(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A11581.jpg)
Hej !
Bilden talar väl för sig själv !
Mvh Peter Ö
Hej
En snygg bild på en buss typ man kört många gånger med stor lycka och vikdörrar.
Med vänlig hälsning Stefan P
Jag bodde med dåvarande tjej i Skogås från -77. Tog oftast tuben till Farsta o bytte till 744. Då var det mycket H56 o även H59 om jag minns rätt. Men jag minns hur förvånad jag blev när den första CR112:an dök upp. Exakt samma plats som Peters bild!
En mycket välbekant linje som jag åkt mycket med men bara kört CF på. Minns första gången jag åkte CR112 att jag tyckte det var toppen av teknik/åkkomfort! Har själv bara kört busstypen i provsammanhang.
/Gunnar
Härlig miljöbild med en ovanligt stor hållplatstavla:)
(Med Musköskylt under)
Observera att det även står 5460 nere t v./Ulf
Hej.
Av vilken anledning sitter ett inventarienummer längs ner till vänster,
då det endast går att läsa framifrån? Det sitter ju ett klart och tydligt
på högra sidan. För övrigt en toppenbild. Klar och tydlig, trotts dimman.
Hälsningar Nisse.
Citat från: Nisse Bökelund skrivet 03 februari 2016, 10:22:23 AM
Hej.
Av vilken anledning sitter ett inventarienummer längs ner till vänster,
då det endast går att läsa framifrån? Det sitter ju ett klart och tydligt
på högra sidan. För övrigt en toppenbild. Klar och tydlig, trotts dimman.
Hälsningar Nisse.
Utan att formellt veta, är det väl logiskt att tänka sig att det har något med uppställning, ramper att göra (kan väl ha varit placerad i garage vid tillfälle också). Det vill säga att det andra numret troligen synts dåligt i några av fallen och att det därför varit praktiskt att ha det synligt vid dörren så att man lättare plockar ut rätt vagn...
Citat från: Gunnar D skrivet 02 februari 2016, 14:32:47 PM
Minns första gången jag åkte CR112 att jag tyckte det var toppen av teknik/åkkomfort! Har själv bara kört busstypen i provsammanhang.
****
Minns när jag började köra extra, 1990. Jag fick då utbildning i två veckor, i Nybodahallen. Teori på förmiddagen, och H10 på eftermiddagen, då jag fick köra olika linjer. Mitt första intryck, från förarplatsen, var: "Oj, vad stor den är". Jag hade då inte kört buss på över 15 år. Den längre hjulbasen, jämfört med H32, var tydlig. Bredden; 2,6 meter, var inte lika tydlig. Jag tyckte att denna busstyp, var mycket bra att köra, liksom de andra "skokartongerna".
Mycket fin bild! Har för mig att Huddingedepån hade fyra vagnar i denna 54xx-serie.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 04 februari 2016, 08:32:29 AM
Mycket fin bild! Har för mig att Huddingedepån hade fyra vagnar i denna 54xx-serie.
Hej!
Huddinge fick de tidiga leveranserna av H10 i och med de
fem vagnarna i 54-serien; 5456-5460.
Därefter kom tio vagnar i 53-serien; 5331-5340, varav 5331-5337 sedermera hamnade i Kallhäll.
Även de tio första vagnarna i den stora 57/58-serien placerades i Huddinge; 5762-5771.
Citat från: Nisse Bökelund skrivet 03 februari 2016, 10:22:23 AM
Hej.
Av vilken anledning sitter ett inventarienummer längs ner till vänster,
då det endast går att läsa framifrån?
Denna märkning ändrades/kompletterades senare med att vagnsnummer sattes upp på högersidan bakom framdörren.
(De vagnar som senare kom att lackeras om i SL86-färg fick f ö högersidans märkning uppsatt ovanför framdörren).
mvh K R
Trevlig bild Peter! Vilket tidsdokument, med hållplatsskylt och miljön runt om. - 5771 slopades väl relativt tidigt efter brand?
