I expressen kan man läsa om Trängselskatten som snart införs, nya linjer blir
153 Bredäng - Fridhemsplan
221 Larsboda - Ropsten
301X Träkvista - Brommaplan
745 Söderby - Fridhemsplan
746 Skäcklinge - Fridhemsplan
40 linjer får utäkad turtäthet
15 bussar ska ingå i en "flexpool"
Finns det tillräckligt med bussar för detta eller ska man skrämma liv i dom som ställdes av i vintras?
Eller blir det bara omfördelning av befintlig trafik?
Huddinge/Botkyrka skall få alla "fjollor" (Volvo B12BLE) från Björknäs till linjerna 745/746.
Busslink Söderort lär klara sitt åtagande med nya bussar + Omnicity från Söderhallen. Lidingö har väl kvar de två(?) Omnilink led de fick till förra tullomgången?
/Cero
Citat från: M224 skrivet 08 juni 2007, 13:52:56 PM
Huddinge/Botkyrka skall få alla "fjollor" (Volvo B12BLE) från Björknäs till linjerna 745/746.
Varför kallar en del dessa bussar för "fjollor"? För mig är en fjolla något annat.
Citat från: Carl W skrivet 08 juni 2007, 14:11:59 PM
Varför kallar en del dessa bussar för "fjollor"? För mig är en fjolla något annat.
Jag kallar dom inte för det, men här finns en förklaring...
http://erret.se/Fjollor.htm (http://erret.se/Fjollor.htm)
Citat från: M224 skrivet 08 juni 2007, 13:52:56 PM
Huddinge/Botkyrka skall få alla "fjollor" (Volvo B12BLE) från Björknäs till linjerna 745/746.
Aha ok Björknäs får en mängd fd Blekingevagnar istället.
Citat från: Walter skrivet 08 juni 2007, 14:49:22 PM
Aha ok Björknäs får en mängd fd Blekingevagnar istället.
Stämmer bra det. ;)
Vem ska stå för poolen av flexbussar?
Redan från sommartidtabellen förlängs linje 608 och 628C (nuvarande 628T) till Humlegården. Att det inte sker samtidigt med övriga utökningar har med en planerad ombyggnad av terminalen vid Tekniska högskolan att göra. Ombyggnaden avblåstes i ett sent skede.
"Busspoolen" fördelas mellan de bägge entreprenörerna Busslink och Swebus.
/Ted
Lidingö lär få utöka ledvagnsparken igen.
Och ja, man har kvar din OmniLink man fick i somras men ej de tre ledvagnar man fick innan då de rullar i Handen numera.
Citat från: Ted S skrivet 08 juni 2007, 15:00:10 PM
Redan från sommartidtabellen förlängs linje 608 och 628C (nuvarande 628T) till Humlegården. Att det inte sker samtidigt med övriga utökningar har med en planerad ombyggnad av terminalen vid Tekniska högskolan att göra. Ombyggnaden avblåstes i ett sent skede.
"Busspoolen" fördelas mellan de bägge entreprenörerna Busslink och Swebus.
/Ted
Man avblåste ombyggnaden men lägger om linjerna ändå?
Linjenumret 628T blev då inte långlivat..
Blir det fler förlängningar till Humlegården till hösten?
Citat från: M224 skrivet 08 juni 2007, 13:52:56 PM
Huddinge/Botkyrka skall få alla "fjollor" (Volvo B12BLE) från Björknäs till linjerna 745/746.
Vilka blir det? - Swebus har väl sextimfemmiljoner B12BLE ungefär, o jag kommer inte
ihåg vilka av dessa som går i Björknäs nu :-)
Nu ska vi se om jag minns rätt. 18 stycken ska det vara.
5512
5513
5514
5515
5517
5519
5520
5521
5522
5536
5537
5540
5541
5544
5545
5546
5547
5548
Det blev väl 18?
Citat från: Ted S skrivet 08 juni 2007, 15:00:10 PM
"Busspoolen" fördelas mellan de bägge entreprenörerna Busslink och Swebus.
/Ted
Men ska dessa kunna sättas in på alla linjer? Måste ju till en massa linjeutbildningar i så fall. Eller ska man försörja egna depåns linjer?
Jag tror de ska kunna utnyttjas lite varstans, främst i egna området men även i närliggande och som ersättning för spårbunden trafik. Så har det fungerat förut och tror det ska fungera så nu med. I alla fall i Swebus egna lilla busspool nu i sommar. / Jonatan
Citat från: Bussmicke skrivet 08 juni 2007, 18:26:42 PM
Linjenumret 628T blev då inte långlivat..
Blir det fler förlängningar till Humlegården till hösten?
Nej.
/Ted