Alla privata fjärrbusslinjer i Sverige, var snälla och komplettera och korrigera listan gärna !
Swebus
http://www.swebus.se/Global/linjekarta/Linjekarta_151125.pdf
Nettbuss inkl. Bus4you
http://www.nettbuss.se/destinationer
Ybuss
https://www.ybuss.se/cms/wp-content/uploads/2014/04/line_map.png
Lindbergs
http://www.lindbergsbuss.se/LINJEOREBROSTOCKHOLM.htm
Masexpressen / Jensen Buss (Dalarna - Stockholm)
Trosabussen.se (Trosa - Stockholm)
Sönebuss Västervikexpress (Västervik-Stockholm)
Sönebuss Bergslagenexpress (Kopparberg-Lindesberg-Stockholm)
http://www.blaklintsbuss.se/ (Östergötland - Stockholm)
http://www.svenskabuss.se/tidtabeller/
Nilsbuss (Växjö-Vetlanda-Stockholm)
Lingmerths (Malilla-Vimmerby-Stockholm)
Bergkvarabuss (Malmö-Karlskrona-Kalmar-Stockholm)
(Ängelholm-Helsingborg)
Tapanis Buss (Haparanda-Stockholm)
Lapplandspilen (Hemavan-Stockholm)
Sgsbussen.se (Hofors-Sandviken-Gävle-Stockholm)
Silverlinjen.se (Ölandnorra-Kalmar-Stockholm)
Härjedalingen.se Mohlins bussar (Härjedalen-Östersund-Stockholm)
http://www.fjallexpressen.se/ (säsongtrafik)
Flygbussarna.se
Airshuttle.se
---------------------------------------
Denna linjen trafikeras (delvis) med dubbeldäckare:
Eskilstuna-Västeras (Swebus)
Oslo-Göteborg-Malmö-Köbenhavn (Nettbuss)
Oslo-Stockholm (Nettbuss)
Stockholm-Örebro-Kumla (Lindbergs)
Stockholm-Trosa (Akerbergs Trosabussen)
Hej
Blåklintsexpressen Östergötland - Stockholm.
http://www.blaklintsbuss.se/
Hälsningar
Sven
Trosabussen skulle jag inte kalla fjärrbusstrafik, sedan har man väl aldrig kört med dubbeldäckare heller :-)
Swebus kör väl inte dubbeldäckare Göteborg-Stockholm.
Citat från: Walter skrivet 28 december 2015, 22:39:37 PM
Swebus kör väl inte dubbeldäckare Göteborg-Stockholm.
De två dubbeldäckade Setra Swebus har går väl i princip bara Eskilstuna-Västerås? och på Svenska Buss linje Malmö-Stockholm är det synnerligen ovanligt med dubbeldäckare
Åker bergs visade upp sin nya dubbeldäckare på mässan i höstas så den bör väl vara i trafik nu. /Henrik/
Tack s`mycket för tipps... - jag här ändrat lite listan... .
Josa - och nu har jag hittat artiklen och bilder ! Precis ! Det är en helt ny dubbeldäckare fra UNVI pa MAN chassis speciellt för Trosabussen !
http://media.trosa.com/2013/03/Busworld31.jpg
http://media.trosa.com/2013/03/Busworld16.jpg
http://labs.grupopromedia.es/unvi/wp-content/uploads/2015/09/FSV87931.jpg
https://c2.staticflickr.com/6/5743/22602350690_134b8abb0f_b.jpg
http://www.bussmagasinet.se/wp-content/uploads/2015/10/Unwi-interior.jpg
Hoppas at kommer snart UNVI-bussarna till tyskland ocksa... :)
Bussen ser bra ut för fjärrbusstrafik.
Bergslagen Express (Söne buss) Kopparberg-Lindesberg-Stockholm
Kvalar Fjällexpressen in? Den går i och för sig bara delar av året.
http://www.fjallexpressen.se/ (http://www.fjallexpressen.se/)
Citat från: Magnus skrivet 29 december 2015, 14:08:03 PM
Bergslagen Express (Söne buss) Kopparberg-Lindesberg-Stockholm
Vad kör dom med för bussar?/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 29 december 2015, 22:07:19 PM
Vad kör dom med för bussar?/Ulf
Söne 567, en Scania/Higer. CXZ893.
Linjen är väl en utveckling av den tidigare Birka anslutningen?.
Räknar man VanHool Astral som dubbeldäckare? Isåfall kör ju även Tapanis delvis med dubbeldäckare på linjen Stockholm-Haparanda!
http://www.tapanis.se/CropUp/800x350Z/media/1007/kt0n8222-2.jpg
Denna bussen ? Jaso det kan man diskuterar... - kan man räknas ocksa som överdäckare/interdäckare... . Men denna bussen är offenbart ej mer i drift hos Tapanis. Finns 1 stycken kvar vid Hörvalls i Kiruna.