/Peter
Citat från: K R skrivet 04 februari 2016, 21:08:33 PM
Hej!
Huddinge fick de tidiga leveranserna av H10 i och med de fem vagnarna i 54-serien; 5456-5460.
...
mvh K R
Tack, så var det!
Citat från: HJP skrivet 03 februari 2016, 12:31:00 PM
****
Minns när jag började köra extra, 1990. Jag fick då utbildning i två veckor, i Nybodahallen. Teori på förmiddagen, och H10 på eftermiddagen, då jag fick köra olika linjer. Mitt första intryck, från förarplatsen, var: "Oj, vad stor den är". Jag hade då inte kört buss på över 15 år. Den längre hjulbasen, jämfört med H32, var tydlig. Bredden; 2,6 meter, var inte lika tydlig. Jag tyckte att denna busstyp, var mycket bra att köra, liksom de andra "skokartongerna".
H10 var väl bara 2,5 meter breda? Men de gav ett klumpigare intryck än tex CR 111!
Citat från: Railmaster skrivet 07 februari 2016, 10:02:58 AM
H10 var väl bara 2,5 meter breda? Men de gav ett klumpigare intryck än tex CR 111!
****
Minns jag fel då?
Just nu, hittar jag inte min vagnförteckning, men har ett minne av 2,6 meter. Är det helt fel, eller gäller det senare vagntyper?
Citat från: HJP skrivet 07 februari 2016, 13:24:18 PM
****
Minns jag fel då?
Just nu, hittar jag inte min vagnförteckning, men har ett minne av 2,6 meter. Är det helt fel, eller gäller det senare vagntyper?
Hej!
Den första typen som levererades till SL av Scania kortvagn med bredden 2,6 m var de fyra vagnarna med littera H14.
De kom 1985, fick vagnsnummer 5547-5550, samt placerades i Kallhäll.
Då hade chassiet ändrat beteckning till CN112, vilket även gällde de 2,5 m breda H12,
som var i stort sett motsvarande de tidigare H10 (CR112).
En detalj som exteriört särskiljde H12 (och H14) från H10 var t ex den mindre bakrutan.
De första H12 (6681-6700 samt 5471-5474+5476) hade f ö "H10-front".
Fr o m 5477 fick fronten det utseende som ses på 5493 i tråden:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,67341.0.html
mvh K R
Citat från: K R skrivet 07 februari 2016, 15:09:43 PM
Hej!
Den första typen som levererades till SL av Scania kortvagn med bredden 2,6 m var de fyra vagnarna med littera H14.
De kom 1985, fick vagnsnummer 5547-5550, samt placerades i Kallhäll.
Då hade chassiet ändrat beteckning till CN112, vilket även gällde de 2,5 m breda H12,
som var i stort sett motsvarande de tidigare H10 (CR112).
En detalj som exteriört särskiljde H12 (och H14) från H10 var t ex den mindre bakrutan.
De första H12 (6681-6700 samt 5471-5474+5476) hade f ö "H10-front".
Fr o m 5477 fick fronten det utseende som ses på 5493 i tråden:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,67341.0.html
mvh K R
****
Det var 1990, som jag började köra extra, i Nyboda. Fanns de några vagnar med bredden 2,6 meter, där då?
Citat från: HJP skrivet 07 februari 2016, 15:34:26 PM
****
Det var 1990, som jag började köra extra, i Nyboda. Fanns de några vagnar med bredden 2,6 meter, där då?
Hej!
Hösten 1990 levererades de 2,6 m breda H16 (Scania CN113) 6757-6766 till Nyboda.
Kan det månne vara dessa som åsyftas?
Bild på H16 6758 från Bussmicke:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H016/index.html#H16%206758%20GLC175%20Johanneshov%20930311.jpg
mvh K R
Citat från: K R skrivet 07 februari 2016, 16:22:02 PM
Hej!
Hösten 1990 levererades de 2,6 m breda H16 (Scania CN113) 6757-6766 till Nyboda.
Kan det månne vara dessa som åsyftas?
