Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: eldani skrivet 31 januari 2016, 21:23:48 PM

Titel: Vet någon om det kommer några nya beställningar till Nobina i Norrtälje
Skrivet av: eldani skrivet 31 januari 2016, 21:23:48 PM
Vet någon om det blir några nya beställningar av bussar som ska till Norrtälje inom en snar framtid? Som det fortfarande finns några kvar i serie 4923 5246 55xx 56xx 58xx kvar i trafik.

Jag har ändrat rubriken lite mer om vad det gäller i tråden.
Titel: SV: En fråga om Nobina i Norrtälje
Skrivet av: Stefan P skrivet 01 februari 2016, 16:48:09 PM
Hej

Varför byta bort 4923,5246 tex. bussar går och går.

Med vänlig hälsning Stefan P
Titel: SV: En fråga om Nobina i Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 01 februari 2016, 17:27:05 PM
För att årsmodellen på papperet, samt den "omoderna designen" går före alla andra resonemang.
Titel: SV: Vet någon om det kommer några nya beställningar till Nobina i Norrtälje
Skrivet av: eldani skrivet 15 februari 2016, 14:28:01 PM
Jag har tidigare frågat. Är det någon som vet någon om det kommer några nya beställningar till Nobina i Norrtälje. Som det fortfarande finns en del gamla bussa kvar i Norrtälje.
Titel: SV: Vet någon om det kommer några nya beställningar till Nobina i Norrtälje
Skrivet av: Walter skrivet 15 februari 2016, 18:50:19 PM
Ver inget om nybesättningar. Alla som du kallar gamla bussar kan väl teoretiskt rulla tiden ut. Sedan beror det på vad som blir tillgängligt från andra delar av landet och ju mindre tid som är kvar på avtalet ju mindre benägen är ju bolaget att ta kostnader gör omlack etc.
Titel: SV: Vet någon om det kommer några nya beställningar till Nobina i Norrtälje
Skrivet av: eldani skrivet 15 februari 2016, 20:04:31 PM
Citat från: Walter skrivet 15 februari 2016, 18:50:19 PM
Ver inget om nybesättningar. Alla som du kallar gamla bussar kan väl teoretiskt rulla tiden ut. Sedan beror det på vad som blir tillgängligt från andra delar av landet och ju mindre tid som är kvar på avtalet ju mindre benägen är ju bolaget att ta kostnader gör omlack etc.

Dom här är av årsmodell 2001 4923 5246 och dom här är av årsmodell 2002 55xx 56xx och sen här är av årsmodell 2003 58xx. Sen vet jag att dom har på några linjer betalt pär påstigande passagerare och då kan man inte åka med gamla bussar. Om inte någon åker med bussar så får dom inga intäkter då förlorar dom pengar. Och visa bussar är väldigt dåliga och sen är börjar dom komma till åren.
Titel: SV: Vet någon om det kommer några nya beställningar till Nobina i Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 16 februari 2016, 11:44:55 AM
Citat från: eldani skrivet 15 februari 2016, 20:04:31 PM
Dom här är av årsmodell 2001 4923 5246 och dom här är av årsmodell 2002 55xx 56xx och sen här är av årsmodell 2003 58xx. Sen vet jag att dom har på några linjer betalt pär påstigande passagerare och då kan man inte åka med gamla bussar. Om inte någon åker med bussar så får dom inga intäkter då förlorar dom pengar. Och visa bussar är väldigt dåliga och sen är börjar dom komma till åren.

VBP och ålder på bussar har inget sammanhang alls. 639 på delen Rimbo-Stockholm har varit VBP sedan trafikstarten 2011, men där har under första halvan av avtalet mestadels trafikerats av 49xx och 55xx-vagnar av 2001-2002 års modell. Detta medan 677 Norrtälje-Uppsala aldrig har varit VBP, men fick ändå enbart nya blåbussar direkt från trafikstarten.

