En av få CF66 hos SL, här vid Skanstull i februari 1980:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/SL_6488_FSM787_Skanst_8002_zpstxhftz9u.jpg~original)
CF:ar rent allmänt hade väl hunnit börja bli allt mindre vanliga runt 1980?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 januari 2016, 13:55:32 PM
CF:ar rent allmänt hade väl hunnit börja bli allt mindre vanliga runt 1980?
Vid SL fanns de kvar till 1984, sedan hos privata SL åkare till 1989. SvOf:s CF gick alltså 25 år i reguljär trafik.
Citat från: Björn Forslund skrivet 24 januari 2016, 14:09:28 PM
Vid SL fanns de kvar till 1984, sedan hos privata SL åkare till 1989. SvOf:s CF gick alltså 25 år i reguljär trafik.
Skall man vara petig så gick den sista turen på linje 810 Jordbro-Skanstull den 7 maj 1987. Senare samma dag levererades den till SvOf. Så det blev bara 23 år men det är ju inte dåligt det heller. Det är enligt uppgift den CF som gick längst i nära nog daglig tjänst. Och det var i varje fall den sista i trafik i SL-området.
Sista åren tillhörde bussen Wasatrafik i Trångsund.
(http://savenfjord.se/resources/images/1.dia/D%20%2815534%29.jpg)
Sista dagen och sista turen för CF inom SL-området.
Jo, du har rätt. Det blev "bara" 23 år!
Sista CF i reguljär trafik bör ha varit FKJ807 som skolbuss i Fjärdhundra. Men Niklas har rätt så tillvida att 1980 hade CF-beståndet börjat tunnas ut, åtminstone ute i landet där de tidigare varianterna CF75-65 var vanligast. I stockholmstrafiken var CF76:an vanligast och av de var nog de flesta kvar 1980.
Vad är skillnaden på CF 76/66? I lastbilshistorien hade L66 8 l motor från L56 men ram från 76 an. De flesta Lastbilar jag sett i serien var LB66 med betongbaljor.
1984? Var hade SL CF i trafik det året? :)
Citat från: Railmaster skrivet 24 januari 2016, 21:29:14 PM
1984? Var hade SL CF i trafik det året? :)
De sista frontmotorbussarna vid SL slopades väl 1984?
Scania BF typ H63 hängde väl med till 1984 eller möjligtvis 1983 men några CF minns jag inte 1984 i SLs ägo! :)
Citat från: Clabbe skrivet 24 januari 2016, 20:49:13 PM
Vad är skillnaden på CF 76/66? I lastbilshistorien hade L66 8 l motor från L56 men ram från 76 an. De flesta Lastbilar jag sett i serien var LB66 med betongbaljor.
CF76 hade den större och bredare framaxeln (6,5 ton ?) som fyllde upp hjulhusen utåt mer än den mindre axeln på den "smalspåriga" CF66, en tydligt märkbar skillnad till det bättre för ögat. CF76 hade den väl-ljudande D11 sug-motorn på 190 hkr... :)
/ M v h Walle
Citat från: Railmaster skrivet 25 januari 2016, 12:00:06 PM
Scania BF typ H63 hängde väl med till 1984 eller möjligtvis 1983 men några CF minns jag inte 1984 i SLs ägo! :)
Fanns det inga kvar i Nynäs ens? De sista frontmotorbussarna fanns väl där till 1984 då H41-H42 slopades.
Tidiga CF:ar var ju högerstyrda vid leverans. Hur vanligt var det att de helombyggdes, dvs att ratten flyttades inför omläggningen till högertrafik?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 januari 2016, 20:31:02 PM
Tidiga CF:ar var ju högerstyrda vid leverans. Hur vanligt var det att de helombyggdes, dvs att ratten flyttades inför omläggningen till högertrafik?
