Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Greger Larsson skrivet 20 mars 2016, 11:15:40 AM

Titel: Nobina Umeå
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 20 mars 2016, 11:15:40 AM
Någon efterfrågade en fordonslista:

0081   XUU126   Vo B9SALE   2009
0082   DEG451   Vo B9SALE   2009
0083   RPA466   Vo B9SALE   2009
0084   RPB355   Vo B9SALE   2009
0095   JAL717   Vo B9SALE   2009
2102   SBR643   AMZ-Kutno HAW12LE   2013 - ägs av UKF
2130   ETO456   AMZ-Kutno HAW18LE   2014 - ägs av UKF
5352   SEY148   Vo B10BLE-60   2001
5353   SEY151   Vo B10BLE-60   2001
5354   SEY154   Vo B10BLE-60   2001
5357   SEY163   Vo B10BLE-60   2001
5639   SXD748   Vo B12BLE 4x2   2002
5640   SXD751   Vo B12BLE 4x2   2002
5692   TAB235   Vo B12BLE 4x2   2002
5700   TAB274   Vo B12BLE 4x2   2002
5701   TAB289   Vo B12BLE 4x2   2002
5712   SZG811   Vo B12BLE 4x2   2002
5717   SZG826   Vo B12BLE 4x2   2002
5718   SZG805   Vo B12BLE 4x2   2002
5720   SZH079   Vo B12BLE 4x2   2002
5730   SZG769   Vo B12BLE 4x2   2002
5731   SZG724   Vo B12BLE 4x2   2002
5733   SZG709   Vo B12BLE 4x2   2002
5734   SZG790   Vo B12BLE 4x2   2002
5737   SZG751   Vo B12BLE 4x2   2002
5738   SZG766   Vo B12BLE 4x2   2002
5739   SZG742   Vo B12BLE 4x2   2002
5740   SZG685   Vo B12BLE 4x2   2002
5741   SZG679   Vo B12BLE 4x2   2002
6191   XDF781   Vo B12BLE 4x2   2005
6197   XDF760   Vo B12BLE 4x2   2005
6466   XRX361   Sc CK230UB4x2   2006 - fr Ö-vik 2016-02-04
6905   BLP540   Vo B9SALE   2009
6906   BLP544   Vo B9SALE   2009
6907   BLP546   Vo B9SALE   2009
6908   BLP559   Vo B9SALE   2009
6909   DEC022   Vo B9SALE   2009
6910   BLP565   Vo B9SALE   2009
6911   BLP581   Vo B9SALE   2009
6912   BLP584   Vo B9SALE   2009
6913   BLP586   Vo B9SALE   2009
6914   BLP590   Vo B9SALE   2009
6915   CZH289   Vo B9SALE   2009
6916   BLL562   Vo B9SALE   2009
6917   EED861   Vo B9SALE   2009
6918   BLL573   Vo B9SALE   2009
6919   BLL579   Vo B9SALE   2009
6920   BLL583   Vo B9SALE   2009
6921   BLL591   Vo B9SALE   2009
6924   MWA873   Sc CN94UA6x2   2000
6925   OCN795   Sc CN94UA6x2   2000
6927   TGB211   Sc CN94UA6x2   2003
6928   TGB175   Sc CN94UA6x2   2003
6929   XOC213   Solaris Urbino 18LF   2005
6930   XOC233   Solaris Urbino 18LF   2005
6941   XNX423   Solaris Urbino 12LE   2005
6942   XOC163   Solaris Urbino 12LE   2005
6943   XNY743   Solaris Urbino 12LE   2005
7453   UEO720   Vo B9SALE   2012
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 20 mars 2016, 12:15:58 PM
Tackar för denna lista./Ulf
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Bese001 skrivet 20 mars 2016, 18:38:04 PM
Hej!

Ser att 6926, TGB 169, har överlåtits till Hybricon Bus Systems 2015-10-23.
Det är väl företaget "bakom" 2102 och 2130?

Vad ska de med 6926 till, månne?
Den verkar ju vara i trafik.
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Sundås skrivet 20 mars 2016, 18:39:45 PM
När flyttades 6191 till Umeå? Trodde den var i Malmö.
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Bussmicke skrivet 20 mars 2016, 19:03:33 PM
Härligt gammal vagnpark. Mumma

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 20 mars 2016, 20:03:14 PM
Citat från: Sundås skrivet 20 mars 2016, 18:39:45 PM
När flyttades 6191 till Umeå? Trodde den var i Malmö.