Idag håller 31xx på att ersätta de sista kvarvarande 2002orna, i form av 55xx och 58xx. Det är en välbehövlig insats, men något mera än så behöver man knappast kräva i dagsläget. Gissningsvis kan de allra sista 02orna ersättas framåt sommaren 2016.
4923 avrustades från PC och Access vid lunchtid igår måndag 15 feb, och 5246 har knappast många dagar kvar i trafik heller.
Titel: SV: Vet någon om det kommer några nya beställningar till Nobina i Norrtälje
Skrivet av: Bussmicke skrivet 16 februari 2016, 19:03:28 PM
Tycker det är bra som det är. Ingen jäkt efter nya bussar hela tiden. De kommer när de kommer.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Vet någon om det kommer några nya beställningar till Nobina i Norrtälje
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 16 februari 2016, 21:45:13 PM
Citat från: Ersa skrivet 16 februari 2016, 11:44:55 AM
VBP och ålder på bussar har inget sammanhang alls. 639 på delen Rimbo-Stockholm har varit VBP sedan trafikstarten 2011, men där har under första halvan av avtalet mestadels trafikerats av 49xx och 55xx-vagnar av 2001-2002 års modell. Detta medan 677 Norrtälje-Uppsala aldrig har varit VBP, men fick ändå enbart nya blåbussar direkt från trafikstarten.

Idag håller 31xx på att ersätta de sista kvarvarande 2002orna, i form av 55xx och 58xx. Det är en välbehövlig insats, men något mera än så behöver man knappast kräva i dagsläget. Gissningsvis kan de allra sista 02orna ersättas framåt sommaren 2016.
4923 avrustades från PC och Access vid lunchtid igår måndag 15 feb, och 5246 har knappast många dagar kvar i trafik heller.

Då är det alltså snart dags för sista turen med Säffle 2000 i SL-trafik. Hur är det med Vesten 9025? Går den fortfarande i trafik?
Titel: SV: Vet någon om det kommer några nya beställningar till Nobina i Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 17 februari 2016, 04:03:20 AM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 16 februari 2016, 21:45:13 PM
Då är det alltså snart dags för sista turen med Säffle 2000 i SL-trafik. Hur är det med Vesten 9025? Går den fortfarande i trafik?

Ja, mer pålitlig och driftsäker än alla Volvo tillsammans.
Titel: SV: Vet någon om det kommer några nya beställningar till Nobina i Norrtälje
Skrivet av: Peter Rost skrivet 17 februari 2016, 04:38:05 AM
Används 5246 i reguljär linjetrafik, eller är det en utbildningbuss?

//Peter
Titel: SV: Vet någon om det kommer några nya beställningar till Nobina i Norrtälje
Skrivet av: Buzzlover skrivet 18 februari 2016, 10:05:40 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 17 februari 2016, 04:38:05 AM
Används 5246 i reguljär linjetrafik, eller är det en utbildningbuss?

//Peter
Enligt mina uppgifter så rullar fortfarande 5246 men tyvärr så är detta år det sista för 5246 Väldigt sorgligt då jag aldrig (och kommer nog aldrig) fått åka eller se den i egen person :/

EDIT: Såg precis att 4923 tyvärr redan är skrot :(

Titel: SV: Vet någon om det kommer några nya beställningar till Nobina i Norrtälje
Skrivet av: DEB skrivet 18 februari 2016, 10:42:32 AM
5246 måste in på besiktning inom en dryg vecka... Kanske blir det i samband med detta den tas ur trafik.
Titel: SV: Vet någon om det kommer några nya beställningar till Nobina i Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 18 februari 2016, 10:51:55 AM
Citat från: Buzzlover skrivet 18 februari 2016, 10:05:40 AM
EDIT: Såg precis att 4923 tyvärr redan är skrot :(

Skrot är den inte än, utan den står kvar på en rampplats i Rimbo. Men berövad på PC och Access och numera även avställd i CBR gör att den inte ska ut i SL-trafik mera. Huruvida det blir skrot eller försäljning, och i så fall när, är det upp till ägarna att besluta om.
Lite trist med tanke på hur fin den är maskinellt, invändigt samt i lacken. Den hade säkert kunnat rulla i 1-2 år till utan några större maskinella bekymmer. Så om någon privatperson eller förening är intresserade av inköp, så är det ett bra läge just nu att fråga Nobina Fleet nu.
Titel: SV: Vet någon om det kommer några nya beställningar till Nobina i Norrtälje
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 18 februari 2016, 19:15:42 PM
Citat från: Ersa skrivet 18 februari 2016, 10:51:55 AM
Skrot är den inte än, utan den står kvar på en rampplats i Rimbo. Men berövad på PC och Access och numera även avställd i CBR gör att den inte ska ut i SL-trafik mera. Huruvida det blir skrot eller försäljning, och i så fall när, är det upp till ägarna att besluta om.
Lite trist med tanke på hur fin den är maskinellt, invändigt samt i lacken. Den hade säkert kunnat rulla i 1-2 år till utan några större maskinella bekymmer. Så om någon privatperson eller förening är intresserade av inköp, så är det ett bra läge just nu att fråga Nobina Fleet nu.
Är det SL eller Nobina själva som har bestämt detta?/Ulf
Titel: SV: Vet någon om det kommer några nya beställningar till Nobina i Norrtälje
Skrivet av: Ersa skrivet 18 februari 2016, 20:11:38 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 18 februari 2016, 19:15:42 PM
Är det SL eller Nobina själva som har bestämt detta?/Ulf

