Om nu storregionerna ersätter dagens län och deras landsting; hur skulle detta påverka dagens landstingsstyrda kollektivtrafikmyndigheter (de f.d. länshuvudmännen)?
Yttre färger på bussarna är mindre viktigt, utan jag tänkte främst på t.ex biljettsystem. När det gäller de fyra nordligaste länen har tre av dem (Jämtland, Västerbotten och Västernorrland) ju redan i princip samma biljettsystem, vilket lär underlätta. I den näst nordliga föreslagna regionen används väl BIMS redan idag i alla iblandade sex län?
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-sveriges-nya-storregioner
Naturligtvis kan detta diskuteras. Men man kan nog också vara försiktig. Även om det läggs förslag så har sådana förslag lagts några gånger tidigare. Och inte blivit något.
När jag ser kartan över förslagen så förstår jag att det blir diskutabelt. Inte bra för gränserna utan också vilka personer som skall styra dem. Sedan överbetonas olika förslag angående sjukvård. Själv har jag ju haft verksamhet i Göteborg tidigare och hör hemma söder om Borås. Vårt sjukhus diskuteras varje gång. Det är alltid för dyrt att driva det men det är inte dyrt att driva sjukhus i Borås och Göteborg.
Skall man diskutera sjukvården (och det bör man göra) så måste man göra en orts bedömning enligt en hierarki. Enkla saker görs på vårdcentraler och mycket komplicerad vård på en riksenhet.
Landstingen sysslar ju som sagt också med kollektivtrafiken.Innan vi fick nuvarande indelning i stora områden hade vi små områden. Det var GL-området i Västsverige och olika sk A-regioner. Frågan är om det behövs mera när man gör trafikförsörjningsplaner. Speciellt Västtrafik har ju klantat till det med att dra in hållplatser och dra in busslinjer och hänvisa till att flera resenärer vill komma fram fort. Det kan de kanske men priset är att ett annat antal har svårt att åka. Sedan planlägger man busslinjer såsom tätortstrafik utan att trafiken sker i tätort. Jag har ju faktiskt utbildning i trafikplanering och har litet svårt förstå varför man klantar till det. Skulle det bli nya regioner så är risken lika stor att det blir problem. Kanske skulle den prövning som länsstyrelserna tidigare gjorde återkomma. I varje fall skulle nuvarande länshuvudmans beslt kunna överklagas.
Det kommer nog att ta en tid att harmonisera trafiken. Biljettsystemet är en sak, men det finns också skillnader i hur trafiken ser ut, hur den finansieras och hur den organiseras. Ambitionerna är olika. Upphandlingar och avtal ser olika ut (i Västmanland där jag bor kör landstinget t o m i egen regi). På en del håll finansierar huvudmannen all trafik, på andra håll bara en bastrafik som kommunerna måste komplettera. I en del län är trafikhuvudmannen landstinget / regionen, på andra håll ett kommunförbund.