Ändrade ämnesnamnet från Testkörning till Provkörning
Tänkte informera er om att vi fått in en Scania Citywide Hybrid som har det framtidsklingande inventarienumret "9000".
Den skulle varit i trafik idag men hade något strul med Accessmaskinen.
Reg: EPC473
Denna bild ligger uppe i 48 timmar från nu 11/1 ca 13:00.
Uppdaterat: Denna bild ligger uppe i 29 dagar från nu 14/1.
(http://www.bilddump.se/bilder/20160114115447-85.158.138.21.jpg)
Intressant, hur länge ska den rulla där?
Nån speciell linje?
Det är inget datum sagt men det heter "en månad kanske längre".
Den kommer att gå på bl.a. 116, 118, 119, 155.
Inget i Brommakrokarna eller 115 som går i Vällingby eftersom den är för hög för viadukten i Råcksta.
Vi har den på Accessaktivering på garageplan i Lunda i detta nu då den har stått för länge utanför signalområdet.
Förhoppningsvis kommer den ut i trafik inom ett par timmar.
Hittade en sida att temporärt ladda upp bilder på.
Den ligger uppe i 48 timmar från nu.
Jag undrar mej lite at där kommer fortfarende nya hybridbussarna at testas ? Framtiden är 100% elbussen och där finns nu en stor antal olika alternativt ocksa med max. 100 mil per upladdning.
http://www.autoblog.com/2015/11/06/brighsun-launches-electric-bus-australia-600-mile/
Dessutom finns olika modeller fra BYD, Ebusco, VDL, Solaris m.fl. . I Kina finns redan olika serier med flera hundra bussarna under leverans. Om man beställar en serie far man ocksa bra pris per styck fra elbussen. Och elbussen har langt livstid och kostar minimalt underhall.
En buss med 2 olika driftsystemen kan ej bli framtiden och är dyrt i underhall och service. Jag persönligen tror ocksa ej pa framtiden för biogausbusserna eller likasom systemer... .
Citat från: bussexperte skrivet 11 januari 2016, 13:34:01 PM
Jag undrar mej lite at där kommer fortfarende nya hybridbussarna at testas ? Framtiden är 100% elbussen och där finns nu en stor antal olika alternativt ocksa med max. 100 mil per upladdning.
http://www.autoblog.com/2015/11/06/brighsun-launches-electric-bus-australia-600-mile/
Dessutom finns olika modeller fra BYD, Ebusco, VDL, Solaris m.fl. . I Kina finns redan olika serier med flera hundra bussarna under leverans. Om man beställar en serie far man ocksa bra pris per styck fra elbussen. Och elbussen har langt livstid och kostar minimalt underhall.
En buss med 2 olika driftsystemen kan ej bli framtiden och är dyrt i underhall och service. Jag persönligen tror ocksa ej pa framtiden för biogausbusserna eller likasom systemer... .
Mer än ca 40 mil per uppladdning ska man inte räkna med i verklig drift, de påstådda 100 milen gällde f.ö en normalgolvsbuss med allt under golvet packat med batterier, se även kommentarerna på länken :-)
@busserperte
Min spontana reaktion på det är att vi inte har samma klimat som i Australien och blir det -20 grader så är det bra med diesel som back-up.
Men då kan jag också tillägga att jag inte har någon som helst kunskap i de olika drivmedlen, kanske funkar batteri bra även då.
En liten notis är att vi inte ska ha den själva utan vi testar den för Arriva England.
Även fast din nästa bil du tänker köpa är testad på alla sätt och vis så vill du väl ändå provköra innan du köper den. Det kanske är svar på din första fråga.
Ändrade ämnesnamnet från Testkörning till Provkörning
För övrigt har vår linje 157x döpts om till 159. Den går exakt samma sträckning men oftare.
Orsaken till bytet är dels att folk klev på fel buss. 157:an och x:et gick ganska långt ifrån varandra på slutet av linjerna.
Den ska väl testas på flera garage?
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Det här var en intressant buss! En Scania Citywide Hybrid. Ska denna buss vara ett försök att t ex konkurrera med MAN:s elhybridbussar som rullar omkring med "fenor på taket"?
Jag förstår att detta är en prototyp. Ägs den alltså fortfarande av Scania?
Är bussen helt unik? Eller finns det fler? Det kanske finns några till som provas i andra länder?