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 december 2015, 22:44:02 PM
De två dubbeldäckade Setra Swebus har går väl i princip bara Eskilstuna-Västerås? och på Svenska Buss linje Malmö-Stockholm är det synnerligen ovanligt med dubbeldäckare
Körs troligen med inhyrda bussar.
Citat från: S Svensson skrivet 30 december 2015, 19:28:58 PM
Körs troligen med inhyrda bussar.
Vilket körs med inhyrda bussar? Om du menar Swebus linje Eskilstuna-Västerås så körs den med bussar som är registrerade på Swebus Express. Och om du menar Svenska Buss så körs den av ett antal samverkande bussbolag. Enligt hemsidan är det Bergkvarabuss, Nilsbuss och Lingmerths.
Nu är det 100% säkert: Flixbus startar under 2016/2017 en helt nytt stort landstäckande fjärrbussnätet i Sverige (ser andra ämne "Meinfernbus kommer till Sverige och Danmark").
Vad betyder det för aktuella fjärrbusslinjer i Sverige, olika privata turist-bussbolaget, anställda, förare, passagerare och framtiden ?
Tipps för bussbolaget som drivs egna fjärrbusslinjer aktuellt (ser listan här i ämne !):
Flixbus kommar at trafikeras parallelt ALLA LINJER i framtiden med biljettpriser fra 5,- €uro. Om Du vill fortsättar med dina linje(r) i framtiden där finns endast denna vägen för sucess pa langt sikt:
- Byte din flottan till störstmöjligt dubbeldäckare
(Volvo/MAN-UNVI SIL INTERCITY 15m, MAN-Beulas-Jewel 14,60m, Scania-vanHoolAstromega TX29 15m, Volvo-Irmaos-Mota-Atomic9 15m, VDL FDD2 14,10m m.fl.), det är absolut viktikt att du kan säljer sa mycket biljetter som möjligt, buss-fabrikat är inte viktigt för passagerare - kolla prisen och beställ billigaste bussen, kan ocksa bli 1,2,3 ar gammal.
Eksempel:
Buss A 90 platser x 5,- € = € 450,- x 2 (retour) = € 900,- inkomst per omlopp
Buss B 50 platser x 6,- € = € 300,- x 2 (retour) = € 600,- inkomst per omlopp
Sa trots at B säljer biljetter 1 € dyrare blir det mycket mindre inkomst mot A som kan säljer mycket mer platser.
Med en normalt 50-60 platser buss kan du ej konkurrera mot Flixbus ! Da blir det samma som i Finland och Tyskland där nästan alla andra liten fjärrbussbolaget har försvunnit efter Flixbus/Onnibus marknadsinträde.
OBS ! Sittavstand ska bli minimum 74cm och din buss maste har WIFI och eluttag för at konkurrera med Flixbus.
Trafikerar ev. dag+natt. Flixbus trafikerar normalt 24 timmer pa manga linjer. Busserna maste rullar ca. 20 timmer per dygn - annars är det ej effektivt. Viktikaste dagar är fredagar och söndagar, om möjligt sättar in extrabussar. Det var tidigare taktik fra gamla Flixbus som var orsaken för nedgangen fra Meinfernbus. Flixbus hade under 2014 kört oftast med 3, 4 busserna i kö fredagar och söndagar - jämfört med endast 1 parallelt buss fra Meinfernbus. Sa var det mer och mer passagerare i Flixbussen - och mindre och mindre vid Meinfernbus. Men nu i fusionerade bolaget Flixbus-Meinfernbus har man gamla taktiken fra Meinfernbus: Det betyder at insättar endast 1 buss och säljer dom sista biljetterna extremt dyrt = stor vinst. Det är chansen för alla svensk fjärrbussbolaget: Säljer biljetter sa mycket som möjligt för lägsta prisen och insättar sa mycket som möjligt extrabusser i kö fredagar och söndagar. Det blir nu sa att folket resar i framtiden mycket mer - om det kostar f.eks. fra Uppsala till Halmstad ca. € 50,- i dag resar man 3, 4, 5 ganger om aret - i framtiden kostar det kanske € 5,- eller 10,- - sa resar man varje vecka. Kontakta alla prisjämförningswebsidorna (bussia.se , goeuro.com, busliniensuche.de, comparabus.com, fahrtenfuchs.de m.fl.) at man kan hitta dina linjer. Kontakta andra fjärrbussbolaget i Sverige eller utlandet för kooperation (Onebus.de , lavprisekspressen.no ) linkbyte m.fl. .
Det är bättre om flera linjer samarbete med en gemensamt websidan än i stället varje bolaget har 1 egen linje och 1 egen websidan.
Kanske ocksa att det är en chans med speciella lyxiga bussen som f.ex. Ekmans resor VDL dubbeldäckare http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/19946022/485/imageColumn/8b645 samt extremt snabbt expressbussen (Malmö-Stockholm/Göteborg non-stop).
