Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Henke skrivet 17 februari 2016, 09:19:28 AM

Titel: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Henke skrivet 17 februari 2016, 09:19:28 AM
Tar det lite kort...

Lastar en 445 vid Centralplan inväg (Björknäs).  Totalt ca 25-30 personer i bussen.   När jag ska lämna så väljer en passagerare att ej sätta sig ned, utan står i mittgången ungefär i höjd med framaxeln.  Ber henne sätta sig ner på lämplig plats och påminner om bälteslagen, lägger ingen större vikt i själva bältesanvändningen, men vill att hon sitter ner iaf.

Hon tycker att jag inte har med henne att göra, men väljer iaf en plats så vi kan åka.  Det rullar på i 90 km/h på motorvägen, får stoppsignal och går in för avstigning vid Nacka trafikplats.  Några går av. Ska lämna hållplatsen när passageraren återigen står upp i mittgången.  Jag säger till en gång till, och hänvisar till lagen, och passagerarens egen säkerhet.  Jag vill att alla ska sitta ner om det finns plats, speciellt på motorvägen. Och det var som sagt väldigt gått om plats, inte precis så jag tvingade henne in mellan 4 st 125 kg:s svettiga byggarbetare i baksätet...

Hon sätter sig iaf ner efter ett tag.

Vid avstigning i Slussen så kommer hon fram och är väldigt irriterad.  Hon har minsann varit i kontakt med SL kundtjänst.  Dom säger att jag har ingen rätt att säga till  att hon ska sitta ner.  Hon ska "anmäla" mig.  (För vad kan man undra).

Har själv varit i kontakt med SL kundtjänst efter detta.(Anonymt, som kund)    Enligt SL kundtjänst så behöver man alls inte sitta ner i bussen, det är högst frivilligt.

Det jag reagerar på är hur SL kundtjänst svarar på såna här frågor.  Vet dom inte vad som gäller? .  Dom hänvisar bara till att det inte är bälteskrav för bussar klass 1,  så långt ok.  Men om det finns bälten i en klass 1 buss så skall de användas.  Det verkar SL inte ha koll på tyvärr.

Bussen ifråga var Keolis 6454 , Volvo B9S Led s.k. "trängselbuss" i Nacka. 55 bältade platser.  F.d Swebus 6140





Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 17 februari 2016, 09:49:16 AM
Det finns ju faktiskt ett undantag. Vid lokala transporter i tätbebyggt område behöver man inte använda en plats med bälte. Men motorvägen är inte tätbebyggt område.
Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Henke skrivet 17 februari 2016, 09:51:58 AM
Citat från: Harald Nordius skrivet 17 februari 2016, 09:49:16 AM
Det finns ju faktiskt ett undantag. Vid lokala transporter i tätbebyggt område behöver man inte använda en plats med bälte. Men 445 går väl motorvägen och den är inte tätbebyggt område.

Stämmer, men detta är knappast tätbebyggt område precis som du säger.  Och lagen säger att man får använda annan plats än plats med bälte. Det betyder inte att man får stå upp? (om annan sittplats finns)

Jag hade inte brytt mig om transporten hade skett på t.ex Värmdövägen mellan hpl Sickla Bro och Finntorp etc.  Även om jag personligen kan tycka att man ska sitta ner och använda bälte även där.  Men nu var det längre sträcka på motorväg.
Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Lars_L skrivet 17 februari 2016, 09:54:46 AM
Kundtjänst har väl aldrig gett något annat än "god dag yxskaftsvar". Skulle vara när de någon gång vb ärendet till experter i huset. Detta är inte någon kritik mot medarbetarna på Kundtjänst - de vare sig ska eller kan vara några experter på kollektivtrafik. De svarar enligt de mallar som finns.

