansåg att Scania verkligen hade försämrat i det generationsskiftet.
CR 111 var ju en i mycket en perfekt stadsbuss, CR 112 kändes klumpigare (sämre framkomlighet i a f den som SL köpte)och var mer ett mellanting som inte var jättebra på något, CN 113 CLL (Maxcin) sedan blev återigen en mkt bra produkt från Scania, de Omnicity som sedan jäktades fram blev ingen jättehit i a f de första årgångarna.
Själv har jag erfarenhet från allt från CR 76 till Maxcin i daglig trafik, CR 111 sätter jag på första plats, CN 113 CLL på andra plats.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 april 2016, 18:56:12 PM
CR 111 var ju en i mycket en perfekt stadsbuss, CR 112 kändes klumpigare (sämre framkomlighet i a f den som SL köpte)och var mer ett mellanting som inte var jättebra på något, CN 113 CLL (Maxcin) sedan blev återigen en mkt bra produkt från Scania, de Omnicity som sedan jäktades fram blev ingen jättehit i a f de första årgångarna.
Själv har jag erfarenhet från allt från CR 76 till Maxcin i daglig trafik, CR 111 sätter jag på första plats, CN 113 CLL på andra plats.
Jag har aldrig kört Scania 111 i reguljär drift, inte 112 heller. Sådant har jag bara kört som museibussar. Men trots detta har mina körningar med CR 76 och Scania 111 som veteranbussar varit tillräckliga för att ge mig en uppfattning om vad jag talar om.
Redan CR 76 känns som en verklig fullträff. Redan då var busstypen enormt smidig och lättkörd. En smäcker och smidig sak att ta sig fram med på gatorna. Nyaste Scania 111 är så att säga vidareutvecklade CR 76:or. Motorn sitter ännu bättre isolerad. Vissa reglage en aning ändrade. Lite förfinad teknik rent allmänt. Här tycker jag att man byggt världens bästa buss. Så jag förstår att 112 blev en besvikelse. Klumpigare och kanske inte lika genomtänkt.
Jag får en känsla av att Scania såg sig "tvingade" att ta fram 112 för att möta konkurrensen. Bussen skulle likna tyska VöV-bussar. Man utgick också ifrån normerna för VöV-bussarna. Och så såg ju 112 väldigt moderna ut för sin tid. Här kanske var ytterligare ett skäl till nedläggningen av 111. Trots att Scania 111 var en så bra buss så anåg man väl att de såg omoderna ut i slutet av dess tillverkning.
När jag pratar med förare som var med om när de första 112 kom till Uppsala så har de brukat kritisera 112 som dåliga bussar. Samtidigt har de sagt att de sista Scania 111 var världens bästa bussar som någonsin byggts.