Kammarrätten i Jönköping har nu kommit med sitt utslag i den segdragna kvisten mellan Borås Lokaltrafik och Västtrafik. BL:s överklagande avvisas och det blir alltså enligt upphandlingen Nobina som får köra. Men BL kan överklaga till Högsta förvaltningsrätten... Än har dock BL inte bestämt sig om de skall överklaga.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6340280
BL har kontrakt på att få fortsätta köra nio månader sedan domen fått laga kraft. Så i oktober-november talar mycket för att det blir Nobina som kör tätortstrafiken i Borås.
Kanske inte helt otippat ..för Borås stad lär det bli dyrt då Nobina har sagt att gas köper de inte från Borås.. samt att de ska bygga ny garage ..
Det förekommer uppgifter om att Borås kommun inte längre fram skall framställa gas vid Sobacken. Stämmer dessa uppgifter.
Tilläggas kan att det körs gas i tankbilar från Göteborg till Sobacken utanför Borås.
Citat från: S Svensson skrivet 07 januari 2016, 21:45:52 PM
Det förekommer uppgifter om att Borås kommun inte längre fram skall framställa gas vid Sobacken. Stämmer dessa uppgifter.
Tilläggas kan att det körs gas i tankbilar från Göteborg till Sobacken utanför Borås.
Det har jag inte sett något om. Men om det stämmer beror det väl på att Sobacken skall byggas ut med ett nytt kraftvärme- och avloppsreningsverk för 3,2 miljarder kronor. Det blir dock ännu dyrare eftersom upphandlingen har överklagats.
Att det körs naturgas från Göteborg i tankbilar beror på att Sobacken inte kan tillverka tillräckligt stora mängder biogas vissa perioder. Inte blir det bättre nu då det blivit totalt sammanbrott för Borås Energi när det gäller att distribuera soppåsar till hushållen. Man får lägga soporna i vanliga plastkassar och därmed går det inte skilja ut sådant som skall bli till biogas ("svart påse").
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 januari 2016, 15:33:15 PM
Kammarrätten i Jönköping har nu kommit med sitt utslag i den segdragna kvisten mellan Borås Lokaltrafik och Västtrafik. BL:s överklagande avvisas och det blir alltså enligt upphandlingen Nobina som får köra. Men BL kan överklaga till Högsta förvaltningsrätten... Än har dock BL inte bestämt sig om de skall överklaga.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6340280
BL har kontrakt på att få fortsätta köra nio månader sedan domen fått laga kraft. Så i oktober-november talar mycket för att det blir Nobina som kör tätortstrafiken i Borås.
Jag kommer ner till Borås då.
Borås Lokaltrafik har i dag beslutat att begära överprövning hos högsta förvaltningsdomstolen. Det är ännu oklart om denna beviljar sådan. Det är en påtalad jävssituation som BL menar att kammarrätten har missat.
Så nu har väl BL fått förlängt med ytterligare någon månad, ännu mer om överprövning beviljas. Borås Lokaltrafik har kontrakt med Västtrafik att de skall få fortsätta köra nio månader efter det domen vunnit laga kraft.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6342607
http://www.bt.se/boras/bl-valjer-att-overklaga/
Skall man tro Wikipedia så verkar det vara liten möjlighet att högsta förvaltningsdomstolen beviljar prövningstillstånd.
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gsta_f%C3%B6rvaltningsdomstolen_%28Sverige%29
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 januari 2016, 17:19:36 PM
Borås Lokaltrafik har i dag beslutat att begära överprövning hos högsta förvaltningsdomstolen. Det är ännu oklart om denna beviljar sådan. Det är en påtalad jävssituation som BL menar att kammarrätten har missat.
Så nu har väl BL fått förlängt med ytterligare någon månad, ännu mer om överprövning beviljas. Borås Lokaltrafik har kontrakt med Västtrafik att de skall få fortsätta köra nio månader efter det domen vunnit laga kraft.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6342607
http://www.bt.se/boras/bl-valjer-att-overklaga/
Skall man tro Wikipedia så verkar det vara liten möjlighet att högsta förvaltningsdomstolen beviljar prövningstillstånd.
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gsta_f%C3%B6rvaltningsdomstolen_%28Sverige%29
Det är ju så oerhört ovanligt att man tar upp ett sådant här ärende så det skulle vara snudd på sensation.
Ett problem här är ju att BL väl närmast tjänar på att överklaga i och med att det drar ut på processen och man har det tillfälliga kontraktet att köra på till dess det rättsliga spelet är avklarat. Onekligen inget bra incitament för att undvika överklaganden direkt....
Citat från: Lars_L skrivet 11 januari 2016, 22:58:06 PM
Ett problem här är ju att BL väl närmast tjänar på att överklaga i och med att det drar ut på processen och man har det tillfälliga kontraktet att köra på till dess det rättsliga spelet är avklarat. Onekligen inget bra incitament för att undvika överklaganden direkt....