Tyvärr är det ju därtill så att man mäter kundnöjdhet gentemot kundtjänst. Om kundtjänst alltså svarar till kundens fördel i dessa fall, så blir kunderna nöjda med kundtjänst, och kundtjänst som sådan får bättre NKI (nöjd kundindex). Ju tuffare och mer dömande man kan vara gentemot förarna, desto bättre alltså. Gärna bör de alltså säga att föraren ska inkallas för samtal. Då blir kunden jättenöjd.

Den vanliga frågan man får är väl om det är tillåtet med stående på motorväg (eftersom många passagerare uppfattar det som en säkerhetsrisk), inte om man får stå ifall det finns sittplatser med bälte - vilket ju troligen är en sällsynt fråga i sammanhanget. Därför brukar det ju bli lite fel i svaren när man frågar lite tvärtom än man ska enligt mallen.
Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Lars_L skrivet 17 februari 2016, 10:28:22 AM
Citat från: Henke skrivet 17 februari 2016, 09:51:58 AM
Och lagen säger att man får använda annan plats än plats med bälte. Det betyder inte att man får stå upp? (om annan sittplats finns)

Det är nog en övertolkning. Särskilt som man har sagt att det är okej med stående i tätort. I och med att man får välja annan plats, säger man ju indirekt att det inte är aktuellt att ge böter om man inte använder bälte i tätort. Då är det ju svårt att bötfälla någon som står.

På ett sätt har det väl blivit lite "kantigt" att man utgår från bälteslagen för att reglera passagerarna i busstrafiken. Det blir inte helt konsekvent. Särskilt då som man velat ha en del undantag kvar. 
Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Ersa skrivet 17 februari 2016, 11:42:34 AM
Citat från: Henke skrivet 17 februari 2016, 09:51:58 AM
Stämmer, men detta är knappast tätbebyggt område precis som du säger.  Och lagen säger att man får använda annan plats än plats med bälte. Det betyder inte att man får stå upp? (om annan sittplats finns)

Jag hade inte brytt mig om transporten hade skett på t.ex Värmdövägen mellan hpl Sickla Bro och Finntorp etc.  Även om jag personligen kan tycka att man ska sitta ner och använda bälte även där.  Men nu var det längre sträcka på motorväg.

Problemet är väl att SL på något vis lyckats få igenom att kalla all sin trafik, från Singö i norr till Torö i söder, och all motorvägstrafik i 90 km/t, för just "tätortstrafik". Antalet linjer som har regelrätta SL-krav på bälten är fortfarande väldigt få, och att röda SL-bussar ändå börjat få bälten nu på senare år beror mera på att tillverkarna levererar dem med bälten för att detta är ett huvudmannakrav i stort sett i alla andra län i Sverige, samt utomlands.

Min hittills enda dispyt med en resenär är från en liknande situation, då en stående resenär som inte ville sitta ner (i en likadan B9S med bälten) höll på att ramla omkull då jag tingades sänka farten för en svartklädd kille som sprang ut rakt framför bussen mitt i vintermörkret. Han skulle minsann anmäla mig så långt upp det bara gick, men han hade nog svårt att få gehör för sina åsikter. Speciellt då jag ringt in i förväg och berättat min version för mina överordnade redan innan han hann ringa. Märkligt att vanliga vuxna män inte klarar av att förstå riskerna i trafiken när man åker buss. Men när man kör sin egen personbil förstår man märkligt nog alltid att det är livsfarligt att köra obältad.
Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Micke A skrivet 17 februari 2016, 11:52:08 AM
Kundtjänsten för SL ligger väl i Linköping nu för tiden och dom vet väl inte ett skit hur det ser ut här uppe.
Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: roggek skrivet 17 februari 2016, 11:55:26 AM
Citat från: Henke skrivet 17 februari 2016, 09:19:28 AM
Tar det lite kort...

Lastar en 445 vid Centralplan inväg (Björknäs).  Totalt ca 25-30 personer i bussen.   När jag ska lämna så väljer en passagerare att ej sätta sig ned, utan står i mittgången ungefär i höjd med framaxeln.  Ber henne sätta sig ner på lämplig plats och påminner om bälteslagen, lägger ingen större vikt i själva bältesanvändningen, men vill att hon sitter ner iaf.