Bild på H16 6758 från Bussmicke:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H016/index.html#H16%206758%20GLC175%20Johanneshov%20930311.jpg
mvh K R
****
Det kan det mycket väl vara. Under min tvåveckorsutbildning, fick jag naturligtvis köra alla vagntyper, som Nyboda hade. Men minnet sa att alla dessa senare Scanior, var 2,6 meter breda.
Tack för klarläggandet :)
Och för att röra till det ytterligare så fick väl ett antal H10 den mindre bakrutan monterad i samband med omlackering, var väl rostskador som låg bakom det? Hur många vagnar kan det handlat om? :)
Citat från: K R skrivet 07 februari 2016, 16:22:02 PM
Hej!
Hösten 1990 levererades de 2,6 m breda H16 (Scania CN113) 6757-6766 till Nyboda.
Kan det månne vara dessa som åsyftas?
Bild på H16 6758 från Bussmicke:
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H016/index.html#H16%206758%20GLC175%20Johanneshov%20930311.jpg
mvh K R
Arbetsledningen i Söderort for med den litet lyxigare utrustade 6766 på en trivselresa till Danmark, resans alibi var studiebesök på bussfabriken i Silkeborg.
Först nu, 20 år senare, undrar jag över om det var tillåtet med bredden 2,60 m i Danmark då (eller nu)?
Citat från: Railmaster skrivet 08 februari 2016, 07:15:46 AM
Och för att röra till det ytterligare så fick väl ett antal H10 den mindre bakrutan monterad i samband med omlackering, var väl rostskador som låg bakom det? Hur många vagnar kan det handlat om? :)
Ny bakstam. Lista från UK, han har noterat årtal då ombyggnad skett men jag är skeptisk i vissa fall.
Detta då jag undrar om en del blev ommålade först och senare erhöll liten ruta. Mer normalt(?) vore att bygga om rutan samtidigt som omlackering skedde.
Å andra sidan kan det i efterhand blivit nödvändigt p.g.a. rost.
Ny bakstam (och ommålad SL 86 om annat ej anges):
5331-5333 (år 1990)
5338 (år 1989)
5339, 5340 (år 1990)
5457 (år 1990)
5459 (år 1988)
5762, 5763 (år 1989)
5764 (år 1991)
5766 (år 1989)
5775 (år 1990)
5791 (år 1988)
5803 (år 1990)
5824 (år 1994)
5863, 5864 (år 1988)
5867 (år 1991)
5870 (år 1990) Speciallack
5877 (år 1990)
6515 (år 1992)
6520 (år 1991)
6551 (år 1993) Oxblod!
6558 (år 1995) Oxblod!
6647 (år 1992)
6666 (år 1991) Speciallack
Kommentarer/rättelser tages tacksamt emot.
Tackar! 24 vagnar cirka fick alltså den nya bakrutan och cirka 300 vagnar fick det inte! rosten verkar ha härjat lite ojämt! SLs CR 112 hade ofta ett klistermärke i bakrutan ifrån rostskyddsbehandlaren RS Metoder, men det kanske inte var alla vagnar som fick behandling? :)
Intressant lista.
Vad hade 5870 för typ av"speciallack"?/Ulf
Citat från: Railmaster skrivet 09 februari 2016, 00:55:10 AM
Tackar! 24 vagnar cirka fick alltså den nya bakrutan och cirka 300 vagnar fick det inte! rosten verkar ha härjat lite ojämt! SLs CR 112 hade ofta ett klistermärke i bakrutan ifrån rostskyddsbehandlaren RS Metoder, men det kanske inte var alla vagnar som fick behandling? :)
Nej och lustigt nog heller ingen H11 alls :-)
OT kan ju bara nämnas att 5339-40 först vid ombyggnaden fick bakruta, dessa levererades utan ruta på prov.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 09 februari 2016, 14:35:02 PM
Intressant lista.
Vad hade 5870 för typ av"speciallack"?/Ulf
Samma som 6666 ;) (Fast den blev senare ommålad igen till "SL94").