SJ valde att inte helombygga utan bara sätta dit en högerdörr bakom framaxeln. Detta gällde CF65 o CF75 av årgångar upp till 62. Från CF66 var bussarna förstärkta med kraftigare ram ( dubbel plåt) för att klara ombyggnad bättre. CF76 var högertrafikbussar. Men de flesta äldre CF i övrigt helombyggdes då de ändå var relativt nya.
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 januari 2016, 21:07:21 PM
SJ valde att inte helombygga utan bara sätta dit en högerdörr bakom framaxeln. Detta gällde CF65 o CF75 av årgångar upp till 62. Från CF66 var bussarna förstärkta med kraftigare ram ( dubbel plåt) för att klara ombyggnad bättre. CF76 var högertrafikbussar. Men de flesta äldre CF i övrigt helombyggdes då de ändå var relativt nya.
Arlanda-CF:arna var väl högerstyrda ända till slutet? Hur länge levde dessa kvar?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 januari 2016, 21:25:58 PM
Arlanda-CF:arna var väl högerstyrda ända till slutet? Hur länge levde dessa kvar?
Högerstyrda CF fanns på landsortslinjer 70-talet ut skulle jag tro. Någon kanske vet mera exakt? Många av dessa bussar fortsatte sedan hos försvaret.
Citat från: Clabbe skrivet 24 januari 2016, 20:49:13 PM
Vad är skillnaden på CF 76/66? I lastbilshistorien hade L66 8 l motor från L56 men ram från 76 an. De flesta Lastbilar jag sett i serien var LB66 med betongbaljor.
Det var inga större skillnader annat än att CF66 var en högerstyrd buss, förberedd för högerombyggnad, medan CF76 var en ren högerbuss och var därmed efterträdare till CF66.
Så här i efterhand skulle man kanske också ha tänkt sig en CF56, dvs med 8-litersmotor. Det fanns ju ett sådant chassi(BF56), men då fick man välja en fristående karossör.
Citat från: Greger Larsson skrivet 25 januari 2016, 21:39:55 PM
Det var inga större skillnader annat än att CF66 var en högerstyrd buss, förberedd för högerombyggnad, medan CF76 var en ren högerbuss och var därmed efterträdare till CF66.
Så här i efterhand skulle man kanske också ha tänkt sig en CF56, dvs med 8-litersmotor. Det fanns ju ett sådant chassi(BF56), men då fick man välja en fristående karossör.
Mest synliga skillnad var att CF66 hade den smalare framaxeln.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 januari 2016, 20:31:02 PM
Tidiga CF:ar var ju högerstyrda vid leverans. Hur vanligt var det att de helombyggdes, dvs att ratten flyttades inför omläggningen till högertrafik?
Det var olika vid olika bussbolag. Uppsala Stads Trafik AB byggde om 180-189 som var högerstyrda helt till högertrafik med flyttad ratt och flyttade dörr. 180-183 byggdes dessutom då om från konduktörsvagnar till enmansvagnar.
När det gäller slopning av CF:ar från SL vill jag minnas att dessa slopades senast första kvartalet 1983. Huddinge och eventuellt Södertälje var sista garage med CF:ar i trafik. Dessa ställdes sedan av i Nybodahallen. - Det stod ungefär 7-8 vagnar där våren - 83 vid det sk "salutorget" till höger om rampen ner till garaget.
H41-42, och H63 (Scania Vabis SKV) slopades mycket riktigt 1984. ;)
//Peter
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 januari 2016, 21:48:00 PM
Mest synliga skillnad var att CF66 hade den smalare framaxeln.
"66" var för bussar mer en karossbeteckning, eller är det som Volvo BF6A annat chassi?
Citat från: Clabbe skrivet 26 januari 2016, 11:02:21 AM
"66" var för bussar mer en karossbeteckning, eller är det som Volvo BF6A annat chassi?
CF är en helbyggd buss. Beteckningen ändrades från 65 till 66 när D11 motorn kom och bl a tvåkrets bromssystem infördes. Samtidigt blev rambalkarna bockade med dubbel plåt som förstärkning inför Högerombyggnad med dörrar på båda sidorna.