Hon tycker att jag inte har med henne att göra, men väljer iaf en plats så vi kan åka.  Det rullar på i 90 km/h på motorvägen, får stoppsignal och går in för avstigning vid Nacka trafikplats.  Några går av. Ska lämna hållplatsen när passageraren återigen står upp i mittgången.  Jag säger till en gång till, och hänvisar till lagen, och passagerarens egen säkerhet.  Jag vill att alla ska sitta ner om det finns plats, speciellt på motorvägen. Och det var som sagt väldigt gått om plats, inte precis så jag tvingade henne in mellan 4 st 125 kg:s svettiga byggarbetare i baksätet...

Hon sätter sig iaf ner efter ett tag.

Vid avstigning i Slussen så kommer hon fram och är väldigt irriterad.  Hon har minsann varit i kontakt med SL kundtjänst.  Dom säger att jag har ingen rätt att säga till  att hon ska sitta ner.  Hon ska "anmäla" mig.  (För vad kan man undra).

Har själv varit i kontakt med SL kundtjänst efter detta.(Anonymt, som kund)    Enligt SL kundtjänst så behöver man alls inte sitta ner i bussen, det är högst frivilligt.

Det jag reagerar på är hur SL kundtjänst svarar på såna här frågor.  Vet dom inte vad som gäller? .  Dom hänvisar bara till att det inte är bälteskrav för bussar klass 1,  så långt ok.  Men om det finns bälten i en klass 1 buss så skall de användas.  Det verkar SL inte ha koll på tyvärr.

Bussen ifråga var Keolis 6454 , Volvo B9S Led s.k. "trängselbuss" i Nacka. 55 bältade platser.  F.d Swebus 6140

Du har aldrig funderat på om det var p g a (led?)sjukdom hon måste stå.
Själv har jag ibland väldigt svårt att sitta på en buss, då jag får ont i knän och leder. Vi kan ju säga att SLs bussar inte är ett under av komfort...
Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Kvarne skrivet 17 februari 2016, 12:00:53 PM
Förlåt men det här låter som rena vansinnet!

Den HÖGSTA hastighet en VUXEN människa klarar av att hålla emot sig vid en tvärbroms är 7km/h.  Att då påstå att resenärerna inte behöver sitta ner under färd är bara helt otroligt okunnigt. Hon kan skada eller i värsta fall döda sig själv och andra i sådant fall att du behöver tvärbromsa för något eller någon. Finns det sittplatser skall resenärerna sitta. Punkt slut. Och det har inte att göra med att vara nitisk eller något sådan utan enkom en säkerhetsfråga rakt av.
Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Henke skrivet 17 februari 2016, 12:02:01 PM
Citat från: roggek skrivet 17 februari 2016, 11:55:26 AM
Du har aldrig funderat på om det var p g a (led?)sjukdom hon måste stå.
Själv har jag ibland väldigt svårt att sitta på en buss, då jag får ont i knän och leder. Vi kan ju säga att SLs bussar inte är ett under av komfort...

Ok, säg att det nu skulle vara så...   Men det är enligt min mening högst olämpligt, samt som jag tolkar det olagligt.   Jag har ansvaret ombord.
Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Kvarne skrivet 17 februari 2016, 12:10:37 PM
Citat från: Henke skrivet 17 februari 2016, 12:02:01 PM
Ok, säg att det nu skulle vara så...   Men det är enligt min mening högst olämpligt, samt som jag tolkar det olagligt.   Jag har ansvaret ombord.


Henke: Du är "kapten" ombord och du har all rätt att vägra köra om det föreligger risk för skada på ett eller annat sätt ombord. Och om det nu är frågan om ledskada osv är det än olämpligare att stå med tanke på vad jag skrev ovan.


