Jag är inne på min 17:e vinter som bussförare och sitter här och fryser. Det har verkligen inte hänt nått alls när det arbetsmiljön i bussen. Jag vet att facket försöker, men jag börjar misströsta. Är det så här det kommer vara 13-15 grader i bussen och "byt om du mår dåligt" så får nån annan mindre känslig ta bussen?
Ja i tät- eller förortstrafik där man öppnar alla dörrar kanske varannan minut så kan det vara svårt att hålla riktig värme i hela bussen utan att ha fläktar som går på maxvarv för jämnan, men på förarplatsen tycker jag det i allmänhet blir hyfsat varmt.
Men det krävs ju att man har rätt motortemperatur och dagens effektiva motorer kräver i princip extravärmare (Webasto/Strocco) för att hålla temperaturen uppe men sådana är väl i princip standard idag även på tätortsbussar.
Citat från: buskörare skrivet 16 januari 2016, 12:13:22 PM
Jag är inne på min 17:e vinter som bussförare och sitter här och fryser. Det har verkligen inte hänt nått alls när det arbetsmiljön i bussen. Jag vet att facket försöker, men jag börjar misströsta. Är det så här det kommer vara 13-15 grader i bussen och "byt om du mår dåligt" så får nån annan mindre känslig ta bussen?
Jag antar att du har märkt en viss skilnad mellan modellerna. Ex VDL:erna har en ganska god temperatur meddans Scaniorna inte är i närheten av det. Det gäller att få upp temperaturen i hela luftmassan i bussen och inte bara vid förarplatsen, för annars skvalpar varmluften iväg vid första bästa högerkurva. Sedan är det en klar fördel om förarplatsen inte är placerad i bussens lägsta punkt, gott exempel är kortvagnarna Volvo 8900 där man sitter lite högre upp.
Sedan är det ju så som Lars Håkan E skrev, öppna dörrarna varannan miut gör inte saken bättre. Inte heller gör korta linjer med lång regleringstid vid ändhållplatserna det heller. Och ja på en sådan arbetsplats får man nog räkna med att det inte är kontorsvarmt.
Så ett tips blir väl kängor som täcker vristen och underställ så kommer man långt i arbetsmiljö komforten.
Luftridåer vid dörrarna:
http://www.bussmagasinet.se/2015/12/rida-for-stadsbussar-fran-mercedes/
http://bussmagasinet.no/?p=6206
Jag kör i princip bara B9 "vattenskallar" och det är verkligen uselt drag i fläktarna. Körde Scania OmniLink i ren stadstrafik i Örebro och hade sällan problem med värmen i dom faktiskt.
Körde 4 olika MAN igår, på linje 74 kortvagn 7490, riktigt bra värme i hela bussen även vid förarplatsen, två ledvagnar i nyaste 71 serien som hade riktigt bra värme både vid förarplats och i bussen. Sen ytterligare en blå MAN ledvagn som hade dålig värme vid förarplatsen och ok värme men inte mer bak i bussen.(naturligvis felanmäld men inget som tidigare förare gjort)
Så jag är nog nöjd med värmen i dessa vagnar hos Keolis City, kanske bidrar gasdriften till bättre värme då dom bättre håller hög motortemperatur?
Problemet är att många nya stadsbussar är ganska så beorende av fläktvärme som komplement till element eftersom inredningen med låggolv begränsar antalet element. Så när fläktarna blir dåliga så blir det kallare helt enkelt.
//R
Sen kanske många av främst resenärerna behåller ytterkläderna på under resan och det kan ju därför vara en fördel om det inte är jättehett i fordonen.
Citat från: Jo skrivet 17 januari 2016, 11:57:13 AM
Sen kanske många av främst resenärerna behåller ytterkläderna på under resan och det kan ju därför vara en fördel om det inte är jättehett i fordonen.
Jo det stämmer på korta innerstadslinjer, men inte på långa matarlinjer där folk i jenomsnitt sitter i mer än 30min.
Citat från: Jo skrivet 17 januari 2016, 11:57:13 AM
Sen kanske många av främst resenärerna behåller ytterkläderna på under resan och det kan ju därför vara en fördel om det inte är jättehett i fordonen.
Möjligt, men jag anser min arbetsmiljö viktigare än deras i förhållande mycket korta tid i bussen.
