Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 01 mars 2016, 15:35:05 PM

Titel: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Hasse L skrivet 01 mars 2016, 15:35:05 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/5034509Bmp-B_zpsait8geqw.jpg)
PJG 093 - Scania MaxCi - 1993.
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: WalleW skrivet 01 mars 2016, 18:08:04 PM
Ännu en trevlig bild "hemifrån" Brommaplan, Hasse--- :)...

...som känns som en småkylig sista-mars-dag.
Jag tyckte om att köra dessa Scanior, ännu bättre de med normal-golv...

/   M v h   Walle
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 02 mars 2016, 10:45:09 AM
Trevlig miljöbild med 2 Scaniatyper.
Råsta hade väl 10 st MaxCi?/Ulf
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 03 mars 2016, 02:13:55 AM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 02 mars 2016, 10:45:09 AM
Trevlig miljöbild med 2 Scaniatyper.
Råsta hade väl 10 st MaxCi?/Ulf

Nä, av denna sort hade man fem stycken, 5030-34.
Men i samma veva fick väl Råsta också några CN113 (H16)...?
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: WalleW skrivet 03 mars 2016, 08:49:21 AM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 03 mars 2016, 02:13:55 AM
Nä, av denna sort hade man fem stycken, 5030-34.
Men i samma veva fick väl Råsta också några CN113 (H16)...?
Citat från: WalleW skrivet 01 mars 2016, 18:08:04 PM
Jag tyckte om att köra dessa Scanior, ännu bättre de med normal-golv...

Det fanns några CN113 också, minst tre i alla fall. Sköna att köra i förorts-trafiken... :)

/   M v h   Walle
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Robert Brink skrivet 03 mars 2016, 09:59:00 AM
Stämmer att det bara var 5 Maxci, Råsta var väl dock första garage utanför City med dessa! Jag var en av dom första att få köra en ute i trafiken på linje 509! Folket snubblade in varje gång då man tog för givet att det skulle vara ett trappsteg...  ;D
Och det kom några CN113 samtidigt, tror det var 6770-6774, och sen kom även 6767-6769 från annat garage.

När Linjebuss  tog över, så dök det upp ett antal Scanior, både Maxci och CN113 i nummerserie: 4800-4810 samt 4822 - 4828(???) vilka var normal kortbuss CN113 där även Kalhäll fick några i högre nummerserien.
4811-4821 var Maxci. Med reservation för att minnet sviker mig lite.

Trevlig bild förstås som vanligt!  :)

//R
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: WalleW skrivet 03 mars 2016, 12:12:57 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 03 mars 2016, 09:59:00 AM
Stämmer att det bara var 5 Maxci, Råsta var väl dock första garage utanför City med dessa! Jag var en av dom första att få köra en ute i trafiken på linje 509! Folket snubblade in varje gång då man tog för givet att det skulle vara ett trappsteg...  ;D
Och det kom några CN113 samtidigt, tror det var 6770-6774, och sen kom även 6767-6769 från annat garage.
När Linjebuss  tog över, så dök det upp ett antal Scanior, både Maxci och CN113 i nummerserie: 4800-4810 samt 4822 - 4828(???) vilka var normal kortbuss CN113 där även Kalhäll fick några i högre nummerserien.
4811-4821 var Maxci. Med reservation för att minnet sviker mig lite.
Trevlig bild förstås som vanligt!  :)
//R

Ja, snubblandet kunde bli lite dråpligt ibland, liksom ett steg i luften, och jätte-hårt stamp i golvet när trapp-steget "fattades"  :D...
Motsatsen var när man hade Raket som reserv-vagn i stället för H80 på ordinarie-turerna. På Raketerna var tredje trappsteget mycket högre än på H80, och då kunde det bli en och annan golv-syning i främre mittgången... :)...

Du verkar ändå ha bra ordning på Ditt minne.
Det är inget fel på mitt minne heller, ibland har jag bara lite svårt att komma ihåg vad som finns i det... ::)...