Sedan ett klargöra från Polisen: Finns bälten ombord skall de användas, spelar ingen roll vilken trafik bussen kör i. (Ganska självklart, du sitter ju inte säkrare bara för att det är förortstrafik istället för motorvägstrafik!)
Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Kurra-Gurra skrivet 17 februari 2016, 13:16:15 PM
Citat från: roggek skrivet 17 februari 2016, 11:55:26 AM
Du har aldrig funderat på om det var p g a (led?)sjukdom hon måste stå.
Själv har jag ibland väldigt svårt att sitta på en buss, då jag får ont i knän och leder. Vi kan ju säga att SLs bussar inte är ett under av komfort...
Jomenvisst. Personer med ledsjukdomar skadas inte vid krockar i 70 km/h?
Om personen Absolut inte under några som helst omständigheter kan stå, bör den fraktas liggande i sjuktransport i alla hastigheter som överstiger 20 km/h...
Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 17 februari 2016, 15:14:20 PM
Citat från: Ersa skrivet 17 februari 2016, 11:42:34 AM
Problemet är väl att SL på något vis lyckats få igenom att kalla all sin trafik, från Singö i norr till Torö i söder, och all motorvägstrafik i 90 km/t, för just "tätortstrafik". Antalet linjer som har regelrätta SL-krav på bälten är fortfarande väldigt få, och att röda SL-bussar ändå börjat få bälten nu på senare år beror mera på att tillverkarna levererar dem med bälten för att detta är ett huvudmannakrav i stort sett i alla andra län i Sverige, samt utomlands.

Min hittills enda dispyt med en resenär är från en liknande situation, då en stående resenär som inte ville sitta ner (i en likadan B9S med bälten) höll på att ramla omkull då jag tingades sänka farten för en svartklädd kille som sprang ut rakt framför bussen mitt i vintermörkret. Han skulle minsann anmäla mig så långt upp det bara gick, men han hade nog svårt att få gehör för sina åsikter. Speciellt då jag ringt in i förväg och berättat min version för mina överordnade redan innan han hann ringa. Märkligt att vanliga vuxna män inte klarar av att förstå riskerna i trafiken när man åker buss. Men när man kör sin egen personbil förstår man märkligt nog alltid att det är livsfarligt att köra obältad.
Vad SL kallar sin trafik spelar ingen roll. Det uttryck som används i Trafikförordningen är inte "tätortstrafik" utan "lokala transporter i tättbebyggda områden". Vad som vid tillämpningen av detta ska anses vara tättbebyggt område är det inte SL som bestämmer, utan respektive kommun genom lokal trafikföreskrift. I det aktuella fallet, d.v.s. Nacka, står det uttryckligen i föreskriften att Värmdöleden inte är tättbebyggt område.
Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Ersa skrivet 17 februari 2016, 17:52:29 PM
Citat från: Kurra-Gurra skrivet 17 februari 2016, 13:16:15 PM
Jomenvisst. Personer med ledsjukdomar skadas inte vid krockar i 70 km/h?
Om personen Absolut inte under några som helst omständigheter kan stå, bör den fraktas liggande i sjuktransport i alla hastigheter som överstiger 20 km/h...

Och vi vet ju alla hur noga och seriös kravnivå på bältning/fastspänning/förankring som gäller för sjuktransporter, färdtjänst och liknande. Det är verkligen raka motsatsen till "allt helt löst" som det är inne i linjetrafiksbussarna. Trots att Landstinget ansvarar för allt. Ironi är bara förnamnet.
Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 17 februari 2016, 17:57:45 PM
Citat från: Micke A skrivet 17 februari 2016, 11:52:08 AM
Kundtjänsten för SL ligger väl i Linköping nu för tiden och dom vet väl inte ett skit hur det ser ut här uppe.
Spelar knappast någon roll om den nu ligger i Korpilombolo eller på Kungsholmen,
då(de flesta)anställda ändå endast läser vad som står i deras manualer.../Ulf
Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: WalleW skrivet 17 februari 2016, 20:02:05 PM
Mera bränsle på bältes-elden..!
Se Ersas och min inläggs-växling i slutet av ämnet "Ett lördagsnöje" startat av Jocke Selling under tavlan Bussnack...