Var det inte Helsingborg?. Den och 6197 kom iaf till Umeå 131119 i samband med att 5355+56 ställdes av.
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Sundås skrivet 20 mars 2016, 20:16:16 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 20 mars 2016, 20:03:14 PM
Var det inte Helsingborg?. Den och 6197 kom iaf till Umeå 131119 i samband med att 5355+56 ställdes av.

Då har den återvänt till Skåne. Här fotad i Malmö i maj i fjol..

(http://www.sundas.se/Galleri/Bussbilder/Sverige/N/Nobina/Nobina/61xx/slides/Nobina_6191_Malmo_150522.jpg)
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 20 mars 2016, 21:08:44 PM
Citat från: Sundås skrivet 20 mars 2016, 20:16:16 PM
Då har den återvänt till Skåne. Här fotad i Malmö i maj i fjol..

--

Ser att jag snurrat till datumen, så du har helt rätt. 6191 och 6197 kom till Umeå hösten 2015. 2013-11-19 var väl när dom kom till Helsingborg?. 5355+56 ersattes(i Umeå) med 5692+5741 som då närmast kom från Sörmland.
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Ersa skrivet 20 mars 2016, 22:59:07 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 20 mars 2016, 19:03:33 PM
Härligt gammal vagnpark. Mumma

Med 23 st välskötta rätt nya B9S är vagnparken väl knappast gammal. Visst finns det ett gäng 2002or, men som sagt i annan tråd är detta knappast unikt eller märkvärdigt. Jag ser ungefär lika många 02or i linjetrafik under en vanlig arbetsdag.
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Matte skrivet 21 mars 2016, 20:24:00 PM
När avslutas Nobinas kontrakt i Umeå?
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Bussmicke skrivet 21 mars 2016, 20:55:55 PM
Nånstans kring midsommar.  Någon annan får ge exakt datum

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Ersa skrivet 21 mars 2016, 20:56:07 PM
Citat från: Matte skrivet 21 mars 2016, 20:24:00 PM
När avslutas Nobinas kontrakt i Umeå?

Trafikstart för Transdev har angetts till 13 juni 2016.
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Matte skrivet 21 mars 2016, 21:01:34 PM
Citat från: Ersa skrivet 21 mars 2016, 20:56:07 PM
Trafikstart för Transdev har angetts till 13 juni 2016.

Citat från: Bussmicke skrivet 21 mars 2016, 20:55:55 PM
Nånstans kring midsommar.  Någon annan får ge exakt datum

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk



Tack för svar båda 2. Vart nyfiken när jag såg vagnlistan och samtidigt tänkte att det lär ju behövas ett antal bussar för att kunna klara ersättningstrafiken mellan Farsta Strand-Nynäshamn samt Spånga-Bålsta 11 Juni-7 Augusti. Förutom inhyrda bussbolag.
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: bussgrabben skrivet 21 mars 2016, 23:38:53 PM
Är det någon som har någon aning om vad för bussar Transdev kommer köra med när de tar över?
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Bussnissen skrivet 22 mars 2016, 22:43:44 PM
Citat från: bussgrabben skrivet 21 mars 2016, 23:38:53 PM
Är det någon som har någon aning om vad för bussar Transdev kommer köra med när de tar över?
Volvoledvagnarna (6905-6921) blir kvar. Nya VDL ca 20, 3-4 MAN är det tänkt. Ellbussar ska slussas in (om dom börjar fungera på daglig basis)
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 23 mars 2016, 00:38:13 AM
7453:an borde väl också bli kvar.
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Ersa skrivet 23 mars 2016, 10:58:58 AM
Citat från: Bussnissen skrivet 22 mars 2016, 22:43:44 PM
Volvoledvagnarna (6905-6921) blir kvar. Nya VDL ca 20, 3-4 MAN är det tänkt. Ellbussar ska slussas in (om dom börjar fungera på daglig basis)

