Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Robert Brink skrivet 13 februari 2016, 11:51:48 AM

Titel: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Robert Brink skrivet 13 februari 2016, 11:51:48 AM
Har för mig att när Air Shuttle startade och började konkurera med Flygbussarna, så var deras kortare restid något man framhävde. Då körde man väl direkt City - Arlanda och det skulle ta 35 minuter. Redan när man kör direkt så är det nog svårt att klara det på 35 minuter med buss många tider på dygnet.
Nu kör man inte längre direkt, utan startar vid Sergels Torg, kör via Klarabergsviadukten runt till Kungsbron/Kungsgatan och sedan till St. Eriksplan.
Det blir 3 extra stopp mellan Sergels Torg och Arlanda, hur dom klarar detta på endast 35 minuter som det står på hemsidan är för mig en gåta... Eller räknar man från St. Eriksplan? I vardagsrusningen på eftermiddagarna tar det ju nästan 10 minuter att bara köra Sergels Torg - Kungsgatan.

//R
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Lars_L skrivet 13 februari 2016, 18:26:11 PM
Nej, det gör man förstås inte heller. Men till försvar kan man väl säga att även Flygbussarna brukade ha lite väl optimistiska tidsuppskattningar förr i tiden. Det där är ju inte så smart, då ju resenärerna faktiskt har en tid som de verkligen måste passa...

Men från början räknade man ju med att samma omlopp skulle kunna avgå från Cityterminalen 40-minuter efter dess avgång från Arlanda, vilket väl brukade innebära att bussarna alltid var 10-minuter sena från CT dagtid. Ganska snart ändade man ju det - men då blev ju problemet istället att man ockuperade utrymmet utanför CT konstant. Man får väl anta att detta var en orsak till att CT sa upp kontraktet med dem.

Samtidigt måste jag säga att det är ju inte så bra att deras bussar står och blockerar vid Sergels torg istället - har flera gånger fått gått av SL-bussar mitt i gatan av det skälet.

Att jag aldrig sett mer än 10 personer i deras bussar, och oftast bara någon enstaka passagerare, får en ändå att bli lite imponerad av deras uthållighet.

Inte ens när tågen drabbats av stopp har det ju varit mer än en handfull passagerare på deras bussar, samtidigt som det varit hundratals i kö till Flygbussarna. Detta om något visar ju på hur otroligt dyrt och tidskrävande det är att slå sig in på den marknaden.
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Henke skrivet 13 februari 2016, 18:39:39 PM
Hur länge är det dom hållit på med trafiken nu?

Har sett deras bussar vid några tillfällen.  Kan inte ge några stora intäkter , jag har aldrig observerat mer än 5-6 personer i bussarna.

Någon som vet hur det går för dem rent ekonomiskt?.  Det går ju inte att köra minus hur länge som helst...  Men de kanske har större beläggning än man tror.
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Lars_L skrivet 13 februari 2016, 19:06:35 PM
Citat från: Henke skrivet 13 februari 2016, 18:39:39 PM
Hur länge är det dom hållit på med trafiken nu?

Har sett deras bussar vid några tillfällen.  Kan inte ge några stora intäkter , jag har aldrig observerat mer än 5-6 personer i bussarna.

Någon som vet hur det går för dem rent ekonomiskt?.  Det går ju inte att köra minus hur länge som helst...  Men de kanske har större beläggning än man tror.

Det borde väl komma en årsredovisning snart, så det borde ge en fingervisning. Problemet är att medelbeläggningen måste vara betydligt högre än så oavsett. Det räcker inte att kunna ha bra beläggning på söndagseftermiddagar eller några avgångar i högtrafik för att det ska gå runt. När man bara kör den här linjen borde det också bli ganska stora overheadkostnader. Man måste nog ligga på ett medel på minst 10 resande per tur (med dagens biljettpris) för att gå runt och ytterligare några för att kunna göra någon vinst. Det har man väl kanske inte räknat med under de första åren. Men man har ju samtidigt ganska stora startkostnader.

Frågan är väl inte om de kommer att kasta in handduken, utan snarare när. Det intressanta just nu är väl vem som tycker det är värt att sätta in mer pengar i bolaget för att hålla det vid liv.
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Ersa skrivet 13 februari 2016, 19:10:13 PM
Citat från: Lars_L skrivet 13 februari 2016, 18:26:11 PM
Men från början räknade man ju med att samma omlopp skulle kunna avgå från Cityterminalen 40-minuter efter dess avgång från Arlanda, vilket väl brukade innebära att bussarna alltid var 10-minuter sena från CT dagtid. Ganska snart ändade man ju det - men då blev ju problemet istället att man ockuperade utrymmet utanför CT konstant. Man får väl anta att detta var en orsak till att CT sa upp kontraktet med dem.