/   M v h   Walle
Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 februari 2016, 20:22:12 PM
Citat från: Harald Nordius skrivet 17 februari 2016, 15:14:20 PM
Vad SL kallar sin trafik spelar ingen roll. Det uttryck som används i Trafikförordningen är inte "tätortstrafik" utan "lokala transporter i tättbebyggda områden". Vad som vid tillämpningen av detta ska anses vara tättbebyggt område är det inte SL som bestämmer, utan respektive kommun genom lokal trafikföreskrift. I det aktuella fallet, d.v.s. Nacka, står det uttryckligen i föreskriften att Värmdöleden inte är tättbebyggt område.

Nu tror jag att vi blandar ihop olika saker, det finns inget krav att bussar som kör på motorvägar eller andra vägar med hastigheter över 70 km/h skall ha bälten, det är just därför SL sedan bälteskraven för nya bussar (utom tätortsbussar) kom under många år valde att i huvudsak kräva bussar av klass 1 oavsett vilken trafik dessa var tänka för.

Däremot så är det ju så att när bälte finns monterat så skall detta användas så länge en sådan plats finns ledig.
Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Lars_L skrivet 17 februari 2016, 20:39:31 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 februari 2016, 20:22:12 PM
Nu tror jag att vi blandar ihop olika saker, det finns inget krav att bussar som kör på motorvägar eller andra vägar med hastigheter över 70 km/h skall ha bälten, det är just därför SL sedan bälteskraven för nya bussar (utom tätortsbussar) kom under många år valde att i huvudsak kräva bussar av klass 1 oavsett vilken trafik dessa var tänka för.

Däremot så är det ju så att när bälte finns monterat så skall detta användas så länge en sådan plats finns ledig.

Nja, man har i princip krävt bälte för nya bussar som trafikerar motorväg iaf från 2011 (och för många linjer redan från 2006) - förutom viss dispens för äldre bussar och vissa kortare sträckor (som mellan Frösundavik till Helenelund) Men just för att man hade äldre vagnar som skulle tas över i avtalen (som var SL:s egna) och ville få ner kostnaderna på avtalen - så har man varit rätt generös kring undantag för att köra med äldre vagnar utan bälte. Vilket givetvis har utnyttjats i anbuden.

I dag är det ju dock verkligen undantag att det körs utan bälte på motorvägslinjer i Stockholmsområdet. Är väl de f.d. holländska Scaniavagnarna i Norrort och några få vagnar i Norrtälje. Mycket mer är det väl inte, förutom när det blir felutsättningar etc.
Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 februari 2016, 21:39:29 PM
Citat från: Lars_L skrivet 17 februari 2016, 20:39:31 PM
Nja, man har i princip krävt bälte för nya bussar som trafikerar motorväg iaf från 2011 (och för många linjer redan från 2006) - förutom viss dispens för äldre bussar och vissa kortare sträckor (som mellan Frösundavik till Helenelund) Men just för att man hade äldre vagnar som skulle tas över i avtalen (som var SL:s egna) och ville få ner kostnaderna på avtalen - så har man varit rätt generös kring undantag för att köra med äldre vagnar utan bälte. Vilket givetvis har utnyttjats i anbuden.

I dag är det ju dock verkligen undantag att det körs utan bälte på motorvägslinjer i Stockholmsområdet. Är väl de f.d. holländska Scaniavagnarna i Norrort och några få vagnar i Norrtälje. Mycket mer är det väl inte, förutom när det blir felutsättningar etc.

