Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Lars-Håkan_E skrivet 14 februari 2016, 20:07:21 PM

Titel: MAN gasbussar (Lidingö)
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 14 februari 2016, 20:07:21 PM
Hade förmånen att få åka med fyra olika gasbussar i Keolis 75** serie här i veckan, alla fyra verkade lida av samma "sjuka" uppför Lidingöbron i riktn Lidingö nämligen att rycka mer eller mindre vid gaspådrag, någon så kraftigt att resan blev rejält obehaglig och accelerationen väldigt dålig, lider man av problem med dålig gaskvalité eller är det tekniska problem med bussarna?
Titel: SV: MAN gasbussar (Lidingö)
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 15 februari 2016, 15:55:23 PM

   Vi har alltid haft samma problem med våra jämnåriga bussar på GUB (101-104 och 120-125) som har samma motorgeneration som dessa 75xx-vagnar. Nåt med motorstyrningen som inte är helt okej på dessa.

   //Niclas
Titel: SV: MAN gasbussar (Lidingö)
Skrivet av: Calle skrivet 16 februari 2016, 10:58:11 AM
Här i Göteborg har vi inga problem med Keolis MAN-ledbussar som drivs av gas. Dom går mjukt och fint. Kan det måhända vara växellådan som är felprogrammerad?
Titel: SV: MAN gasbussar (Lidingö)
Skrivet av: Matte skrivet 16 februari 2016, 12:27:28 PM
Citat från: Calle skrivet 16 februari 2016, 10:58:11 AM
Här i Göteborg har vi inga problem med Keolis MAN-ledbussar som drivs av gas. Dom går mjukt och fint. Kan det måhända vara växellådan som är felprogrammerad?

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 15 februari 2016, 15:55:23 PM
   Vi har alltid haft samma problem med våra jämnåriga bussar på GUB (101-104 och 120-125) som har samma motorgeneration som dessa 75xx-vagnar. Nåt med motorstyrningen som inte är helt okej på dessa.

   //Niclas


Tror Niclas menar att dom äldre MAN gas bussarna som bland annat Keolis har i Stockholm och GUB har i Uppsala har har haft det problemet sedan dom kom från fabriken. Dom nyare har inte det problemet då dom har åtgärdats med att bygga motor och data styrsystemet för motorn på ett annat sätt istället.
Titel: SV: MAN gasbussar (Lidingö)
Skrivet av: Robert Brink skrivet 16 februari 2016, 14:08:09 PM
Förekommer även på MAN kortvagnarna med nummer högre än 7449 i City!

//R
Titel: SV: MAN gasbussar (Lidingö)
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 februari 2016, 15:57:03 PM
Citat från: Calle skrivet 16 februari 2016, 10:58:11 AM
Här i Göteborg har vi inga problem med Keolis MAN-ledbussar som drivs av gas. Dom går mjukt och fint. Kan det måhända vara växellådan som är felprogrammerad?

De bussar jag hade förmånen :-) att åka med låg felet helt säkert i motorn, ingen växellåda kan orsaka detta.

Hur kan man acceptera detta?
Titel: SV: MAN gasbussar (Lidingö)
Skrivet av: Calle skrivet 16 februari 2016, 20:00:24 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 16 februari 2016, 15:57:03 PM
De bussar jag hade förmånen :-) att åka med låg felet helt säkert i motorn, ingen växellåda kan orsaka detta.

Hur kan man acceptera detta?

Självklart ska man inte accepterar detta. Vilken årsmodell rör det sig om? Jag vet att det var problem med "första generationens" MAN-gasare, serie 700 här i Göteborg. Där verkade det hjälpa att låta bussen starta upp och stå på tomgång i 5 minuter, innan föraren tryckte ner gasen.
Titel: SV: MAN gasbussar (Lidingö)
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 17 februari 2016, 11:31:22 AM
Citat från: Matte skrivet 16 februari 2016, 12:27:28 PM



Tror Niclas menar att dom äldre MAN gas bussarna som bland annat Keolis har i Stockholm och GUB har i Uppsala har har haft det problemet sedan dom kom från fabriken. Dom nyare har inte det problemet då dom har åtgärdats med att bygga motor och data styrsystemet för motorn på ett annat sätt istället.

  Stämmer Matte. Bussarna som jag pratar om är 2006-2007. Dessa har samma motor-generation som våra gamla 140-161 (Neoplan N4016).

