Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikael T Nilsson skrivet 04 mars 2016, 06:35:18 AM

Titel: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 04 mars 2016, 06:35:18 AM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Gotlandsbuss_105_Visby_20160302_zpsj9hfcydm.jpg)

Hej,

Här kommer ett bildsvep från Visby busstn den 2 mars 2016. Först en av de mindre stadsbussarna, Gotlandsbuss 105.

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Gotlandsbuss_104_Visby_20160302_zpstgbldb3s.jpg)

Sedan stadsbuss 104 som tar en paus vid busstationen.

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Gotlandsbuss_Gb1_Visby_20160302_zpsuxqwxjnh.jpg)

Gotlandsbuss Gb1 har ankommit Visby busstn.

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Perssons_Buss_Vi3_Visby_20160302_zpspytdnxs5.jpg)

Och slutligen Perssons buss med inv.nr. Vi3.

Hur länge har dessa bolag varit entreprenörer för Kollektivtrafiken Gotland? Visst var starten 2010? När går avtalet ut?
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: Peter Rost skrivet 04 mars 2016, 07:22:20 AM
Trevligt!

Sommaren 2009 tog Gotlandsbuss över busstrafiken på Gotland. Maxgränsen för bussflottan på ön börjar närma sig. 6-årsgräns där om jag minns rätt. - För att klara "skall-kravet" som fanns med i upphandlingen behöver Gotlandsbuss köpa in nya vagnar redan i år. Om de nya bussarna kommer att drivas av diesel, kontra biogas återstår att se.

//Peter
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 04 mars 2016, 08:45:29 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 04 mars 2016, 07:22:20 AM
Trevligt!

Sommaren 2009 tog Gotlandsbuss över busstrafiken på Gotland. Maxgränsen för bussflottan på ön börjar närma sig. 6-årsgräns där om jag minns rätt. - För att klara "skall-kravet" som fanns med i upphandlingen behöver Gotlandsbuss köpa in nya vagnar redan i år. Om de nya bussarna kommer att drivas av diesel, kontra biogas återstår att se.

//Peter

Hej,

Tack för uppgifterna! Men då är det även fortsättningsvis Gotlandsbuss som ska sköta trafiken och ingen ny upphandling är på gång?
Tidigare har ju SJ(-Buss) och Swebus varit fast entreprenör under minst 30 år.
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 04 mars 2016, 10:11:15 AM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 04 mars 2016, 08:45:29 AM
Hej,

Tack för uppgifterna! Men då är det även fortsättningsvis Gotlandsbuss som ska sköta trafiken och ingen ny upphandling är på gång?
Tidigare har ju SJ(-Buss) och Swebus varit fast entreprenör under minst 30 år.

Bussarna blir väl sju år till sommaren :-)

Nuvarande avtal gäller till 2019 så nog blir det en upphandling framöver.
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: Peter Rost skrivet 04 mars 2016, 11:26:28 AM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 04 mars 2016, 08:45:29 AM
Hej,

Tack för uppgifterna! Men då är det även fortsättningsvis Gotlandsbuss som ska sköta trafiken och ingen ny upphandling är på gång?
Tidigare har ju SJ(-Buss) och Swebus varit fast entreprenör under minst 30 år.

SJ/Swebus skötte busstrafiken sedan slutet av 1940-talet.
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 04 mars 2016, 16:11:47 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 mars 2016, 10:11:15 AM
Bussarna blir väl sju år till sommaren :-)

Nuvarande avtal gäller till 2019 så nog blir det en upphandling framöver.

Oj, det var en lång avtalsperiod. Tack för info!

Citat från: Peter Rost skrivet 04 mars 2016, 11:26:28 AM
SJ/Swebus skötte busstrafiken sedan slutet av 1940-talet.

