Är det ingen som tillverkar busskarosser i Sverige längre?
Just nu tror jag inte det finns någon som tillverkar karosser. Möjligtvis kanske någon enstyck tillverkad kaross görs vid Arendalsområdet i Göteborg (Volvo Buss och Järn&Trä). Någon kaross för persontrafik tror jag inte göra alls. Sakläget är helt enkelt den att det blivit för dyrt att tillverka busskarosser. Scania överlät sin tillverkning till i huvudsak Polen,men även till Finland. Volvo säljer sina bussar med i huvudsak Polska karosser. Sedan finns det busstillverkning i Finland.
Sedan finns det i Sverige ombyggnader av små fordon till 9 sitsiga bussar. Backaryd, Munkedal, Floby, Laholm (eventuellt) kan bygga om fordon till lite av varje.
Jag kommer inte på något mer om svenskbyggda bussar. Just nu tror jag att Säffle slutade 2013 eller kanske 2014. Tiden går fort och det är svårt att försvara beslutet att flytta tillverkningen till Polen helt och hållet.
Fast det är väl över lag så att dom flesta större europeiska busstillverkare har sin tillverkning av karosser i Polen för det fortfarande är ett låglöneland i alla utgifter som finns.
Vet att jag sticker ut hakan långt nu men har inte helt 100% koll.
Hur är det med Helmark i Markaryd? De tillverkade i alla fall för inte så värst länge sedan en del bussar för persontrafik, visserligen ofta specialbyggen, men ändå. Bland annat i Östergötland fick man in en del dubbeldäckare från Helmark för några år sedan.
Men har de lagt ner helt idag?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 mars 2016, 20:55:26 PM
Hur är det med Helmark i Markaryd? De tillverkade i alla fall för inte så värst länge sedan en del bussar för persontrafik, visserligen ofta specialbyggen, men ändå. Bland annat i Östergötland fick man in en del dubbeldäckare från Helmark för några år sedan.
Men har de lagt ner helt idag?
Sista bussen från Helmark var en "Dagisbuss" till Ystad reggad i februari 2011.
Sista passagerarbussarna var de 4 godsbussarna (308-311) till KR 2009
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 mars 2016, 21:08:58 PM
Sista bussen från Helmark var en "Dagisbuss" till Ystad reggad i februari 2011.
Sista passagerarbussarna var de 4 godsbussarna (308-311) till KR 2009
Så den fabriken är fullständigt nedlagd idag?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 mars 2016, 21:50:03 PM
Så den fabriken är fullständigt nedlagd idag?
Om Helmarks karosseritillverkning
http://www.helmark.se/default.asp?pid=72
Och om vad Helmark gör i dag
http://www.helmark.se/default.asp?pid=1
Citat från: Matte skrivet 07 mars 2016, 20:47:12 PM
Fast det är väl över lag så att dom flesta större europeiska busstillverkare har sin tillverkning av karosser i Polen för det fortfarande är ett låglöneland i alla utgifter som finns.
Vet att jag sticker ut hakan långt nu men har inte helt 100% koll.
I och för sig är det låga löner som det eftersträvas. Men ännu så lägre är lönebikostnaderna i Polen. Alltså de pengar som betalas ut går också till de som är anställda. I Sverige går en del till olika skatter och avgifter.
Men i varje fall i början så var det problem med produktiviteten i Polen. Sedan vet inte jag om företagen i Polen får bidrag från Polska staten för att etablera sig där. I Sverige så avvecklas ofta sådana bidrag.
Vad jag vet packar Säffle delar till Polen. Jag har lite svårt att stava till Wrochlav. Nytt namn på gamla staden Breslau. Det är där Volvo håller hus.
Problemet för små tillverkare som Helmark var är att man enbart kan vara med och konkurrera i de små kontrakten där som mest 6-10 bussar efterfrågas och det innebär också att fabriken kommer att stå tom långa tider om man inte kan bygga annat då.