Rent generellt kan vi nog slå fast vissa saker: Facket lagar inte bussar. Det gör verkstan. För att verkstan ska kunna laga en buss med dålig värme behöver det felrapporteras. Sker inte detta så är det inte så underligt att man blir tilldelad en buss, med vad man upplever, som dålig värme. Verkstan kan knappast gissa sig till att en buss behöver översyn och eventuellt repareras. Är det bara en handfull eller två som felrapporterar så går det snart utför...
Citat från: buskörare skrivet 17 januari 2016, 08:54:03 AM
Jag kör i princip bara B9 "vattenskallar" och det är verkligen uselt drag i fläktarna. Körde Scania OmniLink i ren stadstrafik i Örebro och hade sällan problem med värmen i dom faktiskt.
Tyvärr är det dålig värme i Säfflebyggen märker det på våra 8500 som har mycket sämre värme än 8700 . På 8500 är det färre utblås vid förarplats och ofta blåser förarfläkten kallt då förarelement är kopplat på passagerare retur .. suck..
Sedan tillkommer även andra faktorer som t.ex. underhåll/skick på värmepaket, men även sådant som hur man öppnar dörrarna. Lite beroende på var i länet så är det många förare som använder manuell dörröppning (aktivt eller för att de är tvungna). Håller man då samtidigt på att lastar så kollas dörrarna först när det är dags att åka vidare, men att ha alla dörrar vidöppna i 30 sekunder i temperaturer under -10 till -15 °C eller mer gör det givetvis svårt att hålla värmen. Förr var det inte heller alltför ovanligt att förare (för att behålla värme på förarplats) vid möjlighet inte öppnade framdörren utan lät alla gå på genom mittendörren och sedan komma fram och visera. Bara man förklarade varför så var det sällan någon som misstyckte.
Citat från: buskörare skrivet 17 januari 2016, 08:54:03 AM
Jag kör i princip bara B9 "vattenskallar" och det är verkligen uselt drag i fläktarna. Körde Scania OmniLink i ren stadstrafik i Örebro och hade sällan problem med värmen i dom faktiskt.
Jaså,jag trodde att "alla"även körde VDL?/Ulf
Citat från: Fredde skrivet 17 januari 2016, 14:31:03 PM
Rent generellt kan vi nog slå fast vissa saker: Facket lagar inte bussar. Det gör verkstan. För att verkstan ska kunna laga en buss med dålig värme behöver det felrapporteras. Sker inte detta så är det inte så underligt att man blir tilldelad en buss, med vad man upplever, som dålig värme. Verkstan kan knappast gissa sig till att en buss behöver översyn och eventuellt repareras. Är det bara en handfull eller två som felrapporterar så går det snart utför...
Det är väl därför "översyn" av bussar av verkstadspersonalen finns.
Men den kanske inte omfattar värmen och dess funktion?
Men jag misstänker att förarmiljön prioriteras lågt...
Citat från: roggek skrivet 22 januari 2016, 18:21:10 PM
Det är väl därför "översyn" av bussar av verkstadspersonalen finns.
Men den kanske inte omfattar värmen och dess funktion?
Men jag misstänker att förarmiljön prioriteras lågt...
Översyn av bussar brukar göras när tid finnes. Vilket brukar endast vara inför besiktning och knappt ens det.
Vid ett litet större garage brukar det endast finnas tid med sådana reparationer som förarna berättar för verkstaden.
Så det är sant som fredde skriver att felanmäls det så kan inte verkstaden veta att det finns sådana problem med bussen.
Förarmiljön har inte prioriterats lågt på dom företag jag jobbat för iaf men det är svårt när just dörren som alla kliver på sitter framme vid föraren.
För en tid sedan när det var runt minus 15 grader så åkte jag med en B9SALE som framdörren inte gick igen på. När vi åkte på motorvägen så var övre delen av framdörren öppen 3-4 cm.
Citat från: buskörare skrivet 17 januari 2016, 13:43:05 PM
Möjligt, men jag anser min arbetsmiljö viktigare än deras i förhållande mycket korta tid i bussen.
