Idag blev det klart att Nettbuss vunnit upphandlingen av Linnéuniversitetets (Kalmar och Växjös) resor med buss. De tog hem båda trafikområdena vilka upphandlades var för sig och låg klart lägre än tvåan, Bergkvarabuss.
Detta är i sig ett lite intressant drag, eftersom Nettbuss i dagsläget inte har någon verksamhet alls i den här regionen. Kan man ana att de kanske räknar med att ta hem trafik i Kalmar Länstrafiks upphandling..?
Övriga anbudsgivare i Växjö var Bergkvarabuss och Sjuhärads Buss (Sohlberg Buss), och i Kalmar var även Silverstrands Trafik med utöver de två.
Något annat som förvånade mig var att Nilsbuss/Ramkvillabuss inte lämnade in något anbud.
Det är inte ovanligt att Nettbuss AB använder sig av underentrepenörer och det är mycket möjligt att man även kommer göra så här med en etablerad lokal åkare.
Lite märkligt att Sohlberg ens lade bud faktiskt.
Borde man inte konsolidera den verksamhet man har först innan man ger sig på nya utmaningar kan man tycka?
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 29 januari 2016, 09:13:28 AM
Lite märkligt att Sohlberg ens lade bud faktiskt.
Borde man inte konsolidera den verksamhet man har först innan man ger sig på nya utmaningar kan man tycka?
Samtidigt så har verksamheten här i Småland (Kalmar och Växjö) varit bland de mest stabila i företaget, både verksamhetsmässigt och ekonomiskt. Även om bolaget är i rekonstruktion just nu, betyder det ju självklart inte att vi skall sluta sälja - försäljningen är ju en förutsättning för att vi skall kunna överleva, tillsammans med den översyn av bolaget som just nu pågår. För övrigt kom vi sist i den här upphandlingen med stor marginal.
Anbuden såg ut så här:
Kalmar
Nettbuss jämförelsepris 60 613,00
Bergkvarabuss jämförelsepris 99 880,00
Silverstrands Trafik jämförelsepris 128 416,00
Sjuhärads Buss jämförelsepris 145 750,00
Växjö
Nettbuss AB jämförelsepris 59 131,00
Bergkvarabuss jämförelsepris 96 680,00
Sjuhärads Buss jämförelsepris 137 600,00
Tilläggas skall göras att Nettbuss tjänade en del vad gäller miljökraven.
Vad innebär dessa körningar konkret?
Elevkörningar mellan olika utbildningsplatser,eller?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 29 januari 2016, 19:25:48 PM
Vad innebär dessa körningar konkret?
Elevkörningar mellan olika utbildningsplatser,eller?/Ulf
Det garanterades ingen volym, men det är allt från transfers inom respektive stad till flerdagarsresor i Europa. En väldig blandning alltså. De åker ganska mycket vet jag av tidigare erfarenhet.
Citat från: Sundås skrivet 29 januari 2016, 20:27:58 PM
Det garanterades ingen volym, men det är allt från transfers inom respektive stad till flerdagarsresor i Europa. En väldig blandning alltså. De åker ganska mycket vet jag av tidigare erfarenhet.
Ok,blandningen av stadsbussar och långfärdsbussar kanske "avskräckte" vissa andra anbudsgivare...?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 29 januari 2016, 22:22:14 PM
Ok,blandningen av stadsbussar och långfärdsbussar kanske "avskräckte" vissa andra anbudsgivare...?/Ulf
Det mesta körs ju med turistbussar idag, men det finns ju också goda möjligheter till merutnyttjande av fordon som används i KLT:s trafik till vardags, vilket också flera företag här gör.
Dock har jag lite svårt att tänka mig att Nettbuss kommer köra trafiken själva, dels då man precis sålt av i stort sett alla turistbussar i höstas, och dels för att man ju inte har någon verksamhet alls i det området idag.
Säkert något lokalt företag som får körningen - och det är väl ganska vettigt i så fall snarare än att bygga upp en ny verksamhet med depåer, nya bussar och nya anställningar.
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 31 januari 2016, 09:35:41 AM
Dock har jag lite svårt att tänka mig att Nettbuss kommer köra trafiken själva, dels då man precis sålt av i stort sett alla turistbussar i höstas, och dels för att man ju inte har någon verksamhet alls i det området idag.
Säkert något lokalt företag som får körningen - och det är väl ganska vettigt i så fall snarare än att bygga upp en ny verksamhet med depåer, nya bussar och nya anställningar.
Är det Nettbuss Transfer som knappt har någon verksamhet kvar?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 31 januari 2016, 22:09:33 PM
Är det Nettbuss Transfer som knappt har någon verksamhet kvar?
Ja, de har i det närmaste avvecklat i konkurrensen från t ex Hisinge Buss, Stefans Buss, Sohlberg Buss, Ljungskilebuss och Ellös Buss liksom också från de bussbolag som verkat längre tid i Göteborg. Enligt uppgift har de nu två turistbussar och sedan har man väl en del regionalbussar som har så hög standard att de kan gå i turisttrafik, men det är ju mest på lördagar och söndagar.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 31 januari 2016, 22:09:33 PM
Är det Nettbuss Transfer som knappt har någon verksamhet kvar?
Nettbuss Transfer AB har avvecklats som bolag, det man har kvar går under Nettbuss AB.