Malmö har fått nya Mercedes Citaro till Stadstrafiken.
(http://s3.postimg.org/3zo1jo7f7/image.jpg) (http://postimage.org/)
(http://s3.postimg.org/54i3p1tw3/image.jpg) (http://postimage.org/)
(http://s3.postimg.org/ykxprh09f/image.jpg) (http://postimage.org/)
(http://s3.postimg.org/y0e3b1hn7/image.jpg) (http://postimage.org/)
(http://s3.postimg.org/twhpwab2r/image.jpg) (http://postimage.org/)
(http://s3.postimg.org/gw5yzuoib/image.jpg) (http://postimage.org/)
(http://s3.postimg.org/9mkeh59xv/image.jpg) (http://postimage.org/)
(http://s3.postimg.org/z42t0qro3/image.jpg) (http://postimage.org/)
(http://s3.postimg.org/sp3s42kyb/image.jpg) (http://postimage.org/)
(http://s3.postimg.org/q6i33dz83/image.jpg) (http://postimage.org/)
(http://s3.postimg.org/odf6f2e1f/image.jpg) (http://postimage.org/)
(http://s10.postimg.org/s3iz1hlnt/image.jpg) (http://postimage.org/)
Fina bilder (och bussar!). Bra dokumentation.
Tack kul höra ;D
Citat från: Mattias Petersson. skrivet 31 december 2015, 07:23:49 AM
Malmö har fått nya Mercedes Citaro till Stadstrafiken.
(http://s3.postimg.org/3zo1jo7f7/image.jpg) (http://postimage.org/)
Men varför väljer man denna Uppsalagröna färg numera i Malmö? Hade Uppsala haft Mercedes Citaro hade jag trott att bussen var från Uppsala och inte Malmö. I Uppsala har vi bara MAN. Men om Malmö köper MAN och målar dessa så här så kommer dessa se helt identiska ut med Uppsalas bussar ???
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 januari 2016, 07:05:11 AM
Men varför väljer man denna Uppsalagröna färg numera i Malmö? Hade Uppsala haft Mercedes Citaro hade jag trott att bussen var från Uppsala och inte Malmö. I Uppsala har vi bara MAN. Men om Malmö köper MAN och målar dessa så här så kommer dessa se helt identiska ut med Uppsalas bussar ???
Malmö hade gröna bussar i en snarlik färgsättning till denna redan på den tiden när Uppsalas bussar var blekgula, det vill säga fram till början av 1970-talet. Så man kan ju fråga vem som var först. Risken för förväxling i verkligheten torde dessutom vara synnerligen liten.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 januari 2016, 07:41:35 AM
Malmö hade gröna bussar i en snarlik färgsättning till denna redan på den tiden när Uppsalas bussar var blekgula, det vill säga fram till början av 1970-talet. Så man kan ju fråga vem som var först. Risken för förväxling i verkligheten torde dessutom vara synnerligen liten.
Tittar man på t ex Scania CR 111 från både Uppsala och Malmö så är de mycket riktigt rätt lika. Och där hade Malmö sin färgsättning sedan länge medan Uppsala införde sin 1972. Tidigare var de som du säger blekgula, eller jag tycker mer beige. Titta på vår fina Scania CR 76 från Uppsala som exempel som är återställd :)
Men jag har under min livstid alltid upplevt just Uppsala och Malmö som lite "systerstäder" när det gäller just stadsbussar, just tack vare färgen :)
Men om vi jämför grönt i Uppsala och Malmö så har det ändå alltid rört sig om väldigt skilda nyanser av grönt. Malmö har alltid hållit sig med en mörk grönfärg eller mer mossgrönt förr i tiden. Uppsala däremot har istället hållit sig med en rätt ljus och väldigt klar grönfärg.
Det är därför jag förvånas lite över dessa nya bussar, där man övergått till Uppsalas ljusa grönfärg. Man överger tydligen Malmös tradition med mörka grönfärger av någon anledning.
Skånetrafiken har dessutom fram till nyligen haft en enhetlig grönfärg som symboliserar just stadsbuss. Och det har varit den mörka grönfärgen. Här förstår jag heller inte varför man nu inför en till grönfärg, och därmed går ifrån enhetligheten ???