  Dom nya med Euro 4/5/6 har inga problem med dessa ryckningar.

  //Niclas
Titel: SV: MAN gasbussar (Lidingö)
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 17 februari 2016, 12:05:25 PM
75** serien som går på b.la Lidingö är väl från 2009.
Titel: SV: MAN gasbussar (Lidingö)
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 17 februari 2016, 17:16:09 PM


   Det är dom nog, men våra på GUB som har samma symptom är 06/07:or.

   //Niclas
Titel: SV: MAN gasbussar (Lidingö)
Skrivet av: ThinkYellow skrivet 18 februari 2016, 06:24:18 AM
I Gävle har vi en en gasboggie från 2010 hos oss. Gått hos MTR innan. Den rycker åxå vid gaspådrag. Tyvärr verkar de vara så med dessa motorer (den gamla generationens motorer, som dom säger). Vet att verkstaden verkligen har bytt allt som har med tändning och bränsletillförsel att göra men bussen rycker lika mycket ändå. Verkar vara något vi får leva med helt enkelt.
Titel: SV: MAN gasbussar (Lidingö)
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 18 februari 2016, 09:32:57 AM

   Verkar vara nåt som sitter i elektroniken/motorstyrningen. Våra 2010 och nyare har inga problem med detta.

   //Niclas

   
Titel: SV: MAN gasbussar (Lidingö)
Skrivet av: Ztefan skrivet 19 februari 2016, 22:07:30 PM
En dag med Man gasbuss utan felkod på instrumentbrädan är en lyckad dag, värre skit till buss får man leta länge efter, skall man säga något positivt om Man är att det åtminstone hjulen sitter fast så dem rullar åtminstone närmsta väg in till verkstad för åtgärd utav felkod och några timmars färd på stadens gator och torg innan det är dags för nästa verkstadsbesök.
Titel: SV: MAN gasbussar (Lidingö)
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 20 februari 2016, 00:19:27 AM
Citat från: Ztefan skrivet 19 februari 2016, 22:07:30 PM
En dag med Man gasbuss utan felkod på instrumentbrädan är en lyckad dag, värre skit till buss får man leta länge efter, skall man säga något positivt om Man är att det åtminstone hjulen sitter fast så dem rullar åtminstone närmsta väg in till verkstad för åtgärd utav felkod och några timmars färd på stadens gator och torg innan det är dags för nästa verkstadsbesök.

   Har kört många dagar utan en enda felkod på en MAN gas/diesel/hybrid.

   Finns andra märken som minst lika stora problem med sina gasbussar. Det är bara att se hur Nobinas Scanior i Uppland fungerar eller hur dom gas Volvon som rullade i Göteborg för några år sedan.

   //Niclas
Titel: SV: MAN gasbussar (Lidingö)
Skrivet av: ThinkYellow skrivet 20 februari 2016, 15:09:07 PM
Citat från: Ztefan skrivet 19 februari 2016, 22:07:30 PM
En dag med Man gasbuss utan felkod på instrumentbrädan är en lyckad dag, värre skit till buss får man leta länge efter, skall man säga något positivt om Man är att det åtminstone hjulen sitter fast så dem rullar åtminstone närmsta väg in till verkstad för åtgärd utav felkod och några timmars färd på stadens gator och torg innan det är dags för nästa verkstadsbesök.

Jag har kört många mil med MAN gasbussar utan felkoder.
Titel: SV: MAN gasbussar (Lidingö)
Skrivet av: Robert Brink skrivet 20 februari 2016, 15:41:38 PM
Citat från: Ztefan skrivet 19 februari 2016, 22:07:30 PM
En dag med Man gasbuss utan felkod på instrumentbrädan är en lyckad dag, värre skit till buss får man leta länge efter, skall man säga något positivt om Man är att det åtminstone hjulen sitter fast så dem rullar åtminstone närmsta väg in till verkstad för åtgärd utav felkod och några timmars färd på stadens gator och torg innan det är dags för nästa verkstadsbesök.

Jag tycker absolut inte att dom på något sätt skulle vara värre än någon annan tillverkare, snarare tvärtom! Har väldigt sällan problem med MAN förutom just att dom ibland kan vara lite ryckiga som tråden  handlar om. Men det är väldigt sällan och verkar ibland börja när tanken börjar bli tom.

//R