Tack för uppgiften. Ja, det var en lång tradition som bröts när Gotlandsbuss tog över.
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 05 mars 2016, 11:11:18 AM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 04 mars 2016, 06:35:18 AM

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Gotlandsbuss_Gb1_Visby_20160302_zpsuxqwxjnh.jpg)

Gotlandsbuss Gb1 har ankommit Visby busstn.
Trevligt.
Fick du med de båda Säfflevagnarna också?
Det stod inte Hb1 på bussen?
Placeringarna är väl:Visby(Vi),Burgsvik(Bu),Hablingbo(Hb),Hemse(He),Slite(Sl),Klintehamn(Kl),Fårösund(Få)?
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: jstern skrivet 05 mars 2016, 11:22:46 AM
Det finns inga bussar i Hablingbo, Gb står för Gotlandsbuss. Bussarna är stationerade i Burgsvik, Klintehamn, Hemse/Stånga, Slite, Fårösund och Visby
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: jstern skrivet 05 mars 2016, 11:33:46 AM
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6348153  Det blir nog inga nya bussar regionen försöker se om man kan kringgå avtalet så att Gotlandsbuss ska slippa köpa nya bussar eftersom att regionen tycker att avtalet om snittålder på 6 år är för stora bolag som kan flytta runt vagnar för att hålla snittet nere och att det är "synd" om Gotlandsbuss som inte har några vagnar att flytta runt. Regionen Skyller på att dom vill ha Gasbussar även på landet och därför försöker dom förhala inköp av nya bussar "svågerpolitik".
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: mittlinje skrivet 05 mars 2016, 13:01:16 PM
Citat från: jstern skrivet 05 mars 2016, 11:33:46 AM
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6348153  Det blir nog inga nya bussar regionen försöker se om man kan kringgå avtalet så att Gotlandsbuss ska slippa köpa nya bussar eftersom att regionen tycker att avtalet om snittålder på 6 år är för stora bolag som kan flytta runt vagnar för att hålla snittet nere och att det är "synd" om Gotlandsbuss som inte har några vagnar att flytta runt. Regionen Skyller på att dom vill ha Gasbussar även på landet och därför försöker dom förhala inköp av nya bussar "svågerpolitik".

Farlig tanke, då har det inte varit likabehandling vid bedömning av anbuden. Frågan är ifall någon vill/orkar/har möjligt att driva detta vidare?
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 05 mars 2016, 14:28:29 PM
Citat från: jstern skrivet 05 mars 2016, 11:22:46 AM
Det finns inga bussar i Hablingbo, Gb står för Gotlandsbuss. Bussarna är stationerade i Burgsvik, Klintehamn, Hemse/Stånga, Slite, Fårösund och Visby
Ok jag var inte 100 på Hablingbo...
Dom/den Gb-märkta kanske inte har någon fast placering?/Ulf
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: jstern skrivet 05 mars 2016, 14:30:38 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 mars 2016, 14:28:29 PM
Ok jag var inte 100 på Hablingbo...
Dom/den Gb-märkta kanske inte har någon fast placering?/Ulf

Den Gb märkta är eller var en extrabuss.
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: jstern skrivet 05 mars 2016, 16:19:59 PM
Citat från: mittlinje skrivet 05 mars 2016, 13:01:16 PM
Farlig tanke, då har det inte varit likabehandling vid bedömning av anbuden. Frågan är ifall någon vill/orkar/har möjligt att driva detta vidare?

Man skulle ju kunna hoppas att något av de stora bolagen skulle driva det här fallet men jag tror inte att dom orkar lägga ner någon möda på det tyvärr!!!
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 08 mars 2016, 07:53:12 AM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 mars 2016, 11:11:18 AM
Trevligt.
Fick du med de båda Säfflevagnarna också?
Det stod inte Hb1 på bussen?
Placeringarna är väl:Visby(Vi),Burgsvik(Bu),Hablingbo(Hb),Hemse(He),Slite(Sl),Klintehamn(Kl),Fårösund(Få)?

Hej,

Nej, tyvärr fick jag inga Säfflevagnar på bild.
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 08 mars 2016, 10:22:20 AM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 mars 2016, 11:11:18 AM
Trevligt.
Fick du med de båda Säfflevagnarna också?


"Säfflevagnar?"

Du får nöja dig att se en 8900, fler finns det inte.
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: Bussmicke skrivet 08 mars 2016, 13:16:30 PM
Är det inte 2 stycken Volvo 8900?
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 08 mars 2016, 17:04:28 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 08 mars 2016, 13:16:30 PM
Är det inte 2 stycken Volvo 8900?

