Följande bilder är tagna i Varberg lördagen den 27 februari och visar de bussar som användes på de båda huvudlinjerna 1 och 2. Bussarna tillhör Nobina.
Linje 1
(http://i131.photobucket.com/albums/p311/berntt/2016-02-27.004a.jpg)
7115 på Engelbrektsgatan
(http://i131.photobucket.com/albums/p311/berntt/2016-02-27.036a.jpg)
7464 på Västra Vallgatan
(http://i131.photobucket.com/albums/p311/berntt/2016-02-27.026a.jpg)
(http://i131.photobucket.com/albums/p311/berntt/2016-02-27.030a.jpg)
3000 vid den nya hållplatsen Brunnsparken på Västra Vallgatan
Linje 2
(http://i131.photobucket.com/albums/p311/berntt/2016-02-27.006a.jpg)
6657 på Engelbrektsgatan...
(http://i131.photobucket.com/albums/p311/berntt/2016-02-27.015a.jpg)
...och vid Järnvägsstationen. Detta är urspr. Concordia Buss Norge 152, senare Nobina Norge 152.
(http://i131.photobucket.com/albums/p311/berntt/2016-02-27.010a.jpg)
5680 vid Järnvägsstationen
Hej
Halland är tydligen ett färgglatt landskap. åtminstone vad gäller bussfärger. Är den blå färgen ny färg för Hallands stadsbussar? Kommer den i Falkenberg och Halmstad också, kan man ju undra?
5680 har jag en egen bild av från Varberg 2002, då målad i Hallandstrafikens färg med Namnet Varberg på sidan. Den verkar senare ha gått i Karlstad av färgen att döma (?) men återbördats till Varberg i modern tid.
Hälsningar
Sven
Enligt vad som tidigare meddelats skall Hallands tätortsbussar bli blå och regionbussarna skall bli gröna. Det lär väl ta ett antal år innan detta får fullt genomslag.
Hej
Stadsbussarna i Halmstad(där jag bor) och Falkenberg ska bli blå vid nästa upphandling vilket är 2018. Alla regionbussar kommer som tidigare nämnts bli gröna då.
Kul med en bild på senaste tillskottet 3000
Citat från: Sven W skrivet 29 februari 2016, 18:06:40 PM
5680 har jag en egen bild av från Varberg 2002, då målad i Hallandstrafikens färg med Namnet Varberg på sidan. Den verkar senare ha gått i Karlstad av färgen att döma (?) men återbördats till Varberg i modern tid.
Hälsningar
Sven
..och bussen vägrar lämna Halland då den gång på gång ryktats bort från Varberg, men den är väl lite extra kär i sin hemort ;)
Varför byta färger så ofta, kostar ju en hel del pengar!?
Citat från: Cyklisten skrivet 29 februari 2016, 23:23:53 PM
Varför byta färger så ofta, kostar ju en hel del pengar!?
Det behöver ju inte bli så mycket. Det beror på hur man genomför bytet. Om man låter bussarna rulla kvar i sin gamla design tills de behöver lackeras om i alla fall och naturligtvis kräva den nya designen på alla nya bussar blir kostnaden rätt begränsad.
Det brukar också vara uppskattat att länsbolagen lyssnar på kritiken mot den tidigare designen. Så gjorde man i Kronoberg, så gjorde man i Uppland och så gör man nu i Halland.
Citat från: Walter skrivet 29 februari 2016, 18:41:26 PM
Kul med en bild på senaste tillskottet 3000
Det var ju ett udda nummer..
Citat från: Bussmicke skrivet 02 mars 2016, 13:23:56 PM
Det var ju ett udda nummer..
Har inte du givit upp försöken att se logiken i Nobinas numrering?
Det gjorde jag för länge sedan :)
Citat från: Bese001 skrivet 02 mars 2016, 18:43:14 PM
Har inte du givit upp försöken att se logiken i Nobinas numrering?