Samtidigt måste jag säga att det är ju inte så bra att deras bussar står och blockerar vid Sergels torg istället - har flera gånger fått gått av SL-bussar mitt i gatan av det skälet.

Här har ju även Stockholms stad en del av ansvaret. I längden kanske det inte var så klokt att rensa hela Kungsbron från korttidsparkeringarna (1-2 timmar) för långfärdsbussar? Numera finns det ju ingenstans man kan tidsreglera närmare centrum inför en avgång, och det är ju inte alltid man kan tajma in kötiden på Klarastrandsleden så perfekt att man kan rulla fram på gaten inne Cityterminalen (eller ute på Klarabergsgatan/Klarabergsviadukten) precis vid rätt tillfälle.
Nej, jag räknar inte Barnhusbron som "i centrum", då det pga köer även kan ta olika lång tid att köra därifrån ner till stan.
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Lars_L skrivet 14 februari 2016, 04:44:27 AM
Citat från: Ersa skrivet 13 februari 2016, 19:10:13 PM
Här har ju även Stockholms stad en del av ansvaret. I längden kanske det inte var så klokt att rensa hela Kungsbron från korttidsparkeringarna (1-2 timmar) för långfärdsbussar? Numera finns det ju ingenstans man kan tidsreglera närmare centrum inför en avgång, och det är ju inte alltid man kan tajma in kötiden på Klarastrandsleden så perfekt att man kan rulla fram på gaten inne Cityterminalen (eller ute på Klarabergsgatan/Klarabergsviadukten) precis vid rätt tillfälle.
Nej, jag räknar inte Barnhusbron som "i centrum", då det pga köer även kan ta olika lång tid att köra därifrån ner till stan.

Kan jag ju i och för sig hålla med om att det är ett problem. Samtidigt ser vi väl en tendens att vagnar i linjetrafik från kommersiella aktörer står uppstälda lite varstans. Från Airshuttle har det väl varit en tanke från början att klara sig från att behöva betala för vagnparkeringar i stan. Det fungerade väl egentligen inte vid CT, och inte nu vid Sergels torg. Detta hindrar givetvis inte att det inte ska finnas platser som staden kan erbjuda. Det ska ju vara på liknande villkor som allmän kollektivtrafik. Fast då måste man ju ha krav på att man också är med ock föröker hitta gemensamma lösningar tillsammas med stadens Trafikkontor (och givetvis att man från stadens sida är intresserad av det).

Helt enkelt för att det finns begränsat med plats i staden att hitta lösningar kring dessa frågor på.
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Nico skrivet 14 februari 2016, 10:02:13 AM
Samt att området runt CT är ett av de mest trafikbelastade i hela Storstockholm. Här skulle man nog behöva ha lite fler knutpunkter är enbart i Citykärnan.

Sedan har jag ändå lite svårt för att privata aktörer fullt ut skulle få samma villkor som den samhällsbetalda kollektivtrafiken.
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Ersa skrivet 14 februari 2016, 10:31:01 AM
Citat från: Nico skrivet 14 februari 2016, 10:02:13 AM
Samt att området runt CT är ett av de mest trafikbelastade i hela Storstockholm. Här skulle man nog behöva ha lite fler knutpunkter är enbart i Citykärnan.

Absolut. Hela det svenska samhället (inkl resenärerna) kanske måste släppa tanken på centralismen och det visuella ekerhjulet någon gång. Fler tvärförbindelser samt fler avgångar med långfärdsbussar från andra knutpunkter runtom stan behövs för att avlasta både den kollektivt ägda samt kommersiella trafiken.
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Lars_L skrivet 14 februari 2016, 12:27:18 PM
Citat från: Nico skrivet 14 februari 2016, 10:02:13 AM

Sedan har jag ändå lite svårt för att privata aktörer fullt ut skulle få samma villkor som den samhällsbetalda kollektivtrafiken.

Ser väl ingen generellt varför man inte ska få det. Däremot tycker jag nog att man kan se det samhällsekonomiskt som allting annat. Det vill säga avseende vilken nytta linjerna gör. Är det en turistlinje är ju inte läget för hållplatserna lika avgörande som för dagligt pendlande.

Det vill säga är det många som reser med linjen - så finns det ju ingen anledning annars att skilja på det utifrån om den är samhälsbetald eller inte. Ser man det så blir ju bedömningen också rätt enkel - det vill säga linjer med många resenäer får företräde framför linjer med litet resande. Ungefär den prioritering som ju ändå SL oftast gör vid terminaler etc.
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Robert Brink skrivet 14 februari 2016, 13:32:05 PM
Citat från: Henke skrivet 13 februari 2016, 18:39:39 PM
Hur länge är det dom hållit på med trafiken nu?

Har sett deras bussar vid några tillfällen.  Kan inte ge några stora intäkter , jag har aldrig observerat mer än 5-6 personer i bussarna.