Tipps för normala turist-bussbolaget / bussägare:
Det är din chans nu at bli Buspartner fra Flixbus ! Flixbus-system betyder at du far ca. 1,XY € (ca. 1,30 € ?) per varje km + en tillägg per varje passager. Du maste endast bjuda pa bussen+förare - allt annars (blijettförsäljning, marknadsföring, tidtabeller, websidan m.fl.) jobbar Flixbus med. Som Flixbus-partner far man stora rabatter och mycket enkelt finansiering fra nya busserna (SETRA, Mercedes, MAN-Neoplan etc.) med rabatter upp till 30% fra officiellt listpris. Du kan väljer själv fabrikaten, ocksa VDL, Irisbus, Irizar, VOLVO, Scania, Beulas m.fl. är möjligt. Sa det är en bra chans ocksa för dig at far en helt nya flottan enkelt och billigt - för varje nya buss med Flixbus-kontrakt far du kreditfinansiering i 3 minuter. Du äggs alla bussen till 100% själv och efter ca.3-4 ar i drift kan du användar bussen som normalt turistbuss / beställningstrafik eller säljer bussen begagnad.
Du kan ocksa bli buspartner om du har endast 1 buss. Och det är ocksa möjligt at trafikerar under första 1, 2, 3 aren med begagnade bussarna som finns redan i din flottan. Här finns en listan fra Flixbus-Partner, kolla gärna själv och fraga om erfaringar, vinstmöjligheter m.fl. : http://fernbusbilder.de.tl/MeinFernBus-FlixBus.htm
Det blir manga nya jobb nu i branchen. Flixbus ska har en ny kontor i Sverige samt biljettkontorer i Göteborg, Stockholm och kanske Malmö/Linköping/Jönköping.
Som förare maste man bli lite flexibelt, i framtiden blir det ocksa mer och mer "bytesförare" som bor i lägenhet längs linjen och trafikerar endast en 4-timmers-avsnitt samt "hotelförare" som sova i hotellet efter ankomst och trafikerar nästa dagen 4 timmer+45min paus+4 timmer tillbaka.
För passagerare och svensk folket blir det nu ocksa paradiset i Sverige i framtiden: Fjärrbussbiljetter vill kostar normalt mellan 5,- och 25,- € endast. Ocksa ungdomer, pensionär, studerande m.fl. kan nu resa varje vecka till familjen, vänner, futboll, musikfestival, shopping, nöje/partyhelg m.fl. .
Det blir mycket mer avgangar och linjer dag och natt runt om i landet. SJ maste sänkas biljettpriser kraftigt - i Tyskland, Österrike, Swiss, Italia, Nederland och Frankrike samt Polen och Finland har redan stora delar fra passagerare byte fra tag till buss p.g.a. lägre priser och statliga järnvägsbolagen har sänkat priserna redan.
Är inte det som nu sker med avreglering av fjärrbusstrafik i Europa det Sverige upplevde på -90 och 00-talet? Swebus express stora frammarsch och det priskrig som få fanns och Sverige därmed redan är förbi detta med en mer mogen marknad? Personligen tror jag inte på någon längre framgång för Flixbuss eller andra med låga priser. Här vill man inte bli hanterad som boskap även om priserna är låga. Tvärtom satsar bolagen i Sverige på få platser i bussarna och mer kvalité.
Kortsiktiga framgångar med låga priser kanske men ingen långsiktig succé för dessa bolag.
Jo... - här i forumet är manga skeptiska - men i fjärrbussen sittar normalt ungdomer, studerande och pensionister - och jag tror at da svenskarna är likasom tyskarna, fransmannen, italienere och finnländere som välja flest billigaste bussen. Men Flixbus bjuder pa generellt 4-stjärna-kvalite, 97% splitternya bussar, oftast Setra, WIFI, eluttag vid varje andra plats, cykeltransport, info pa mobilen vid försening, snack och dryck ombord m.fl. - altsa normalt är det "bra kvalite" - men natürligtvis ej luxus.
Megabus/Onnibus/Superbus har endast 3-stjärna sittavstand och lite mindre komfort. Men nu kommar Flixbus - ej Megabus. Och Flixbus är säkert billigare än Swebus eller Nettbuss - men i Tyskland, Frankrike och Italia är man aktuellt normalt ej billigast.
En typisk priseksempel, restid ca. 3 timmer:
München-Stuttgart 7.febr. i Euro:
Megabus 0,50 (!)
Postbus 5,-
Deinbus 8,50
Flixbus 9,-
Onebus 11,-
Eurolines 11,-
ICE-järnvägen 19,-
Titta vi pa linjen Hamburg-Berlin, restid 3:10 timmer:
2012 var det endast berlinlinienbus-monopolet med pris 27,- och 1 buss per timme mellan 6:00 och 20:00 klockan
I dag ser det sa ut:
Postbus 5,-
Student-Agency 5,-
Berlinlinienbus 7,-
Flixbus 8,-
IC-Bus 19,-
Sa i dag finns avganger ca. varje 10 minuter - Berlinlinienbus här sänkt prisen ner till fra 27,- till 7,- - men Flixbus är ej billigt !