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 januari 2016, 08:08:37 AM
Skånetrafiken har dessutom fram till nyligen haft en enhetlig grönfärg som symboliserar just stadsbuss. Och det har varit den mörka grönfärgen. Här förstår jag heller inte varför man nu inför en till grönfärg, och därmed går ifrån enhetligheten ???
De fem trådbussar som är i Landskrona har haft en mörkare grönfärg. Nu när man frångår gasdriften, så väljer man annan färg på stadsbussarna. De första tre av fem elbussar till Ängelholm har kommit, dessa har också den ljusare gröna färgen. Bussarna får förövrigt nummer 3411-15 och är kinesiska från BYD.
Var kommer Volvo 7700 hamna sen ner dom har kört klart i Ängelholm hade varit kul vi fick dom till Landskrona lite nyare bussar.
Läste den här texten på Nobinas hemsida och fick känslan av att man varit missnöjda med kvalitén på Volvo och MAN-bussarna man har nu och därför testat man Mercedes. Stämmer det?
http://www.nobina.com/sv/sverige/nyheter/nobina-tar-krafttag-for-att-lyfta-kollektivtrafiken-i-malmo/ (http://www.nobina.com/sv/sverige/nyheter/nobina-tar-krafttag-for-att-lyfta-kollektivtrafiken-i-malmo/)
Miljön i tätortstrafiken i Malmö sägs vara en av de hårdare i norra Europa med ett extremt slitage på fordonen.
Problemet har väl främst varit saboterade katalysatorer på de bussar man fick från Transdev. I övrigt är ju de nyanskaffningar som nu görs behov utifrån trafikökningar. Nyligen köpte man ju även Solaris stadsbussar till Malmö.
Men visst trafiken är hård i jämförelse med andra städer.
Det finns några tillverkare som har bättre kvalité än andra. I Skåne kommer det bli mycket Volvo och Scania kommande år.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 02 januari 2016, 21:13:40 PM
Miljön i tätortstrafiken i Malmö sägs vara en av de hårdare i norra Europa med ett extremt slitage på fordonen.
Ja när man konstant utökar hela tiden till skillnad mot andra ställen är det väl inte undra på..
Ska man alltså tolka stadsbussarna i Skåne på följande sätt?
Skånegrön: Äldre buss
Uppsalagrön: Nyare buss
Så att de helt enkelt visar upp att det är en ny stadsbuss när den är Uppsalagrön?
Kan bara tillägga att nyanskaffade Scania CityWide i Kristianstad också har den "uppsalagröna" lacken om någon har nu missat detta.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 januari 2016, 23:49:15 PM
Ska man alltså tolka stadsbussarna i Skåne på följande sätt?
Skånegrön: Äldre buss
Uppsalagrön: Nyare buss
Så att de helt enkelt visar upp att det är en ny stadsbuss när den är Uppsalagrön?
Uppsalagrön finns i Uppsala, man vill helt enkelt ha en trevligare färg. Den mörkare är inte så trevlig jämför den bilden där båda färgerna finns.
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 januari 2016, 23:49:15 PM
Ska man alltså tolka stadsbussarna i Skåne på följande sätt?
Skånegrön: Äldre buss
Uppsalagrön: Nyare buss
Så att de helt enkelt visar upp att det är en ny stadsbuss när den är Uppsalagrön?
Det är väl inte konstigare än att man bestämt sig för en ny design på stadsbussarna. Jämför Hallandstrafiken som så sakta tycks komma att gå över till blå stadsbussar och kanske gröna expressbussar.
Uppsalagrönt är ju faktiskt en väldigt ny färg i Uppsala. Det är inte allas längesedan man bytte ut den militärgröna färgen i Uppsala mot den mer klara gröna färg man har där nu. Alltså exakt samma sak som nu sker i Skåne. Det finns även fler exempel från svenska städer där man bytt ut färgnyanser eller helt bytt färg från rätt diskreta och bleka färger mot mer skarpa och lysande färger. Så detta är mer en trend som började från runt 5 år sedan mer än att Skåne kopierar Uppsala. Det handlar helt enkelt om en tro på att bussen måste synas och sticka ut mer om folk ska ta den.
