(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/A29Hot2feb64Web_zpszzt2nflu.jpg)
En grådaskig 2 feb 1964 vid Hornstull: Från vänster H19 okänd, A29 185 och H22 5334.
Mvh Gunnar
Ja Du, Gunnar...
...varför blir man så ofta tjock i halsen när man ser Dina bilder... :)
/ M v h Walle
Men vilken linje går Metropolen på? Jag tycker det står 42 i bakrutan, men det kan ju inte stämma.
Tänk om detta var idag..
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Hej! Instämmer med WalleW och håller med Bussmicke! "Till flydda tider återgår min tanke än så gärna...."! När jag såg rubriken först tänkte jag att nu får man se en H20, men spårvagnen var ju snäppet bättre i sammanhanget. Gillar vädertypen också, symboliserar ångesten som malde i mig inför stundande studentexamen det året! :) Hälsn. BengaB40
Citat från: Harald Nordius skrivet 02 februari 2016, 20:50:20 PM
Men vilken linje går Metropolen på? Jag tycker det står 42 i bakrutan, men det kan ju inte stämma.
Linje 63 Slussen - Ekensberg
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 02 februari 2016, 14:13:04 PM
En grådaskig 2 feb 1964 vid Hornstull:
****
....och jag är på väg hem. Sittandes i sista B29:an. Längst bak på långbänken.... :D
Citat från: HJP skrivet 02 februari 2016, 23:47:13 PM
****
....och jag är på väg hem. Sittandes i sista B29:an. Längst bak på långbänken.... :D
Då fick du åka i vagn 609...på favoritplatsen...
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 03 februari 2016, 10:00:45 AM
Då fick du åka i vagn 609...på favoritplatsen...
/Gunnar
****
Tack, det var en bra vagn ;) Favoritplatsen, var just vad det var.
Citat från: HJP skrivet 03 februari 2016, 12:32:49 PM
****
Tack, det var en bra vagn ;) Favoritplatsen, var just vad det var.
"We cover it all"!
Min favoritplats var längst fram t.v. i A29:an (vilket jag f.ö fick glädjen att återuppleva förra helgen i 170 på hallgården i Brommahallen!)
studerandes förarens vevande. Det var bara möjligt tills någon elak och oförstående personal drog ner fönstrets rullgardin!
:D
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 03 februari 2016, 18:28:21 PM
"We cover it all"!
Min favoritplats var längst fram t.v. i A29:an (vilket jag f.ö fick glädjen att återuppleva förra helgen i 170 på hallgården i Brommahallen!)
studerandes förarens vevande. Det var bara möjligt tills någon elak och oförstående personal drog ner fönstrets rullgardin!
:D
Mr H
****
Som jag minns det, så var rullgardinen alltid nerdragen, annars hade jag gärna suttit där.
På Mustangerna, fanns ett ensamt säte, intill föraren. Det var alltid kul att sitta där - om det var ledigt ???
Citat från: HJP skrivet 03 februari 2016, 21:27:32 PM
****
Som jag minns det, så var rullgardinen alltid nerdragen, annars hade jag gärna suttit där.
På Mustangerna, fanns ett ensamt säte, intill föraren. Det var alltid kul att sitta där - om det var ledigt ???
Mitt minne är att den vänstra rullgardinen på A29 nästan alltid var uppdragen så att man kunde se framåt.
På mustangtyp A27 fanns dock inget säte längst fram vilket jag första gången erfor på linje 10 vid Hornsplan. Gissa jag blev konfunderad...
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 04 februari 2016, 07:54:52 AM
Mitt minne är att den vänstra rullgardinen på A29 nästan alltid var uppdragen så att man kunde se framåt.
På mustangtyp A27 fanns dock inget säte längst fram vilket jag första gången erfor på linje 10 vid Hornsplan. Gissa jag blev konfunderad...
/Gunnar
[/quote
När man körde A27, så hörde man ofta snabba steg mot förarhytten följt av ett besviket rop mamma det fins ingen stol här framme.
Med vänlig hälsning AGR
Citat från: Gunnar D skrivet 04 februari 2016, 07:54:52 AM
Mitt minne är att den vänstra rullgardinen på A29 nästan alltid var uppdragen så att man kunde se framåt.
På mustangtyp A27 fanns dock inget säte längst fram vilket jag första gången erfor på linje 10 vid Hornsplan. Gissa jag blev konfunderad...
/Gunnar
Stämmer med mitt minne också däremot så var väl gardinen för den stora hyttrutan alltid neddragen, det gjordes väl för att undvika spegling i vindrutan vilket inte behövdes med det lilla fönstret.