Samma Berlin-Stuttgart, ca. 8 timmer:
RLV Linienverkehr Expressbus 15,-
Postbus 17,-
Berlinlinienbus 18,-
Flixbus 19,-
Flixbus har 70% marknadsandel och mindre bussbolaget maste bjuder pa lite lägre priser för at far bussen fullbokad.
Interessant blir det ocksa med flygbussarna. I tyskland satsar Flixbus nu ocksa kraftigt pa direktbussarna till flygplatsen, f. eks. timmerstakt Augsburg-MünchenFlygplats. Sa det blir säkert fler avganger till Arlanda och Landvetter fra olika städerna.
Aktuella statistik fra Tyskland: 2015: knappt 22 Mio passagerare i alla fjärrbussarna tillsammen, en plus av 36% jämfört med 2014.
Statistik fra bussresor till utlandet: 5,7 Mio passagerare, en plus fra 43% jämfört med 2014.
Speciellt här ser man stora potential om man sänkar prisen kraftigt jämfört med gamla extremt högprisiga internationala Eurolines.
Att många här är skeptiska, beror nog på att det finns en väldigt bra kunskap här om bussbranschen och fjärrbusstrafiken i Sverige.
Den som ger sig in i en sådan här marknad måste ha ganska stora kunskaper om hur det fungerar i Sverige och vilka möjligheter som finns här.
Bussexperte:s exempel visar ju på en marknad i bl.a. Tyskland där det finns ett avsevärt större resandeunderlag. I Sverige skulle jag säga att knappt studenter använder fjärrbussarna. Den huvudsakliga användningen i Sverige är snarast att binda samman städer som inte har spårtrafik (eller dålig sådan), med de större städerna. Andelen som exempelvis åker hela sträckan Stockholm-Göteborg, eller Stockholm-Malmö är faktiskt ganska liten. Priskänsligheten är inte så stor i Sverige för det stora antalet resenärer.
SJ har ju också gått över till en flexibel prissättning för många år sedan. Det innebär att för den som är ute i god tid, går det att få ett bra pris även där.
När det gäller effektiviteten i trafiken, skulle jag nog säga att Swebus i princip företagit de effektiviseringar som är möjliga att göra. Det gäller även många av de andra bolagen i Sverige. Här har ju marknaden varit avreglerad rätt länge, så man har hunnit vidtagit de åtgärder som behövts.
Givetvis skulle man kunna köra med dubbeldäckare och öka kapaciteten - men det bygger ju fortfarande på att man kan ha fulla avgångar och ha avgångar när det passar. Det är inte så lätt om inte resandeunderlaget är så stort.
Men visst, det är bara att hälsa dem välkomna! Har Flexibus tillräckligt mycket is i magen, så är det väl möjligt att man på sikt kan konkurrera ut Swebus. Men det kommer ta tid och det kommer att kosta väldigt mycket pengar för en marknad, som ändå får sägas vara rätt begränsad (i antal fordon och volym). Nu har ju oljepriset gått ner, vilket väl ger visst utrymme några år framöver. Men när det återvänder till tidigare nivåer, sätter det ytterligare press på trafiken i konkurrens med tågtrafiken.
Andelen som exempelvis åker hela sträckan Stockholm-Göteborg, eller Stockholm-Malmö är faktiskt ganska liten. Priskänsligheten är inte så stor i Sverige för det stora antalet resenärer.
Och precis detta kommer at ändras under närmaste aren tror jag. Aktuellt är prisskillnaden mellan fjärrbussen och SJ för liten och bussen gar ej nonstop medan där finns olika mellanhallplatser som kostar mycket extra tid. Men Stockholm-Malmö med Flixbus för en hundralapp i 6 eller 7 timmer kan vara mycket attraktivt och Göteborg-Stockholm kanske bli största linjen i hela Sverige i 5:30 ca. med snabbt förarbyte i Jönköping men i övrigt utan stop. Men tagbiljetter är redan i dag billigare än i Tyskland eller Frankrike - sa det kan bli lite langsamere expansion än i Tyskland eller Frankrike där tagbilljeter är ganska dyrt.
När det gäller effektiviteten i trafiken, skulle jag nog säga att Swebus i princip företagit de effektiviseringar som är möjliga att göra. Det gäller även många av de andra bolagen i Sverige. Här har ju marknaden varit avreglerad rätt länge, så man har hunnit vidtagit de åtgärder som behövts.
Är det verkligen sa ? Om man tittar pa fjärrbusstrafik i dag i Sverige finns där oftast monopoler pa en stor antal förbindelser - det verkar sa at alla bolaget har kommit överens "jag kör här - du kör där" för at minska konkurranse. Det betyder ocksa at man kan köra lätt - f.eks. pa morgonen till Stockholm och vid kvällen tillbaka. Ej natttrafik, oftast begränsad antal avganger m.fl. och priser högre än 0,04 €uro per km som normaltvis i Tyskland, Frankrike m.fl. .