Rullar stadsbussarna i svenska byer mer än 30/40 mil per dygn ?
Jag tyckar at f.eks. Västeras gar rätt vägen at byte hela flottan sa snabbt som möjligt till 100% elbusserna.
Och naturligtvis fungerar det likasom dieselbussarna ocksa i kalt vinterklimat - sammas som sparvogn och trädbussarna.
Och där finns ocksa redan idag möjligheter at byggs in en högre antal av batterier ocksa för längre distanser.
Bussen ska endast köras i vårt garage.
Den ägs av Scania, sedan vet jag inte mer.
Övriga frågor hänvisar jag tråkigt nog till våra fordonsansvariga, förslagsvis via Arrivas huvudkontor.
Körde man inte ett litet längre test av Dieselhybrider från Scania i Huddinge/Botkyrka för ett par års sen?
Citat från: bussexperte skrivet 12 januari 2016, 13:19:57 PM
Rullar stadsbussarna i svenska byer mer än 30/40 mil per dygn ?
Jag tyckar at f.eks. Västeras gar rätt vägen at byte hela flottan sa snabbt som möjligt till 100% elbusserna.
Och naturligtvis fungerar det likasom dieselbussarna ocksa i kalt vinterklimat - sammas som sparvogn och trädbussarna.
Och där finns ocksa redan idag möjligheter at byggs in en högre antal av batterier ocksa för längre distanser.
I en 12 meters låggolvsbuss finns det ytterst begränsad plats för batterier, fler batterier ger också sämre prestanda p.ga ökad vikt.
Batteribussar är säkerligen ett bra alternativ i omlopp som körs i rusningen 0600-0900 och 1500-1800 där man kan kompletteringsladda dagtid, de bussomlopp som rullar ut runt 0430 och rullar in runt 0100 är med dagens teknik svåra att sätta rena batteribussar på, allrahelst i kallt klimat där batterikapacitet även konsumeras till värme (om man inte använder sig av bränsledriven värmare)
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 13 januari 2016, 11:03:42 AM
Körde man inte ett litet längre test av Dieselhybrider från Scania i Huddinge/Botkyrka för ett par års sen?
Jo visst, tror det är dessa du syftar på:
(http://imageshack.com/a/img633/4249/6oLPdS.jpg)
Fd Nobina 8302 i Södertälje 2014-02-17.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 januari 2016, 12:38:06 PM
Det här var en intressant buss! En Scania Citywide Hybrid. Ska denna buss vara ett försök att t ex konkurrera med MAN:s elhybridbussar som rullar omkring med "fenor på taket"?
Jag förstår att detta är en prototyp. Ägs den alltså fortfarande av Scania?
Är bussen helt unik? Eller finns det fler? Det kanske finns några till som provas i andra länder?
Finns en Scania Citywide-hybridbuss i Södertälje också och har gjort ett tag nu...
(http://jowahlen.se/bildgalleri/Buss/Sverige/Nobina/76XX/slides/Nobina_7693_Kopmangatan_Sodertalje_140930.JPG)
Har tyvärr bara en motljusbild på den publicerad på nätet för tillfället.
Citat från: Fredde skrivet 13 januari 2016, 15:16:38 PM
Jo visst, tror det är dessa du syftar på:
(http://imageshack.com/a/img633/4249/6oLPdS.jpg)
Fd Nobina 8302 i Södertälje 2014-02-17.
Den här bussen har alltså batterier som sitter uppe i boxen på taket? Hade jag sett den här bussen hade jag trott att det var en gasbuss då den ser ut som en sådan :)
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 januari 2016, 07:19:35 AM
Den här bussen har alltså batterier som sitter uppe i boxen på taket? Hade jag sett den här bussen hade jag trott att det var en gasbuss då den ser ut som en sådan :)
Borde vara så att batterierna sitter på taket. Lika som dom gamla DAB el hybrid bussarna som fanns i Hornsberg 2002 när jag körde där. I dom satt det batterier på taket och för ladda dom fanns en SAAB 2.0 liters motor som varvade 2000 varv per minut när man startade den för ladda batterierna.
Södertäljebussen har luftintag(?) på taket, det har inte våran, men annars samma typ, ja.