/   M v h   Walle
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Hasse L skrivet 03 mars 2016, 20:46:19 PM
Noterade 5030 på Norrtäljelinje 650 i juli 1998.
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Matte skrivet 03 mars 2016, 21:39:25 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 03 mars 2016, 20:46:19 PM
Noterade 5030 på Norrtäljelinje 650 i juli 1998.

Tror vi hade 5030 & 5031 i Handen ett kort tag. Men kommer inte ihåg när.
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 03 mars 2016, 22:21:29 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 03 mars 2016, 20:46:19 PM
Noterade 5030 på Norrtäljelinje 650 i juli 1998.

H18 5029, H18A 5030 och 5031 placerades i Norrtälje för stadstrafikens (linje 650) räkning.
Samtidigt flyttade man ned de tre H2:or (var det 5682 samt 5698 och 5699?) som rullade i stadstrafiken till Hornsberg. Årtalet minns jag inte.

// Niclas
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 03 mars 2016, 22:26:19 PM
Citat från: Matte skrivet 03 mars 2016, 21:39:25 PM
Tror vi hade 5030 & 5031 i Handen ett kort tag. Men kommer inte ihåg när.

Jag minns inte om bägge var där eller bara den ena, men det borde varit runt -05 eller 06 om inte mitt minne sviker mig.
En av dem hamnade i alla fall på Busslinkskolan på slutet.

// Niclas
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Carl skrivet 04 mars 2016, 15:13:33 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 03 mars 2016, 20:46:19 PM
Noterade 5030 på Norrtäljelinje 650 i juli 1998.

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 03 mars 2016, 22:21:29 PM
H18 5029, H18A 5030 och 5031 placerades i Norrtälje för stadstrafikens (linje 650) räkning.

Enligt en gammal vagnlista jag har från Norrtälje från vintern 1995/1996, fanns 5032-5034 placerade där för trafiken på linje 650. Således verkar man senare ha bytt ut dem mot 5029-5031.


Citat från: Matte skrivet 03 mars 2016, 21:39:25 PM
Tror vi hade 5030 & 5031 i Handen ett kort tag. Men kommer inte ihåg när.

Jag har även för mig att den kortlivade sjukreselinjen "Kamomillen" mellan Nynäshamn och Södersjukhuset trafikerades av två H18A? Det borde i så fall ha varit någon av 5030-5034? Kamomillen startade hösten 1997. Någon som minns vilken depå som körde den linjen? Om det var Handen var det kanske de bussarna som Matte minns?
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 04 mars 2016, 17:00:41 PM
Citat från: Carl skrivet 04 mars 2016, 15:13:33 PM



Jag har även för mig att den kortlivade sjukreselinjen "Kamomillen" mellan Nynäshamn och Södersjukhuset trafikerades av två H18A? Det borde i så fall ha varit någon av 5030-5034? Kamomillen startade hösten 1997. Någon som minns vilken depå som körde den linjen? Om det var Handen var det kanske de bussarna som Matte minns?

Kamomillen trafikerades av Ösmodepån och linjen kördes med H18 5158 och 5159.

// Niclas
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Matte skrivet 04 mars 2016, 20:13:04 PM
Citat från: Carl skrivet 04 mars 2016, 15:13:33 PM
Jag har även för mig att den kortlivade sjukreselinjen "Kamomillen" mellan Nynäshamn och Södersjukhuset trafikerades av två H18A? Det borde i så fall ha varit någon av 5030-5034? Kamomillen startade hösten 1997. Någon som minns vilken depå som körde den linjen? Om det var Handen var det kanske de bussarna som Matte minns?

