Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Stefan K skrivet 12 februari 2016, 19:59:41 PM

Titel: Malmö stadsbuss - teknisk standard på bussar?
Skrivet av: Stefan K skrivet 12 februari 2016, 19:59:41 PM
En fråga som jag undrat över under i flera år nu, såsom flitig bussresenär i Malmö.
När man väljer bil så är det ju skillnad på Skoda, Volkswagen och Audi. Och man gör nog ett val efter egna preferenser. Men det är väl samma skillnader på bussar?

När det gäller de bussar som idag trafikerar Malmö stadsbuss, så kan man utifrån ett resandeperspektiv uppleva väldigt stora skillnader i kvaliteten på de bussar som trafikerar olika sträckor.
Jag vill inte nu dissa eller hissa någon enskild busstillverkare, men kan ju säga så mycket att det är en väldig skillnad att åka MalmöExpressen på linje 5 och att åka en dålig skakig buss på linje 32 på samma sträcka. På MalmöExpressen går det tyst och lugnt, medan det på linje 32 är en bullrig och ryckig färd, tyvärr!
Titel: SV: Malmö stadsbuss - teknisk standard på bussar?
Skrivet av: Cyklisten skrivet 12 februari 2016, 21:11:37 PM
Inte konstigt med tanke på att bussarna på Malmöexpressen drivs steglöst med elmotorer och övriga har förbränningsmoterer och en vanlig automatlåda...
Titel: SV: Malmö stadsbuss - teknisk standard på bussar?
Skrivet av: Kimsan skrivet 12 februari 2016, 21:47:48 PM
Dem gamla(snart 10år) Volvo-vagnarna på 32an ska byttas under kommande år.
Titel: SV: Malmö stadsbuss - teknisk standard på bussar?
Skrivet av: Cyklisten skrivet 12 februari 2016, 22:00:25 PM
De togs i trafik i början av 2007, så med tanke på12-års gräns bör de ha 3 år kvar, eller har jag helt fel?
Titel: SV: Malmö stadsbuss - teknisk standard på bussar?
Skrivet av: Jo skrivet 13 februari 2016, 10:35:54 AM
Citat från: Cyklisten skrivet 12 februari 2016, 22:00:25 PM
De togs i trafik i början av 2007, så med tanke på12-års gräns bör de ha 3 år kvar, eller har jag helt fel?

Nu vet jag inte om det är så men det är ju ingen naturlag att entreprenören måste köra alla bussar tills exakt 12 års-dagen. Det kan ju vara så att kostnaden för drift och underhåll är så högt så att det blir ekonomiskt fördelaktigt att byta ut de 2 år innan. Kan också vara så att man får nyare bussar över någon annanstans och då är det ju det bästa att göra sig av med de bussar som är i sämst skick. Det är ju också möjligt att beställaren har gått med på att betala mer för att höja standarden.
Titel: SV: Malmö stadsbuss - teknisk standard på bussar?
Skrivet av: Ersa skrivet 13 februari 2016, 10:55:09 AM
Citat från: Stefan K skrivet 12 februari 2016, 19:59:41 PM
En fråga som jag undrat över under i flera år nu, såsom flitig bussresenär i Malmö.
När man väljer bil så är det ju skillnad på Skoda, Volkswagen och Audi. Och man gör nog ett val efter egna preferenser. Men det är väl samma skillnader på bussar?

Det var en lite udda jämförelse. De tre du nämner inkl Seat tillhör ju samma koncern: Volkswagen AG. De delar på samma bottenplattor och teknik.
I bussbranschen vore denna jämförelse som att ett bussföretag skulle vara låst till enbart t.ex Scania, och därefter välja teknisk standard och kvalitet enbart inom Scanias modellprogram.

Kan någon som är mer insatt förklara vad för slags fordon som går på dessa linjer 5 och 32, för oss som inte har en aning om detta?
Titel: SV: Malmö stadsbuss - teknisk standard på bussar?
Skrivet av: Fredde skrivet 13 februari 2016, 12:37:14 PM
Beroende på THM och avtal ska det vara en viss snittålder på fordonsflottan, vilket gör att vissa fordon byts ut innan maxåldern infaller. Borde väl vara så även för Skånetrafiken?
Titel: SV: Malmö stadsbuss - teknisk standard på bussar?
Skrivet av: Walter skrivet 13 februari 2016, 13:24:08 PM
Skånetrafiken äger fordonen och leasar dem vidare till operatören. I upphandlingen angavs utbyte från 2017 och framåt. Det har ju via media framkommit att den tidigare operstören inte skötte dem riktgt korrekt och i Malmö slits fordonen fort oavsett operatör. Därav kanske ett tidigare utbyte sker 2016 gör delar av flottan.  Men samtidigt ska man inte tro på allt som skrivs. De Citaro som nu anskaffats är en utökning och förändringar sker ständigt.
Titel: SV: Malmö stadsbuss - teknisk standard på bussar?
Skrivet av: Kimsan skrivet 14 februari 2016, 17:54:25 PM
Citat från: Walter skrivet 13 februari 2016, 13:24:08 PM
Skånetrafiken äger fordonen och leasar dem vidare till operatören. I upphandlingen angavs utbyte från 2017 och framåt. Det har ju via media framkommit att den tidigare operstören inte skötte dem riktgt korrekt och i Malmö slits fordonen fort oavsett operatör. Därav kanske ett tidigare utbyte sker 2016 gör delar av flottan.  Men samtidigt ska man inte tro på allt som skrivs. De Citaro som nu anskaffats är en utökning och förändringar sker ständigt.

Nobina äger sina egna fordon, dem är registrerade på Nobina Fleet. Nobinas Scanior kommer skickas till Östergötland nu under våren, tror knappast att Skånetrafiken hade godkänt det. Transdev är det som har beställt sina Scanior för MAlmö-Lund i höst.

Citaro har köpts in för ersätta flera av dem äldsta MAN(från 2006) stadsbussarna som faller för åldersstrecket och är i sämre skick. Dem äldre MAN kommer att skickas vidare ut på andra paket i Sverige, några har redan skickats iväg(Örebro, Helsingborg) eller så kommer dem säljas/skrotas
Titel: SV: Malmö stadsbuss - teknisk standard på bussar?
Skrivet av: Walter skrivet 14 februari 2016, 18:15:47 PM
Citat från: Kimsan skrivet 14 februari 2016, 17:54:25 PM
Nobina äger sina egna fordon, dem är registrerade på Nobina Fleet. Nobinas Scanior kommer skickas till Östergötland nu under våren, tror knappast att Skånetrafiken hade godkänt det. Transdev är det som har beställt sina Scanior för MAlmö-Lund i höst.

Citaro har köpts in för ersätta flera av dem äldsta MAN(från 2006) stadsbussarna som faller för åldersstrecket och är i sämre skick. Dem äldre MAN kommer att skickas vidare ut på andra paket i Sverige, några har redan skickats iväg(Örebro, Helsingborg) eller så kommer dem säljas/skrotas

För stadsbussarna i Malmö tillhör i vart fall de F.d Transdev bussarna Skånetrafiken. Man bussarna från Arriva som kom via det andra paketet är nog också Nobinas. Regionvagnar tillhör resp operatör.
Intressant att höra att Scaniabussarna får åka till trafiken i Östergötland.
Torde betyda att 72 Solaris får stanna när man tappar Lundatrafilen till Transdev. Dock låter våren tidigt om man inte får nya bussar gör Transdev tar väl över i höst? Brukar vars operatörsskifte i Regiontrafiken i oktober i Skåne. Nja lite mycket spekulation här känner jag.