Ett alternativ till okynnesneddragning av gardin vid lilla fönstret var att en stöddig konduktör stog lutad mot den och gafflade med föraren. Men i kanske 8 fall av 10 var sikt framåt och på kontroller ypperlig på den ensamma platsen vid lilla rutan. Din A27-upplevelse överensstämmer med min frånsett det att jag trodde att de börjat bygga om mustangerna till icke diggarplats! Som väl var så var det ju inte så!
Gunnar (och alla andra!) vi skulle behöva en del invändiga anvisningsskyltar till 170 som saknas. Alla saknas ju inte men jag ska inventera vilka och vad som ska stå på dem. Har du (eller någon annan) sådana skyltar? Ena (lilla) donet för stopp och dörrstängning inne i kupen saknas också. Vi tänkte försöka inventera snöblåsarna för att se om något kan hämtas från dem, jag har skrivit ett önskemål till en berörd på SLL om att få göra den besiktningen. Bra att A29 170 är SLL:s vagn egentligen när man ska göra det här. Kanske du Gunnar eller någon annan har invändiga bilder på snöblåsarna så man kan få en grov överblick?
Med vänlig hälsning
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 04 februari 2016, 09:47:53 AM
Stämmer med mitt minne också....
****
Då får man väl ge sig. Minnet är inte alltid på topp.
Vill dock hävda, att min favoritplats, långbänken längst bak på sista B20, var mycket bra. Benen var inte i vägen för någon. Fönster bakåt och åt sidan. Ett mjukt rundat hörn, att vila huvudet mot, om man var lite trött ;) :D
Snart får vi ny chans att prova
båda favoritplatserna, och uppliva gamla minnen :D
Citat från: HJP skrivet 04 februari 2016, 12:17:24 PM
****
Då får man väl ge sig. Minnet är inte alltid på topp.
Vill dock hävda, att min favoritplats, långbänken längst bak på sista B20, var mycket bra. Benen var inte i vägen för någon. Fönster bakåt och åt sidan. Ett mjukt rundat hörn, att vila huvudet mot, om man var lite trött ;) :D
Snart får vi ny chans att prova båda favoritplatserna, och uppliva gamla minnen :D
Ja egentligen så är alla platser i A29/B29 förstås favoritplatser! Är bara en fråga om skalning.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 04 februari 2016, 13:20:40 PM
Ja egentligen så är alla platser i A29/B29 förstås favoritplatser! Är bara en fråga om skalning.
Mr H
****
Haha! Ja, så kan man förstås se det.
Det viktigaste är väl att man får åka med, överhuvudtaget. I sommar blir det möjligt :D
Citat från: HJP skrivet 04 februari 2016, 13:58:18 PM
****
Haha! Ja, så kan man förstås se det.
Det viktigaste är väl att man får åka med, överhuvudtaget. I sommar blir det möjligt :D
:D
MrH
Citat från: Mr H skrivet 04 februari 2016, 09:47:53 AM
Gunnar (och alla andra!) vi skulle behöva en del invändiga anvisningsskyltar till 170 som saknas. Alla saknas ju inte men jag ska inventera vilka och vad som ska stå på dem. Har du (eller någon annan) sådana skyltar? Ena (lilla) donet för stopp och dörrstängning inne i kupen saknas också. Vi tänkte försöka inventera snöblåsarna för att se om något kan hämtas från dem, jag har skrivit ett önskemål till en berörd på SLL om att få göra den besiktningen. Bra att A29 170 är SLL:s vagn egentligen när man ska göra det här. Kanske du Gunnar eller någon annan har invändiga bilder på snöblåsarna så man kan få en grov överblick?
Med vänlig hälsning
Mr H
De föremål jag har är i huvudsak dels övertagna från en nu avliden samlare och dels inköpta från en äldre läkares samling. Jag är därför inte säker på var vissa föremål kommer från. Möjligen kan en skylt "Obehöriga få ej använda manöverknapparna för signaler och dörrar" och några "standardskyltar" komma från A29.
Har tyvärr inga interiörbilder från A29/snöblås men här finns ju några bilder:
http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A9432.jpg
http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A9418.jpg
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 04 februari 2016, 16:42:31 PM
De föremål jag har är i huvudsak dels övertagna från en nu avliden samlare och dels inköpta från en äldre läkares samling. Jag är därför inte säker på var vissa föremål kommer från. Möjligen kan en skylt "Obehöriga få ej använda manöverknapparna för signaler och dörrar" och några "standardskyltar" komma från A29.
