Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: buskörare skrivet 17 februari 2016, 20:55:24 PM

Titel: Dag före resp efter fridag?
Skrivet av: buskörare skrivet 17 februari 2016, 20:55:24 PM
Arriva (åtminstone hos oss) kör stenhårt med att lägga senaste tjänst dag före fridag och tidigaste dag efter. Finns det nån speciell anledning till det? På Keolis var det lite olika, men på Arriva är det så konstant på våra scheman.
Titel: SV: Dag före resp efter fridag?
Skrivet av: Karsten skrivet 17 februari 2016, 21:01:27 PM
Troligtvis har något  läst ytterligare en forskningsrapport där det framgår att ett av problemen med skiftarbete är för korta nattvilor. Genom att göra på det här sättet borde man maximera nattvilans längd. Det är så klart bara en tänkbar förklaring, det kan finns andra förklaringar som är mer korrekta...
Titel: SV: Dag före resp efter fridag?
Skrivet av: buskörare skrivet 17 februari 2016, 21:11:29 PM
Och då förkortar man veckovilan istället? Jag tror inte jag jobbar skift heller, jobbar bara uttjänster.
Titel: SV: Dag före resp efter fridag?
Skrivet av: buskörare skrivet 17 februari 2016, 21:20:22 PM
Som denna vecka. Först var jag ledig helgen som var. Sen:
4.49-13.47
4.49-13.47
5.52-12.50
6.06-13.47
6.50-16.11
Titel: SV: Dag före resp efter fridag?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 februari 2016, 21:32:07 PM
Citat från: buskörare skrivet 17 februari 2016, 21:20:22 PM
Som denna vecka. Först var jag ledig helgen som var. Sen:
4.49-13.47
4.49-13.47
5.52-12.50
6.06-13.47
6.50-16.11

Märkligt.

Under förutsättning att alla dessa tjänster finns veckans alla vardagar borde det ha sett ut så här tycker jag:

6.50-16.11
6.06-13.47
4.49-13.47
4.49-13.47
5.52-12.50

Titel: SV: Dag före resp efter fridag?
Skrivet av: buskörare skrivet 17 februari 2016, 21:36:24 PM
Mån-tors ser likadana ut, fredag annorlunda. Men vi har åtminstone en fredagstjänst som slutar 12.42. Den börjar 4.46 och ligger nu som dag efter fridag och innan jobbhelg !?
Titel: SV: Dag före resp efter fridag?
Skrivet av: Lars_L skrivet 17 februari 2016, 21:51:20 PM
Jo, fredagstjänsterna brukar ju ofta vara lite längre för att klara den utökade nattrafiken utan fler tjänster. Så det är väl kanske till viss del logiskt.

Men annars låter det ju väldigt genomtänkt, oavsett om man tycker det är bra eller inte. Kan det vara önskemål från det lokala facket kanske? Eller just bara trafikplanerarens egna tankar om vilotidernas positiva inverkan.
Titel: SV: Dag före resp efter fridag?
Skrivet av: buskörare skrivet 17 februari 2016, 22:02:19 PM
Jag hoppas verkligen inte facket vill ha kortare veckovilan, då blir det krig!
Jag förstår inte heller varför dygnsvilan skulle bli lidande för att man inte systematiskt sätter senast sluttid dag innan fridag? Att börja tidigaste tid dag efter fridag är inte heller roligt för kroppen. 
Titel: SV: Dag före resp efter fridag?
Skrivet av: Lars_L skrivet 17 februari 2016, 22:40:19 PM
Citat från: buskörare skrivet 17 februari 2016, 22:02:19 PM
Jag hoppas verkligen inte facket vill ha kortare veckovilan, då blir det krig!
Jag förstår inte heller varför dygnsvilan skulle bli lidande för att man inte systematiskt sätter senast sluttid dag innan fridag? Att börja tidigaste tid dag efter fridag är inte heller roligt för kroppen.

Fast kanske något som facket i sådana fall borde lämna som önskemål vid nästa förhandling (alltså att ha så lång veckovila som möjligt)?

Kan ju - om det nu inte bara är filosofiska idéer om vilans fördelning, givetvis också ha den praktiska bakgrunden att man slipper komma i konflikt med minimitiderna för dygnsvila. Märks ju inte om man bara har uttjänster - men för planering av delade tjänster kan ju detta bli ett problem. Å andra sidan bör det  ju knappast vara något större problem att hantera de delade tjänsterna separat i detta sammanhang.
Titel: SV: Dag före resp efter fridag?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 februari 2016, 23:06:57 PM
Om man lägger ut tjänsterna/rostern m h a Hastus kan det ligga en regel om minsta dygnsvila.

I mitt "förslag" är minsta dygnsvilan ca 14 timmar (14-15-15-16) och i det verkliga ca 15 timmar (15-16-17-17). Det är en marginell skillnad men på bekostnad av veckovilan.

Det kan ju också vara att man saknar "rätt regelverk" i Hastus vilket gör att systemet enbart väljer uttjänster slumpmässigt, dock är det min erfarenhet att både driften och listombudet (facket) ganska snabbt brukar återföra planeraren på "den rätta vägen" när sådant här inträffar.