Någon som vet hur det går för dem rent ekonomiskt?.  Det går ju inte att köra minus hur länge som helst...  Men de kanske har större beläggning än man tror.

Ja med tanke på att man ska ta över den tunga mellanskärgårdstrafiken i April(i nuläget, följetongen är inte slut ännu), så kanske det påverkar att man fortsätter med Air Shuttle.

När det gäller trängsel vid tex Sergels Torg, så upplever ändå jag att Air Shuttles förare gör allt för att inte vara i vägen för SL:s trafik, det är då värre med taxi och privatbilar vid den tillfälliga hållplatsen som dessutom är väldigt dåligt utmärkt, står väl bara en orange hållplatsstolpe, inga gulmarkeringar längs trottoaren och på asfalten. Och på helgerna är inte parkeringsvakterna lika flitiga som på vardagar. Det som dock är lite fel, är att Air Shuttle använder hållplatsen för reglertid och rast! Där borde man kanske åka och ställa sig på annat ställe?

//R
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Nico skrivet 14 februari 2016, 18:08:13 PM
Citat från: Lars_L skrivet 14 februari 2016, 12:27:18 PM
Citat från: Nico skrivet 14 februari 2016, 10:02:13 AMSedan har jag ändå lite svårt för att privata aktörer fullt ut skulle få samma villkor som den samhällsbetalda kollektivtrafiken.

Ser väl ingen generellt varför man inte ska få det. Däremot tycker jag nog att man kan se det samhällsekonomiskt som allting annat. Det vill säga avseende vilken nytta linjerna gör. Är det en turistlinje är ju inte läget för hållplatserna lika avgörande som för dagligt pendlande.

Det vill säga är det många som reser med linjen - så finns det ju ingen anledning annars att skilja på det utifrån om den är samhällsbetald eller inte. Ser man det så blir ju bedömningen också rätt enkel - det vill säga linjer med många resenärer får företräde framför linjer med litet resande. Ungefär den prioritering som ju ändå SL oftast gör vid terminaler etc.

Det är väl lite det som är den springande punkten här, dvs. att Air Shuttle inte direkt har så mycket resenärer som kan motivera att de tar upp så pass mycket utrymme. Å andra sidan har de betett sig föredömligt till skillnad mot en del annan privat trafik (t.ex. en del nyare sightseeinglinjer) som ofta står i vägen för SL-trafiken på vissa strategiska platser.

Att SL sedan viktar viss egen trafik inbördes är en helt annan sak som jag ser det. Detta då det inte går att premiera allt. Visst bör man sedan se samhällsekonomiskt på det hela, men vissa funktioner måste ur min synvinkel ändå fungera... även om de kanske inte alltid är helt på plussidan om man ser strikt ekonomiskt på det. Jag var dock lite slarvig när jag uttryckte mig. Detta då jag inte kanske skiljer så mycket på samhällsbetald kontra privat trafik rent praktiskt.

Däremot vill jag göra en distinktion mellan det senare och samhällsnyttig trafik vilket är mer i linje med vad jag tänkte på. Den samhällsnyttiga trafiken (som sen ofta är samhällsfinaniserad) kanske har lägre beläggning i vissa fall än vad viss annan trafik med strikt privata aktörer har, men om den samhällsnyttiga trafiken ska stå tillbaka så riskerar den kanske att bli ännu mer oattraktiv än vad den redan är... och vad har man uppnått då?
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Ersa skrivet 14 februari 2016, 19:45:03 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 14 februari 2016, 13:32:05 PM
Det som dock är lite fel, är att Air Shuttle använder hållplatsen för reglertid och rast! Där borde man kanske åka och ställa sig på annat ställe?

Annat ställe? Alla andra ställen är ju numera borttagna. Det ska vara Barnhusbron då, fast då man aldrig vet hur lång körtiden är därifrån riskerar man ju att bli rejält försenad till sin starthållplats efter sin rast.
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 14 februari 2016, 19:54:24 PM
I Klarabergsgatans västra del mot Kungholmsgatan finns det väl fortfarande kvar några platser, det gjorde så strax efter nyår i a f :-)
Men kommer man från City så kräver det ju lite snurrande.
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Robert Brink skrivet 14 februari 2016, 21:29:53 PM
Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2016, 19:45:03 PM
Annat ställe? Alla andra ställen är ju numera borttagna. Det ska vara Barnhusbron då, fast då man aldrig vet hur lång körtiden är därifrån riskerar man ju att bli rejält försenad till sin starthållplats efter sin rast.

Är inte ens Malmskillnadsgatan kvar över Hamngatan? Det går utför... tur man inte kör turistbuss längre! Men det försvarar ändå inte att man står "parkerade" på hållplatsen, för om alla resonerar så, kan ju även Westin, Interbus mfl ställa sig på en hpl och ta rast vilket man inte gör.