De var ju till stor del udda specialbyggen och korta serier med t.ex dubbeldäckare där man hade sin nisch, där ska man konkurrera med b.la van Hool och Setra, när det gäller mer standardiserade linjebussar så beställer de stora operatörerna stora serier genom långa avtal med tillverkarna, där kan en liten karossör aldrig vara med.
Till sist så har både Volvo o Scania knutit upp ett par karossörer vardera förutom de bussar som byggs helt inom "huset" hos Volvo/Scania.
Coman håller väl på fortfarande?? Fast väl bara lite mindre fordon typ servicelinjer och liknande!
Citat från: Turbo skrivet 08 mars 2016, 07:44:10 AM
Coman håller väl på fortfarande?? Fast väl bara lite mindre fordon typ servicelinjer och liknande!
Jo, Coman i Bengtsfors håller på fortfarande med bussar upp till 28 passagerare.
http://www.coman.se/
Karosseriverken i Backaryd bygger också små bussar upp till 22 passagerare. Mestadels är det väl ombyggnad av "brödbilar" men de kan om så behövs också förlänga karossen.
http://www.karosseriverken.se/
Även Bewa Intraf bygger om till småbussar.
http://www.bewaintraf.com/
Finns det någon mer. Autokaross i Floby, som nämndes i ett annat inlägg, bygger väl bara skåp och liknande.
http://www.autokaross.se/sv/
Däremot finns det ingen i Sverige som tillverkar bussar för fler än 30 passagerare, i varje fall inte industriellt.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 mars 2016, 21:08:58 PM
Sista bussen från Helmark var en "Dagisbuss" till Ystad reggad i februari 2011.
Sista passagerarbussarna var de 4 godsbussarna (308-311) till KR 2009
Danielssons två första Knutbybussar, Volvo med Vidre-karosser, var ursprungligen tänkta att få Helmarkkarosser (och då förmodligen bli förskole- eller bokbussar), men då konkursen kom emellan skickades de bägge chassina istället vidare till Stryn.
Några av de små bussarna på Renault var ombyggda i Floby. Men detta var som sagt längesedan. SJ fick en som hade nr 3126 /OAM658/ var ombyggd i Floby. Egentligen är det två företag där som har lokalerna bredvid varandra.
Så svarade ERSA om busskarosser från STRYN. Vest överlät ju tillverkningen av karosser till några tidigare anställda. De kallade företaget VIDRE.
Så är vi inne på ämnet busskarosser igen. För vad jag kan se så var VIDRE den sista karossören i Norge. Vad gäller Danmark vet jag inte riktigt. Men jag tror att alla företag som byggde stora bussar är borta.
Då är jag inne på en dag på Svenska Mässan i Göteborg. Det var en utställning av Volvo-lastbilar där. Jag åkte dit och tittade. Då passade jag också på att diskutera med några tidigare försäljare-karossbyggare om utsikten för svenska bussar. Tyvärr var utsikterna mörka redan då. Orsak är det vanliga. Bussar måste byggas med kortare mantid. Man kan inte ha ett bygge av ett chassie (och motsvarande) och hålla på 4-8 veckor. Det skall gå undan. Samtidig blev jag lite bekymrad över speciellt tyska bussar Redan cirka 1980 användes bussarna i 8-10 år.
Jag tror själv att bussar måste byggas med kvalitet och hålla minst 14-15 år i trafik med normalt underhåll.
Sedan så kanske Polen,Ungern,Tjeckoslovakien (import till Sverige numera vanlig från ::)hinner i kapp lönemässigt. Inte att förglömma Turkiet också. Vem skall tillverka bussarna sedan ? Ett land som fortfarande gör bussar med bra kvalitet är Belgien. Hur länge kan de hålla på ?
Citat från: S Svensson skrivet 08 mars 2016, 19:25:52 PM
Så är vi inne på ämnet busskarosser igen. För vad jag kan se så var VIDRE den sista karossören i Norge. Vad gäller Danmark vet jag inte riktigt. Men jag tror att alla företag som byggde stora bussar är borta.
