Enligt Radio Sjuhärad gav i dag Högsta förvaltningsdomstolen besked att de inte tar upp Borås Lokaltrafiks begäran om överprövning. Detta var BL:s sista hopp att få fortsätta köra tätortstrafiken i Borås. Nu får de köra i nio månader enligt tillfälligt avtal med Västtrafik och sedan tar med all sannolikhet Nobina över. Möjligen görs ändringen vid tidtabellsskiftet i december.
Borås Lokaltrafik har möjlighet att gå till Europadomstolen, men det påverkar inte själva upphandlingsförfarandet. Man får väl tycka att det räcker med att processen har dragit ut tre år med flera överklaganden.
Välkommen, Nobina! Och tack för den tid som varit, Borås Lokaltrafik!
Enligt vad som sagts kommer kommunalägda Borås Lokaltrafik att fortsätta som ett fastighetsbolag och skall driva depåanläggningen vid Strömsdal framöver. Transdev och Sandarna Transporter (färdtjänst) håller i dag till där förutom BL själva. Nobina har dock visat ett ljumt intresse för att hyra in sig där, men sista ordet är inte sagt. Alternativen är inte så många i en stad där i princip inget kan byggas i väntan på beslut hur Götalandsbanan skall gå genom staden. Detta förväntas komma nästa år.
Nobina är skyldiga att ta över bussarna från BL, men 22 av dem faller för åldersstrecket i år. Av de tvåaxliga återstår då 20 OmniLink och 10 MAN. Därtill finns 13 MAN boggibussar, som är ganska nya. Nobina har rätt att flytta dessa (eller några av dem) till annan ort och köpa nya bussar till Borås.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6375787
http://www.bt.se/boras/bussbolaget-bl-pa-vag-att-ga-i-graven/
Det är ju tråkigt att man plöjt ner miljonbelopp i rättegångskostnader för att nå hit och hur är det sedan med restvärde kontra skuld på alla de bussar som BL nu kommer att stå kvar med?
Första reaktioner från politikerhåll är nog att BL går i graven - "utan trafik är man inget bussbolag".
Jag skulle gissa att anläggningen på Strömsdal införlivas i lokalförsörjningen eller tekniska förvaltningen i Borås Kommun.
Vad gäller bussarna kommer flera otydliga och motsträviga besked. På lokala nyheterna säjs det från Västtrafiks håll att det möjligen blir ett flertal helt nya bussar.
Jobbigast, som vanligt, är det ju för alla som måste söka sina jobb på nytt.
Hej!
Är jag rätt ute om jag påstår att 38-41 och 70-88 är de som faller för åldersstrecket (2004:or) samt att 46-67, 89-96 och 162-174
är de bussar som Nobina ska ta över?
Citat från: Bese001 skrivet 24 februari 2016, 17:28:06 PM
Hej!
Är jag rätt ute om jag påstår att 38-41 och 70-88 är de som faller för åldersstrecket (2004:or) samt att 46-67, 89-96 och 162-174
är de bussar som Nobina ska ta över?
Ja, du är rätt ute. Dock finns ingen vagn 79. Dessutom faller 720, 721, 723-725 för åldersstrecket men de kommer troligen inte att ersättas utan linjerna 10-16 läggs ned.
Citat från: Professorn skrivet 24 februari 2016, 16:47:14 PM
Jag skulle gissa att anläggningen på Strömsdal införlivas i lokalförsörjningen eller tekniska förvaltningen i Borås Kommun.
BL:s vd pratade om att Borås Lokaltrafik kommer att bli kvar som fastighetsbolag. Möjligen byter de då namn. Att låta ett fastighetsinnehav hos ett aktiebolag gå över till en förvaltning är inte helt okomplicerat.
Citat från: Professorn skrivet 24 februari 2016, 16:47:14 PM
Vad gäller bussarna kommer flera otydliga och motsträviga besked. På lokala nyheterna säjs det från Västtrafiks håll att det möjligen blir ett flertal helt nya bussar.
Ja, Nobina har tidigare antytt att de kommer att flytta de befintliga bussarna och satsa på en helt ny busspark i Borås. Det var troligtvis det som Västtrafiks bussansvarige tänkte på.
Vad det blir för bussar återstår att se. För tre år sedan pratades om Solaris men det har ju kommit många bra modeller sedan dess. Volvo Hybrid t ex ;D
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2016, 18:05:49 PM
Ja, du är rätt ute. Dock finns ingen vagn 79. Dessutom faller 720, 721, 723-725 för åldersstrecket men de kommer troligen inte att ersättas utan linjerna 10-16 läggs ned.
Tack för snabbt svar. I den lista jag hade fanns ju inte 79 med men det missade jag!
Jag har även noterat, källa okänd/bortglömd, att Nobina ska använda vagnsnr 2302-2354 till dessa Boråsbussar men det stämmer ju inte antalsmässigt. Dock är det en lucka där i Nobinas "övertagningserie" som ju dock inte är helt logisk.
Nu börjar jag dessutom lämna grundämnet men det är ju lätt att halka in på vagnsnummer :-)
Lite tråkigt tycker jag det är . En aktör ytterligare som försvinner och därmed en epok som går i graven..