Positivt att de gamla planerna på att fasa ut 6905-6921 verkar ha lagts på hyllan. Men är dessa bussar inte Nobinas egna inköp, dvs att de inte har något med beställaren UKF att göra? Att de blir kvar i stan, är det en privat överenskommelse enbart mellan Nobina och Transdev?
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 23 mars 2016, 14:15:53 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 20 mars 2016, 21:08:44 PM
Ser att jag snurrat till datumen, så du har helt rätt. 6191 och 6197 kom till Umeå hösten 2015. 2013-11-19 var väl när dom kom till Helsingborg?. 5355+56 ersattes(i Umeå) med 5692+5741 som då närmast kom från Sörmland.
6191
Karlstad som ny
Helsingborg 2013-07-10
Lund (Malmö) 2014-09-12
Umeå 2015-09-25

6197
Karlstad som ny
Helsingborg 2013-07-09
Lund (Malmö) 2014-09-12
Umeå 2015-09-25
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Bussnissen skrivet 23 mars 2016, 16:59:52 PM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 23 mars 2016, 00:38:13 AM
7453:an borde väl också bli kvar.
Ja, även 0095, glömde dom
Citat från: Ersa skrivet 23 mars 2016, 10:58:58 AM
Positivt att de gamla planerna på att fasa ut 6905-6921 verkar ha lagts på hyllan. Men är dessa bussar inte Nobinas egna inköp, dvs att de inte har något med beställaren UKF att göra? Att de blir kvar i stan, är det en privat överenskommelse enbart mellan Nobina och Transdev?
Transdev har tydligen köpt dom från trafik start av Nobina.
Hoppas bara dom får en ordentlig genomgång. Underhållet från Nobina är väldigt eftersatt just nu. Det gäller alla bussar i Umeå stad
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Ersa skrivet 23 mars 2016, 19:09:40 PM
Citat från: Bussnissen skrivet 23 mars 2016, 16:59:52 PM
Transdev har tydligen köpt dom från trafik start av Nobina.
Hoppas bara dom får en ordentlig genomgång. Underhållet från Nobina är väldigt eftersatt just nu. Det gäller alla bussar i Umeå stad

Detta brukar ju gälla alla operatörer som förlorar kontrakt, även när det gäller övertagande mellan trafikområden inom samma koncerner. Tyvärr. De röda Scania OmniLink i 27xx-serien som kom upp till Veolia Umeå från Veolia Råsta/Kallhäll var ju inte heller direkt rena, snygga och servade vid leveransen.
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Walter skrivet 23 mars 2016, 19:44:50 PM
Citat från: Bussnissen skrivet 23 mars 2016, 16:59:52 PM
Ja, även 0095, glömde domTransdev har tydligen köpt dom från trafik start av Nobina.
Hoppas bara dom får en ordentlig genomgång. Underhållet från Nobina är väldigt eftersatt just nu. Det gäller alla bussar i Umeå stad

7453 är en 2011:a och 0095 samt 0081-0083 är 2009:or. 69-serien är 2008:or. Det kan vara så att Nobina har användning av de nyare bussarna på annat håll i landet (Sthlm)  och Transdev vill ha en del lite ädlre bussar som håller ett tag för att sedan fasas ut och därmed hålla medelåldern på en bra nivå.
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: eldani skrivet 29 maj 2016, 17:42:12 PM
6466  XRX 361 Den finns nu i Sundsvall från och med den 2016-05-11.
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Bussmicke skrivet 29 maj 2016, 19:09:27 PM
Jo,  fick höra att den lämnat Umeå innan vårt besök

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: AdmirT skrivet 29 maj 2016, 19:52:11 PM
Citat från: eldani skrivet 29 maj 2016, 17:42:12 PM
6466  XRX 361 Den finns nu i Sundsvall från och med den 2016-05-11.
[/quote

Fysiskt i Örnsköldsvik
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: eldani skrivet 04 juni 2016, 15:26:31 PM
Nu har Nobina i Umeå registrerade några bussar hos Nobina Fleet AB i Solna det är 0095 och 6905-6921 sant 7453 från och med den 2016-06-03.
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: eldani skrivet 04 juni 2016, 16:24:12 PM
Det här har nämnt i en annan tråd här på forumet tidigare under väckan.
Nu har Nobina i Umeå flytta två buss av modellen Volvo B9SALE 8500 Led av årsmodell 2009 till Nobina i Norrtälje 2016-05-27  och det är.
Dom är registrerade hos Nobina i Norrtälje från och med den 2016-05-27.
0081 XUU 126   
0082 DEG 451

Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Bese001 skrivet 04 juni 2016, 18:02:43 PM
Citat från: eldani skrivet 04 juni 2016, 15:26:31 PM
Nu har Nobina i Umeå registrerade några bussar hos Nobina Fleet AB i Solna det är 0095 och 6905-6921 sant 7453 från och med den 2016-06-03.