Jo men bälteskravet för klass 2 o 3 kom för mer än 10 år sedan, klass 1 bussar med o utan bälten beställdes långt senare, merparten av de bussar med tätortsinredning (låga säten) saknar bälten oavsett om de varit avsedda för närförorten eller landsbygdstrafik. "Braskaminerna" B9S t.ex beställdes både med och utan bälten beroende på inköpare, inte många av dessa var ursprungligen avsedda för närförort.

Idag har ju de flesta gamla bälteslösa bussar fasats ut men bara för 3-4 år sedan var de väldigt vanligt förekommande.
Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Lars_L skrivet 17 februari 2016, 22:06:17 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 februari 2016, 21:39:29 PM
Jo men bälteskravet för klass 2 o 3 kom för mer än 10 år sedan, klass 1 bussar med o utan bälten beställdes långt senare, merparten av de bussar med tätortsinredning (låga säten) saknar bälten oavsett om de varit avsedda för närförorten eller landsbygdstrafik. "Braskaminerna" B9S t.ex beställdes både med och utan bälten beroende på inköpare, inte många av dessa var ursprungligen avsedda för närförort.

Idag har ju de flesta gamla bälteslösa bussar fasats ut men bara för 3-4 år sedan var de väldigt vanligt förekommande.

Visst helt riktigt. Och kring landsbygdstrafik är det ju fortfarande en del vagnar utan bälte som cirkulerar. Tyvärr har man ju bara mer formellt orkat bry sig om kravet på motorväg, landsbygdstrafiken verkar ha prioriterats lite olika från område till område.

Vände mig väl mest mot ditt sätt att formulera det som att man struntade helt i det och bara beställde klass I bussar utan bälte genomgående. Snarare har man - för motorvägstrafiken - haft en extremt lång övergångsperiod för att uppfylla kraven. där det väl började ta fart med "Trängselbussarna". Problemet här var väl också en rad gamla avtal där man (som omväxling) inte ville skriva tilläggsavtal om bälten i nya vagnar - samtidigt som jag tror att nästan alla som finansierats av SL och tänkta för motorvägstrafik har varit med bälte från 2006 och framåt.
Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 februari 2016, 22:43:53 PM
Eftersom det under lång tid specats klass 1 bussar i upphandlingarna med få undantag har det varit ok att även nya bussar varit bälteslösa förutom i de områden där man särskilt krävt bälten eller där regionalstolar krävts.

Några trängselbussar med höga ryggar utan bälten levererades väl aldrig? däremot kom det väl trängselbussar med tätortsinredning både med och utan bälten.

Att kräva bälten på linje X, Y och Z men inte på linje Å, Ä och Ö trots identiska kapacitetskrav bidrar ju enbart till konflikter och irritation och en extremt komplicerad utsättning så länge inte omloppen är extremt hårt styrda vilket i sin tur ofta innebär ett större fordonsbehov.

Om vi återgår till TS första inlägg så är det i linjetrafik inte förarens juridiska ansvar om en kund vägrar använda bälte även om det finns eller vägrar att använda en plats med bälte, däremot kan ju föraren alltid med hänvisning till säkerheten ha synpunkter på detta och i teorin också vägra att befordra en sådan kund, väljer man det senare kan jag dock tänka mig att det kan bli problem att försvara ett sådant handlande i a f så länge bussen ifråga får befordra stående kunder.

Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 17 februari 2016, 23:22:36 PM
Enligt Transportstyrelsens föreskrift 2014:52 ska en passagerare som enligt Trafikförordningen ska använda bälte informeras om skyldigheten att göra detta. Om det inte sker på annat sätt så är det föraren som ska göra det. Det var väl den informationen TS gav.
Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 februari 2016, 23:39:24 PM
Citat från: Harald Nordius skrivet 17 februari 2016, 23:22:36 PM
Enligt Transportstyrelsens föreskrift 2014:52 ska en passagerare som enligt Trafikförordningen ska använda bälte informeras om skyldigheten att göra detta. Om det inte sker på annat sätt så är det föraren som ska göra det. Det var väl den informationen TS gav.