Jag har svårt att se att BL skulle tjäna något ekonomiskt på detta. Det tillfälliga kontraktet är inte precis förmånligt för BL (i princip kör de på 2004 års upphandling med kompensation för inflationen). Eftersom framtiden är oviss är det något fler anställda som söker sig till andra arbetsgivare nu och ökad personalomsättning kostar. Slutligen lär juristerna som bistår BL i den här frågan inte jobba gratis.
BL:s vd Lars Holmqvist har sagt att det är hans skyldighet som vd för ett aktiebolag att se till att alla möjligheter att rädda företaget är uttömda innan det går i likvidation, alternativt övergår till helt annan verksamhet (läs: fastighetsförvaltning). Jag tror honom faktiskt på den punkten och att det är motivet för fortsatta överklaganden. Därmed inte sagt att jag håller med honom.
Kör Borås lokaltrafik i egen regi?
Om det är en bra affär för kommunen (oräknat rättegångskostnader) beror ju till stor del på hur lönsam affären egentligen är, 2004 års pris med indexuppräkning behöver ju inte alls vara sämre än Nobina:s vinnande bud 2012, snarare kan det ju vara tvärtom.
Ett skattefinansierat bolag kan ju sedan hålla ut i evighet bara politikerna övertygas att pumpa in pengar för att täcka underskotten, ett antagande är att man efter ett eventuellt nej i Högsta Förvaltningsdomstolen kommer att fortsätta till Europadomstolen el motsvarande.
Sedan finns kanske en liten tanke att ju längre ett beslut dröjer desto större chans till att Västtrafik ändå måste upphandla på nytt, risken finns ju att Nobina till slut drar sig ur affären och då har man minst 2 år till.
Finns det något sagt hur kontraktstiden kommer att räknas? M a o kommer ursprungligt slutdatum för kontraktet att gälla eller kommer ursprunglig avtalslängd att gälla (slutdatumet flyttas fram)
Citat från: ichessy skrivet 12 januari 2016, 09:42:45 AM
Kör Borås lokaltrafik i egen regi?
Ja som entreprenör åt Västtrafik
Körde de i egen regi skulle det ju inte finnas anledning att överklaga en upphandling gång på gång. Men politiker i Borås har väckt frågan att Borås skall bryta sig ur Västtrafik för tätortstrafiken och därmed köra i egen regi. Man tog Karlstad som mönsterexempel där det fungerar utmärkt. Vilket visar vilken kunskapsnivå dessa politiker stod på. (I Karlstad är kommunen huvudman för trafiken men den utövas genom entreprenör: först Nobina, sedan Förande Buss i Värmland och snart Keolis.)
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 12 januari 2016, 09:56:56 AM
Om det är en bra affär för kommunen (oräknat rättegångskostnader) beror ju till stor del på hur lönsam affären egentligen är, 2004 års pris med indexuppräkning behöver ju inte alls vara sämre än Nobina:s vinnande bud 2012, snarare kan det ju vara tvärtom.
Ett skattefinansierat bolag kan ju sedan hålla ut i evighet bara politikerna övertygas att pumpa in pengar för att täcka underskotten, ett antagande är att man efter ett eventuellt nej i Högsta Förvaltningsdomstolen kommer att fortsätta till Europadomstolen el motsvarande.
Sedan finns kanske en liten tanke att ju längre ett beslut dröjer desto större chans till att Västtrafik ändå måste upphandla på nytt, risken finns ju att Nobina till slut drar sig ur affären och då har man minst 2 år till.
Finns det något sagt hur kontraktstiden kommer att räknas? M a o kommer ursprungligt slutdatum för kontraktet att gälla eller kommer ursprunglig avtalslängd att gälla (slutdatumet flyttas fram)
2004 fick Borås Lokaltrafiken tätortstrafiken i Borås sedan de överklagat ett tidigare tilldelningsbeslut, då Orusttrafiken (nuvarande Nettbuss) skulle ha fått den. Då blev beslutet att upphandlingen skulle göras om. BL kom nu med ett ganska mycket lägre bud för att få trafiken, så att detta avtal skulle vara speciellt bra betvivlas. Men BL har haft en skicklig företagsledning de senaste åren och har därför kunnat uppvisa vinst. Så nuvarande avtal kanske ändå inte är så dåligt som jag försökte påskina.
BL:s vd har sagt att detta är sista chansen till överklagande. Men oavsett om fallet dras vidare tiill Europadomstolen kan upphandlingen äntligen slutföras.
Nobina har visat stor förståelse för Västtrafiks problem och har flera gånger upprepat enligt lokalpressen att de är beredda att ta över trafiken enligt lagt anbud nio månader efter det domen vunnit laga kraft. Ursprungligt slutdatum står vad jag vet fast i nuläget. Risken finns väl dock att Nobina inte satsar lika mycket utöver vad som avtalet stipulerar som de gjort om det blivit en längre trafikperiod.
En kort avtalsperiod för Nobina om det skulle bli utfallet, innebär problem med investeringar som i så fall måste täckas på kortare tid. Dock vill jag minnas att det i denna upphandling var övertagandekrav på befintliga bussar och inga eller små krav på nyinvesteringar vilket i så fall inte skapar samma problem med en kortare avtalstid.
