Hej.
Hur vanlig var denna vagntyp på linje 15?
Jag kan inte påminna mig att jag har sett någon.
Av bildtexten att döma så kan det vara en extravagn
i samband med någon stormatch på Råsunda.
Bilden skall ha varit tagen 1955-1959, så det skulle kunna vara
fotbolls VM 1958.
Men stämmer skyltningen? Gick den verkligen till Hornsplan?
Mest troligt är väl Odenplan.
http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp/2108/stor/2108-183.jpg
Hälsningar Nisse.
Det är Brännkyrkahallen som hjälper till med extratåg på linje 15 sannolikt inför någon fotbollsmatch på Råsunda.
Och då de skulle tillbaka till Brännkyrka så kunde man förstås få åka med till Hornsplan i praktiken säkert till hpl Nybohov
utanför Brännkyrkahallen om man så ville.
Mr H
Hej.
Tack för svaret. Ja det låter mest troligt.
Dom skulle ju i alla fall åt det hållet.
Hälsningar Nisse.
Linje 15E gick Råsunda-Brännkyrkahallen efter fotbollsmatcher. "Brännkyrkahallen" fanns inte på destinationsrullen. Saken har avhandlats i Spårvägssällskapets forum:
https://sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=29492
Citat från: Harald Nordius skrivet 31 mars 2016, 16:10:56 PM
Linje 15E gick Råsunda-Brännkyrkahallen efter fotbollsmatcher. "Brännkyrkahallen" fanns inte på destinationsrullen. Saken har avhandlats i Spårvägssällskapets forum:
https://sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=29492
Men linje 15E var väl i grunden en dubbelriktad linje och då även de turer som sattes ut från Brännkyrka med A29. Det finns bild i "Spårvägslinjer i Stockholm linje 15" resp "Stockholm på spåret" med A29 på linje 15E skyltad "Sundbybergsgränsen" vid Haga Södra resp Norra Bantorget.
/Gunnar
Jo men vist gick den till Hornsplan. Tog sedan vägen över bron hem till Brännkyrkahallen. Passen fick om de ville, följa med till Årstadal. Det hände ofta att extravagnar sattes in vid fotbollsmatcher. Både dit och hem. Kanon jobb! Man fick ju gå in och titta på tillställningen. Men måste lämna innan matchen var slut. Vagnarna stod ju uppställda vid Råsundahallen.
Roland?
Trevligt att se en A29 på linje 15 på bild. Kan inte minnas att jag såg någon i vekligheten trots att jag bodde vid Sundbybergs-gränsen den aktuella tiden och ofta följde med farsan och morbröderna till Råsunda fotbollsstadion. Om det var dåligt väder tog vi tricken till Stråket, annars promenerade vi.
Bilden i Nisse Bökelunds bifogade länk är väl tagen i höjd med Stallmästaregården, Mustangen på linje 3 på väg ner till vändslingan vid Haga södra och
A29:an på 15E på väg upp mot Norrtull..?
/ M v h Walle
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/A29BkhWeb_zpsua7fgfqn.jpg)
...och här står en A29 i Brännkyrkahallen klar för utryckning... ;)
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 31 mars 2016, 19:12:35 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/A29BkhWeb_zpsua7fgfqn.jpg)
...och här står en A29 i Brännkyrkahallen klar för utryckning... ;)
/Gunnar
Härlig bild! Men jag blir lite bryd på det sättet att vagnen ser helt nyreviderad ut, mycket snygg! Samtidigt så har ju uppställningshallen för tunneltågen t.v kommit en bit på väg så bilden måste ju vara ganska sen i förhållande till nedläggningen. När reviderades vagn 183 egentligen och vilken var den sista A29 att få revision? Vilka fick ingen revision överhuvudtaget?
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 31 mars 2016, 19:49:06 PM
Härlig bild! Men jag blir lite bryd på det sättet att vagnen ser helt nyreviderad ut, mycket snygg! Samtidigt så har ju uppställningshallen för tunneltågen t.v kommit en bit på väg så bilden måste ju vara ganska sen i förhållande till nedläggningen. När reviderades vagn 183 egentligen och vilken var den sista A29 att få revision? Vilka fick ingen revision överhuvudtaget?
Mr H
Jag har revdatum för vissa A29 och enligt dessa står det 30/8-62 för 183. Bilden ovan är alltså tagen maj-juni 1963. Sista A29 som fick revision kan 171 ha varit, 2/9-63.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 31 mars 2016, 20:54:24 PM
Jag har revdatum för vissa A29 och enligt dessa står det 30/8-62 för 183. Bilden ovan är alltså tagen maj-juni 1963. Sista A29 som fick revision kan 171 ha varit, 2/9-63.
/Gunnar
OK du råkar inte veta när 170 fick revision? Det finns inte målat på sidan som det brukar göra. Skulle vara intressant att veta.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 31 mars 2016, 21:17:25 PM
OK du råkar inte veta när 170 fick revision? Det finns inte målat på sidan som det brukar göra. Skulle vara intressant att veta.
