(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H15Nmt19mars67Web_zps9n2csjvj.jpg)
Här var det lite blandat på Norrmalmstorg 19 mars 1967.
Mvh Gunnar
Toppenbild! Kul att en av de provommålade H21 kommit med också!
När avslutades revisionerna av H21? Undrar om den fick oxblodslacken med grått tak i samband med revision, eller om man bara lackade om några bussar?
Hej.
Är det en övningskörning?
Det ser ut som att det sitter dubbla
backspeglar på vänster sida.
Hälsningar Nisse.
Citat från: Nisse Bökelund skrivet 19 mars 2016, 08:58:29 AM
Hej.
Är det en övningskörning?
Det ser ut som att det sitter dubbla
backspeglar på vänster sida.
Hälsningar Nisse.
En mycket trevlig utfärd med Spårvägssällskapet som även undertecknad deltog i. Dock inte den H15 som SSS sedan kom att spara, det var systervagnen 1074, medan vagn 1075 hamnade på "Höghusberget" på Högdalsskroten! Visst användes 1075 normalt som övningsvagn vid den här tidpunkten ("för de som skulle lära sig köra buss på riktigt" som SLs instruktörer uttryckte det) och det är möjligt att man hängde på en och annan extra backspegel för den tjänsten. Men den backspegel som man ser extra på bilden härrör nog från en tredje trolig Capitol på bilden som är nästan skymd av H15-bussen om man detaljstuderar bilden. Mars 1967 var ju innan man bökade om hela Norrmalmstorg efter det att linje 10 (maj 1967) lades ned och hade inte linje 69 ändhållplats t.h i bild. Den oxblodsröda Capitolen kanske också tillhör linje 69 om den nu vid den här tidpunkten vände genom att runda torget (och inte via Smålandsgatan).
Mr H
När togs H15 ur trafik?(`64?)/Ulf
Vilken härlig bild, Gunnar :) !
Det är bara att njuta och sucka längtande...
/ M v h Walle
Hej.
Finns det någon H15 bevarad i körbart skick?
Hälsningar Nisse.
Citat från: Nisse Bökelund skrivet 19 mars 2016, 13:41:19 PM
Hej.
Finns det någon H15 bevarad i körbart skick?
Hälsningar Nisse.
Ja men dessvärre bara en H15 som ägs av SSS. Är ju i princip körklar
men används väldigt sporadiskt. Står vanligtvis i bussmuseet i
Malmköping. Civilförsvaret köpte ju en del H15 på 60-talet som
försvann ur synhåll så att säga men det är väl knappast troligt
att någon sådan lever idag. Minst en H15 försvann utomlands.
Visst ja en H15 f.d 1296 "finns kvar" på en skrot i Dalarna ombyggd
till husbuss och en H15 (två?) finns kvar som minnen av ännu några
H15 på en skrot i Alvesta.
Mr H
Citat från: Ulf Berlin skrivet 19 mars 2016, 10:59:57 AM
När togs H15 ur trafik?(`64?)/Ulf
Ja i samband med invigningen av T-bana 2 den 5 april 1964 gick de sista i ordinarie trafik på linje 30.
Men ett mycket stort antal fanns kvar i avvaktan på besked om hur många bussar SS/SL fick statsstöd
för att bygga om till högertrafiken år 1967. Från början så var det tydligen så att inte alla SS C70-Capitoler
"klarade åldersstrecket bakåt" så att säga och när dessa skulle byggas om till H-trafik skulle bl.a dessa H15 sättas
i trafik. På många sätt synd att det inte blev så men den stora H15-reserven skrotades ut till årsskiftet 1966-67
sedan så återstog endast ett mindre antal som övningsvagnar. Men sporadiska tursättningar förekom med dessa
sommaren 1967 bl.a på linjerna 33E,56E, 96E och 111 samt ytterligare någon linje om jag minns rätt.
Mr H
Hej! Med all respekt för SS:s Metropoler och Capitoler var H15/16-bussarna och även H8:orna de mest praktiska att färdas med tack vare plattformen i aktern, där man kunde stå och "häcka", inte minst om man var belamrad med skrymmande bagage. Gällde ju förstås trådbussarna också! Tack Gunnar för ännu en höjdarbild i minnenas värld! Hälsn. BengaB40
Citat från: Gunnar D skrivet 19 mars 2016, 08:25:00 AM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H15Nmt19mars67Web_zps9n2csjvj.jpg)
Här var det lite blandat på Norrmalmstorg 19 mars 1967.
Mvh Gunnar
Är verkligen Capitolen till vänster i oxblod? I sådana fall borde ju även höghuset vara oxblod och det har väl aldrig existerat? Och inte har väl någon Capitol i oxblod haft kvar snibben i fronten? Det är väl snarare ljuset som gör att bussarna ser lite mörkare ut än de är?