Dessa skulle väl till Transdev?

6925 har gått till Skrotkalle 160601.
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: CW66 skrivet 04 juni 2016, 20:57:01 PM
8030-8032 MAN A23 ny
8040-8064 VDL Citea ny

8070 fd Keolis 6348
8071 fd Keolis 6343
8072 fd Keolis 6345
8073 fd Keolis 6384
8074 fd Keolis 6347
8075 fd Keolis ?

fd Nobina
8080   6905
8081   6906
8082   6907
8083   6908
8084   6909
8085   6911
8086   6912
8087   6913
8088   6915
8089   6910
8090   6914
8091   6917
8092   6918
8093   6919
8094   6916
8095   6920
8096   6921
8097   95
8098   7453

resten är Hybricon.

SLUT.
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Ersa skrivet 04 juni 2016, 21:11:59 PM
Lite oväntad omkastning mitt i B9orna där. Men tack för komplett och tydlig lista! :)
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: AO skrivet 05 juni 2016, 02:21:02 AM
Intressant att man väljer att ha så pass många olika tillverkare av bussarna. Volvo som begagnat och nya vagnar från både VDL och MAN. Hade väl känts mer naturligt att bara köpa in VDL. Men och andra sidan är det ju kul med variation i fordonsparken.

Men blir det inte dyrare att ha många olika tillverkare av bussarna? Tänker både på serviceavtal och att hålla med reservdelar.
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Lars_L skrivet 05 juni 2016, 07:26:38 AM
Citat från: AO skrivet 05 juni 2016, 02:21:02 AM
Intressant att man väljer att ha så pass många olika tillverkare av bussarna. Volvo som begagnat och nya vagnar från både VDL och MAN. Hade väl känts mer naturligt att bara köpa in VDL. Men och andra sidan är det ju kul med variation i fordonsparken.

Men blir det inte dyrare att ha många olika tillverkare av bussarna? Tänker både på serviceavtal och att hålla med reservdelar.

Försöker man väl i regel, men inte lika viktigt hos de större aktörerna som de mindre. Där är det väl rätt vanligt. Man har ju kontakterna med bolagen för andra bussar på annat håll ändå.

Men inköpet av några Man får väl förklaras med att man har en så pass bra ledbussmodell som kan fås i utformning för många sittande passagerare - har möjligen också varit ett krav i upphandlingen på antal sittplatser. VDL:s ledbussvariant har jag inte ens sett i Sverige tror jag. Å andra hållet är väl då VDL rätt billiga och att man ändå har sett till priset där. Men det är ju samtidigt intressant att se att Mans ledbussvariant blivit betydligt mer populär i Sverige än deras kortvagnar. 

Troligen blir det väl också Man man köper in när övriga ledvagnar sedan behöver utfasas - men den som lever får se. 
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Bussmicke skrivet 05 juni 2016, 22:51:13 PM
Väldigt otippade nummer på bussarna

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Ersa skrivet 05 juni 2016, 22:54:24 PM
Citat från: Lars_L skrivet 05 juni 2016, 07:26:38 AM
Försöker man väl i regel, men inte lika viktigt hos de större aktörerna som de mindre. Där är det väl rätt vanligt. Man har ju kontakterna med bolagen för andra bussar på annat håll ändå.

Men inköpet av några Man får väl förklaras med att man har en så pass bra ledbussmodell som kan fås i utformning för många sittande passagerare - har möjligen också varit ett krav i upphandlingen på antal sittplatser. VDL:s ledbussvariant har jag inte ens sett i Sverige tror jag. Å andra hållet är väl då VDL rätt billiga och att man ändå har sett till priset där. Men det är ju samtidigt intressant att se att Mans ledbussvariant blivit betydligt mer populär i Sverige än deras kortvagnar. 

Troligen blir det väl också Man man köper in när övriga ledvagnar sedan behöver utfasas - men den som lever får se.

Det talades om just krav på antal sittplatser inför upphandlingen, men om det verkligen blev så har jag inte orkat sätta mig in i.