Mr H
Har tyvärr inget revdatum för 170.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 31 mars 2016, 20:54:24 PM
Jag har revdatum för vissa A29 och enligt dessa står det 30/8-62 för 183. Bilden ovan är alltså tagen maj-juni 1963. Sista A29 som fick revision kan 171 ha varit, 2/9-63.
/Gunnar
Hej Gunnar D.
Är din bild verkligen tagen 1963?
Linje 15 lades ju ner 1959.
Eller är skyltningen fejkad inför fotgraferingen. ;)
Hälsningar Nisse.
Citat från: Nisse Bökelund skrivet 01 april 2016, 09:03:18 AM
Hej Gunnar D.
Är din bild verkligen tagen 1963?
Linje 15 lades ju ner 1959.
Eller är skyltningen fejkad inför fotgraferingen. ;)
Hälsningar Nisse.
Så är det nog, ja.
Jag får ta det på mitt samvete. :'(
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 01 april 2016, 09:35:47 AM
Så är det nog, ja.
Jag får ta det på mitt samvete. :'(
Mvh Gunnar
Ja linje 15E tur 1 låter ju lite eljest! De hade väl extravagnsnummer antar jag.
Men vi förlåter dig så gärna Gunnar, dagens datum talar ju för dig!
Förresten är det verkligen rätt att säga att linje 15E gick emellan Sundbybergsgränsen
och Brännkyrkahallen? Det fanns ju extraturer från Norr också på linje 15E som inte
gick till Brännkyrkahallen förstås. Linje 15E gäller väl
tills man avviker från
linjesträckningen sedan så kallar vi det "ingående vagn".
Brännkyrkahallens extraturer bör ju därför gått Sundbybergsgränsen-Odenplan och därför
som "Ingående vagn" via Fridhemsplan till Brännkyrka avvikande från linjesträckningen.
Däremot så är det välgörande skönt att vagnen är skyltad "Hornsplan" och inte "Ingående vagn"
som ju inte säger ett dugg för resenären. För resenären är det väl snarare "utgående vagn" (ur trafik).
Körde aldrig Söderhallen extraturer på linje 15E och då med Mustangtåg?
Inte utan petimetervarning
Mr H
Det fanns ett tag en princip att extravagnar som gick hela linjesträckan skyltades utan tilläggsbokstav, extravagnar som gick del av sträckan med E och extravagnar som gick delvis avvikande sträcka med X. I så fall borde vagnen ha varit skyltad 15X, men kanske fanns inte den principen på 50-talet.
Skyltningen "Ingående vagn" får väl sägas vara rätt märklig, och man undrar hur den tänkte som hittade på den. Den kan ju gå an i en stad med bara en vagnhall, men i Stockholm borde man som i Göteborg ha skyltat vilken hall vagnen gick till.
Citat från: Gunnar D skrivet 31 mars 2016, 19:12:35 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/A29BkhWeb_zpsua7fgfqn.jpg)
...och här står en A29 i Brännkyrkahallen klar för utryckning... ;)
/Gunnar
En fråga till expert-panelen i det aktuella ämnet:
A29:orna var ju en-riktningsvagnar. Vände man dem inne på Råsunda-hallens område när de var skyltade 15E Sundbybergsgränsen
eller körde man ordinarie linje 15-sträckning ner till Esplanaden och åter via enkelspårs-slingan Vegagatan - Esplanaden - Järnvägsgatan -
Fredsgatan tills man var tillbaka vid dubbel-spåret igen vid Vegagatan ?
Skyltningen kanske egentligen avsåg hela linje-delen som gick inom Sundbybergs Stad, som det hette på den tiden..?
Det låter ju väldigt bökigt om man behövde backa in på hall-området, koppla ifrån och vända motorvagnen, koppla till och sedan backa
ut på linjen igen...
/ M v h Walle
Varför skulle man koppla ifrån? Man kunde ju köra fram på Tulegatan och så backa in hela tågsättet på hallgården, så stod man åt rätt håll för att köra ut igen. Så måste man f.ö. ha gjort även med treans mustanger när de stod i Råsunda. Inne i hallen fanns ingen möjlighet att vända vagnar.
Citat från: Harald Nordius skrivet 01 april 2016, 11:39:25 AM
Det fanns ett tag en princip att extravagnar som gick hela linjesträckan skyltades utan tilläggsbokstav, extravagnar som gick del av sträckan med E och extravagnar som gick delvis avvikande sträcka med X. I så fall borde vagnen ha varit skyltad 15X, men kanske fanns inte den principen på 50-talet.
Skyltningen "Ingående vagn" får väl sägas vara rätt märklig, och man undrar hur den tänkte som hittade på den. Den kan ju gå an i en stad med bara en vagnhall, men i Stockholm borde man som i Göteborg ha skyltat vilken hall vagnen gick till.