En effektivt busstrafik är f.eks. 10-11 timmers kombinerad linjen, f.eeks. Uppsala-Västeras-Göteborg-Malmö-Trelleborg/Ystad - 1-2 timmar paus och direkt tillbaka över natten. Sa at bussen rullar ca. 20-22 timmar per dygn - det är effektivt. Annan eksempel: Siljan-Stockholm-Kalmar-Malmö.
Sa trafikerar oftast Megabus och Flixbus samt Onebus - bussen tjänar pengarna nästan dygnet runt och man har högre inkomst och vinst mot bussbolaget som trafikerar endast under dagtiden.
Speciellt Swebus ser för mej ej sa ut som at det är effektivt. Det är lite konstigt at man f.eks. trafikerar mellan dom största omraden Stockholm-Göteborg ej med dubbeldäckare.
40% av alla svenskarna bo här enligt Wikipedia:
Stockholm: 2.227.513 Einwohner
Göteborg: 980.852 Einwohner
Malmö: 694.423 Einwohner
Kanske + 200.000 flyktningar nu ocksa ? I Tyskland far vi aktuellt ca. 1 till 1,5 million flyktningar varje ar som far varje manad 400,- Euro och användar pengarna delvis ocksa för at resa runt med fjärrbussen och besökar vänner i andra byerna.
Om man nu jämföra Göteborg-Stockholm med Frankfurt-München (som har mindre personer som Göteborg och Stockholm) med mer än 40 bussar per dygn - (priser kortfristigt fra 6,50 € - langfristigt fra 1,-, restiden ca. 5-8 timmer) - sa ser man dom stora sovande potentialen i Sverige. Om resar kostar flera hundra kroner sa resar man ej oftast - och det räckar med en "normalt" 3-axler-buss som finns vid Swebus och mindre antal avganger per dygn och flera mellan-hallplatser. Det finns endast 4 bussavganger Göte-Stockh. fra Swebus i 24 timmer med priser vid helgen över 200:- SEK och minimum 7 timmer restid ! Naturligtvis är det ej attraktivt. Det är lite konstigt at man har vad vi kollar "mondpriser" jämfört med färrbussar i hela Europa men dessutom med prisgaranti... .
Nettbuss/Bus4you bjuder här upp till 10 avganger och är ca. 1 timme snabbare - men med prisen omkring 300:- SEK... .
Flixbus startar normalt med alla biljetter för 1,- € under första 1, 2, 3 manader - sa far man stor uppmerksamhet i pressen och bussarna blir snabbt fullbokad. Sen höjer man prisen till € 5,- och mer och mer sa at det blir vinst senare. Men folket sittar nu i Flixbussen - och ej mer i taget eller andra bussarna fra konkurrensen. Samma strategi var det i Finland fra Onnibus som är nu kanske bli ledande fjärrbussbolaget i Finland.
Snart blir ocksa svenska motorvägar grönt: http://bc02.rp-online.de/polopoly_fs/flotte-fernbus-flixbus-steuert-ziele-an-1.5531688.1446569282!httpImage/2208789906.jpg_gen/derivatives/d950x950/2208789906.jpg
Hur ser det egentligen ut med stornerings- och ombokningsavgifter vid svenska fjärrbussbolaget i dag ?
Och vid SJ - där finns en del biljetter för ca. 200:- SEK - men ej ombokningsbar ?
Denna typ biljetter vill ha det svart i framtiden... .
Flixbus (och nu ocksa Postbus) bjuder det helt gratis upp till 15 / 30 min före bokad avgang !
Det betyder at man kan bokar manga biljetter för 1,- €uro eller 5,- €uro billigaste langfrist-priser 2-3 manader i förväg utan risk.
Om man plötsligt inte mer vill resa stornerar man helt enkelt gratis ! Efterfragan kortfristigt är normalt sa stort, at Flixbus / Postbus kan säljer biljetten en gang till - och nu till kraftigt höjare kortfrist-pris. Sa kan man säger at varje stornering far mer vinst för Postbus / Flixbus !
Stornering maste man ta hand om själv pa websidan - men det tar endast 30 sekunder och är helt enkelt.
I Tyskland är det mycket populärt med gratis stornering - ungdomer vill bli extremt flexibelt under 21-talet. Dom bussföretaget som bjuder ej pa gratis stornering (som f. eks. Berlinlinienbus och Deinbus) har delvis stora problemer och maste därför bjuda pa biljetter oftast till lite lägre pris i stället för at far bokningar.
Jag vet inte vem du är eller vem du företräder, bussexperte. Men du slänger ur dig massor av olika biljettpriser och sträckor men jag kan inte någonstans se hur detta skulle vara relevant för expresstrafik i Sverige och Norge. Om de stora expressbussföretagen i Tyskland tror att de kan köra i Norden enligt samma koncept som i Europa kommer de bli mycket besvikna.