Det gjorde jag för länge sedan :)
Jag har iallafall listat ut att det är nog bara så att det ska på ett fyrsiffrigt nr på bussen och det finns just ingen annan logik. Iallafall enligt mig ;)
Citat från: Matte skrivet 02 mars 2016, 21:46:47 PM
Jag har iallafall listat ut att det är nog bara så att det ska på ett fyrsiffrigt nr på bussen och det finns just ingen annan logik. Iallafall enligt mig ;)
Jag håller med, fullständigt! Fast det är ju lite spännande också :)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 mars 2016, 07:19:40 AM
Det behöver ju inte bli så mycket. Det beror på hur man genomför bytet. Om man låter bussarna rulla kvar i sin gamla design tills de behöver lackeras om i alla fall och naturligtvis kräva den nya designen på alla nya bussar blir kostnaden rätt begränsad.
Det brukar också vara uppskattat att länsbolagen lyssnar på kritiken mot den tidigare designen. Så gjorde man i Kronoberg, så gjorde man i Uppland och så gör man nu i Halland.
Förekom det verkligen kritik mot ULs gråa färgsättning från 2003, som ledde till att man körde en "Skånekopia" rakt av två år senare? Jag hörde då aldrig några negativa åsikter om ULs sista egna färgsättning innan "Skånekopieringen". Däremot är Jämtland även ett bra exempel att ta med, där man efter hård kritik från resenärer som inte upptäckte de svarta bussarna i mörker, började ersätta de svarta fronterna och bakstammarna med vita.
Jämtland är även ett bra exempel på hur man byter färger på billigast sätt, då ytterst få fordon där lackats om från ett äldre till ett nyare färgschema. Däremot förekom ju dock flyttar mellan kommunerna, vilket ledde till att vissa fick byta kommunfärger (som idag avskaffats).
Angående UL så torde i alla fall torde deras byte till den nya färgen mellan 2005 och 2010 ha varit ett av de dyraste bytena, då majoriteten av alla äldre fordon som skulle fasas ut innan avtalsslutet 2011 lackades om från grått till gult under deras sista levnadsår. Efter 2012 fanns det gott om UL-gult på Hölöskroten samt i Baltikum. Den stora trafikstarten med alla nytillskott från och med sommaren 2012 hade istället varit helt idealisk att införa ett nytt färgschema på, samt då bara lackera om de äldre fordon som skulle fortsätta efter startdatumet.
Citat från: Ersa skrivet 03 mars 2016, 19:17:03 PM
Förekom det verkligen kritik mot ULs gråa färgsättning från 2003, som ledde till att man körde en "Skånekopia" rakt av två år senare? Jag hörde då aldrig några negativa åsikter om ULs sista egna färgsättning innan "Skånekopieringen". Däremot är Jämtland även ett bra exempel att ta med, där man efter hård kritik från resenärer som inte upptäckte de svarta bussarna i mörker, började ersätta de svarta fronterna och bakstammarna med vita.
Jämtland är även ett bra exempel på hur man byter färger på billigast sätt, då ytterst få fordon där lackats om från ett äldre till ett nyare färgschema. Däremot förekom ju dock flyttar mellan kommunerna, vilket ledde till att vissa fick byta kommunfärger (som idag avskaffats).
Vi var flera Swebus-förare i Uppland, med bl a undertecknad som drivande, som redan 2001 började verka för att den mindre trafiksäkra UL-gråa färgen löpande skulle bytas ut mot den visuellt säkrare gula, till att börja med fronter och bakgavlar, dock utan något som helst gehör hos UL.
Efter ett kort och intensivt möte med Swebus ledning lyckades vi snabbt "utverka" två splitter nya Säffle B10M ledvagnar med bl a AC, 4941 och 4942, för att ersätta de två värsta 20 meters rishögarna (i 37-serien tror jag) på linje 639 och 811, dock fortfarande i ljusgrå/vit/röd/blå färgsättning.
När KR Trafik AB tog över trafiken med ett stort antal nya bussar i juni 2003 var väl läget annars gynnsamt för färgbyte, men av detta blev intet.
Som kuriosa kan ju nämnas att KR Trafik AB redan då hade gult med inslag av rött som "hemma- och firma-färger"...
När UL bytte VD (2005 ?) fick förarnas färg-förslag via referens-grupper i Uppsala och Östhammar gehör direkt och började snart genomföras.
/ M v h Walle