Har tyvärr inga interiörbilder från A29/snöblås men här finns ju några bilder:
http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A9432.jpg
http://sparvagsmuseet.sl.se/wp-content/themes/sparvagsmuseet/show_img.php?url=http%3A%2F%2Fmedia.sparvagsmuseet.se%2Fbildmapp%2F2017%2Fstor%2F2017-A9418.jpg
/Gunnar
Hej och tack Gunnar!
Skyltarna "obehöriga får ej..." finns i vagnen på båda dörrsidorna och det är de som också syns på bildlänkarna.
Har inte du Gunnar någon gång visat en bild tagen från kupen på höger sida framåt och man ser föraren för den
stora gardinen är för en gångs skull upprullad. Man ser också skärmväggen till hytten förstås och om du har möjlighet
att lägga ut den igen så bör man kunna se vilka de två skyltar är som ska sitta ovanför stora fönstret. De skyltarna saknas
idag.
Ikväll har vi f.ö rättat till gammalt undermåligt "Brännkyrkaunderhåll" främst dörrarna som var väldigt glappa eftersom de
aldrig tycks ha justerats efter att de monterats vid revisionen! Alla luftslangar är utbytta till dörrmaskinerna! Dessutom
massor med skruvande och bankande överallt.Det är numera en armada av folk som jobbar med vagnen, så många att
det är svårt att få plats i den!
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 04 februari 2016, 22:54:15 PM
Hej och tack Gunnar!
Skyltarna "obehöriga får ej..." finns i vagnen på båda dörrsidorna och det är de som också syns på bildlänkarna.
Har inte du Gunnar någon gång visat en bild tagen från kupen på höger sida framåt och man ser föraren för den
stora gardinen är för en gångs skull upprullad. Man ser också skärmväggen till hytten förstås och om du har möjlighet
att lägga ut den igen så bör man kunna se vilka de två skyltar är som ska sitta ovanför stora fönstret. De skyltarna saknas
idag.
Ikväll har vi f.ö rättat till gammalt undermåligt "Brännkyrkaunderhåll" främst dörrarna som var väldigt glappa eftersom de
aldrig tycks ha justerats efter att de monterats vid revisionen! Alla luftslangar är utbytta till dörrmaskinerna! Dessutom
massor med skruvande och bankande överallt.Det är numera en armada av folk som jobbar med vagnen, så många att
det är svårt att få plats i den!
Mr H
Hej!
Det är kanske min bild inifrån A29 170 som du kommer ihåg.
(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/Postvagnen/A29%20170_zpsplj18b9x.jpg)
Den vänstra skylten tycker jag ser ut som "Ej rökning" och den högra om högsta belopp som konduktören är skyldig att växla.
M v h
Ingmar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 05 februari 2016, 06:26:15 AM
Hej!
Det är kanske min bild inifrån A29 170 som du kommer ihåg.
Den vänstra skylten tycker jag ser ut som "Ej rökning" och den högra om högsta belopp som konduktören är skyldig att växla.
M v h
Ingmar
Det var den bilden jag också tänkte på!
Jag har faktiskt den högra skylten: "Konduktör är skyldig växla högst 10 kronor".
Mvh Gunnar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 05 februari 2016, 06:26:15 AM
Hej!
Det är kanske min bild inifrån A29 170 som du kommer ihåg.
(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/Postvagnen/A29%20170_zpsplj18b9x.jpg)
Den vänstra skylten tycker jag ser ut som "Ej rökning" och den högra om högsta belopp som konduktören är skyldig att växla.
M v h
Ingmar
Absolut Ingmar!
Jättetack! Det är precis de skyltar som sitter ovanför stora rutan som saknas och som jag undrade över vad det skulle stå på dem!
Nu har du hjälpt oss mycket! Än en gång tack!
Många hälsn
Mr H
Citat från: Gunnar D skrivet 05 februari 2016, 09:08:05 AM
Det var den bilden jag också tänkte på!
Jag har faktiskt den högra skylten: "Konduktör är skyldig växla högst 10 kronor".
Mvh Gunnar
Oj vill du donera den?
Mvh
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 05 februari 2016, 09:36:34 AM
Oj vill du donera den?
Mvh
Mr H
Visst kan jag tänka mig att skiljas från den.
Fick du mitt meddelande tidigare via "pratbubbellänken"? Är kanske fördel om närmare diskussioner förs via mail.
/Gunnar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 05 februari 2016, 06:26:15 AM
Det är kanske min bild inifrån A29 170 som du kommer ihåg.