Citat från: Walter skrivet 12 januari 2016, 12:19:20 PM
En kort avtalsperiod för Nobina om det skulle bli utfallet, innebär problem med investeringar som i så fall måste täckas på kortare tid. Dock vill jag minnas att det i denna upphandling var övertagandekrav på befintliga bussar och inga eller små krav på nyinvesteringar vilket i så fall inte skapar samma problem med en kortare avtalstid.
Ja, som jag skrev häromdagen så är det övertagandekrav av BL:s samtliga bussar utom de fem Neoplan som går på linjerna 10-16 ("servicelinjerna"). Dessa linjer kommer antagligen att tas bort i samband med övertagandet. Borås Lokaltrafik köpte dessutom i samarbete med Västtrafik för cirka ett år sedan 9 nya MAN med boggi. Men det finns också 22 MAN från 2004 som bara har ett år kvar enligt nuvarande avtal.
Så några okalkylerade investeringsproblem borde det inte bli. Möjligen att det på något sätt har ställt till det i Nobinas planer om bussanvändningen. Övertagandet av vagnparken var ett krav men inte att de fortsatt skall användas i Borås. Nobina har heller inte vad jag förstår lyft den frågan.
Är inte det lite märkligt att avtalsperioden inte förlängs motsvarande den tid man förlorar p.g.a. alla
juridiska turer?
Citat från: pegee skrivet 12 januari 2016, 18:19:01 PM
Är inte det lite märkligt att avtalsperioden inte förlängs motsvarande den tid man förlorar p.g.a. alla
juridiska turer?
Det är väl inte bara att förlänga den. I upphandlingen förutsattes en viss avtalsperiod och man kan inte plötsligt ändra dennas slutpunkt. Då kan ju någon annan av anbudsgivarna tycka att de fått fel förutsättningar och ta saken inför domstol.
Nobina torde ha rätt att frånträda avtalet i den här situationen men knappast rätt att begära någon ändring av det som avtalats om med undantag för trafikstarten. Att denna kan komma att uppskjutas ingår ju i upphandlandets natur inklusive rätten att begära överprövning. Att domstolarna sedan jobbar så lusigt är ju knappast upphandlarens fel.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 januari 2016, 07:25:06 AM
BL:s vd Lars Holmqvist har sagt att det är hans skyldighet som vd för ett aktiebolag att se till att alla möjligheter att rädda företaget är uttömda innan det går i likvidation, alternativt övergår till helt annan verksamhet (läs: fastighetsförvaltning). Jag tror honom faktiskt på den punkten och att det är motivet för fortsatta överklaganden. Därmed inte sagt att jag håller med honom.
Det är ju ändå ett ganska olyckligt sätt att se på överklagandeinstitutet (vilket du ju inte heller säger att du håller med honom om). Särskilt kanske om det är ett kommunalt bolag.
Men tyvärr har ju detta - på vissa håll och branscher blivit standard, det vill säga att försöka hitta skäl till att överklaga, mer för att visa att man gjort "allt".
I Stockholm tycker jag man klarat sig bra från detta inom kollektivtrafiken. Både Veolias överklagande av MTR vid tunnelbaneupphandlingen och nu Stockholmståg rörande pendeltåg, tycker jag nog har varit motiverade utifrån hur Trafikförvaltningen tycks ha hanterat processen. Och tycker överlag att de överklaganden som oftast gjort varit motiverade, utifrån rätt stora brister i upphandlingarna. Så "BL-modellen" bådar inte gott i detta avseende.
Högsta förvaltningsdomstolen har beslutat om inhibition med anledning av Borås Lokaltrafiks överklagande av Kammarrättens dom. Det innebär att Västtrafik inte får teckna avtal med Nobina innan förvaltningsdomstolen bestämt sig för om de skall ta upp fallet eller inte. Det inger i alla fall ett litet hopp för Borås Lokaltrafik att deras överklagande avvisades direkt. Men som sagt: inget är avgjort ännu.
Enligt Radio Sjuhärads nyheter 16.30.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 januari 2016, 16:38:55 PM
Högsta förvaltningsdomstolen har beslutat om inhibition med anledning av Borås Lokaltrafiks överklagande av Kammarrättens dom. Det innebär att Västtrafik inte får teckna avtal med Nobina innan förvaltningsdomstolen bestämt sig för om de skall ta upp fallet eller inte. Det inger i alla fall ett litet hopp för Borås Lokaltrafik att deras överklagande inte avvisades direkt. Men som sagt: inget är avgjort ännu.
Enligt Radio Sjuhärads nyheter 16.30.
Jag tror du glömde ett "inte" som jag nu stoppat in ovan (fet stil). ;)
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 27 januari 2016, 01:15:33 AM
Jag tror du glömde ett "inte" som jag nu stoppat in ovan (fet stil). ;)
Givetvis! Tack för korrigeringen. :-[ :-[