(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A31413.jpg)
Hej !
En bild på en av de få Setra S 80 hos GDG.
Är osäker om bilden är tagen senare delen på 70-talet eller i början på 80-talet.
Mvh Peter Ö
Härligt Peter, tror på det förstnämnda, sent -70 tal, vill minnas att dessa trafikerade Linje 4 och 9 i Borlänge då, bussen är ju också skyltad "Linje 9"
Bakom bussen på nedre våningen hade Disponent Rune Löfstrand sitt kontor. Byggnaden är idag utbyggd i omgångar, så den är nästan dubbelt så lång mot vad den var när GDG byggde den.
Underbar bild på underbar buss.....
Kan det bli bättre än Setra på 70-80 talet......?
Hej! Under min tid vid GDG i Dalarna 1977-1982 har jag inget minne av att ha sett någon sådan buss. Visserligen körde jag i Ludvika från 1979 men var ju ofta med linje 3 i Borlänge ändå, ibland flera gånger i veckan. Minnet kan ju vara skralt emellertid.
Mvh Jan G
Det kom först några små S80 till Kungälv. Först en turistbuss i brunaktig färg. Sedan kom det några linjevagnar-Setra S80.
1315 och 1316 var nummer. 1317 vill jag minnas var en van lig VW småbuss urspungligen Mååg Borlänge.
Efter detta anskaffades linjevagnar S80 1515-1519 ,dvs 5 st.
Jag får nog hålla med bilomnibussen (Du kanske heter något annat). För det hände att trafiken utökades i Kungälv. Dessa linje setra S80 var föregångare till 1890 och 1891. S80 gick på mindre linjer i Ale och Kungälv. Några av Borlänge-S80 flyttades alltså söderut. Jag vet inte om det var meningen att de skulle varit i Borlänge heller.
Minst två S80 havererade. Som en person sade till mig (trafikledare och förare) så syn tes inga märken alls på en mur. Det syntes inte till något men hoppa över muren hade S80 gjort. Det var ytterligare några som krockade.
En av de kvarvarande hamnade hos Volvos provverkstad i Sörredsområdet. Möjligen tillhörde bussen en anställd. Jag frågade aldrig.
Exakt hur länge dessa var i Borlänge, det har jag inget begrepp om, men jag vet att morsan åkte i dem till och från jobbet en period.
En av dessa, vet ej vilken, var inlånad till SJ i Karlskrona en period. Användes för anslutningsturer i Nättraby utanför Karlskrona. Anslöt till linje 150 Karlskrona/Ronneby och gick en runda i Nättraby och anslöt därefter till linje 150 igen men nu mot Karlskrona. Turen i Nättraby tog 20 minuter sedan väntetid 40 minuter. Ganska behagligt pass men fordrade att man hade termos med kaffe och något att läsa.