Nä vi hade dom ett kort tag 5030 och 5031. Att det va 2 vet jag för jag tyckte båda 2 va helt J***A värdelösa båda 2. Den ena försvann rätt snabbt men den andra fick vi stå ut med ett tag till. Samtidigt hade vi Kamomill bussarna 5158-59 som man försökte lura trafikledaren/driften att det va ett bättre val.  ;)
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Carl skrivet 05 mars 2016, 00:08:30 AM
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 04 mars 2016, 17:00:41 PM
Kamomillen trafikerades av Ösmodepån och linjen kördes med H18 5158 och 5159.

// Niclas

Tack för svar. Då mindes jag fel med andra ord.

Var 5158 & 5159 "vanliga" H18, eller hade man gjort dem mer bekväma genom exempelvis nackstöd, etc.
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Matte skrivet 05 mars 2016, 08:09:56 AM
Citat från: Carl skrivet 05 mars 2016, 00:08:30 AM
Tack för svar. Då mindes jag fel med andra ord.

Var 5158 & 5159 "vanliga" H18, eller hade man gjort dem mer bekväma genom exempelvis nackstöd, etc.

Höga ryggstöd, Läslampor, Gardiner, Något högre fjädring, 4 stegad låda och lite mer jag glömt.
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Robert Brink skrivet 05 mars 2016, 09:46:39 AM
Och Råsta tappade väl 3 av dom 5 när Linjebuss tog över? Har för mig att det bara var 2 kvar på slutet 5034 vet jag, kan den andre varit 5033? I alla fall blev dom väldigt trötta och risiga på slutet i jämförelse med dom i 48XX serien som Linjebuss beställde. (som även var nyare)

//R
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Nico skrivet 05 mars 2016, 10:54:54 AM
Stämmer med mitt minne att 5033 var den andra. De var som sagt sen ganska risiga på slutet, men jag tycker ändå att de fungerade någorlunda. Fanns ju andra lik som var betydligt värre.
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Carl skrivet 05 mars 2016, 12:35:00 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 05 mars 2016, 09:46:39 AM
Och Råsta tappade väl 3 av dom 5 när Linjebuss tog över? Har för mig att det bara var 2 kvar på slutet 5034 vet jag, kan den andre varit 5033?

Citat från: Nico skrivet 05 mars 2016, 10:54:54 AM
Stämmer med mitt minne att 5033 var den andra.


Ibland är närminnet ännu sämre än man tror. Jag skrev i ett tidigare inlägg att det in min vagnlista för Norrtälje från 1995/1996 stod att 5032-5034 fanns där. Efter era inlägg om att 5033 och 5034 hamnade hos Linjebuss känns mina uppgifter helt felaktiga. Och när jag nu tittar igen i samma fordonslista står det plötsligt 5030, 5031 & 5032.
(Det finns något som skämtsamt kallas receptglömska. Om det i ett recept exempelvis står att man ska ha 2 dl mjöl, så har man på den korta vägen mellan receptboken och bakbordet glömt bort hur många dl det skulle vara. Nu kan jag konstatera att jag uppenbarligen lider av inventarienummerglömska...)

I vilket fall stämmer då Niclas Wennerlids och Hobgoblins uppgifter om 5029-5031 i Norrtälje väldigt bra (jag har aldrig trott annat). Kan man då tänka sig att 5030-5032 hamnade i Norrtälje i samband med att Linjebuss tog över Råsta, och att 5032 senare byttes ut mot 5029?
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Carl skrivet 05 mars 2016, 12:41:00 PM
Citat från: Matte skrivet 05 mars 2016, 08:09:56 AM
Höga ryggstöd, Läslampor, Gardiner, Något högre fjädring, 4 stegad låda och lite mer jag glömt.

Ok. Tack för svar. Låter som premium-MaxCi.
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Hasse L skrivet 05 mars 2016, 14:14:36 PM
Här har vi 5030 i Norrtälje busstation tillsammans med H22 6035 (en outslitlig B10M från 1982).
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/6035620Nobs-B_zps2o88pzh5.jpg)
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 05 mars 2016, 16:39:21 PM
Pluspoäng för skyltningen :-)

Jag har dock för mig att man ändrade den till Norrtälje stadstrafik senare, om inte bägge destinationerna fanns parallellt?
Jag skyltade i alla fall det när jag körde 650.

