Hej och Glad Påsk
REO var ett flitigt använt chassi för karossörer främst på 1930-talet
Finns det något sparat från generalagenten vilket chassi som gick till vilken karossör?
mvh gt
Hej! Enligt boken LINKÖPINGSKAROSSERIER levererades 55 REO-bussar fram till 1938 från ASJ. Den sista bussen hade typbeteckningen "2LMHD". Huruvida den var en "Speed Wagon" framgår inte i tabellen. Men vad jag förstår hette generalagenten för REO Lindblads Motor AB, Stockholm. Kanske har du uppgift på detta redan. Det enda jag minns fysiskt av REO var att BP hade tankbilar på 50-talet av detta märke och att de var mycket lika Volvos "Rundnosar" i fronten! Hälsn. BengaB40
Hej
Velocipedfabriken Lindblad var generalagent. REO verksamheten blev så omfattande att ett dotterbolag, Lindblads Motor, bildades.
Lindblad köptes av Nymanbolagen, Uppsala, och så småningom har detta bolag hamnat hos Monark. Jag har skrivit ett hovsamt mail till Monark (som jag sett att dom öppnat), få se om/vad dom svarar.
mvh gt
Lindblads Motor AB övertogs av Philipsons 1935. Lindblads låg på Birger Jarlsgatan 41. Min morfar arbetade där och jag var där med honom någon gång på 1950-talet.
Philipssons var även agenter för Dodge m fl. REO kom in efter 1935 då Lindblads köptes.
Efter grundaren Philipssons död verkar företaget han splittrats.
Vet någon om var tidiga leveranslistor finns arkiverade? Eller vet någon vem man kan fråga?
mvh gt