Bestämt vad? SL ställer bara krav på max- resp snittålder, medan operatören detaljstyr över sina fordonsindivider för att uppfylla helhetskraven. Att man nu prompt måste bort med 4923 och 5246 innan alla 55xx och 58xx hunnit försvinna känns lite som det vore en skrivbordsprodukt från teoretiker som inte förstår att de välbyggda 01orna är betydligt mer pålitliga än alla dessa prototyper från modellåret 2002. Antingen det, eller att det är kanske designen som styr? Säffle 2000NL kanske "ser gammal ut", medan 8500an "ser modern ut"?
Titel: SV: Vet någon om det kommer några nya beställningar till Nobina i Norrtälje
Skrivet av: Lars_L skrivet 18 februari 2016, 20:33:46 PM
Citat från: Ersa skrivet 18 februari 2016, 20:11:38 PM
Bestämt vad? SL ställer bara krav på max- resp snittålder, medan operatören detaljstyr över sina fordonsindivider för att uppfylla helhetskraven. Att man nu prompt måste bort med 4923 och 5246 innan alla 55xx och 58xx hunnit försvinna känns lite som det vore en skrivbordsprodukt från teoretiker som inte förstår att de välbyggda 01orna är betydligt mer pålitliga än alla dessa prototyper från modellåret 2002. Antingen det, eller att det är kanske designen som styr? Säffle 2000NL kanske "ser gammal ut", medan 8500an "ser modern ut"?

Tja, mellan två årsmodeller kan det ju skilja nästan 24 månader. Kan väl också bero på hur lätt man har att hitta ersättningsfordon för att klara SL:s något fyrkantiga krav på en medelålder på 8 år. Har man överskott på nyare vagnar att flytta över, är det ju en relativt enkel uppgift. Då kan man ju låta andra saker styra, men är det väsentligt att hålla 8-årsgränsen så nära som möjligt, så har man ju inte mycket annat val än att skrota de äldsta.

Är nog mer och mer skeptisk till 8-årsgränsen (som medelvärde). Tror nog alla skulle vinna på om den kunde hållas lite flexiblare.
Titel: SV: Vet någon om det kommer några nya beställningar till Nobina i Norrtälje
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 18 februari 2016, 20:48:13 PM
4923 är från januari 2001 så den hade kunnat rulla i ca 11 månader till.

Vad menar du med en flexibel gräns för medelvärde? Om man säger att den maximala medelåldern är 8 år men det är OK att bryta mot regeln med t.ex. 1 år har man ju bara höjt den oflexibla gränsen med  1 år...

/Måns
Titel: SV: Vet någon om det kommer några nya beställningar till Nobina i Norrtälje
Skrivet av: Lars_L skrivet 18 februari 2016, 21:51:16 PM
Citat från: Måns Johannesson skrivet 18 februari 2016, 20:48:13 PM
4923 är från januari 2001 så den hade kunnat rulla i ca 11 månader till.

Vad menar du med en flexibel gräns för medelvärde? Om man säger att den maximala medelåldern är 8 år men det är OK att bryta mot regeln med t.ex. 1 år har man ju bara höjt den oflexibla gränsen med  1 år...

/Måns

Det förstås, men kravet att man vid varje tid ska uppfylla kravet - innebär ju begränsningar som ibland kanske inte leder till de bästa lösningarna. Men man kan ju tänka sig många sätt som detta skulle kunna göras mer flexibelt på.

I slutet av avtal brukar ju operatörerna ändå köpa till sig olika lösningar - för att undvika att behöva köpa in nya vagnar. Särskilt problematiskt blir ju detta när man måste köpa en rätt stor del av vagnparken vid trafikstart. Är avtalet på 10 år, får man då två år på slutet som blir väldigt dyra.

Ta exempelvis Nobina Kallhäll. Skulle man behövt följa avtalet - skulle man nu behövt köpa in ett stort antal vagnar, med fyra månader kvar på avtalet, eftersom alla vagnar är äldre än 8 år, alternativt göra väldigt stora omflyttningar Nu lyckades man förhandla med Trafikförvaltningen och slippa det,  men det är väl ett exempel på vad som kan uppstå. Men det gynnar ju inte skattebetalarna, då är det ju bättre att den möjligheten finns i avtalet från början.