// Niclas
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Matte skrivet 05 mars 2016, 23:04:13 PM
Citat från: Carl skrivet 05 mars 2016, 12:41:00 PM
Ok. Tack för svar. Låter som premium-MaxCi.

Det kan jag lova att det va. Enda Scaniorna jag försökte laga själv så jag slapp skriva felrapport och begära vagnbyte.
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Karsten skrivet 07 mars 2016, 06:23:25 AM
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 05 mars 2016, 16:39:21 PM
Pluspoäng för skyltningen :-)

Jag har dock för mig att man ändrade den till Norrtälje stadstrafik senare, om inte bägge destinationerna fanns parallellt?
Jag skyltade i alla fall det när jag körde 650.

// Niclas

Missar jag något genialt med denna skyltning? Är det inte bättre att beskriva vart bussen går om man nu har en så fin automatisk skylt?
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Jörgen skrivet 07 mars 2016, 12:30:46 PM
Var inte 5032 i Söderort sista åren? Har för mig att jag körde den där.
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 07 mars 2016, 16:49:39 PM
Citat från: Karsten skrivet 07 mars 2016, 06:23:25 AM
Missar jag något genialt med denna skyltning? Är det inte bättre att beskriva vart bussen går om man nu har en så fin automatisk skylt?

Äh, nu är du tråkig ;-)

Skyltningen var ju automatisk såvida att man inte behövde veva fram destinationen, knapptryckandet för att få fram rätt destination fick man ju dock sköta själv.
Bara det gjorde nog att Norrtäljeförarna som var vana vid långlinjer inte ville göra det var 15-20 minut på stadstrafiken.

// Niclas
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Kvarne skrivet 08 mars 2016, 15:34:31 PM
Citat från: Jörgen skrivet 07 mars 2016, 12:30:46 PM
Var inte 5032 i Söderort sista åren? Har för mig att jag körde den där.

Stämmer!
Söderort fick även 5029..... :)
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Lars_L skrivet 09 mars 2016, 08:30:10 AM
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 07 mars 2016, 16:49:39 PM
Äh, nu är du tråkig ;-)

Skyltningen var ju automatisk såvida att man inte behövde veva fram destinationen, knapptryckandet för att få fram rätt destination fick man ju dock sköta själv.
Bara det gjorde nog att Norrtäljeförarna som var vana vid långlinjer inte ville göra det var 15-20 minut på stadstrafiken.

// Niclas

Fanns slingorna överhuvudtaget inlagda som destinationer? För i sådana fall skulle man väl skylta vilken slinga det var. Tanken med att ändra destination under turen kommer väl först med buss-pc.n och att det då fanns möjlighet att sköta detta helt automatiskt.

Alternativet hade ju annars varit att ha Norrtälje busstation. Men eftersom man väl bara hade Norrtälje i rullistan, antar jag att det kändes rätt konstigt att skylta med Norrtälje när bussarna bara gick inom Norrtälje tätort.
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Nico skrivet 09 mars 2016, 09:13:08 AM
Citat från: Lars_L skrivet 09 mars 2016, 08:30:10 AMAlternativet hade ju annars varit att ha Norrtälje busstation. Men eftersom man väl bara hade Norrtälje i rullistan, antar jag att det kändes rätt konstigt att skylta med Norrtälje när bussarna bara gick inom Norrtälje tätort.

Tja, SL:s destinationer har väl ibland haft sina egenheter vad gäller tydlighet. Hade man skyltat "Norrtälje" i fallet ovan så hade väl det varit lika tydligt/otydligt som dagens använda destinationsskyltning "Stockholm" som ju inte heller säger en ovan resenär ett dugg om var man hamnar inom tätorten.
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 09 mars 2016, 09:35:01 AM
Citat från: Lars_L skrivet 09 mars 2016, 08:30:10 AM
Fanns slingorna överhuvudtaget inlagda som destinationer? För i sådana fall skulle man väl skylta vilken slinga det var. Tanken med att ändra destination under turen kommer väl först med buss-pc.n och att det då fanns möjlighet att sköta detta helt automatiskt.