Instämmer. Trist att BL försvinner men för min del har det varit 23 trevliga bussfotoår i staden.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2016, 18:09:14 PM
BL:s vd pratade om att Borås Lokaltrafik kommer att bli kvar som fastighetsbolag. Möjligen byter de då namn. Att låta ett fastighetsinnehav hos ett aktiebolag gå över till en förvaltning är inte helt okomplicerat.
Ja, Nobina har tidigare antytt att de kommer att flytta de befintliga bussarna och satsa på en helt ny busspark i Borås. Det var troligtvis det som Västtrafiks bussansvarige tänkte på.
Vad det blir för bussar återstår att se. För tre år sedan pratades om Solaris men det har ju kommit många bra modeller sedan dess. Volvo Hybrid t ex ;D
Jag antar att bolaget i så fall måste ombildas till ett fastighetsbolag, vilket inte är helt okomplicerat, heller. Vad ska Borås ha två fastighetsbolag till, och till på köpet i verksamhet som kommunen redan bedriver i annan form?
Citat från: Professorn skrivet 25 februari 2016, 21:43:32 PM
Jag antar att bolaget i så fall måste ombildas till ett fastighetsbolag, vilket inte är helt okomplicerat, heller. Vad ska Borås ha två fastighetsbolag till, och till på köpet i verksamhet som kommunen redan bedriver i annan form?
Borås Lokaltrafik AB är ju redan i dag fastighetsägare och det lär inte vara några särskilda problem att de fortsätter med den delen av verksamheten. För övrigt svarade jag på det du skrev "att anläggningen på Strömsdal införlivas i lokalförsörjningen eller tekniska förvaltningen i Borås Kommun".
Uppgifter i helgen gör gällande att Nobina tar över trafiken den 2 Januari 2017.
Uppdaterar: 2 April är det som gäller...
Sämsta tiden på året. Trodde det var april som gällde
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Japp, fel av mej - 2 april!
Hur lång blir avtalstiden nu?
Citat från: Professorn skrivet 25 februari 2016, 21:43:32 PM
Jag antar att bolaget i så fall måste ombildas till ett fastighetsbolag, vilket inte är helt okomplicerat, heller. Vad ska Borås ha två fastighetsbolag till, och till på köpet i verksamhet som kommunen redan bedriver i annan form?
Det gick bra i Östersunds kommun då AB Jämtlandsbuss ombildades till fastighetsföretaget "Vestibulum Fastigheter AB", trots att kommunen redan ägde minst ett fastighetsföretag. Dessa företag fick äga och förvalta helt olika slags fastighetstyper helt enkelt, beroende på om det var t.ex administrationsbyggnader, anläggningar eller rena bostäder.
Örnsköldsviks Buss AB väl ju i princip bara namn till Örnsköldsviks Hamn AB och fortsatte driva hamnverksamheten, och där ingick/ingår säkerligen även ägande av olika fastigheter i hamnen.
Citat från: Ersa skrivet 06 april 2016, 22:32:42 PM
Det gick bra i Östersunds kommun då AB Jämtlandsbuss ombildades till fastighetsföretaget "Vestibulum Fastigheter AB", trots att kommunen redan ägde minst ett fastighetsföretag. Dessa företag fick äga och förvalta helt olika slags fastighetstyper helt enkelt, beroende på om det var t.ex administrationsbyggnader, anläggningar eller rena bostäder.
Örnsköldsviks Buss AB väl ju i princip bara namn till Örnsköldsviks Hamn AB och fortsatte driva hamnverksamheten, och där ingick/ingår säkerligen även ägande av olika fastigheter i hamnen.
Borås stad tog över Borås Åkeri AB och bytte namn till Stadsbussar i Borås AB. 1946 togs Borås Omnibus AB över. De båda slogs i hop först 1974 och blev då Borås Lokaltrafik AB.
Busstrafiken sköttes av Stadsbussar i Borås AB och Borås Omnibus AB ägde ett antal bussar och cirka 1953 byggdes bussverkstad och garage som hyrdes ut till Stadsbussar i Borås AB.
Borås Lokaltrafik har återigen påbörjat en process, denna gång ifrågasätter man giltigheten av det avtal som Västtrafik och Nobina har tecknat, i Förvaltningsrätten har dock i beslut 10 juni avslagit begäran om att offentligöra det kompletta avtalet inkl priser.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 juni 2016, 11:05:24 AM
Borås Lokaltrafik har återigen påbörjat en process, denna gång ifrågasätter man giltigheten av det avtal som Västtrafik och Nobina har tecknat, i Förvaltningsrätten har dock i beslut 10 juni avslagit begäran om att offentligöra det kompletta avtalet inkl priser.
Denna överprövning lär dock inte påverka att Nobina kommer att ta över trafiken i början av 2017 i Borås. Skulle Borås Lokaltrafik vinna gehör så lär det stanna vid en ekonomisk ersättning.
Nobina lär ta över i April enligt säker källa..
Citat från: yngrot skrivet 16 juni 2016, 20:53:21 PM
Nobina lär ta över i April enligt säker källa..
Tidigare i tråden anges den 2 april och det är nog vad som gäller.