Om man tror att man skulle kunna köra en fullsatt dubbeldäckare med 90 passagerare, både till och från olika orter i Sverige har man mycket dålig koll på hur den svenska marknaden ser ut. Om man tror att man kan få något seriös bussbolag att köra dubbeldäckare för drygt 12kr kilometern vet man inte mycket om busstrafik.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Jag företräder ingenting - jag är neutralt och privat - och - jag har ingenting at göra och haller ej med Flixbus - där finns andra fjärbussföretaget som trafikerar mycket bättre, mer effektivt och till ännu lägre priser än Flixbus. Det är endast sa at Flixbus marknadsinträde i Sverige betyder stora förändringar i Sveriges persontrafik (det blir ocksa förändringar i SJ under närmaste aren !) och därför är det viktigt at alla i branchen vet vad händer sa tidigt som möjligt.
Men jag undrar mej lite varför skulle ej fungerar i Sverige vad fungerar i England, Scotland, Wales, Ireland, Finland, Poland, Tyskland, Österrike, Swiss, Frankrike, Italia, Nederland, Belgien samt Tchekien mycket bra. Nämligen at köra billigt med fjärrbussen runt om i landet.
Det är aktuellt endast Spanien och Portugal samt Sverige och Norge där finns en "halva" monopolet (i Spanien dominera ALSA marknaden med mondpriser men ocksa där startar Flixbus snart, spansk websidan finns redan) där man kan pa den flesta sträckningen ej väljer mellan flera olika fjärrbussbolage = oftast relativt högt monopol-priser. Bra uttag är f.eks. lavprisekspressen.no, Trosabussen samt Lindbergs Örebro-Stockholm som har redan i dag samma attraktiva priser som i övrigt Europa.
Tvärtom jag ser en stor potential i Sverige f. eks. p.g.a. stor koncentration av nästan alla studenter pa 6 städer (Umea, Uppsala, Lund, Stockholm, Linköping samt Göteborg) - och näst största universitäter ligger i Örebro och Kalmar "automatisk" pa naturliga fjärbusslinjer längs Europavägar. Det är perfekta föruttsättningar för billiga fjärrbusslinjer i högt takt.
Titta vi endast pa Freiburg i Södra-Tyskland, endast 230.000 invanare - universitäten där har 25.000 studenter, precis samma som Uppsala, Lund har 50.000 studenter, Linköping har 30.000 ! Och där finns ICE-taget varje timmer till manga städerna i Tyskland, Köln, Frankfurt, Berlin m.fl. . Där i dag finns 11 buss-avgangar per dygn mot Köln, 16 mot Stuttgart, 20 mot München, 7 till Berlin (restid 10-11 timmer !), 16 mot Frankfurt, 5 till Hamburg och manga till de flesta mindre storstäderna i Tyskland. Samma situation är det f. eks. i Göttingen och Heidelberg som har endast 130.000 invanare - men 1/4 studenter.
Titta vi nu pa Linköping f.eks. - det kostar ca. 200:- i dag med buss till Stockholm och 200:- retur. Det är for mycket för at betala det varje helg för shoppingsutflykt, party-nöjeshelg m.fl. för studenter. Men om en biljett ska kostar 50:-, 70:- eller 80:- resar stora delar fra studenter oftast / nästan varje helg mot Stockholm. Det betyder at p.g.a. lagt biljettpriser folket ändras transportsituation. Och i Stockholm finns bättre shopping och kulere disco än i Linköping - därför resar stora mängder fra studenter med billigt fjärbuss mot Stockholm och nagra timmer senare tillbaka. Det är samma princip med kryssningar - Viking-Line, Tallink-Silja m.fl. . Dom har 3000 hyttplatser pa baten - men dom behövs ej för normala resenär mot Finland. Sa sänkar man prisen extremt oftast för at fa folket pa baten. Sa man tar kryssning p.g.a. at det är billigt. Och samma blir det Linköping-Stockholm, kanske 4 tjejer boka kvällsbussen fredagar mot Stockholm för disco-party i Stockholm och första lördagsbussen tillbaka. Men i dag är det för dyrt - men förmodligen ej i framtid.
Uppsala-Stockholm finns i dag fra ca. 60:- (ej avbokningsbar !). Om nu kommar Flixbussen för 50:- med en timmerstakt maste Swebus sänkar prisen minst pa 45:-. Sa blir det sa attraktivt för Uppsala-studenter at man resa för alla saker (party, shopping m.fl.) alltid mot Stockholm. Mellan London och Oxford finns Stagecoach-Oxford-Tube - varje 10minuter med en Astromega 90-platser buss dygnet runt - ocksa i natten ! Sa ser man vilket enormt potential sovar i Sverige fortfarende för billigare fjärrbussarna.