Båda två var i grunden SL86 men saknade vitt runt bakruta och linjenummer fram. Bussmicke har bild:
http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H010/index.html#H10%205870%20PGZ800%20Huddinge%20911027a.jpg
Citat från: Ulf Berlin skrivet 09 februari 2016, 14:35:02 PM
Intressant lista.
Vad hade 5870 för typ av"speciallack"?/Ulf
Hej!
5870 liksom även 6666 användes som abonneringsvagnar i Huddingegaraget och fick lack enligt den länkade bilden från Bussmicke.
Den mindre bakrutan på 5870 skymtar bakom bagagelådan och framförvarande H10 har den större originalbakrutan.
Klicka på vänsterpilen i verktygsfältet i bildens överkant för frontvy av 5870.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H010/index.html#H10%205870%20PGZ800%20Huddinge%20911027b.jpg
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 februari 2016, 14:41:41 PM
OT kan ju bara nämnas att 5339-40 först vid ombyggnaden fick bakruta, dessa levererades utan ruta på prov.
Precis. I bakrutans ram sattes istället in en röd plåt, med undantag för skyltskåpet då förstås.
Länk till bild från Leif D.
http://leifd.jalbum.net/Sverige/SL-buss/slides/040422%20SL%20H10%205339%20Hogdalen%201981.html
mvh K R
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 februari 2016, 14:41:41 PM
OT kan ju bara nämnas att 5339-40 först vid ombyggnaden fick bakruta, dessa levererades utan ruta på prov.
Här vill jag nog ha det att 5339 hade en mellanperiod med stor bakruta. Den ska ha haft igensatt bakruta från leverans till 1987, men enligt uppgift erhållit lilla rutan 1990.
5340 däremot ska ha haft igensatt bakruta från leverans till 1990.
Citat från: K R skrivet 09 februari 2016, 15:26:36 PM
...5870 liksom även 6666 användes som abonneringsvagnar i Huddingegaraget ...
Nja, det var nog inte helt rätt...
H10 6666 var lackerad på samma vis som 5870, men var istället placerad i Eriksberg.
Däremot fanns en annan abonneringsvagn i Huddinge; H16B 6703.
Denna avvek från de övriga 2,6 m breda H16 i 67-serien genom att vara 2,5 m.
Bild från Bussmicke. Snacka om speciallack...
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H016B/index.html#H16B%206703%20NNK057%20Huddinge%20940113.jpg
mvh K R
Riktigt snygg logga! Föreställer.....så vitt jag minns stockholms län (feta strecket) och dess komuner (smala strecken) men komunerna var väl fler än så? :)
Citat från: K R skrivet 09 februari 2016, 16:01:34 PM
Nja, det var nog inte helt rätt...
H10 6666 var lackerad på samma vis som 5870, men var istället placerad i Eriksberg.
Däremot fanns en annan abonneringsvagn i Huddinge; H16B 6703.
Denna avvek från de övriga 2,6 m breda H16 i 67-serien genom att vara 2,5 m.
Bild från Bussmicke. Snacka om speciallack...
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/SL%20Buss/H016B/index.html#H16B%206703%20NNK057%20Huddinge%20940113.jpg
mvh K R
6766 blev lackad likadant som 6703 senare, den var så då den kom till Nyboda. Minns också att denna hade annorlunda utväxling på växellådan.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/6700/index.html#Busslink%206766%20GHU345%20Liljeholmen%20040120.jpg
Kan bidra med en januaribild med extra långa skuggor:
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Bussar/5340709HuSt-B_zpsohgqssay.jpg)
KFU 170 - Scania CR112 1978 - SL H10 5340.
Tack för den bilden, Hasse! Minus för svarta inv-nr-siffror i märkligt typsnitt (ej original) men det kan du inte rå för ;)
Svart stötfångare känns exotiskt, undrar om jag sett någon annan H10 med detta. Och märket "Scania automatic" på motorluckan har redan försvunnit, man kan skymta det på vagnen framför.
Trevligt med Scania .. Dock ser ju baken lite underlig ut med den röda plåten