MAN som ledbuss är (enligt mina högst personliga åsikter) en riktigt smidig och trevlig modell att framföra i tätortstrafik. De känns nästan helt identisk som sin nära släkting Solaris Urbino 18. Även om B9S egentligen har mera "närförortskänsla", (lite klumpigare, men lite mer tung, gedigen och stabil) så passar den ändå rätt bra i just Umeå stad med sin decentraliserade stora yta.
Även jag tror på fler MAN-ledvagnar framöver, då B9orna fasas ut pga hög ålder. Mest för att B9S ju inte tillverkats sedan 2011 och för att VDL-ledvagnar väl knappt ens provats i Sverige, men även för att det redan är en populär vagntyp över hela landet som många operatörer redan har erfarenhet av. Å andra sidan kanske VDL har blivit så stora i bl.a Västernorrland (via Bybergskoncernen) att de kan bli ett prisvärt alternativ att köpa in även för Transdev.

Undrar om facket och/eller beställaren UKF fortsatt ställa sitt krav/önskemål att nya bussar till Umeå tätort ska levereras med tryckknappar för passagerarna att öppna mitt- och bakdörrarna med. Ett önskemål som levt kvar från Polarbusstiden, och vidare genom Nobina 6905-6921.

Den som lever får se, som sagt!
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Bussmicke skrivet 05 juni 2016, 22:56:25 PM
Knappast förvånad över att Omnicity går till skot.  Nån var så säker på att de skulle bli kvar.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 05 juni 2016, 23:33:39 PM
Citat från: Lars_L skrivet 05 juni 2016, 07:26:38 AM
---

Men inköpet av några Man får väl förklaras med att man har en så pass bra ledbussmodell som kan fås i utformning för många sittande passagerare - har möjligen också varit ett krav i upphandlingen på antal sittplatser. VDL:s ledbussvariant har jag inte ens sett i Sverige tror jag. Å andra hållet är väl då VDL rätt billiga och att man ändå har sett till priset där. Men det är ju samtidigt intressant att se att Mans ledbussvariant blivit betydligt mer populär i Sverige än deras kortvagnar. 

Troligen blir det väl också Man man köper in när övriga ledvagnar sedan behöver utfasas - men den som lever får se.

Troligen inte. Det finns planer på att ersätta dieseldrivna ledbussar med eldrivna dito >En av flera artiklar i ämnet (http://www.umea.se/umeakommun/trafikochinfrastruktur/arkiv/nyhetsarkiv/artiklartrafikochinfrastruktur/fineuropeiskutmarkelseforelbussar.5.6e56e1f514f42fbe66744b13.html). Iofs kanske MAN kan komma att erbjuda elbussar men åtminstone i närtid lär det bli bussar via Umeåbaserade Hybricon. Två ledbussar är nu under tillverkning hos Ekova i Tjeckien, leverans till hösten.
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Walter skrivet 06 juni 2016, 00:24:28 AM
Var tog alla inlägg om att B9orna inte skulle till Transdev vägen?
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Lars_L skrivet 06 juni 2016, 08:55:57 AM
Citat från: Greger Larsson skrivet 05 juni 2016, 23:33:39 PM
Troligen inte. Det finns planer på att ersätta dieseldrivna ledbussar med eldrivna dito >En av flera artiklar i ämnet (http://www.umea.se/umeakommun/trafikochinfrastruktur/arkiv/nyhetsarkiv/artiklartrafikochinfrastruktur/fineuropeiskutmarkelseforelbussar.5.6e56e1f514f42fbe66744b13.html). Iofs kanske MAN kan komma att erbjuda elbussar men åtminstone i närtid lär det bli bussar via Umeåbaserade Hybricon. Två ledbussar är nu under tillverkning hos Ekova i Tjeckien, leverans till hösten.

Sant förstås. Det gäller att tänka efter före man skriver. Men då kan det ju också finnas intresse att flytta bussarna till annat trafikområde där man har Man idag.

Sedan är väl frågan om man kommer klara ett sådant omfattande elbussprojekt i slutändan. Utökningen av elbussar har ju ändå gått rätt långsamt i Umeå.

Men den som lever vår se.
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Ersa skrivet 06 juni 2016, 09:39:50 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 05 juni 2016, 22:56:25 PM
Knappast förvånad över att Omnicity går till skot.  Nån var så säker på att de skulle bli kvar.