Alternativet hade ju annars varit att ha Norrtälje busstation. Men eftersom man väl bara hade Norrtälje i rullistan, antar jag att det kändes rätt konstigt att skylta med Norrtälje när bussarna bara gick inom Norrtälje tätort.

Om jag minns rätt så fanns slingorna inlagda i skyltsystemet men jag kan inte påminna mig om att någon använde dem.
Som sagt, det var praxis att använda den mer lättjobbade destinationen "Stadstrafik eller Norrtälje stadstrafik".

Men visst, jag ska ge Karsten rätt på en sak.
Var det någon linje som egentligen skulle skyltats med destination så var det ju 650 eftersom den gick i tre slingor och alla tre bussarna stod inne terminalen samtidigt, åtminstone på vardagarna.
Men jag vidhåller att jag tycker att destinationen "Stadstrafik eller Norrtälje stadstrafik" är betydligt charmigare, speciellt i ett län som Stockholm :-)

Att skylta Norrtälje busstation skulle möjligtvis kunna funka men bli rent opraktiskt för föraren så länge man inte har automatisk skyltning.
Då ska man först skylta upp vilken slinga bussen ska köra när man står på busstationen för att sedan efter bara någon hållplats byta till Norrtälje busstation. Som sagt görligt men inte praktiskt.

// Niclas
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 09 mars 2016, 09:38:19 AM
Citat från: Nico skrivet 09 mars 2016, 09:13:08 AM
Tja, SL:s destinationer har väl ibland haft sina egenheter vad gäller tydlighet. Hade man skyltat "Norrtälje" i fallet ovan så hade väl det varit lika tydligt/otydligt som dagens använda destinationsskyltning "Stockholm" som ju inte heller säger en ovan resenär ett dugg om var man hamnar inom tätorten.

Fast när det gäller linjer som går mellan två städer som Norrtälje och Stockholm tycker jag att den skyltningen är rätt.
Att bara skylta Tekniska Högskolan associerar till en lokal linje, på samma sätt vore det fel att låta bussarna från Stockholm mot Norrtälje bara skylta Busstationen.

// Niclas
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Nico skrivet 09 mars 2016, 10:14:08 AM
Nja, det här är ju lokaltrafikslinjer som körs på uppdrag av Storstockholms lokaltrafik...  :P Korrekt skyltning bör ju då (för tydlighetens skull) vara just den lokala destinationen i varje fall.

Hade det däremot rört sig om fjärrtrafik som verkligen går mellan just städer och då till regelrätta större citynära busstationer (hubbar), ja då är det OK att skylta själva staden som destination.
Titel: SV: SL Buss AB H18A 5034
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 09 mars 2016, 18:27:50 PM
Citat från: Nico skrivet 09 mars 2016, 10:14:08 AM
Nja, det här är ju lokaltrafikslinjer som körs på uppdrag av Storstockholms lokaltrafik...  :P Korrekt skyltning bör ju då (för tydlighetens skull) vara just den lokala destinationen i varje fall.

Hade det däremot rört sig om fjärrtrafik som verkligen går mellan just städer och då till regelrätta större citynära busstationer (hubbar), ja då är det OK att skylta själva staden som destination.

Jag håller inte med dig alls.

Om vi nu tar linje 676 som exempel så må den vara en linje som körs på uppdrag av SL (eller Trafikförvaltningen), men den går per definition mellan två städer och är ca sju mil lång.
Sen kan man ju i en storstad diskutera vad som är citynära men kan man kalla Skavsta för en Stockholmsflygplats kan man med gott samvete kalla Tekniska Högskolan för citynära.

// Niclas