Sådan här bakvänd "Oslo" känns väldigt onödig om man inte har väldigt specifika orsaker till att behöva göra så.

För dem som inte känner till Oslosystemet så innebär det att man börjar sent efter fridag för att sedan börja tidigare och tidigare för att sluta så tidigt som möjligt före fridag.
Det finns (eller fanns) hel och halv Oslo, hel Oslo är synnerligen ovanligt i busstrafiken m h t den lagstadgade dygnsvilan men förekom(förekommer?) i spårtrafiken, man kunde börja 20:00 dag efter fridag för att sluta 11:00 dag före fridag eller i vissa fall t.om 06:00 (nattjänst), halv Oslo som används i busstrafiken innebar exempelvis att man började 20:00 efter fridag och fjärde dagen började man ca 11:00, därefter en enkel fridag, sedan började man ca 10:00 för att nionde dagen antingen ha en nattjänst med slut 06:00 eller en tidig uttjänst med slut runt 11:00 dag före fridag.
Titel: SV: Dag före resp efter fridag?
Skrivet av: Christer Göransson skrivet 18 februari 2016, 10:13:43 AM
Jag tror att anledningen till att man lägger tjänsterna som i ditt exempel är att då får man lättare att klara nattvila för dem som inte har fridag före respektive efter den aktuella dagen.
Titel: SV: Dag före resp efter fridag?
Skrivet av: buskörare skrivet 18 februari 2016, 10:49:57 AM
Citat från: Christer Göransson skrivet 18 februari 2016, 10:13:43 AM
Jag tror att anledningen till att man lägger tjänsterna som i ditt exempel är att då får man lättare att klara nattvila för dem som inte har fridag före respektive efter den aktuella dagen.

Fast det ser ju ut såhär för alla?
Titel: SV: Dag före resp efter fridag?
Skrivet av: Peter Rost skrivet 19 februari 2016, 06:06:35 AM
Hur lång rast är det på ovanstående tjänster?

//Peter
Titel: SV: Dag före resp efter fridag?
Skrivet av: 1896 skrivet 17 mars 2016, 20:39:13 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 februari 2016, 23:06:57 PM
Om man lägger ut tjänsterna/rostern m h a Hastus kan det ligga en regel om minsta dygnsvila.

I mitt "förslag" är minsta dygnsvilan ca 14 timmar (14-15-15-16) och i det verkliga ca 15 timmar (15-16-17-17). Det är en marginell skillnad men på bekostnad av veckovilan.

Det kan ju också vara att man saknar "rätt regelverk" i Hastus vilket gör att systemet enbart väljer uttjänster slumpmässigt, dock är det min erfarenhet att både driften och listombudet (facket) ganska snabbt brukar återföra planeraren på "den rätta vägen" när sådant här inträffar.

Sådan här bakvänd "Oslo" känns väldigt onödig om man inte har väldigt specifika orsaker till att behöva göra så.

För dem som inte känner till Oslosystemet så innebär det att man börjar sent efter fridag för att sedan börja tidigare och tidigare för att sluta så tidigt som möjligt före fridag.
Det finns (eller fanns) hel och halv Oslo, hel Oslo är synnerligen ovanligt i busstrafiken m h t den lagstadgade dygnsvilan men förekom(förekommer?) i spårtrafiken, man kunde börja 20:00 dag efter fridag för att sluta 11:00 dag före fridag eller i vissa fall t.om 06:00 (nattjänst), halv Oslo som används i busstrafiken innebar exempelvis att man började 20:00 efter fridag och fjärde dagen började man ca 11:00, därefter en enkel fridag, sedan började man ca 10:00 för att nionde dagen antingen ha en nattjänst med slut 06:00 eller en tidig uttjänst med slut runt 11:00 dag före fridag.

Varifrån härstammar namnet "Oslosystemet" ?
Titel: SV: Dag före resp efter fridag?
Skrivet av: Knallhatt skrivet 18 mars 2016, 06:42:26 AM
CitatVarifrån härstammar namnet "Oslosystemet" ?

Från Oslo  ;)

Skämt åsido. Oslos Sporveier hade (har?) ett system, kallat "kolonnefri", som byggde på att du skulle starta så sent som möjligt dag efter fridag och sluta så tidigt som möjligt dag innan fridag. Det byggde på sjättedagsledigt och med en arbetstid på ca 35 tim/vecka.  Arbetsdagarna mellan fridagarna var också hårt styrda i avtalet med sluttider. Detta styrde trafikutbudet. I flera år så övergick man till kvällstrafik på exempelvis spårvagnstrafiken redan runt 18-tiden på kvällen. Inte beroende på att resandet minskade redan då utan att avtalet sa att personalen skulle sluta då på vissa dagar i sin cykel mellan fridagarna.

Ett liknande system användes även på SJ Buss, senare Swebus. Här kallades det för "steglista". Det byggde också på att du skulle börja så sent som möjligt dag efter fridag och sluta så tidigt som möjligt dag innan fridag. Båda alternativen gör att du går från sent pass till tidigt pass inom loppet av 4-5 dagar. Något som mycket forskning visar är väldigt slitsamt för kroppen. Stora delar av järnvägstrafiken i Sverige använder fortfarande detta fridagssystem.