Mindre priser betyder vidare effekter. Fra en vis prisgräns ner byte mycket fler personer ocksa fra taget eller egen bil till fjärrbussen. Om det theoretisk finns Megabus för 10:- SEK fra Stockholm till Göteborg - vem kör fortfarende bil eller taget ? Om man tänkar sej 1000 personer som vill fra Stockholm mot Göteborg - sa kanske 100 väljer buss i dag för 200:-SEK - alla andra kör taget eller egen bil. Om bussen kör till halva priset (100:-) kanske det blir 50 personer mer som byte fra taget till buss, om bussen kostar endast 50:- sa blir det möjligtvis 200 personer som väljer buss och 300 om det kostar endast 10:-SEK. Och om det är sa extremt billigt kommar ocksa f.eks. arbetslösa personer som resar runt och tar dagsutflykter med fjärrbussen - för 10:-SEK är det bättre i bussen än hela dagen framför TV. Du bor i Malmö men billigaste flyget mot Teneriffa gar fra Skavsta ? Om fjärrbussen mot Nyköping är extremt billigt - inget problem, sa blir fjärrbussen = flygbussen. I tyskland finns redan manga personer som resar flera hundra km med fjärrbussen mot spciella billiga flygplatsen där finns Ryanair, Easyjet, Norwegian m.fl. .
Trosabussen är i princip lokaltrafik, ingen expressbuss :-) pendlare Trosa/Vagnhärad-Södertälje/Stockholm.
I något tidigare inlägg föreslog du att bussarna skulle gå direkt Göteborg-Stockholm, saken idag är att utan mellanhållplatserna finns ingen ekonomi i trafiken, och det gäller de flesta andra linjerna också typ Stockholm-Kalmar, Stockholm-Karlstad, Stockholm-Umeå.
Nattbussar har man testat både på Malmö-Stockholm och Göteborg-Stockholm utan att de blev succé, ska man köra med 90 platsers bussar nattetid med biljettpriser på 10-50:- så måste man ta igen förlusten på annat håll.
Rederierna i Ålands-Finlandstrafiken tar igen låga biljettpriser på ombordförsäljningen i barer-restauranger-butiker, var ska busstrafiken ta igen förlusten?
Vad gäller Finland så skulle jag tro att inom något år så minskar man turtätheten drastiskt, flera trafikutövare försvinner och priserna stiger, det är ingen ekonomi att köra tomma o halvtomma dubbeldäckare runt i landet, Stagecoach har ju backat ur från Finland tidigare så inom ett par år så är dem säkerligen borta då vinsterna uteblev.
Det kommer säkert att gå att locka några åkare i Sverige men risken är att det blir sådana med redan taskig ekonomi som tar en rövare, faran med sådana är att helt plötsligt så går inte bussen som utlovat, en del beror ju också på hur många miljoner euro som tyska finansiärer vill pumpa in i projektet.
Trosabussen är i princip lokaltrafik, ingen expressbuss :-) pendlare Trosa/Vagnhärad-Södertälje/Stockholm.
Jo - det kan mer ser sa och annars... - i tyskland räknas allt fra 5 mil som fjärrbuss, i Frankrike fra 10mil. Jag persönligen räknar ocksa linjer som 676 Nortälje-Stockholm, 100 Boras-Göteborg eller Skaneekspressen Kristianstad-Malmö som fjärrbuss - men i Sverige är det kommunalt finansiert. Men Trosabussen ser privat ut fra Akerbergs-Resor.
bussarna skulle gå direkt Göteborg-Stockholm, saken idag är att utan mellanhållplatserna finns ingen ekonomi i trafiken
I andra ländarna är det normalt at ca. 90% av passagerare resar endast mellan dom största metropolerna. Prova gärna en buss München-Berlin, de har alla minimum en mellanstop p.g.a. förarbyte eller paus - men 95% resar hela sträckan. Samma är det Frankfurt-Berlin, Köln-München m.fl. . Är det verkligen sa at det lonar sej f.eks. at stoppar i Arjäng pa linjen Oslo-Stockholm ? Eller i Mjölby pa Stockholm-Göteborg ? Det är sa at varje minut mindre restid blir högre antal resenär i bussen. Om taget tar 4 timmer fra A till B och direktbussen 5 timmer och mellanstopbussen 6 timmer sa är det viktigt at man har 2 linjer - 1 med mellanstop och en express-direkt-nonstop.
Flixbus har nu sa mycket avganger Berlin-Prag at man har nu ändrat det sa at varje andra buss ej stoppar i Dresden - sa är man snabbare än taget med endast 4 timmer restiden vad är en stor fördel för bussen. Andra taktiken är växlande mellanstop. F.eks. buss 1: Stockh-Linköp-Göte, buss 2: Stockh-Jönköp-Göte, buss 3: Stockh-Norköp-Göte och buss 4 = buss 1. Man maste har en minimum-stop för förarbyte - sa har man alla viktiga städer med snabbt direktförbindelse mot Stockh och Göteborg. Aktuella tidtabeller fra Swebus/Nettbus är för langsamt... - man kan ej untnytta hela potentialen sa - skillnaden i restiden mot taget och bil är onödigt stort.
Nattbussar har man testat både på Malmö-Stockholm och Göteborg-Stockholm utan att de blev succé
Ocksa här maste jag fraga: Kanske at priser var för högt ? I Tyskland, Frankrike och Italia är nattbusserna bäst bokade bussarna och företaget far lite högre biljettpriser dessutom. Sa nattbussarna = extra vinst. Oftast finns där flera nattbussarna i kö p.g.a. en buss är för liten.