//R
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Ersa skrivet 14 februari 2016, 23:40:56 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 14 februari 2016, 21:29:53 PM
Är inte ens Malmskillnadsgatan kvar över Hamngatan? Det går utför... tur man inte kör turistbuss längre!

Visst är det! Man kan köra in mot stan i nödfall, men numera försöker då jag att helst undvika det helt.
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: MartinMartin skrivet 15 februari 2016, 02:02:19 AM
Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2016, 19:45:03 PM
Annat ställe? Alla andra ställen är ju numera borttagna. Det ska vara Barnhusbron då, fast då man aldrig vet hur lång körtiden är därifrån riskerar man ju att bli rejält försenad till sin starthållplats efter sin rast.

Om man bara ska tidsreglera lite så kan det  ju vara bra att veta att fordon över 3,5 ton (och taxi) får stå 30 minuer på p-förbud inom Stockholm Stad vardagar 06-18
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Nico skrivet 15 februari 2016, 05:24:44 AM
Vilket är ett tillstånd som är sagt ska upphöra under detta år.

Sedan lär det bli intressant i Klara framöver när tätskiktsprojektet fortskrider. Sannolikt kommer Klarabergsgatan helt eller delvis att stängas av under nästan två år med start från jan. 2017.

Lär ju inte underlätta läget.
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: buss-basse skrivet 02 mars 2016, 12:55:47 PM
Nu behöver inte frågan längre dryftas då Air Shuttle upphört med sin verksamhet från idag kl. 12.00. ??? ??? ???
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 02 mars 2016, 13:43:16 PM
Citat från: buss-basse skrivet 02 mars 2016, 12:55:47 PM
Nu behöver inte frågan längre dryftas då Air Shuttle upphört med sin verksamhet från idag kl. 12.00. ??? ??? ???

Med typ 2 minuters varsel ;) j***a pajsare
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Robert Brink skrivet 02 mars 2016, 14:00:05 PM
Ska koncentrera sig på Skärgårdstrafiken, ja Air Shuttle lär väl inte dragit in mycket pengar i kassan!  :o :o :o

//R
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Lars_L skrivet 02 mars 2016, 14:23:11 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 02 mars 2016, 14:00:05 PM
Ska koncentrera sig på Skärgårdstrafiken, ja Air Shuttle lär väl inte dragit in mycket pengar i kassan!  :o :o :o

//R

Tvärtom. Synd att de inte läser sådana är diskussionsforum innan man slänger pengarna i sjön på verksamhet som alla som kan branschen starkt skulle avråda från. Nu har man ju separerat bolagen redan för några veckor sedan i och med att Gotlandsbolaget gick in som delägare. Troligen för att man insåg bolagets ansträngda situation och därmed blev tvungen att rädda sjötrafiksavtalet från en ev. konkurs.
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2016, 10:28:26 AM
http://www.bussmagasinet.se/2016/03/flygbussforetag-slanger-in-handsken/

Inte ens Ulo har lyckats få fram orsaken till att verksamheten så plötsligt upphörde.
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Lars skrivet 03 mars 2016, 12:43:57 PM
Blev lite nyfiken på detta och letat lite.
Jag hittade en tråd om Airshuttle i http://www.businessclass.se/forum/threads/air-shuttle-ny-buss-mellan-stockholm-och-arlanda.26499/page-6
som är ett forum för resor. Efter att läst lite i den tråden framgår det att busstrafiken inte riktigt passat för passagerarna och största saken jag fick fram var att man inte fick ta med mer än 25 kg bagage inkl. handbagage. Detta koncept hade kanske passat till Ryanair men då körde de till fel flygplats.
Jag kom fram till att detta beror på bussar som inte passar till verksamheten.
Bussens maxlast är 4475 kg och vad som återstår när vikten från 50 passagerare dragits från är 725 kg
Detta blir 14,5 kg bagage passagerare.
(Som jämförelse FAC 1256 maxlast 6137 kg 57 pass 32,7 kg passagerare
eller SAS flybussen Oslo MB Tourismo L BS73695 maxlast 8271 kg 58 pass 67,6 kg passagerare)

Varför busstrafiken plötsligt upphörde vet jag inte men en ren gissning, för när jag kontrollerade lastdata hor transportstyrelsen ser jag att bussarna är registrerade på WIST LAST & BUSS från 2016-03-02 och är avställda.
Troligen har finansbolaget tagit tillbaka bussarna och har man inga bussar att köra med, då får man ställa in.

Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Lars_L skrivet 03 mars 2016, 15:10:03 PM
Har man sett beläggningen är det ju inget konstigt att förstå att det inte höll. Men det hade nog ingen av oss räknat med heller. Därmed inte sagt att det inte går att konkurrera ut flygbussarna. Det är bara det att man måste satsa väldigt mycket pengar och räkna med förlust under många år innan det kan börja vända. Det är en extremt svår marknad att ge sig in på.