Jag har bara sett en :-)

http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=59390
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: Bussmicke skrivet 09 mars 2016, 13:51:23 PM
Jag har alltid trott det fanns 2 Volvo 8900. Var så säker på att en buss till skulle komma, kanske som skolbuss. Då var det fel då.
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 mars 2016, 13:53:23 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 09 mars 2016, 13:51:23 PM
Jag har alltid trott det fanns 2 Volvo 8900. Var så säker på att en buss till skulle komma, kanske som skolbuss. Då var det fel då.

Ingen köper en sådan till skolbuss, man måste kunna meranvända skolbussar i beställningstrafik.
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: Lars_L skrivet 09 mars 2016, 14:15:52 PM
Citat från: mittlinje skrivet 05 mars 2016, 13:01:16 PM
Farlig tanke, då har det inte varit likabehandling vid bedömning av anbuden. Frågan är ifall någon vill/orkar/har möjligt att driva detta vidare?

Jo, likabehandling har det ju i och för sig varit, eftersom den förutsättningen gällde när avtalet ingicks. Det finns ju alltid möjlighet att göra tilläggsavtal. Det är egentligen endast (som jag tolkat det) om det skulle framgå att man blivit lovade detta (off the reccords) redan i upphandlingssammanhanget, när man la anbudet, som man frångår likabehandlingskravet.

Däremot är det givetvis inte rimligt att göra detta utan motprestation. Oftast brukar man ju räkna ut något värde på denna ändring i avtalet. Ger man bort det gratis, brister man ju i affärsmässighet. Då kan det ju diskuteras utifrån sådana grunder, men knappast fortfarande utifrån om upphandlingen gjordes korrekt.

Överenskommelser att slippa snittålder och eller maxålder förekommer ju rätt ofta på många håll i landet.

Det tråkiga är väl att man inte öppnar upp för det i upphandlingen. Jag tycker - som jag varit inne på tidigare, att man redan i upphandlingen kunde få dispens från medelåldern om alla vagnar är nya vid trafikstart (eller över en viss procentsats). Det vore mycket bättre och skulle leda till billigare avtal. Särskilt om man har 10-årigt avtal utan förlängningsmöjlighet, men kanske med lite hårdare kvalitetskrav (viten) i slutet av avtalet, så att inte effekten blir att vagnutsättningen försämras på grund av genom ålderskrämpor trilskande fordon.

Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 09 mars 2016, 14:34:35 PM
Citat från: Lars_L skrivet 09 mars 2016, 14:15:52 PM
Jo, likabehandling har det ju i och för sig varit, eftersom den förutsättningen gällde när avtalet ingicks. Det finns ju alltid möjlighet att göra tilläggsavtal. Det är egentligen endast (som jag tolkat det) om det skulle framgå att man blivit lovade detta (off the reccords) redan i upphandlingssammanhanget, när man la anbudet, som man frångår likabehandlingskravet.

Däremot är det givetvis inte rimligt att göra detta utan motprestation. Oftast brukar man ju räkna ut något värde på denna ändring i avtalet. Ger man bort det gratis, brister man ju i affärsmässighet. Då kan det ju diskuteras utifrån sådana grunder, men knappast fortfarande utifrån om upphandlingen gjordes korrekt.

Överenskommelser att slippa snittålder och eller maxålder förekommer ju rätt ofta på många håll i landet.

Det tråkiga är väl att man inte öppnar upp för det i upphandlingen. Jag tycker - som jag varit inne på tidigare, att man redan i upphandlingen kunde få dispens från medelåldern om alla vagnar är nya vid trafikstart (eller över en viss procentsats). Det vore mycket bättre och skulle leda till billigare avtal.
Kanske helt enkelt att man kräver att medelålderskraven uppfylls för hela avtalsperioden sammanlagt i stället för att de uppfylls vid varje enskilt tillfälle?