Troligtvis mestadels pga etanolmotorerna. De är dyra att köra vidare med pga hög bränsleförbrukning, och säkerligen för ålderstigna att kosta på nya dieselmotorer till.
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Bussnissen skrivet 06 juni 2016, 10:59:50 AM
Citat från: Ersa skrivet 06 juni 2016, 09:39:50 AM
Troligtvis mestadels pga etanolmotorerna. De är dyra att köra vidare med pga hög bränsleförbrukning, och säkerligen för ålderstigna att kosta på nya dieselmotorer till.
Förutom att dom är dyra i drift, så var det bara Hybricon som ville ha dom som reserv för elbussarna.
Troligtvis var det påtryckningar från olika håll som gjorde att man till slut valde begagnat från Transdev.
Vilket jag tycker var ett bra beslut. 6924-6928 gjorde ingen människa glad, varken förare eller passagerare.
I bästa fall gick det att köra 20 km/h i uppförsbackar, 45 km/h med last på platt mark.
I övrigt har man börjat ta bort Nobina dekaler på bussarna som ska vara kvar
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Ersa skrivet 06 juni 2016, 11:24:48 AM
Citat från: Bussnissen skrivet 06 juni 2016, 10:59:50 AM
Förutom att dom är dyra i drift, så var det bara Hybricon som ville ha dom som reserv för elbussarna.
Troligtvis var det påtryckningar från olika håll som gjorde att man till slut valde begagnat från Transdev.
Vilket jag tycker var ett bra beslut. 6924-6928 gjorde ingen människa glad, varken förare eller passagerare.
I bästa fall gick det att köra 20 km/h i uppförsbackar, 45 km/h med last på platt mark.

För att inte tala om att man ofta fick kabla igång de bägge äldsta med startkärran vintertid, då de naturligtvis stod längst fram i varsin kö inne i depån, och därmed skulle ut först. Men lite charmiga var gamla 46 & 47 ändå. Ibland kunde rentav TC-varningslampan snabbt blinka till och indikera en fjärdedels sekunds hjulspinn då ena drivhjulet råkade tappa greppet lite... om det var extremt halt och uppförsbacke alltså. Annars fanns det absolut ingen kraft för sådant! :)
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Bussnissen skrivet 06 juni 2016, 18:29:33 PM
Citat från: Ersa skrivet 06 juni 2016, 11:24:48 AM
För att inte tala om att man ofta fick kabla igång de bägge äldsta med startkärran vintertid, då de naturligtvis stod längst fram i varsin kö inne i depån, och därmed skulle ut först. Men lite charmiga var gamla 46 & 47 ändå. Ibland kunde rentav TC-varningslampan snabbt blinka till och indikera en fjärdedels sekunds hjulspinn då ena drivhjulet råkade tappa greppet lite... om det var extremt halt och uppförsbacke alltså. Annars fanns det absolut ingen kraft för sådant! :)
Ja antispinnsystemet har alltid varit lite överkänsligt.Det går in med ett ordentligt nackryck
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Ersa skrivet 07 juni 2016, 00:16:15 AM
Citat från: Bussnissen skrivet 06 juni 2016, 18:29:33 PM
Ja antispinnsystemet har alltid varit lite överkänsligt.Det går in med ett ordentligt nackryck

Jag menade iofs helt tvärtom, att etanolmotorerna i första leveransen av OmniCity-ledvagnarna var så effektlösa att antispinnsystemet nästan aldrig fick arbeta.
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Bussmicke skrivet 07 juni 2016, 06:23:11 AM
Vad händer med Solaris?  Trodde att de skulle bli kvar.
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Ersa skrivet 07 juni 2016, 08:53:40 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 07 juni 2016, 06:23:11 AM
Vad händer med Solaris?  Trodde att de skulle bli kvar.

Nej, krav på övertagande av dessa numera "udda" vagnar fanns aldrig. Min personliga gissning är att de säljs via t.ex Busmarket eller NNT. Var en köpare skulle finnas är svårt att spekulera i, men om Skelleftebuss eller LLT inte är intresserade lär de mycket väl kunna hamna i Polen eller Tyskland.