Egentligen är det ju ren marknadsekonomi; kan man inte erbjuda en produkt som resenärerna upplever som i någon bemärkelse bättre än den aktör som redan finns, så är ju skälen till att byta till den nya ganska små. Detta gäller särskilt gruppen sällanresenärer (som många är här).

För Arlandatrafiken är ju inte minst turtätheten viktig. Har man bara halva turtätheten till det andra bolaget som kör - och dessutom inte trafikerar hela trafikdygnet), så blir ju vitsen till att byta bolag obefintligt, särskilt om man inte är nämnvärt billigare. I värsta fall gör man bara kunder irriterade som köpt biljett innan och ser alla andra flygbussar passera. 

Att man har ett max på 25 kg tror jag dock har marginellt effekt. Tror nog inte ens att man har följt den regeln skarpt. Eftersom det jag sett som mest är 15 passagerare på en avgång, kan man ju inte haft något problem med bussvikten oavsett. Då har man knappast varit så petig på hur mycket bagage som kunden velat ha med sig.




Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: buss-basse skrivet 08 mars 2016, 09:24:08 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 mars 2016, 10:28:26 AM
http://www.bussmagasinet.se/2016/03/flygbussforetag-slanger-in-handsken/

Inte ens Ulo har lyckats få fram orsaken till att verksamheten så plötsligt upphörde.

Nu har Ulo fått vittring  ::)
http://www.bussmagasinet.se/2016/03/gotlandsbolagets-flygbussbolag-struntade-i-reglerna/
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Lars_L skrivet 08 mars 2016, 10:11:25 AM
Frågan är väl hur turerna blev, eftersom man för någon månad sedan skiljde Gotlandsbolaget från Flygbusstrafiken. Att man inte hunnit flytta över varumärkesregistreringen kanske då är mindre viktigt? Känns lite larvigt i det sammanhanget att kritisera Gotlandsbolaget, då man väl får förmoda det varit ett krav från deras sida att separera verksamheterna. Sedan är det ju viktigt att man får en kompetent styrelse, och det är väl frågan om grundarna till det nya bolaget har. Blir nog viktigt att Gotlandsbolaget försöker fasa ut de gamla ägarna ur styrelsen

Om en verksamhet blöder, måste man ju å andra sidan upphöra med den så fort som möjligt. Kravet om förvarning torde väl därför vara rätt verkningslöst, såvida man inte har någon sanktionsmöjlighet. Den regeln kommer nog aldrig fungera i kommersiell trafik. Kanske skulle man i sådana fall snarare ha krav på att deponera en summa för att passagerare som köpt biljetter i förväg inte ska drabbas?

Men det är ju illa om det nu skulle vara så att man bara valt att byta inriktning på verksamheten, som man nu sagt till media (ABC-nytt som hade nyheten först igår!) Om man har mångmiljonförluster - vilket är mer rimligt - så kanske man borde stå för det - men troligen är man rädd för att det ska smitta av sig på Skärgårdstrafiken (att man inte har någon bra ekonomi). Ska bli mycket intressant att se bokslutet för 2015 och se var man hamnar.   
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: BSB101 skrivet 08 mars 2016, 16:33:13 PM
Att ett bolag går dåligt är oftast något man bör veta om man har inblick i verksamheten. Det är ytterst sällan ett bolag hamnar på obestånd från en dag till en annan. Sedan kan man på andra grunder ifrågasätta nyttan av denna varseltid på 21 dagar. Finns det någon sanktionsmöjlighet mot ett bolag som inte följer varseltiden? Går det att komma runt genom att varsla i tid och sedan dagen efter gå ut med att all vår busstrafik är inställd på grund av tekniska problem på alla våra bussar? Problem som av en händelse kommer ta minst 20 dagar att fixa.
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Lars_L skrivet 08 mars 2016, 20:45:12 PM
Citat från: BSB101 skrivet 08 mars 2016, 16:33:13 PM
Att ett bolag går dåligt är oftast något man bör veta om man har inblick i verksamheten. Det är ytterst sällan ett bolag hamnar på obestånd från en dag till en annan. Sedan kan man på andra grunder ifrågasätta nyttan av denna varseltid på 21 dagar. Finns det någon sanktionsmöjlighet mot ett bolag som inte följer varseltiden? Går det att komma runt genom att varsla i tid och sedan dagen efter gå ut med att all vår busstrafik är inställd på grund av tekniska problem på alla våra bussar? Problem som av en händelse kommer ta minst 20 dagar att fixa.
Givetvis vet man en bra tid innan att det går dåligt. I själva verket är ju det en förutsättning när man börjar att man vet att det ska ta tid innan man når break even . Det svåra är ju när man upptäcker att man inte når målet tillräckligt fort, eller börjar misstänka att man inte ska nå dit.