Citat från: Lars_L skrivet 09 mars 2016, 14:15:52 PM
Särskilt om man har 10-årigt avtal utan förlängningsmöjlighet, men kanske med lite hårdare kvalitetskrav (viten) i slutet av avtalet, så att inte effekten blir att vagnutsättningen försämras på grund av genom ålderskrämpor trilskande fordon.
Nej. Vitena ska vara lika stora under hela avtalet eftersom resenärerna drabbas lika mycket.
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: Lars_L skrivet 09 mars 2016, 15:05:39 PM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 09 mars 2016, 14:34:35 PM
Kanske helt enkelt att man kräver att medelålderskraven uppfylls för hela avtalsperioden sammanlagt i stället för att de uppfylls vid varje enskilt tillfälle?

Ja, tänkte så först själv. Kan fungera om man då har som krav att man bara, eller till viss relativt hög procent, använder bussar som är inköpta för att trafikera avtalsområdet. Jag tänker att det annars kan bli för dålig kvalitet under del av avtalet - alltså om man får göra det även om man flyttar runt bussar. Vill man ha samma för alla, måste troligen annars medlet ligga på färre år, om det gäller för den sammanlagda avtalsperioden, än om det gäller för varje enskilt tillfälle.

Citat från: Adrian Langemar skrivet 09 mars 2016, 14:34:35 PM
Nej. Vitena ska vara lika stora under hela avtalet eftersom resenärerna drabbas lika mycket.

Du har en poäng i det. men min poäng var snarast att om man inte höjer kravet, kanske kvaliteten då blir sämre i slutet av avtalet...Det vill säga att man kalkylerar med att fordonen håller sig rätt bra till de är 8-9 år, medan det börjar bli lite problem mot slutet av avtalet och att man då tar kostnaden (efter synpunkt från Lars-Håkan_E tidigare) för sämre service. Det vill säga kunden kan drabbas hårdare mot slutet av avtalet om vitena ligger på samma nivå. Fast å andra sidan kan man ju säga att detta kan ske när som helst i ett avtalsområde om man skickar in gammalt skrot och kör med.

Det bör väl helt enkelt vara så höga viten att det inte lönar sig att kalkylera med vagnbrist.
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: Bussmicke skrivet 09 mars 2016, 19:07:12 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 mars 2016, 13:53:23 PM
Ingen köper en sådan till skolbuss, man måste kunna meranvända skolbussar i beställningstrafik.
Du ska ha tack för svar.  Denna 8900 vill jag ha på bild.  Var brukar den rulla?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 mars 2016, 19:22:24 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 09 mars 2016, 19:07:12 PM
Du ska ha tack för svar.  Denna 8900 vill jag ha på bild.  Var brukar den rulla?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Placerad i Burgsvik, går i huvudsak mellan Visby o Burgsvik alla veckans dagar.
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: jstern skrivet 09 mars 2016, 19:23:49 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 09 mars 2016, 19:07:12 PM
Du ska ha tack för svar.  Denna 8900 vill jag ha på bild.  Var brukar den rulla?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Den utgår från Burgsvik på morgonen tillhör Ardgrens Buss.
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: Bussmicke skrivet 10 mars 2016, 10:15:25 AM
Tackar för svar.  Går den tillbaka vid 16?
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: jstern skrivet 10 mars 2016, 13:54:59 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 10 mars 2016, 10:15:25 AM
Tackar för svar.  Går den tillbaka vid 16?

Den går nog tillbaka 16.30 som en linje 12 mot Burgsvik
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: jstern skrivet 10 mars 2016, 13:57:17 PM
Citat från: Lars_L skrivet 09 mars 2016, 14:15:52 PM
Jo, likabehandling har det ju i och för sig varit, eftersom den förutsättningen gällde när avtalet ingicks. Det finns ju alltid möjlighet att göra tilläggsavtal. Det är egentligen endast (som jag tolkat det) om det skulle framgå att man blivit lovade detta (off the reccords) redan i upphandlingssammanhanget, när man la anbudet, som man frångår likabehandlingskravet.

Däremot är det givetvis inte rimligt att göra detta utan motprestation. Oftast brukar man ju räkna ut något värde på denna ändring i avtalet. Ger man bort det gratis, brister man ju i affärsmässighet. Då kan det ju diskuteras utifrån sådana grunder, men knappast fortfarande utifrån om upphandlingen gjordes korrekt.