Vi får se! :)
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Bussnissen skrivet 07 juni 2016, 16:37:52 PM
Citat från: Ersa skrivet 07 juni 2016, 00:16:15 AM
Jag menade iofs helt tvärtom, att etanolmotorerna i första leveransen av OmniCity-ledvagnarna var så effektlösa att antispinnsystemet nästan aldrig fick arbeta.
Helt rätt. Men det finns vissa situationer, tex om man i halka kommer in i en kurva i god fart, då kan bakhjulen tvärbromsas av antispinnsystemet
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 07 juni 2016, 18:36:12 PM
Citat från: Ersa skrivet 07 juni 2016, 08:53:40 AM
Nej, krav på övertagande av dessa numera "udda" vagnar fanns aldrig. Min personliga gissning är att de säljs via t.ex Busmarket eller NNT. Var en köpare skulle finnas är svårt att spekulera i, men om Skelleftebuss eller LLT inte är intresserade lär de mycket väl kunna hamna i Polen eller Tyskland.

Vi får se! :)

Dom ska enligt uppgift till Nobinas Roslagstrafik ;)
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Ersa skrivet 07 juni 2016, 20:52:23 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 07 juni 2016, 18:36:12 PM
Dom ska enligt uppgift till Nobinas Roslagstrafik ;)

Haha! Nej nej, här i Roslagen är vägbommen på kommungränsen stängd för allt som inte är Volvo. Endast en Scania som befann sig här innan avtalsstarten har fått stanna. ;D
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Ersa skrivet 07 juni 2016, 20:56:19 PM
Citat från: Bussnissen skrivet 07 juni 2016, 16:37:52 PM
Helt rätt. Men det finns vissa situationer, tex om man i halka kommer in i en kurva i god fart, då kan bakhjulen tvärbromsas av antispinnsystemet

Uppförsbacken på Älgvägen ja... förr i tiden, då man kom ut från Rådjursvägen. Även Gammliabacken kunde vara spännande. :P
Men det var ju mest med de tre nyare (fd 71-73) som hade tillräcklig kraft att aktivera antispinnsystemet.
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Bussmicke skrivet 08 juni 2016, 21:37:27 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 07 juni 2016, 18:36:12 PM
Dom ska enligt uppgift till Nobinas Roslagstrafik ;)
A tjena, låter troligt. Om det stämmer kan de rulla på stan.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Annika skrivet 14 juni 2016, 18:48:03 PM
Citat från: Bese001 skrivet 20 mars 2016, 18:38:04 PM
Hej!

Ser att 6926, TGB 169, har överlåtits till Hybricon Bus Systems 2015-10-23.
Det är väl företaget "bakom" 2102 och 2130?

Vad ska de med 6926 till, månne?
Den verkar ju vara i trafik.

Den ska vara reservbuss när 2130 krånglar...
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: eldani skrivet 16 juni 2016, 21:05:03 PM
Dom här bussarna finns nu hos Skrotkalle från och med den 2016-06-13 och den är Avställd 2016-06-13.
5354   SEY 154
5357   SEY 163
5639   SXD 748
5640   SXD 751
5692   TAB 235
5700   TAB 274
5701   TAB 289
5712   SZG 811
5717   SZG 826
5718   SZG 805
5720   SZH 079
5730   SZG 769
5731   SZG 724
5733   SZG 709
5734   SZG 790
5737   SZG 751
5738   SZG 766
5739   SZG 742
5740   SZG 685
5741   SZG 679

Den här bussen finns nu hos Nobina i Karlstad från och med den 2016-06-14.
6191   XDF 781

Don här bussarna finns nu hos Hybricon bus systen ab i Holmsund från och med den 2016-06-16 och den är Avställd 2016-06-12.
6924   MWA 873
6927   TGB 175
6928   TGB 211
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Walter skrivet 16 juni 2016, 22:55:17 PM
6191 har alltså återvänt till hemstaden efter några års utflykt.
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 17 juni 2016, 00:02:23 AM
Citat från: eldani skrivet 16 juni 2016, 21:05:03 PM
Don här bussarna finns nu hos Hybricon bus systen ab i Holmsund från och med den 2016-06-16 och den är Avställd 2016-06-12.
6924   MWA 873
6927   TGB 175
6928   TGB 211

Även dessa båda tillhör Hybricon från 160616 (avställda 160612):
5352  SEY148
5353  SEY151
Titel: SV: Nobina Umeå
Skrivet av: eldani skrivet 19 juni 2016, 14:32:17 PM
Vet någon var Nobian 0083 och Nobina 0084 vart dom ska hamna för dom är fortfarande registrerade hos Nobina i Umeå?