Det är korrekt uppfattat, denna information får också ges skriftligen genom anslag eller ljusskylt.

Dock finns det (tyvärr) ingen specifik skrivning att kund är tvingad att sätta sig på en sådan plats och att föraren eller motsvarande är skyldig att se till att så sker.

Dock skulle man i praktiken kunna använda bestämmelsen i ordningsstadgan eller motsvarande att kund är skyldig att lyda och efterleva trafikpersonalens anvisningar, men jag är övertygad om att skulle man avvisa en kund med stöd av denna bestämmelse för att denne vägrat efterleva anvisningen att sätta sig på en viss plats skulle detta leda till bekymmer, även om jag instämmer i att det i vissa fall kunde vara det enda rätta.

Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Harald Nordius skrivet 18 februari 2016, 00:19:19 AM
Det finns en ansvarsbestämmelse i Trafikförordningen. Passageraren kan få en ordningsbot på 1.500 kronor. Men risken att råka ut för poliskontroll är väl försumbar.
Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Lars_L skrivet 18 februari 2016, 07:45:17 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 17 februari 2016, 23:39:24 PM
Det är korrekt uppfattat, denna information får också ges skriftligen genom anslag eller ljusskylt.

Dock finns det (tyvärr) ingen specifik skrivning att kund är tvingad att sätta sig på en sådan plats och att föraren eller motsvarande är skyldig att se till att så sker.

Dock skulle man i praktiken kunna använda bestämmelsen i ordningsstadgan eller motsvarande att kund är skyldig att lyda och efterleva trafikpersonalens anvisningar, men jag är övertygad om att skulle man avvisa en kund med stöd av denna bestämmelse för att denne vägrat efterleva anvisningen att sätta sig på en viss plats skulle detta leda till bekymmer, även om jag instämmer i att det i vissa fall kunde vara det enda rätta.

Ja, det finns ju en distinktion lagstiftningsmässigt gentemot att tillse att barn är bältade, där ju ansvaret är högre ställt på föraren (och kan då också bötfällas). Vuxna anses ju på något sätt ta ansvar för sina egna handlingar i större grad. Formellt skulle dock knappast någon kunna hävda att man gör fel om man vägrar köra om någon vägrar sätta sig, eller som en konsekvens därav ber vederbörande att avlägsna sig från fordonet.

Det är ju dock fortfarande så att det är stor skillnad på vad man kan göra formellt och de mer informella konsekvenserna ett sådant beteende skulle få för arbetstagaren. I och med att man inte velat förbjuda stående i buss, blir det ju dock ett pedagogiskt problem både för trafikföretag och förare om det ändå accepteras i andra sammanhang. Men även här finns ju olika syn och i Norrtälje har man ju alltid varit betydligt striktare i sin kultur när det gäller stående, än exempelvis i Nacka/Värmdö.
Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Henke skrivet 18 februari 2016, 08:57:17 AM
SL svarar: 
Eddie Magnusson: Enligt regelverket som vi har här på kontoret, så kan man stå upp om man vill, men det är högt rekommenderat att sitta.

Eddie Magnusson: Dock så kan han inte tvinga dig att sitta ner.
Titel: SV: Ang kundsynpukt och SL-kundtjänst svar ang detta.
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 18 februari 2016, 19:28:12 PM
Citat från: Henke skrivet 18 februari 2016, 08:57:17 AM
SL svarar: 
Eddie Magnusson: Enligt regelverket som vi har här på kontoret, så kan man stå upp om man vill, men det är högt rekommenderat att sitta.

Eddie Magnusson: Dock så kan han inte tvinga dig att sitta ner.
Fantastiskt...
SL låter resenärerna själva bestämma;)
(Över Lidingöbron mellan Ropsten-Lidingö där det är 70 km/h är det numera mer regel än undantag att ett antal står p g av
att dom ska gå av straxt efter bron och vilket liv det skulle bli om annat skulle behövas...)/Ulf