För det är ju så att man väl kommer till en punkt då man upptäcker att det inte går. Då vill man ju avsluta så fort som möjligt. Har inte satt mig in eventuella sanktionsmöjligheter. Men ofta är ju förtaget egentligen konkursfärdigt i sådana fall och då finns ju ändå inga pengar att hämta i bolaget. Dessutom brukar väl många köra till dess man inte kan betala för leasingen, och då har man väl kanske inte heller några fordon att köra med.

Det har ju dock hänt att konkursförvaltare ibland har fortsatt att köra trafik. Ofta med motiveringen att det är det bästa sättet även ekonomiskt, då man ändå får betala för löner etc oavsett om man kör eller inte.

Sedan är det givetvis så att en större aktör som vill lägga ner någon enstaka linje, förstås har det betydligt lättare. Då kan man väl kanske göra det "kontrollerat" och så görs väl ofta i dessa fall. Problemet är ju när ett bolag startar som enda affärsidé att köra just en specifik linje.
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 08 mars 2016, 20:55:24 PM
Citat från: Lars_L skrivet 08 mars 2016, 20:45:12 PM
Givetvis vet man en bra tid innan att det går dåligt. I själva verket är ju det en förutsättning när man börjar att man vet att det ska ta tid innan man når break even . Det svåra är ju när man upptäcker att man inte når målet tillräckligt fort, eller börjar misstänka att man inte ska nå dit.

För det är ju så att man väl kommer till en punkt då man upptäcker att det inte går. Då vill man ju avsluta så fort som möjligt. Har inte satt mig in eventuella sanktionsmöjligheter. Men ofta är ju förtaget egentligen konkursfärdigt i sådana fall och då finns ju ändå inga pengar att hämta i bolaget. Dessutom brukar väl många köra till dess man inte kan betala för leasingen, och då har man väl kanske inte heller några fordon att köra med.

Det har ju dock hänt att konkursförvaltare ibland har fortsatt att köra trafik. Ofta med motiveringen att det är det bästa sättet även ekonomiskt, då man ändå får betala för löner etc oavsett om man kör eller inte.

Sedan är det givetvis så att en större aktör som vill lägga ner någon enstaka linje, förstås har det betydligt lättare. Då kan man väl kanske göra det "kontrollerat" och så görs väl ofta i dessa fall. Problemet är ju när ett bolag startar som enda affärsidé att köra just en specifik linje.

I detta fall har det väl varit så här.

Rederi AB Gotland har köpt aktiemajoriteten i bolaget, de säljande ägarna och RG har meddelat att avsikten är att dela bolaget i en bussdel (med bibehållet namn) och en Skärgårdsbåtsdel med ett nytt namn, de ursprungliga ägarna har för avsikt att fortsätta driva bussdelen.

Efter att detta övertagande har skett har de ursprungliga ägarna valt att upphöra med bussverksamheten i den del av verksamheten man bibehöll.

RG har redan från start meddelat att man inte alls är intresserade av att driva busstrafik, det känns därför väldigt konstigt att kritisera någon annan än dem som skulle fortsätta att driva busstrafiken.

För övrigt skulle jag nog tro att det inom en snar framtid sker ytterligare förändringar i Skärgårdsbolagets ägande och styrelse
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Peter Elmheden skrivet 13 april 2016, 14:25:55 PM
Söker man på Air Shuttles bussar så ser man att de numer ägs av "OFGRULIA TRANSPORT & PERSONAL, OFP A " i Bromma.
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Walter skrivet 13 april 2016, 18:05:22 PM
Citat från: Peter Elmheden skrivet 13 april 2016, 14:25:55 PM
Söker man på Air Shuttles bussar så ser man att de numer ägs av "OFGRULIA TRANSPORT & PERSONAL, OFP A " i Bromma.

Det företaget brukar ha sina bussar ute på större tågersättningar på somrarna.
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: AdmirT skrivet 13 april 2016, 18:54:56 PM
Citat från: Peter Elmheden skrivet 13 april 2016, 14:25:55 PM
Söker man på Air Shuttles bussar så ser man att de numer ägs av "OFGRULIA TRANSPORT & PERSONAL, OFP A " i Bromma.

Företaget förbereder väl sig inför sommarens ersättningstrafik i Stockholm skulle jag gissa på därav övertagandet av bussarna från Air Shuttle. Detta företag, Ofgrulia, har många anställda förare som inte förstår att det finns individer som är intresserade av bussar utan istället börjar dom bli hotfulla när man tar en bild av en buss som ägs av samma företag, tyvärr.
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Ersa skrivet 13 april 2016, 19:16:29 PM
Citat från: AdmirT skrivet 13 april 2016, 18:54:56 PM
Detta företag, Ofgrulia, har många anställda förare som inte förstår att det finns individer som är intresserade av bussar utan istället börjar dom bli hotfulla när man tar en bild av en buss som ägs av samma företag, tyvärr.