Oxblod var väl förresten en färg som infördes med högertrafiken?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 mars 2016, 05:42:49 AM
Är verkligen Capitolen till vänster i oxblod? I sådana fall borde ju även höghuset vara oxblod och det har väl aldrig existerat? Och inte har väl någon Capitol i oxblod haft kvar snibben i fronten? Det är väl snarare ljuset som gör att bussarna ser lite mörkare ut än de är?
Oxblod var väl förresten en färg som infördes med högertrafiken?
Håller med dig om att färgerna förvirrar. Men som vanligt så provade SS allt innan man kom till skott så också denna färgsättning. Capitolen t.v har även grått tak vilket de oxblodsröda fick och alla så när som på två vagnar hade snibbarna kvar. De två avvikarna hade streck över fronten som 60-talscapitolerna hade i högertrafik (på prov alltså). Jag kan i alla fall inte minnas att det i vänstertrafik fanns ljusröda SS-Capitoler med grått tak.
Mvh
Mr H
Det fanns även en H30 Capitol (5594) som var målad i oxblod med snibb, precis som H21:an på bild.
När man införde den nya målningen hade man tydligen inte riktig kommit på det klara om huruvida snibben skulle vara kvar eller ej.
Skulle tro att oxblod/grått tak infördes sent 1965. När serieombyggnaderna av H30,H24 och H23 påbörjades var det iaf infört. En enda H24 som byggdes om 1964 redan fick den gamla SS-färgen, men målades om i oxblod innan Dagen H
Åtminstone alla H31:or leverades i oxblod och sattes i trafik under vänstertrafiktiden. Men hur var det med H29? Jag har glömt, men undrar om de inte var oxblod också. Följdfrågan blir då vilket som var det första SS-fordonet målat i oxblod och när det sattes i trafik.
Citat från: Björn Forslund skrivet 19 mars 2016, 08:33:46 AM
Toppenbild! Kul att en av de provommålade H21 kommit med också!
När avslutades revisionerna av H21? Undrar om den fick oxblodslacken med grått tak i samband med revision, eller om man bara lackade om några bussar?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 mars 2016, 05:42:49 AM
Är verkligen Capitolen till vänster i oxblod? I sådana fall borde ju även höghuset vara oxblod och det har väl aldrig existerat? Och inte har väl någon Capitol i oxblod haft kvar snibben i fronten? Det är väl snarare ljuset som gör att bussarna ser lite mörkare ut än de är?
Oxblod var väl förresten en färg som infördes med högertrafiken?
Citat från: Mr H skrivet 20 mars 2016, 11:15:13 AM
Håller med dig om att färgerna förvirrar. Men som vanligt så provade SS allt innan man kom till skott så också denna färgsättning. Capitolen t.v har även grått tak vilket de oxblodsröda fick och alla så när som på två vagnar hade snibbarna kvar. De två avvikarna hade streck över fronten som 60-talscapitolerna hade i högertrafik (på prov alltså). Jag kan i alla fall inte minnas att det i vänstertrafik fanns ljusröda SS-Capitoler med grått tak.
Citat från: Björn Forslund skrivet 20 mars 2016, 11:52:07 AM
Det fanns även en H30 Capitol (5594) som var målad i oxblod med snibb, precis som H21:an på bild.
När man införde den nya målningen hade man tydligen inte riktig kommit på det klara om huruvida snibben skulle vara kvar eller ej.
Skulle tro att oxblod/grått tak infördes sent 1965. När serieombyggnaderna av H30,H24 och H23 påbörjades var det iaf infört. En enda H24 som byggdes om 1964 redan fick den gamla SS-färgen, men målades om i oxblod innan Dagen H
SS nya färgsättning för bussar 1964 (Oxblodsdesign Tor Hörlin) och dess implementering är spännande! H29 som kom nya i aug 1964 var de första i oxblod och hade "snibb" (vita ribbor i fronten). H25 5507 och H30 5594 fick oxblod med snibb i samband med högerombyggnaden. Resterande högerombyggda bussar fick oxblod utan snibb. Det bör därför 1964-65 ha tagits ett beslut om att skippa snibben för högerbussar.
Min bild är att det bara var f.d. H22 som ombyggda till H21 fick oxblod och jag har tolv st (varav två utan snibb) noterade men säkert var de fler. Av dessa tolv var nio ombyggda 1965 och tre 1966. Samtidigt fanns det åtminstone en ljusröd som var ombyggd 1966. Osäker på om ombyggnaden medförde "stor-" eller "lätt-" revision.
Bilden från Norrmalmstorg 1967 är tagen på Agfa CT18 som möjligen kan ha viss betydelse för färgåtergivningen men den vänstra Capitolen ska vara i oxblod. De två andra är ljusröda men de kan ju bl.a. ha påverkats olika av väder och vind.
/Gunnar
Att det är fotat med AGFA kunde man nästan se direkt på blåsticket. Med lite behandling ser man att de till höger är ljusare röda än den i bakgrunden.
