Det här ämnet förekom i oktober 2012 och går tydligen inte att svara på direkt. Någon kanske vet hur man kan flytta över diskussionen till nutiden. I alla fall handlade det om SJ-bussen 1847 där somliga hävdade att det var en Scania-Vabis B62 medan andra ansåg att det måste vara en BF:are eftersom den beskrivits som "frambyggd". En god vän hade nu fått syn på ämnet och meddelade för en stund sedan att 1847 var en vanlig bulldogsbuss, säkerligen B62, med en Hägglunds SJ standardkaross med en sån där tvärribbad grill som är bredast upptill och smalnar av i en spets nedåt. Bussen hade registreringsnumret U 525.
Mvh Jan G
Trådarna låses automatiskt om det inte varit någon aktivitet i dem på 6 månader. Bästa sättet att lyfta fram en äldre tråd är att länka till den:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,55754.0.html
Enligt mina anteckningar är det denna:
1847/1 S-V B62 91699 HS - 0-100-0 1951 U525
Oh, det är en av de första bussar jag minns från Hallstahammar.
Hej! I magasinet Bussar och Spårvagnar 4/2011 finns en artikel av Lars Olov Karlsson om SJ BUSS 100 år, där bl.a. visas en färgbild av en ScV B63 ( inv.nr.1853) med den här typen av SJ standardkaross som H&S byggde på ScV- och Volvo-chassier 1950/51. SJ Örebro fick överta några Volvo B513 från Stockholm som ersättning för utfasade "gamlingar" omkring 1960. När jag färdades med dem trodde jag de var ASJ-karosserade, de var ju inte precis H&S-stylade i fronten! Hälsn. BengaB40