Skiljer ca 2 år så det vore förstås konstigt om den inte var uppdaterad. =)
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 januari 2016, 11:17:17 AM
I en 12 meters låggolvsbuss finns det ytterst begränsad plats för batterier, fler batterier ger också sämre prestanda p.ga ökad vikt.
Batteribussar är säkerligen ett bra alternativ i omlopp som körs i rusningen 0600-0900 och 1500-1800 där man kan kompletteringsladda dagtid, de bussomlopp som rullar ut runt 0430 och rullar in runt 0100 är med dagens teknik svåra att sätta rena batteribussar på, allrahelst i kallt klimat där batterikapacitet även konsumeras till värme (om man inte använder sig av bränsledriven värmare)
Problemet är väl att eldrift fortfarande kräver att linjerna planeras lite efter det, eller att man väljer den modell som fungerar. Snabbladdning fungerar ju inte så bra i Stockholm, annat än på någon enstaka innerstadslinje, eftersom alla omlopp i princip kör på olika linjer och går non-stop i förorterna, förutom någon inlagd förarpaus. Skulle nog dock vara en bra idé i exempelvis Västerås. Fast här måste man ju hitta en lösning så att det inte krävs extra omlopp. Att som på 73:an nu låta en förare sitta och ha extra tid, för att ladda går ju inte riktigt.
Den "vanliga" varianten med laddning tror jag nog fungerar bättre på många håll. I Stockholm är det ju få linjer som går mer än 3 mil per timme, om vi bortser från några enstaka motorvägslinjer. Räknar man på det och har en ungefärlig fördelning med 60 procent av trafiken under mellantrafik och ca 35 procent kvällstid, så fungerar det - med rätt planering - även utan extra laddning under mellantrafiken (även om det är att föredra), här räknat på 40 mils laddning totalt. Detta kräver väl dock att ca en tredjedel av fordonen är i trafik under sen morgonrusning till kvällsrusning (ca 6.30-18.00).
Detta kräver givetvis planering och högre förarkostnader, men ska inte behöva vara dimensionerande för fordonsparken. Givet att avståndet till depå inte är för långt, eller att man har uppställning i anslutning till knutpunkt (gärna med laddmöjlighet). Men detta är ju inte möjligt i exempelvis Västerås, där en för stor del av fordonen är ute under mellantrafikstiden, men där skulle å andra sidan ett system med snabbladdning fungera relativt bra.
I många mindre städer är ju också omloppen så effektivt lagda, och få indragningar under mellantrafik att det nog är svårt att klara utan extra fordonsbehov.
Citat från: Bussterminalen skrivet 11 januari 2016, 12:51:32 PM
Det är inget datum sagt men det heter "en månad kanske längre".
Den kommer att gå på bl.a. 116, 118, 119, 155.
Inget i Brommakrokarna eller 115 som går i Vällingby eftersom den är för hög för viadukten i Råcksta.
Stort tack för informationen! Jag tänkte besöka Spånga imorgon eftermiddag för att försöka få bild på hybriden. Om det skulle vara så att bussen inte är ute imorgon får du gärna skriva det här på forumet. ;)
Ok, ska se om jag kan luska ut vad den ska ut på, den lär nog passera Spånga några gånger.
Ska se om jag kan ge dig alternativa platser och hålltider också.
Är du bilburen?
Bör kunna ge dig svar mellan 09-13, beroende på vad jag sysslar med. När senast vill du veta om du fick välja?
Citat från: Bussterminalen skrivet 14 januari 2016, 21:45:24 PM
Ok, ska se om jag kan luska ut vad den ska ut på, den lär nog passera Spånga några gånger.
Ska se om jag kan ge dig alternativa platser och hålltider också.
Är du bilburen?
Bör kunna ge dig svar mellan 09-13, beroende på vad jag sysslar med. När senast vill du veta om du fick välja?
Superbra, verkligen hjälpsamt!! :D Nej, jag kommer från skolan, så jag åker kollektivt. Om du har möjlighet att återkomma vid 11:30-tiden skulle det passa mig utmärkt, men ta det när det passar för dig också. ;)
Hej
Bussen skall vara kvar under våren och skulle precis som skrivet testas för Arriva England.
Dock kan man inte räkna med en Citywide i Storbritannien, utan hybriddrift tillsammans med någon inhemsk engelsk busstillverkare istället.
Scanias hybridbussar är inget nytt, utan har funnits under senaste året levererade i skepnaden Citywide.