Alla arbeten har sina för- och nackdelar. Just detta med kyla kontra värme är något man inte tekniskt lyckats lösa fullt ut samtidigt som upplevelsen av problemet är individuellt. Själv har jag anpassat mig på olika sätt utifrån omständigheten samtidigt som påverkan sker för att få det bättre, men som sagt var, tekniken finns inte för individuell inställning. Finns t ex de som även under vinterhalvåret föredrar att köra med kortarmad skjorta (= form av individuell inställning).
Arbetsmiljön är viktig, men vad är alternativet i detta fall? Lösning finns säkert men det skulle innebära att du inte får några passagerare vilket in sin tur innebär att det inte kommer finnas något jobb. Anpassning under förändringsarbete (teknikutveckling) tycks vara svaret kontra att se över sin situation (annan inkomstmöjlighet).
Citat från: mittlinje skrivet 23 januari 2016, 08:33:16 AM
Alla arbeten har sina för- och nackdelar. Just detta med kyla kontra värme är något man inte tekniskt lyckats lösa fullt ut samtidigt som upplevelsen av problemet är individuellt. Själv har jag anpassat mig på olika sätt utifrån omständigheten samtidigt som påverkan sker för att få det bättre, men som sagt var, tekniken finns inte för individuell inställning. Finns t ex de som även under vinterhalvåret föredrar att köra med kortarmad skjorta (= form av individuell inställning).
Arbetsmiljön är viktig, men vad är alternativet i detta fall? Lösning finns säkert men det skulle innebära att du inte får några passagerare vilket in sin tur innebär att det inte kommer finnas något jobb. Anpassning under förändringsarbete (teknikutveckling) tycks vara svaret kontra att se över sin situation (annan inkomstmöjlighet).
Nåja, fast lite kan man ju göra , eller rätt mycket. Det har väl kanske aldrig varit så stort fokus på detta heller från busstilverkare etc. Det är ju väldigt stor skillnad på olika busstyper också, och som sagt underhållet. Det senare ska väl kunna åtgärdas. Jag tror väl ett problem i Stockholm är att det ofta bara är några dagar som det är riktigt kallt ute per år och att man därför slarvar lite med att anmäla brister.
Att ordna bra fläktar hos föraren kan ju knappast vara något problem - även om det inte hindrar kylan från att tränga in. Men jag tror många skulle uppleva det mycket bekvämare om man ändå hade fläktar som var bättre och mer anpassningsbara.
En stor sak är ju också hur bussen är konstruerad. Med tanke på att kontanthanteringen ju är borta på de flesta ställen i större tätorter, och det knappast är effektivt att föraren i tätort, sitter och tar betalt, så är det väl inte otroligt att man i en framtid går mer åt "spårvägshållet" när det gäller utförande även av bussar. Det vill säga en förare som sitter i en "bur" framför framdörren, möjlgen med en lucka i de fall resenärerna behöver ha hjälp etc. Då skulle ju detta problem kunna försvinna lita av sig självt...
Citat från: Lars_L skrivet 23 januari 2016, 10:20:22 AM
Med tanke på att kontanthanteringen ju är borta på de flesta ställen i större tätorter, och det knappast är effektivt att föraren i tätort, sitter och tar betalt, så är det väl inte otroligt att man i en framtid går mer åt "spårvägshållet" när det gäller utförande även av bussar. Det vill säga en förare som sitter i en "bur" framför framdörren, möjlgen med en lucka i de fall resenärerna behöver ha hjälp etc. Då skulle ju detta problem kunna försvinna lita av sig självt...
Visst går det att göra mycket tekniskt men fortfarande är det delvis en individuell fråga (enskild chaufförs behov) i ett kollektivt perspektiv (yrkeskår). Alltså tror jag inte på ett stort ingripande (kostnadsfråga) mer än att man sakta men säkert tittar på lösningar. Däremot är min förhoppning att arbetsmiljön skall bli bättre i denna fråga.
Förare i bur tror jag inte på i framtiden då våra uppdragsgivare ställer högra krav idag på vårt bemötande mot kund. Deras argument kommer säkert att vara bland annat att nu finns ingen kontanthantering och då behövs inte buren ur säkerhetssynpunkt. Finns även andra parametrar som säkert kommer att ha stor betydelse.
I min värld stavas problemet med kalla bussar VOLVO (kan iof beror på att de volvo jag kör är över 10 år gamla medan de scania och MAN jag kör är 5 år gamla... :P