Citat från: Gunnar D skrivet 20 mars 2016, 15:46:59 PM
SS nya färgsättning för bussar 1964 (Oxblodsdesign Tor Hörlin) och dess implementering är spännande! H29 som kom nya i aug 1964 var de första i oxblod och hade "snibb" (vita ribbor i fronten). H25 5507 och H30 5594 fick oxblod med snibb i samband med högerombyggnaden. Resterande högerombyggda bussar fick oxblod utan snibb. Det bör därför 1964-65 ha tagits ett beslut om att skippa snibben för högerbussar.
Min bild är att det bara var f.d. H22 som ombyggda till H21 fick oxblod och jag har tolv st (varav två utan snibb) noterade men säkert var de fler. Av dessa tolv var nio ombyggda 1965 och tre 1966. Samtidigt fanns det åtminstone en ljusröd som var ombyggd 1966. Osäker på om ombyggnaden medförde "stor-" eller "lätt-" revision.
Bilden från Norrmalmstorg 1967 är tagen på Agfa CT18 som möjligen kan ha viss betydelse för färgåtergivningen men den vänstra Capitolen ska vara i oxblod. De två andra är ljusröda men de kan ju bl.a. ha påverkats olika av väder och vind.
/Gunnar
Det var intressant! Jag trodde aldrig att oxblod kom så pass tidigt. Dessutom var jag säker på att det aldrig hade funnits med snibb. En annan intressant sak. Jag trodde bara att bussar i oxblod hade varit märkta SL och inte SS. Men på bilden ser man ju att Capitolen i oxblod är märkt SS.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 mars 2016, 11:10:50 AM
Det var intressant! Jag trodde aldrig att oxblod kom så pass tidigt. Dessutom var jag säker på att det aldrig hade funnits med snibb. En annan intressant sak. Jag trodde bara att bussar i oxblod hade varit märkta SL och inte SS. Men på bilden ser man ju att Capitolen i oxblod är märkt SS.
Som kuriosa så var första (oxblodsröda) H32 märkt SS med vinge och jag undrar om inte första H34 var det också!
Det här med rörighet är inte enbart en ny företeelse....
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 21 mars 2016, 12:42:15 PM
Som kuriosa så var första (oxblodsröda) H32 märkt SS med vinge och jag undrar om inte första H34 var det också!
Det här med rörighet är inte enbart en ny företeelse....
Mr H
Vid koll verkar det som om varken H33 4281 eller H34 4301 fick SS-märke...
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 21 mars 2016, 16:37:15 PM
Vid koll verkar det som om varken H33 4281 eller H34 4301 fick SS-märke...
/Gunnar
Jag förväxlar nog 4301 med den där halvanonyma provbussen från Leyland i vänstertrafik (5412).
Den hade SS-märken.
Mr H
Citat från: Gunnar D skrivet 20 mars 2016, 15:46:59 PM
Min bild är att det bara var f.d. H22 som ombyggda till H21 fick oxblod och jag har tolv st (varav två utan snibb) noterade men säkert var de fler. Av dessa tolv var nio ombyggda 1965 och tre 1966. Samtidigt fanns det åtminstone en ljusröd som var ombyggd 1966. Osäker på om ombyggnaden medförde "stor-" eller "lätt-" revision.
/Gunnar
Fått intrycket av att det var betydligt fler än 12/13 st H21 som fick grått tak. Men åtminstone en av dessa var alltså ljusröd?
Citat från: Fredrik Klint skrivet 22 mars 2016, 12:40:47 PM
Fått intrycket av att det var betydligt fler än 12/13 st H21 som fick grått tak. Men åtminstone en av dessa var alltså ljusröd?
Avvikande takfärger har jag dålig koll på. För mig generellt hade ljusröda H21 ljusröda tak medan de i oxblod hade grått tak. 5408 som anges ombyggd 1966 var ljusröd med ljusrött tak.
/Gunnar
Men ingen Metropolbuss har varit i oxblod?
Men hur är det med snibben på Metropolbussarna? Jag är säker på att jag sett bilder på Metropolbussar utan snibb, oavsett nyans av rödfärg.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 mars 2016, 00:35:58 AM
Men ingen Metropolbuss har varit i oxblod?
Men hur är det med snibben på Metropolbussarna? Jag är säker på att jag sett bilder på Metropolbussar utan snibb, oavsett nyans av rödfärg.
Ingen i SS/SL oxblod. Om det gäller ordinarie trafik i Sverige så var det nog "Jönköpingsmetropolen" som var utan snibb. Här i en färgsättning:
http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/metropolbuss-huskvarna-jonkoping-79087/
/Gunnar
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 mars 2016, 00:35:58 AM
Men ingen Metropolbuss har varit i oxblod?
Men hur är det med snibben på Metropolbussarna? Jag är säker på att jag sett bilder på Metropolbussar utan snibb, oavsett nyans av rödfärg.
Jag lade för en tid sedan ut bilder på Metropoler mörkröda utan snibb som stog uppställda i Silverdalen inför export till Lagos Nigeria.
De målades mörkröda och saknade snibb inför exporten. Tyvärr så hittar jag inte bilden just nu så jag kan lägga ut den igen,
Mr H