I Sverige klagar vissa på våra lågentré bussar med fällbara säten. I Ungern körs längre linjer med låggolvsbussar, ofällbara stadsbusssäten med små nackstöd...
Som vanligt: är bilden oskarp? Klicka på den så blir den skarpare :)
(http://jowahlen.se/bildgalleri/Buss/Ungern/Volanbusz/slides/Volanbusz_KPK-300_Ujpest_Budapest_150803a.JPG)
Volánbusz KPK-300 mot Váci Rév, en timmes restid.
(http://jowahlen.se/bildgalleri/Buss/Ungern/Volanbusz/slides/Volanbusz_LLF-514_Ujpest_Budapest_150803.JPG)
Volánbusz LLF-514 som går i nån ring, en timmes restid runt.
(http://jowahlen.se/bildgalleri/Buss/Ungern/Volanbusz/slides/Volanbusz_LLF-523_Ujpest_Budapest_150803.JPG)
Volánbusz LLF-523 som också går i nån ring, samma restid runt här.
(http://jowahlen.se/bildgalleri/Buss/Ungern/Volanbusz/slides/Volanbusz_KXH-589_Ujpest_Budapest_150803.JPG)
Och den värste, den vi åkte... (därav lite kass bild) KXH-589 mot Visegrád och Esztergom, 2 timmars restid. Otroligt bekvämt! (ståplats nästan hela vägen också för min del). Vi kanske inte har det så dåligt ändå i Sverige? ;)
Nä, lågentré är inte alltid kul, men man får vara lite glad: det finns de som har det värre!
//Jocke ;D
LÅggolv och Lågentré är ett otyg på långa linjer.
Citat från: Bussmicke skrivet 02 februari 2016, 12:11:46 PM
LÅggolv och Lågentré är ett otyg på långa linjer.
Beror ju helt på vad det är för typ av linje, en lång linje med många stopp eller få stopp. Om det är många stopp så passar låggolv/lågentré mycket bättre. Bara för att en linje är lång så betyder det inte att en turistbuss är det optimala. Tvärtom.
Linjer som går inom någorlunda tätbebyggt område (på 50-70-vägar), i en större cirkel/ring åker väl knappt någon längs hela linjesträckan, och därför kan stadsbussar vara helt okej. Speciellt om det är många stopp längs vägen, som Daniel skrev. Nu har jag aldrig kört ovan fotade Volvo, men på liknande linjer har jag kört Solaris Urbino och MAN Lion's City (bägge 18 meter låggolvsledvagn), och de passar rätt bra på sån trafik.
Våra svenska landsbygdslinjer går istället mestadels längs raka 80-100-lands/motorvägar, ofta mellan två större samhällen 5-10 mil ifrån varandra, kanske via ett tredje samhälle längs vägen, där folk ofta åker från allra första till allra sista hållplatsen. Då är inte lågt golv i hela bussen något som är helt optimalt.
Angående låggolv i hela bussen har detta provats redan för något decennium sedan, bl.a med Scania OmniCity (både kort och led) på SL 640 (dagens 676) och tvåtimmars-639:an. Mest pga akuta inhopp under hektisk midsommartid. Det var... precis lika populärt som ni kan föreställa er...
Citat från: Ersa skrivet 02 februari 2016, 18:00:54 PM
Linjer som går inom någorlunda tätbebyggt område (på 50-70-vägar), i en större cirkel/ring åker väl knappt någon längs hela linjesträckan, och därför kan stadsbussar vara helt okej. Speciellt om det är många stopp längs vägen, som Daniel skrev. Nu har jag aldrig kört ovan fotade Volvo, men på liknande linjer har jag kört Solaris Urbino och MAN Lion's City (bägge 18 meter låggolvsledvagn), och de passar rätt bra på sån trafik.
Våra svenska landsbygdslinjer går istället mestadels längs raka 80-100-lands/motorvägar, ofta mellan två större samhällen 5-10 mil ifrån varandra, kanske via ett tredje samhälle längs vägen, där folk ofta åker från allra första till allra sista hållplatsen. Då är inte lågt golv i hela bussen något som är helt optimalt.
Angående låggolv i hela bussen har detta provats redan för något decennium sedan, bl.a med Scania OmniCity (både kort och led) på SL 640 (dagens 676) och tvåtimmars-639:an. Mest pga akuta inhopp under hektisk midsommartid. Det var... precis lika populärt som ni kan föreställa er...
Exakt så. Det är nog inte många som åker hela linje 172, 173, 179 för att ta några exempel som jag känner till och tvärtom för ex 639 och 676.