****
Mycket snygg bild! Jag ser att Mälarhöjden skymtar där framme.... ;)
Citat från: HJP skrivet 05 februari 2016, 16:47:11 PM
****
Mycket snygg bild! Jag ser att Mälarhöjden skymtar där framme.... ;)
Wow, då har du en fantastiskt bra syn. :o Du borde i stället se Nybroplan! Bilden tagen på Spårvägens Dag i slutet av augusti 1967, på väg från Norrmalmstorg till Djurgården.
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 05 februari 2016, 20:17:34 PM
Wow, då har du en fantastiskt bra syn. :o Du borde i stället se Nybroplan! Bilden tagen på Spårvägens Dag i slutet av augusti 1967, på väg från Norrmalmstorg till Djurgården.
****
Glädjedödare! ;)
Jag kunde väl få leva i min dröm ::)
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 05 februari 2016, 20:17:34 PM
Wow, då har du en fantastiskt bra syn. :o Du borde i stället se Nybroplan! Bilden tagen på Spårvägens Dag i slutet av augusti 1967, på väg från Norrmalmstorg till Djurgården.
Var det utgående vagn då, för annars vände väl vagnarna vid Eriksbergsplan?
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 06 februari 2016, 17:49:17 PM
Var det utgående vagn då, för annars vände väl vagnarna vid Eriksbergsplan?
/Gunnar
De vagnar jag åkte med på Spårvägens dag vände vid Norrmalmstorg. En bättre plats att vända än Eriksbergsplan. Men jag tillbringade mesta tiden den dagen vid Bellmansro och tog bilder.
M v h
Ingmar
Mitt minne när jag inspekterade snöblåsarna i detta syfte för 20 år sedan var att det fanns förhållandevis mycket inredning kvar i form av innerväggar och väggpaneler och att man i framtiden lätt skulle kunna få ihop en nästan komplett vagn av de tre. Skyltarna invändigt fanns i fler vagntyper tex "Ej rökning" var en standar tunnelvagnsskylt.
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 06 februari 2016, 20:32:32 PM
De vagnar jag åkte med på Spårvägens dag vände vid Norrmalmstorg. En bättre plats att vända än Eriksbergsplan. Men jag tillbringade mesta tiden den dagen vid Bellmansro och tog bilder.
M v h
Ingmar
Jag undrar om du kanske minns fel här. Möjligheten att vända via Norrmalmstorg-Smålandsgatan var väl borttagen sommaren 1967.
/Gunnar
Citat från: Railmaster skrivet 07 februari 2016, 11:23:29 AM
Mitt minne när jag inspekterade snöblåsarna i detta syfte för 20 år sedan var att det fanns förhållandevis mycket inredning kvar i form av innerväggar och väggpaneler och att man i framtiden lätt skulle kunna få ihop en nästan komplett vagn av de tre. Skyltarna invändigt fanns i fler vagntyper tex "Ej rökning" var en standar tunnelvagnsskylt.
Precis, det förvånade mig att det var en så pass modern skylt i A29 "Ej rökning". Fanns väl i alla Leyland och Büssing också vill jag minnas. Knepigare är de skyltar som talar om antal passagerare per kuper de är ju så att säga skräddarsydda för A29. Ena vagnsnrskylten "170" saknas också. Plus ett manöverdon på skärmväggen som saknas. Jag har efter tips mailat till en befattningshavare på SLL som sägs ha med verkvagnarna att göra och bett om att få ta en titt på snöblåsarna. Inget svar hittills men beror kanske på den ofantliga röra SLL tycks vara nuförtiden. .
Mr H
"Ej rökning" skyltarna gjrde väl entré 1949 i C1 2001? Den svarta modellen med silvertext finns väl i två uföranden, ett där j:et är ett rakt streck, ett där det har en krok som ett vanligt "j". :)
Citat från: Railmaster skrivet 08 februari 2016, 07:10:38 AM
"Ej rökning" skyltarna gjrde väl entré 1949 i C1 2001? Den svarta modellen med silvertext finns väl i två uföranden, ett där j:et är ett rakt streck, ett där det har en krok som ett vanligt "j". :)
I Metropol och H21 Capitol fanns motsvarande skylt med texten "Rökning förbjuden" men innebörden var väl densamma.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 08 februari 2016, 18:26:18 PM
I Metropol och H21 Capitol fanns motsvarande skylt med texten "Rökning förbjuden" men innebörden var väl densamma.
/Gunnar
Aningen utanför trådskaparens ämnesrubrik, men jag är ju inte först:
I lokaltrafiken i Reykjavik skyltades "Reykingar bannaðar", vid ett besök för länge sedan. Det var alltså inte ortsborna utan rökningen som bannades.