Om man inte presenterar sig och meddelar sitt syfte är det väldigt lätt att irritation, oförståelse och missöden inträffar om en kamera riktas rakt mot folk. Nu är det ju givetvis inte alltid man kan presentera sig innan, men ni förstår bilden*. Det är ju inte direkt så att körskolorna på teorilektionerna lär ut om "individer som är intresserade av bussar".

* pun always intended
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: AdmirT skrivet 13 april 2016, 19:37:45 PM
Citat från: Ersa skrivet 13 april 2016, 19:16:29 PM
Om man inte presenterar sig och meddelar sitt syfte är det väldigt lätt att irritation, oförståelse och missöden inträffar om en kamera riktas rakt mot folk. Nu är det ju givetvis inte alltid man kan presentera sig innan, men ni förstår bilden*. Det är ju inte direkt så att körskolorna på teorilektionerna lär ut om "individer som är intresserade av bussar".

* pun always intended

Ja, men presenterar man sig ändå och vem man är så hjälper det tyvärr inte när det gäller dessa utvalda förare speciellt när de rycker i en och försöker ta kameran och anser "att man är ute efter att sätta dit förarna som kör" genom att ta bilder av någon märklig anledning.
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Tommy E skrivet 13 april 2016, 23:13:56 PM
Citat från: Ersa skrivet 13 april 2016, 19:16:29 PM
Om man inte presenterar sig och meddelar sitt syfte är det väldigt lätt att irritation, oförståelse och missöden inträffar om en kamera riktas rakt mot folk. Nu är det ju givetvis inte alltid man kan presentera sig innan, men ni förstår bilden*. Det är ju inte direkt så att körskolorna på teorilektionerna lär ut om "individer som är intresserade av bussar".

Just det här företaget är tyvärr något utöver det vanliga när det gäller graden av hotfullhet. Man får inte ens chansen att presentera sig innan det görs försök att rycka kamera, fotolista mm ur ens händer. Förklaringar hjälper inte heller, utan efter en stund tillkallas fler råbarkade gaphalsar som söker upp en och hotar med polisanmälan. Jag visste inte att Admir också hade drabbats, men att vi oberoende av varandra har nästan exakt samma erfarenheter av företaget säger ju ganska mycket om deras beteende...
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Ersa skrivet 13 april 2016, 23:21:05 PM
Citat från: Tommy E skrivet 13 april 2016, 23:13:56 PM
Just det här företaget är tyvärr något utöver det vanliga när det gäller graden av hotfullhet. Man får inte ens chansen att presentera sig innan det görs försök att rycka kamera, fotolista mm ur ens händer. Förklaringar hjälper inte heller, utan efter en stund tillkallas fler råbarkade gaphalsar som söker upp en och hotar med polisanmälan. Jag visste inte att Admir också hade drabbats, men att vi oberoende av varandra har nästan exakt samma erfarenheter av företaget säger ju ganska mycket om deras beteende...

Då kan det bli en spännande sommar i nordvästsektorn! :o
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Lars_L skrivet 14 april 2016, 08:16:55 AM
Men det kanske inte är så konstigt. Ett företag som rekryterar förare bara till att köra ersättningstrafik under högsommaren, eller kring loven, lär väl knappast få de mest efterfrågade förarna i Stockholmsområdet. Det kan nog vara en och annan där som fått sluta hos någon av de större operatörerna på grund av olämplighet. Kanske efter många anmälningar från passagerare. Nu är inte detta något försvar, men kanske en förklaring till oviljan att bli fotograferad. 
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 14 april 2016, 10:35:03 AM
Då får man väl gå ca 100 m från närmsta hållplats så kommer man undan
den problematiken.../Ulf
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: AdmirT skrivet 14 april 2016, 10:47:41 AM
Citat från: Tommy E skrivet 13 april 2016, 23:13:56 PM
Just det här företaget är tyvärr något utöver det vanliga när det gäller graden av hotfullhet. Man får inte ens chansen att presentera sig innan det görs försök att rycka kamera, fotolista mm ur ens händer. Förklaringar hjälper inte heller, utan efter en stund tillkallas fler råbarkade gaphalsar som söker upp en och hotar med polisanmälan. Jag visste inte att Admir också hade drabbats, men att vi oberoende av varandra har nästan exakt samma erfarenheter av företaget säger ju ganska mycket om deras beteende...

Där ser man! Då var inte jag den enda som blev utsatt av dessa chaufförer.

Citat från: Lars_L skrivet 14 april 2016, 08:16:55 AM
Men det kanske inte är så konstigt. Ett företag som rekryterar förare bara till att köra ersättningstrafik under högsommaren, eller kring loven, lär väl knappast få de mest efterfrågade förarna i Stockholmsområdet. Det kan nog vara en och annan där som fått sluta hos någon av de större operatörerna på grund av olämplighet. Kanske efter många anmälningar från passagerare. Nu är inte detta något försvar, men kanske en förklaring till oviljan att bli fotograferad. 