Överenskommelser att slippa snittålder och eller maxålder förekommer ju rätt ofta på många håll i landet.

Det tråkiga är väl att man inte öppnar upp för det i upphandlingen. Jag tycker - som jag varit inne på tidigare, att man redan i upphandlingen kunde få dispens från medelåldern om alla vagnar är nya vid trafikstart (eller över en viss procentsats). Det vore mycket bättre och skulle leda till billigare avtal. Särskilt om man har 10-årigt avtal utan förlängningsmöjlighet, men kanske med lite hårdare kvalitetskrav (viten) i slutet av avtalet, så att inte effekten blir att vagnutsättningen försämras på grund av genom ålderskrämpor trilskande fordon.

Finns det någon möjlighet att som lekman få ut avtal och tilläggsavtal och vilken motprestation företaget ska göra mot regionen???
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: Lars_L skrivet 10 mars 2016, 16:31:38 PM
Citat från: jstern skrivet 10 mars 2016, 13:57:17 PM
Finns det någon möjlighet att som lekman få ut avtal och tilläggsavtal och vilken motprestation företaget ska göra mot regionen???

En något delikat fråga. Det finns enligt OSL (Offentlighet och sekretesslagen) en möjlighet att hemlighålla avtal i kommunal affärsverksamhet i 5 år från dess de tecknades. Huruvida en kommunal trafikmyndighet är att likställa med detta tror jag faktiskt inte har prövats. Men i princip är ju inte lagen till för att skydda Trafikhuvudmannens överenskommelse och här råder ju ingen konkurrenssituation i egentlig mening.

Hur som helst - alla har rätt att begära ut handlingen hos ansvarig myndighet. De kan knappast neka dig till att få del av avtalet, däremot är det möjligt att de lämnar ut en s.k. "maskerad" variant där vissa uppgifter är dolda. Och troligen då priset. Det kan behöva överklagas till Kammarrätten för att myndigheten ska lämna ut den uppgiften. Liknande fall med entreprenörer har dock visat vid en sådan överklagan att man inte har rätt att hemlighålla en prissumma av det slaget i ett avtal. Men olika domstolar kan ju i och för sig göra olika bedömningar.

Offentlighetsprincipen är ju till för alla - såväl lekmän som proffs. Men det kan som sagt finnas sekretessregler. Där ska man dock inte vara rädd för att överklaga beslutet om man får nej till ett utlämnande.

Sedan gäller det förstås att de har stiftat ett tilläggsavtal. Men om man inte gjort det, finns det ju än större anledning till Oro. Hos Trafikförvaltningen i Stockholm har man - just när det gällt de här sakerna - oftast varit helt öppna med hur detta reglerats. Inte minst då det är en fråga som bör behandlas på nämndnivå.




Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 10 mars 2016, 17:39:48 PM
https://drive.google.com/file/d/0B1QLlDMu2y1FckQ4emZ4LUlZQkE/view?usp=sharing (https://drive.google.com/file/d/0B1QLlDMu2y1FckQ4emZ4LUlZQkE/view?usp=sharing)
Titel: SV: Bildsvep från Visby busstation - 2 mars 2016
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 11 mars 2016, 13:33:37 PM
Här kommer en bild på Säfflen:
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/DSCN6936_zpsnjjhkvwd.jpg) (http://s224.photobucket.com/user/ulfberlin/media/DSCN6936_zpsnjjhkvwd.jpg.html)
Bu 4
Visby 20150515

...och denna Scala"kan"ev tas som en Säffle;)
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/DSCN6904_zpstssjuiqa.jpg) (http://s224.photobucket.com/user/ulfberlin/media/DSCN6904_zpstssjuiqa.jpg.html)
He 5
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/DSCN6909_zpstdk0rz8d.jpg) (http://s224.photobucket.com/user/ulfberlin/media/DSCN6909_zpstdk0rz8d.jpg.html)
Föredömlig skyltning:)
Visby 20130619/ulf