Citat från: AO skrivet 03 januari 2016, 19:08:38 PM
Uppsalagrönt är ju faktiskt en väldigt ny färg i Uppsala. Det är inte allas längesedan man bytte ut den militärgröna färgen i Uppsala mot den mer klara gröna färg man har där nu. Alltså exakt samma sak som nu sker i Skåne. Det finns även fler exempel från svenska städer där man bytt ut färgnyanser eller helt bytt färg från rätt diskreta och bleka färger mot mer skarpa och lysande färger. Så detta är mer en trend som började från runt 5 år sedan mer än att Skåne kopierar Uppsala. Det handlar helt enkelt om en tro på att bussen måste synas och sticka ut mer om folk ska ta den.
Uppsala har alltid haft en rätt ljus klargrön färg. Militärgrönt har inte funnits i Uppsala. Det var i Malmö man hade en mer militärgrön färg. Däremot så stämmer det att det finns en nyare och en äldre nyans av Uppsalagrönt. Och det var inte så många år sedan man ändrade den nyansen. Det är egentligen knappt man märker så stor skillnad på en buss i äldre och nyare Uppsalagrönt. Båda finns i trafik.
Däremot märks det stor skillnad i Skåne när de tydligen håller på att överge Skånegrönt och gå över till Uppsalagrönt.
Är det någon som känner till om det är på gång några MAN-bussar någonstans i Skåne som kommer att levereras i Uppsalagrönt?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 januari 2016, 05:26:16 AM
Uppsala har alltid haft en rätt ljus klargrön färg. Militärgrönt har inte funnits i Uppsala. Det var i Malmö man hade en mer militärgrön färg. Däremot så stämmer det att det finns en nyare och en äldre nyans av Uppsalagrönt. Och det var inte så många år sedan man ändrade den nyansen. Det är egentligen knappt man märker så stor skillnad på en buss i äldre och nyare Uppsalagrönt. Båda finns i trafik.
Däremot märks det stor skillnad i Skåne när de tydligen håller på att överge Skånegrönt och gå över till Uppsalagrönt.
Är det någon som känner till om det är på gång några MAN-bussar någonstans i Skåne som kommer att levereras i Uppsalagrönt?
Hur man ser färger är tydligen väldigt subjektivt. Det är mins lika stora skillnader mellan Uppsalas gamla grådassiga militärgröna färg de hade för ett par år sedan och den de har idag, som det är mellan den gamla Skånegröna och den nya enligt mig. Men som sagt, hur vi ser färger är väldigt subjektivt :)
Citat från: AO skrivet 04 januari 2016, 12:20:54 PM
Hur man ser färger är tydligen väldigt subjektivt. Det är mins lika stora skillnader mellan Uppsalas gamla grådassiga militärgröna färg de hade för ett par år sedan och den de har idag, som det är mellan den gamla Skånegröna och den nya enligt mig. Men som sagt, hur vi ser färger är väldigt subjektivt :)
Ändringen från gamla Uppsalagrönt till nya Uppsalagrönt ska ha berott främst på att den nyare färgen är mer standardiserad och därmed lättare att beställa och låta busstillverkarna lacka bussarna med.
I Skåne får jag intrycket att den huvudsakliga anledningen till övergång från Skånegrönt till Uppsalagrönt ska bero på att de ansvariga dels tycker att Uppsalagrönt skulle vara snyggare, men också att de vill visa att det just är bussar av en ny generation.
Här kommer en artikel i ämnet om den nya färgen... :)
http://www.sydsvenskan.se/malmo/limegront-ny-farg-pa-malmos-bussar/ (http://www.sydsvenskan.se/malmo/limegront-ny-farg-pa-malmos-bussar/)
Nobina 3477 och 3478 är snart klara i Tyskland och ska levereras till Malmö..
Och det är?
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Citat från: Bussmicke skrivet 21 mars 2016, 20:56:28 PM
Och det är?
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Citaro ledbussar likadana som 3445-3447.
Snygga och bra bussar! Men tänkte på det att tätortstrafiken i Malmö skulle ha så hård belastning. Vad är det som gör att den skulle ge värre slitage på bussarna i Malmö och vara värre än exempelvis Göteborg som inte heller ha en tunnelbana?