Men främst ser jag det som att om företagen kan anpassa nyinköpen till dess att man har vunnit något nytt avtalsområde, så blir det ju billigare och den flexibiliteten borde bidra till att priset kan vara lägre. I gengäld när leveransen kommer kan man ju då exempelvis kräva att man ska ha en lägre medelålder som kompensation (lika länge som man låg under värdet).

Jag tror en ökad flexibiltet på detta område alltså kan gynna alla. Men givetvis får det ändå inte bli så att det under hela avtalsområdet bara går skrot på linjerna inom ett visst avtalsområde.  Snarare att ett stort bussinköp vid start, inte ska få negativa konsekvenser i slutet av ett avtal, eller att man inte ska behöva detta ständiga pusslandet med vagnar som ska flytta mellan avtalsområdena. Under avtalstiden som helhet bör man väl dock i huvudsak kunna kräva att man klarar medlet på 8 år.



Titel: SV: Vet någon om det kommer några nya beställningar till Nobina i Norrtälje
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 18 februari 2016, 22:17:07 PM
Detta beror ju också på vilken framförhållning man har, om vi tar ett avtal med 9 års löptid med 1+1+1 års optionsförlängning där medelåldern är 6 år.

Man köper nya fordon vid avtalsstart eftersom det rör sig om ett nytt uppdrag och bolaget inte utför någon liknande trafik tidigare som medger omflyttning av fordon, efter 6 år vill man sedan inte nyinvestera med hänsyn till att det i sämsta fall bara återstår 3 år på avtalet.

Då blir detta ett sätt att kunna lämna ett lågt anbudspris genom att slippa ta höjd för reinvesteringar och i värsta fall få kompensera detta med en lägre driftersättning de sista åren, men om optionerna löses ut kommer medelåldern att bli över 10 år när avtalet löper ut (några fordon kommer oavsett att få skiftas ut p.ga slitage, haverier eller olyckor.
Titel: SV: Vet någon om det kommer några nya beställningar till Nobina i Norrtälje
Skrivet av: Lars_L skrivet 19 februari 2016, 07:23:28 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 februari 2016, 22:17:07 PM
Detta beror ju också på vilken framförhållning man har, om vi tar ett avtal med 9 års löptid med 1+1+1 års optionsförlängning där medelåldern är 6 år.

Man köper nya fordon vid avtalsstart eftersom det rör sig om ett nytt uppdrag och bolaget inte utför någon liknande trafik tidigare som medger omflyttning av fordon, efter 6 år vill man sedan inte nyinvestera med hänsyn till att det i sämsta fall bara återstår 3 år på avtalet.

Då blir detta ett sätt att kunna lämna ett lågt anbudspris genom att slippa ta höjd för reinvesteringar och i värsta fall få kompensera detta med en lägre driftersättning de sista åren, men om optionerna löses ut kommer medelåldern att bli över 10 år när avtalet löper ut (några fordon kommer oavsett att få skiftas ut p.ga slitage, haverier eller olyckor.

Så kan det ju bli. Nu kom jag ju inte med något helt utarbetat förslag direkt. Samtidigt vet jag inte om utsättningen blir lättare att klara om hälften av vagnarna är helt nya och hälften 15½ år.

Det är möjligt att - om man tillåter ett mer flexibelt maxvärde, att kräva att det ska ligga lite under 8 år. Sedan har det givetvis också betydelse hur man konstruerar avtalet vad gäller längd och optioner. Särskilt illa är väl den konstruktion du tog som exempel, där man har en massa +1 or. Bör i sådana fall bara finnas en förlängning som i sådana fall är på minst två år. Avtalets längd har ju här alltså stor betydelse.

Min erfarenhet med dagens lösning är väl dock att man i regel är ganska försiktig med nyinvesteringar ändå i slutet av avtalet (och ganska långt innan dess) - såvida man inte får garantier från kollektivtrafikmyndigheten att de återköper vagnarna, eller att de ska tas över av ny operatör, eller helst av allt är med och finansierar dem.

Men om man skulle titta på andra möjligheter här, får man ju givetvis göra en ordentlig analys av vilka effekter det skulle få på framförallt driften. Det är väl den enda aspekten som kanske är helt relevant - så länge man fortfarande ändå har en ambition om att inte helt avskaffa medelålderskrav.