Leverans har skett till Vårgårdabuss i Sverige och några till Norge, och senast till Keolis i Odense, Danmark.
Förutom dessa finns det några testbussar och demobussar i 12m och i boggi-version. Dock har Scania valt att satsa på en version för upp till 100km/h som förortsbuss i lågentréversion och inte en ren låggolvad stadsbuss - åtminstone inte ännu sålänge.
Här kan man se de som finns i databasen hos Svensk Busshistoria (f.n. 19 bussar i Sverige):
http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=citywide+hybrid&SearchView=advView&orderby=arsmodell&maxhits=50&onlypics=false (http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=citywide+hybrid&SearchView=advView&orderby=arsmodell&maxhits=50&onlypics=false)
Uffe
Tommy E, man har inte börjat sätta ut bussar på tjänster ännu så jag kan inte ge dig några klockslag.
Jag antar att du är uppkopplad så jag återkommer med tider då jag får reda på det.
Citat från: Bussterminalen skrivet 15 januari 2016, 11:11:01 AM
Tommy E, man har inte börjat sätta ut bussar på tjänster ännu så jag kan inte ge dig några klockslag.
Jag antar att du är uppkopplad så jag återkommer med tider då jag får reda på det.
Jag väntar med spänning! ;)
Tommy E!!!
Kom inte ut hit! Verkstan har den inne för att undersöka den och kan inte ge besked om när den blir klar.
Återkommer om det kommer ett glatt besked.
Det svänger...
Bussen kommer ut efter att dom utfört ett sluttest.
Återkommer...
Citat från: Bussterminalen skrivet 15 januari 2016, 12:00:29 PM
Det svänger...
Bussen kommer ut efter att dom utfört ett sluttest.
Återkommer...
Hmm, vet du något om hur länge det kan dröja?
Äh, vad knas det blev. Nu kommer den inte ut förrän framåt 14-15-tiden.
Personalen som sätter ut den på tjänst har inte börjat jobba än och jag kommer att ha slutat för dagen innan dess...
Ledsen att göra dig besviken.
Citat från: Bussterminalen skrivet 15 januari 2016, 12:13:17 PM
Äh, vad knas det blev. Nu kommer den inte ut förrän framåt 14-15-tiden.
Personalen som sätter ut den på tjänst har inte börjat jobba än och jag kommer att ha slutat för dagen innan dess...
Ledsen att göra dig besviken.
Okej, tack ändå för hjälpen! Om bussen inte blir fotad idag gör jag ett nytt försök i nästa vecka.
Ska den vara kvar under våren är det ingen brådska
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Hur Uffe har fått den informationen vet jag inte.
Det hette så först, sedan sa man 1-2 månader. Det sagt av vår trafikledarchef, som är steget efter vår trafikområdeschef.
Fick precis reda på att vi har bussen till 31 mars.
Citat från: Bussterminalen skrivet 21 januari 2016, 23:52:52 PM
Fick precis reda på att vi har bussen till 31 mars.
Bra Tack. Då hinner jag få den innan jag far till Malta i april
Citat från: Bussterminalen skrivet 21 januari 2016, 23:52:52 PM
Fick precis reda på att vi har bussen till 31 mars.
Du ser - 1 april är det bara en månad kvar till sommaren - så jag hade inte så fel ändå ;-)
Nä, men ibland hör man saker - så är det för oss alla - och jag tror väl om vi ska vara ärliga att de som egentligen vet är tekniska avdelningen på Scania och Arriva, även om "trafikledarchefer" säkert får reda på en del av det hela.
Bra att den är kvar ett tag iaf - nu är det ju så förb. kallt o stå o fota bussar :)
Har man hört något hur man tycker den funkar so far? Även om det kanske är lite tidigt...
Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 22 januari 2016, 08:53:33 AM
Bra att den är kvar ett tag iaf - nu är det ju så förb. kallt o stå o fota bussar :)
Äh, så länge det går att starta bussarna går det också att fota dem... ;)
För mig krävdes det fyra försök för att få den här bussen, men till slut så :)
(http://tommy.enefalk.se/ovrigt/9000.jpg)
Där satt den! Snyyyggt! :)
Jag fick den på bild på 118 i fredags. åkte med den från Så¨nga till Vällingby på väg till en Runsten