Det finns ingen byggare av karosser till stora bussar kvar vare sig i Norge eller Danmark. Vidre blev inte särskilt långlivade.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 mars 2016, 21:17:13 PM
Det finns ingen byggare av karosser till stora bussar kvar vare sig i Norge eller Danmark. Vidre blev inte särskilt långlivade.
Vilka var sist att bygga bussar i Danmark? Jag minns inte när Aabenraa lade ner verksamheten. Men under de senare åren byggde de kopior av Säffles bussar.
DAB finns ju inte heller. Var det inte Scaniia som i slutet hade den fabriken för att bygga OmniLine? I princip var ju OmniLine en DAB Facelift där man hade ändrat fronten och bakstammen till Scanias OmniCity/OmniLink-stil för att passa in på Scanias dåvarande Omni-program.
Var inte DAB-fabriken kvar lite längre än Aabenraa just för att Scania tillverkade sina OmniLine där? När lade man ner den tillverkningen?
Aabenraa lade ner verksamheten 30 september 2004. DAB Silkeborg lades ned i början av 2002.
Citat från: S Svensson skrivet 08 mars 2016, 19:25:52 PM
Orsak är det vanliga. Bussar måste byggas med kortare mantid. Man kan inte ha ett bygge av ett chassie (och motsvarande) och hålla på 4-8 veckor. Det skall gå undan. Samtidig blev jag lite bekymrad över speciellt tyska bussar Redan cirka 1980 användes bussarna i 8-10 år.
Jag tror själv att bussar måste byggas med kvalitet och hålla minst 14-15 år i trafik med normalt underhåll.
Problemet är ju att de som genomför de upphandlingarna inte klarar av att anpassa sig till verkligheten. Från tilldelningsbeslut till trafikstart kan det vara 8-9 månader, då det borde vara 12. Detta gör att många tillverkare, t.ex VanHool, sägs "falla bort" medan de polska tillverkarna Volvo och Scania gynnas.
Dessutom kan det vara satta ålderskrav så att bussarna i princip är värdelösa och slutkörda pga hög ålder redan vid det 8+2-åriga avtalets slut. Om man nu satt en max tillåten fordonsindividålder på t.ex 10-11 år. Det spelar ingen roll om de 9-åriga bussarna kan rulla i fem år till om avtalen förbjuder dem.
Det kanske vore dags att ändra lagen och bl.a kräva att det måste vara minst 365 dagar från tilldelningsbesluten till trafikstarterna?
Citat från: Ersa skrivet 08 mars 2016, 21:49:44 PM
Problemet är ju att de som genomför de upphandlingarna inte klarar av att anpassa sig till verkligheten. Från tilldelningsbeslut till trafikstart kan det vara 8-9 månader, då det borde vara 12. Detta gör att många tillverkare, t.ex VanHool, sägs "falla bort" medan de polska tillverkarna Volvo och Scania gynnas.
Dessutom kan det vara satta ålderskrav så att bussarna i princip är värdelösa och slutkörda pga hög ålder redan vid det 8+2-åriga avtalets slut. Om man nu satt en max tillåten fordonsindividålder på t.ex 10-11 år. Det spelar ingen roll om de 9-åriga bussarna kan rulla i fem år till om avtalen förbjuder dem.
Det kanske vore dags att ändra lagen och bl.a kräva att det måste vara minst 365 dagar från tilldelningsbesluten till trafikstarterna?
Dessutom är det ofta trafikstart ungefär samtidigt i flera län, det innebär att en liten tillverkare inte kan vara med och konkurrera med de stora drakarna, i de flesta fall tecknar man förhandsavtal med en specifik busstillverkare redan vid anbudsinlämningen som sedan avropas vid en eventuell framgång.
Vad gäller åldern så är det ju väldigt individuellt, en tätortsbuss i Malmö eller Göteborg har helt säkert nått sin ekonomiska livslängd efter 10 år om inte tidigare medans en syster i Gävle eller Umeå säkerligen kan rulla på ytterligare 5 år.
Ofta fasas bussar också ut p.ga bränslebyte eller krav på förändrad tillgänglighet