Fotograferat i Gävle juli 1977:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Hoghus_Gavle_7707_BG_zpsgyasxpur.jpg~original)
Hej! En passande bild med ett stänk av vemod så här på årets sista dag! Har alltid haft denna variant av Höghusen som favorit, H16 hette den väl?! Hälsn. BengaB40
ASJ byggena hette H16, ja. De fasades ut först då Hägglundarna ansågs vara bättre. Undrar hur många ASJ Höghus som såldes vidare? De blev ju inte så gamla i trafiken och borde haft ett visst bruksvärde kvar, iaf för andra ändamål som på bilden.
Citat från: Greger Larsson skrivet 31 december 2015, 12:21:07 PM
Fotograferat i Gävle juli 1977:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Hoghus_Gavle_7707_BG_zpsgyasxpur.jpg~original)
Hej Greger!
Intressant bild på en f.d SS H16!
Vet du var bilden är tagen, vem som ägde bussen och vad den användes till? Något mer överhuvudtaget?
Det är väl en decimal på en sannolikhet att den skulle finnas kvar på något sätt?
Mvh
Mr H
Nej, tyvärr inte mer än Gävle och 1977. Ska kolla med några personer.
Bilden är tagen ungefär vid Fredrikskans/Bönanvägen/Gamla Bönanvägen och bussen användes som någon form av arbetsbod vid byggandet där för oljedepån/hamnen 1977. Själv var jag i Utvalnäs på somrarna då och såg bussen när jag åkte CF-buss på linje 5 mot Harkskär. Cyklade även ut för att ta ett foto på den men då hade de ställt den så jag inte kom åt den.
Kopplar ihop det tidsmässigt med att man samtidigt bytte alla hållplatsskyltar och då fick jag en skylt för att sätta på bryggan. Men jag får inte ihop det tidsmässigt med Peter Ö svar i nedanstående länk och han kan sitt Gävle. Men min skylt ser precis ut som på bilden, men togs alltså inte ned förrän 197x, tyckte det var synd för de nya skyltarna hade inte något fint gjutet märke. Dessutom hade man innan tvättat/tagit bort alla hållplatsnummer (ej linjenummer) vilket gjorde det svårt att veta hur många hållplatser det var kvar till jag skulle stiga av.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,58720.msg417271.html#msg417271 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,58720.msg417271.html#msg417271)
/Peter
Citat från: Peter Wallentin skrivet 09 januari 2016, 18:14:37 PM
Bilden är tagen ungefär vid Fredrikskans/Bönanvägen/Gamla Bönanvägen och bussen användes som någon form av arbetsbod vid byggandet där för oljedepån/hamnen 1977. Själv var jag i Utvalnäs på somrarna då och såg bussen när jag åkte CF-buss på linje 5 mot Harkskär. Cyklade även ut för att ta ett foto på den men då hade de ställt den så jag inte kom åt den.
Kopplar ihop det tidsmässigt med att man samtidigt bytte alla hållplatsskyltar och då fick jag en skylt för att sätta på bryggan. Men jag får inte ihop det tidsmässigt med Peter Ö svar i nedanstående länk och han kan sitt Gävle. Men min skylt ser precis ut som på bilden, men togs alltså inte ned förrän 197x, tyckte det var synd för de nya skyltarna hade inte något fint gjutet märke. Dessutom hade man innan tvättat/tagit bort alla hållplatsnummer (ej linjenummer) vilket gjorde det svårt att veta hur många hållplatser det var kvar till jag skulle stiga av.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,58720.msg417271.html#msg417271 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,58720.msg417271.html#msg417271)
/Peter
Tack Peter det var intressant!
Har Greger möjligtvis någon ytterligare information?
Mvh
Mr H
Enligt fotografen så användes bussen vid någon typ av mobil krossanläggning vilket gör att bussen inte var stationär där bilden togs. Kanske flyttades den mellan arbetsplatserna med dragstång eller på trailer?
Någon uppgift om vilken buss det var verkar inte finnas, en tänkbar kandidat är kanske 1211 som såldes till Dannemora? De allra flesta övriga såldes till skrotfirmor redan runt 1960.
Citat från: Greger Larsson skrivet 10 januari 2016, 11:48:11 AM
Enligt fotografen så användes bussen vid någon typ av mobil krossanläggning vilket gör att bussen inte var stationär där bilden togs. Kanske flyttades den mellan arbetsplatserna med dragstång eller på trailer?
Någon uppgift om vilken buss det var verkar inte finnas, en tänkbar kandidat är kanske 1211 som såldes till Dannemora? De allra flesta övriga såldes till skrotfirmor redan runt 1960.
Hej och tack för besväret Greger!
Ja jag spekulerar också i H16 1211.
Mvh
Hans Råberg