Jag håller med här faktiskt, det är sjukt hur dom beter sig men tyvärr är det sant..

Citat från: Ulf Berlin skrivet 14 april 2016, 10:35:03 AM
Då får man väl gå ca 100 m från närmsta hållplats så kommer man undan
den problematiken.../Ulf

Tyvärr så gjorde undertecknad detta men när förarna gjort ett varv och sedan återvänt till Spånga i mitt fall så blev det parkeringsbromsen och 3-4 st kom gåendes och skrek "varför tar du kort" och "ta bort bilden annars slår vi sönder kameran" så det ekade ända bort till Gullmarsplan. Riktigt pinsamma är dom som skämmer ut sig så där bland folk, usch. Dom flesta hade nog tur att jag hade tålamod och höll mig i skinnet efter hur dom betedde sig.
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Ersa skrivet 14 april 2016, 11:24:29 AM
Citat från: AdmirT skrivet 14 april 2016, 10:47:41 AM
Tyvärr så gjorde undertecknad detta men när förarna gjort ett varv och sedan återvänt till Spånga i mitt fall så blev det parkeringsbromsen och 3-4 st kom gåendes och skrek "varför tar du kort" och "ta bort bilden annars slår vi sönder kameran" så det ekade ända bort till Gullmarsplan. Riktigt pinsamma är dom som skämmer ut sig så där bland folk, usch. Dom flesta hade nog tur att jag hade tålamod och höll mig i skinnet efter hur dom betedde sig.

Egentligen ska sånt rapporteras både till SL och Nobinas HK, då företaget i fråga lejts in som underentreprenör åt Nobina för ett SL-uppdrag. Det är viktigt att uppdragsgivarna får veta hur det fungerar ute i trafiken. Även i den tillfälliga ersättningstrafiken.
Tyvärr har jag både sett och upplevt liknande saker trots att jag arbetat. En favorit av dem är spottloskan jag fick på min buss sedan jag påpekade till en förare på ett av de fyra stora bolagen att det inte var speciellt lämpligt att man aggressivt står och tutar på andra förare (som höll på att justera/rangera två bussar) inne på en bussterminal. Så egentligen är jag inte ett dugg förvånad.
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Tommy E skrivet 14 april 2016, 12:12:05 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 14 april 2016, 10:35:03 AM
Då får man väl gå ca 100 m från närmsta hållplats så kommer man undan
den problematiken.../Ulf

Snarare behöver man ta på sig kamouflagekläder och gömma sig i närmsta buskage med teleobjektiv...

Citat från: Ersa skrivet 14 april 2016, 11:24:29 AM
Egentligen ska sånt rapporteras både till SL och Nobinas HK, då företaget i fråga lejts in som underentreprenör åt Nobina för ett SL-uppdrag. Det är viktigt att uppdragsgivarna får veta hur det fungerar ute i trafiken. Även i den tillfälliga ersättningstrafiken.

Efter incidenten jag var inblandad i skrev jag till både SL och Nobina och påpekade att detta företag skämmer ut dem inför allmänheten, men det verkar inte ha fått någon effekt (vilket jag inte heller förväntade mig).
Titel: SV: Air Shuttle:s körtid?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 14 april 2016, 12:50:11 PM
Citat från: Ersa skrivet 14 april 2016, 11:24:29 AM
Egentligen ska sånt rapporteras både till SL och Nobinas HK, då företaget i fråga lejts in som underentreprenör åt Nobina för ett SL-uppdrag. Det är viktigt att uppdragsgivarna får veta hur det fungerar ute i trafiken. Även i den tillfälliga ersättningstrafiken.
Tyvärr har jag både sett och upplevt liknande saker trots att jag arbetat. En favorit av dem är spottloskan jag fick på min buss sedan jag påpekade till en förare på ett av de fyra stora bolagen att det inte var speciellt lämpligt att man aggressivt står och tutar på andra förare (som höll på att justera/rangera två bussar) inne på en bussterminal. Så egentligen är jag inte ett dugg förvånad.

Det ska nog mycket till för att det ska leda till åtgärder från beställaren, den dag någon eller några bussfotografer blir misshandlade och media tar upp saken kanske det händer något, annars är bussfotografer knappast dem man prioriterar.

Att man inte vill vara med på bild kan ju ha många orsaker, alltifrån privata sådana till andra mer intressanta skäl, det räcker ju att bläddra igenom alla fina bilder där de flesta bussar dokumenterats och publicerats och knappa in resp reg nr för att hitta en del spännande läsning, med det inte sagt att just åkaren som nämns i denna tråd har förekommit i dessa fall.