Centrala Bussbeställningen i Stockholm är ett av de många bussbolag som fanns på 1980-talet, men som nu har upphört.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/287_a.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/287_b.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/287_c.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/287_d.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/287_e.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/287_f.JPG)
Denna buss har regnr KNU 370 även om det inte står i bildtexten.
Centrala bussbeställningen AB,Stockholm lever vidare i Interbus Stockholm AB. CBA ägde även ett dotterbolag i Mlmö Centrala Bussbeställningen i Malmö AB.
1984 pratade jag med ägaren och det var Wasatrafik AB,Falun .Stefan Matz pratade jag med då. Wasatrafik AB i Falun hade samlat på sig ett stort antal dotterbolag med egna döttrar.
Exakt vad som företaget senare hette vet jag inte. Hela Wasatrafik och lite till överläts till Stockholm-Saltsjöns AB ( nu utan jv trafik). Det sades att det var ett försök att bilda ett bussföretagskoncern,men på mig verkar det som ett försök att ta över ett stor förlustavdrag som bildats i samband med Intersolkonkursen och kanske andra haverier. Swebus tog över denna lilla "koncern" med ett stort antal bolag(cirka 92-93). Wasatrafik bedrev ju trafik i Stockholm och när Swebus tog över var det minst 4 bolag som hade bussar där, Wasatrafik AB,Wasatrafik i Stockholm AB,Wasabuss AB och Kommuntransport AB (ev... i Älvsjö..AB).
Förlustavdrag innebär att ett företag kan sälja ett företag där det finns en stor förlust. Exempel är när Svenska Varv,med en stor balanserad förlust,sålde sådana delar (t ex Arendalsvarvet) till Danafjord. Även Uddevallavarvet av Sv varv hade stor balanserad förlust som Danafjord kunde använda. Danafjord hyr ut lokaler till biltillverkning.
Uddevalla varvet tog över Eriksbergs från Tirfing-koncernen och kom på så sätt bli ägare till Nymans Turistbussar AB.
Stefan Matz var en duktig ekonom som kunde hålla ordning på alla bolag hos Wasatrafik. Kanske någon kan berätta mera om honom.
CBA och andra resebyråer levde en tid på att sätta in pengar på banken och få ränta. Man "lånade" från sina kunder genom att dessa sattes in snabbt på banken. Utgifter betalades sista dagen. Därav den stora mängden reseföretag men även känsligheten för variation i ekonomin. mvh Sören S