Stockholm har ju mer eller mindre kompletterande busstrafik och visst är det mycket slitage även där men bussarna i Göteborg tycker jag slits mest då stan även är kuperad.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 januari 2016, 07:41:35 AM
Risken för förväxling i verkligheten torde dessutom vara synnerligen liten.
En förväxling skulle ju kunna få förfärliga konsekvenser. Tänk om man kliver på linje 4 vid Vaksala torg i Uppsala och hamnar i Limhamn eller Bunkeflostrand. :)
Citat från: Buss-busen skrivet 22 mars 2016, 22:52:50 PM
En förväxling skulle ju kunna få förfärliga konsekvenser. Tänk om man kliver på linje 4 vid Vaksala torg i Uppsala och hamnar i Limhamn eller Bunkeflostrand. :)
;D ;D ;D
Åkte med en sådan Citaro igår och tyckte inte så mycket om stolarna, de var nästan lika hårda som dessa vi har i Eslöv (Citelis). Då är stolarna i Volvo (Vogel i de lite nyare) och MAN (deras egna?) mycket bättre. Men bussen i sig var det inget fel på, roligt att få åka en nytillverkad dieselbuss i Malmös stadstrafik.
Citat från: janjoh skrivet 22 mars 2016, 21:20:12 PM
Snygga och bra bussar! Men tänkte på det att tätortstrafiken i Malmö skulle ha så hård belastning. Vad är det som gör att den skulle ge värre slitage på bussarna i Malmö och vara värre än exempelvis Göteborg som inte heller ha en tunnelbana?
Stockholm har ju mer eller mindre kompletterande busstrafik och visst är det mycket slitage även där men bussarna i Göteborg tycker jag slits mest då stan även är kuperad.
Det som definitivt ökar slitaget på Malmöbussarna är alla farthinder och liknande som sattes upp under 2000-talet vilket sliter tämligen hårt på såväl bussar som förare. Trafikmiljön är inte direkt bussvänlig i många fall förutom MEX eftersom det under lång tid funnits en inriktning som inneburit att alla motorfordonstrafik måste strypas "av säkerhetsskäl"... Nu har det dock lugnat ner sig, MEX hade t.ex inte varit tänkbart för sisådär femton år sedan när "bygga farthinder och smalna av gator" var högsta mode.
Innan dessa åtgärder infördes kan jag inte minnas onormalt slitage på bussarna hos vare sig MSS, ML eller LB. Trafiken var likvärdig med andra städer fram tills ungefär 1999/2000 när de första åtgärderna sattes in, d.v.s avsmalning och farthinder.
Ytterligare ett Malmöfenomen är bristen på prioritering av vänstersvängande trafik. Idén att t.ex ge dessa fordon en viss förtur vid trafikljusen har ännu inte nått staden (sådan lyx får man söka efter på annat håll...) vilket gör att det är legio att fyra bussar står stilla vid Södervärn, förhindrade att svänga vänster p.g.a att motkörande trafik släpps direkt och därmed blockerar svängen.
Malmö skulle kunna lära sig en hel del av Helsingborg och Lund exempelvis som är betydligt mer bussvänliga i planeringen.
Däremot är det trevligt med lite Mercedes i stadstrafiken igen. Märket är ju inte så vanligt, senaste gången man köpte in sådant var med O405G-led till linje 10 och 11. Traditionen har ju alltid varit Volvo och Scania rent generellt.
Citaro verkar idag gå mycket på linje 7 med vissa inhopp på linje 4. Under förra Mercedesepoken kunde man åka O405G till G. A. Torg via Stortorget och Lilla Torg, vilket var trevligt. Annars är just Limhamnslinjen en liten återgång till den gamla epoken nu när de nya Mercorna rullar där.
Södervärn verkar ha en "pil" för just vänstersväng, vet dock inte hur länge den har funnits.
Det fungerar inte helt bra vid Södervärn, tämligen ofta blir det busskö där. Problemet finns även på Dalaplan där linje 8 ofta fastnar - pil finns men ljuset slår om så snabbt att bussarna ofta inte hinner över, framförallt inte om det finns bilar framför.
Likaså har vi fenomenet med att ljusen slår om precis framför bussen snarare än att ha prioritering (d.v.s försena ljusväxlingen några sekunder för att en buss som är nära och har farten uppe skall kunna passera).