Jag tror att det där med "X" är en senare företeelse i Stockholm. Vill minnas att busslinje 54B blev linje 54X först i slutet av 60-talet och att det var startskottet för "X". Ja "Ingående vagn" är förbryllande kommer ihåg att många förare i slutet av första spårvagnsepoken skyltade "Sofia" istället när de skulle in i Söderhallen. Visserligen fanns det ju alltid en hyfsat förklarande pappskylt uppe då men på slutet stog det nästan bara "Söderhallen över Folkungagatan" på alla pappskyltar för inryckning i Söderhallen! En förslappning kanske man kan kalla det!
Tycker att A29:an på linje 15E ändå är så pass tydligt skyltad som det låter sig göras. Om det funnits "Odenplan" på dest.rullen (vilket det inte fanns) om vi tycker att vagnen gick ur linjetrafik där, så hade ju det varit otydligt för den som hade möjlighet att fortsätta vidare igenom staden med tåget. Om föraren hade skyltat "Ingående vagn" så kunde det ju nästan istället stått "Vart-som-helst" och en pappskylt med texten "Brännkyrkahallen" var ju inget större förklaringsvärde om färdväg om man befann sig i Råsunda!
218
PS
Hm nu måste jag rätta mig själv! Visst fanns det en linje 1X en gång i tiden som man kan se på gamla bilder? Undrar om den inte gick över Västerbron istället för via Tegelbacken?
DS
Citat från: Harald Nordius skrivet 01 april 2016, 12:23:09 PM
Varför skulle man koppla ifrån? Man kunde ju köra fram på Tulegatan och så backa in hela tågsättet på hallgården, så stod man åt rätt håll för att köra ut igen. Så måste man f.ö. ha gjort även med treans mustanger när de stod i Råsunda. Inne i hallen fanns ingen möjlighet att vända vagnar.
Jag ställde frågan eftersom jag inte minns något spår som svängde av åt höger ut från hall-området, att det kanske fanns en vändskiva
inne på området.
Annars är jag inte mer förståndsmässigt begränsad än att jag förstår hur man enklast Y-vänder ett tåg i mån av tillgång på växlar och spår.
Att det backades ut hela tågsätt på Tulegatan var annars inte helt ovanligt, också en del av orsaken till min fråga, men det var väl då
sannolikt av andra skäl.
Hellre dåligt minne än dåliga minnen...
Uppdatering 2 april:
På bild 4 bifogad till Greger Larssons inlägg "Spårvagnar på Sundbybergslinjen sent 50-tal" 24 augusti ser jag nu något i gatstenen bakom
tågsättet och trafikskylten "Enkelriktat" som troligen är det höger-svängande spåret ut från Råsunda-hallen.
/ M v h Walle
För mig är den mest legendariska extralinjen linje 17E "Extra-sjutton"! Jag har själv inga minnen av att ha sett den men några kompisar som var 2-3 år äldre kunde prata om den i överväldigande ordalag. Faktiskt även föräldrarna till en av kompisarna och även dennes moster boende i Råsunda! Jag minns att de skrattade och skrockade över denna extralinje (ja, extra-sjutton, ja!) och jag blev väldigt imponerad. Mitt intryck var att det kom mängder av spårvagnståg från alla håll i riktning mot Telefonplan. Den gick väl Norrhallen/Sundbybergsgränsen/Esplanaden till Telefonplan och v.v. morgon och e.m. Blev väl linje 14E efter 22 nov 1954 men den blev inte så långvarig.
/Gunnar
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/A29Skb12Feb67Web_zpsqjjnr7pe.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 31 mars 2016, 21:17:25 PM
OK du råkar inte veta när 170 fick revision? Det finns inte målat på sidan som det brukar göra. Skulle vara intressant att veta.
Mr H
Ett sätt att få reda på det är förstås om någon har en bild på 170 där det går att utläsa revdatum. Har kollat igenom de bilder jag har på 170 men kan inte utläsa detta från dem. Märkningen fanns tydligen kvar 1967 i alla fall.
Ovan A29 170 vid Skärmarbrink 12 feb 1967. "T" fanns med på bokstavsrullen!
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 02 april 2016, 20:39:02 PM
Ovan A29 170 vid Skärmarbrink 12 feb 1967. "T" fanns med på bokstavsrullen!
****
Wow! Vilken höjdarbild!
Vad var anledningen till att vagnen var spänningssatt, vid denna tidpunkt?
Citat från: HJP skrivet 02 april 2016, 20:52:23 PM
****
Wow! Vilken höjdarbild!
Vad var anledningen till att vagnen var spänningssatt, vid denna tidpunkt?
Spårvägssällskapet gjorde en liten diggarresa runt stan. Vilken härlig bild!
Du har verkligen en bildskatt Gunnar!
Mr H
Hornsplan var förstås slutdestinationen om det var en extravagn som skulle hem till Brännkyrkahallen efter förrättat uppdrag norr om stan. Dessutom en bra service för alla AIK:are på Kungsholmen, Södermalm och söder om söder som kunde ta sig hem direkt eller med endast ett byte, vilket också sparade pengar i form av att slippa köpa ny biljett för den tredje resan.