Rederierna i Ålands-Finlandstrafiken tar igen låga biljettpriser på ombordförsäljningen i barer-restauranger-butiker, var ska busstrafiken ta igen förlusten?
Hehe, jojo jag vet, har manga ar sedan förundrat tittat klockan 3 i natten hur rampan gar ner och upp pa Aland endast för at man har Tax-Free ombord... :) - Naturligtvis kan man det ej jämföra med bussbranchen. Men om man ser hur mycket personer köpar allt möjligt ombord fra Ryanair mot Teneriffa... - det är nästan 4-timmer försäljning ombord... - nästan ingen paus för personalen men dom far extra-provision med bord-försäljning. Men om jag far biljetten för 30,- Euro endast... .
Men man kan ocksa pröva denn försälning i buss: Om man har en linje med 1-2 timmerstakt (f.eks. Göteborg-Stockholm) och i Linköping stiger i en student-tjej och säljer allt möjligt ombord i bussen och stiga av i Jönköping och tar nästan bussen tillbaka till Linköping. Denna principen finns f.eks. i ICE taget mellan Göttingen och Kassel - men där säljs Is och "Brezel" och vid Polskibus mellan Warswawa/Warschau och Wroclaw/Breslau - men där serveras Croissant och Kaffee gratis.
Vad gäller Finland så skulle jag tro att inom något år så minskar man turtätheten drastiskt, flera trafikutövare försvinner och priserna stiger, det är ingen ekonomi att köra tomma o halvtomma dubbeldäckare runt i landet, Stagecoach har ju backat ur från Finland tidigare så inom ett par år så är dem säkerligen borta då vinsterna uteblev.
Mhmmm, säkert blir genomslittliga billjettpris lite mer än i dag - men inte mycket mer. Tillsvidare jag tror at Souter-fjärrbussbolaget blir marknadsförare i dom ländarna där det finns (Polskibus - Onnibus). I Polen var det ocksa sa at 1 linje ställs in (Berlin-Stettin) - men det är helt normalt och ej stort problem. Ryanair ställs varje ar flera linjer in - men öppnar en större antal nya samtidigt, samma är det med Souter. Bussen maste rullar där när passagerare fullbokar den. Ocksa Stagecouch-Megabus har f.eks. precis denna vecka 2 Astromega skickat fra tyskland till frankrike - där finns aktuellt mycket mer efterfragan än i tyskland. Där finns ocksa pressinfo at man satsar pa en langfristigt strategi och det tar tid at bygga nya garage, verkstad m. fl. för stora antal bussar.
Viktigt är at antal linjer och bussarna ökar generellt. Man maste oftast provas nya linjer hur mycket passagerare finns. Min prognos är, at i Finland kommar flera onnibus-linjer till i 2016/2017 (f.eks. Oulu-Turku) och normaltvis maste Souter (med Superbus eller Onnibus) eller Megabus ocksa kommar till Sverige. Det skulle bli konstigt om man i alla ländarna konkurrera med Flixbus - utan i Sverige.
hur många miljoner euro som tyska finansiärer vill pumpa in i projektet
Det ser sa ut at Flixbus har en Milliarden-investor-grupp fra USA bakom sej (General Atlantic) som satsar pa en langfristig strategi och betalar alla förluster i hela Europa flera ar. Malet är at bli Nr. 1 i hela Europa i fjärrbussbranchen med en maknadsandel i varje land av fler än 50% (i Tyskland är det aktuellt ca. 70%).
Den stora skillnaden mellan Expressbuss trafiken på kontinenten och i Sverige är att i Sverige har den varit avreglerad länge. Det innebär att resemönster och priser är relativt okänsliga för tillfälliga förändringar. I många av dina exempel nämner du att studenter är målgruppen, nackdelen med denna grupp är att de reser på helgerna. Bussarna måste ju även rulla veckans övriga dagar. Visst kan man köra med billiga priser på helgen men vad skall betala bussen veckans övriga dagar. Dessutom är helgresande ofta resande i en riktning, det innebär full buss i ena riktningen men näst intill tom åt andra. Även returen måste betalas. Om man tar ditt exempel med en resa från Stockholm till Göteborg för 100 kr per person så blir det intäkter på 5000kr för en normalbuss. Sen skall den även tillbaka. Det innebär att något bolag är villig att köra för 5kr per kilometer, det blir ju 1000 km körning med intäkter på 5000 kr. Några kan man ju få på retur men mycket mer än 7kr per kilometer blir det inte. det kan bara köras av oseriösa bolag
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Den stora skillnaden mellan Expressbuss trafiken på kontinenten och i Sverige är att i Sverige har den varit avreglerad länge. Det innebär att resemönster och priser är relativt okänsliga för tillfälliga förändringar.
Jo - det är säkert annars än i Tyskland, Frankrike och Italia. Men hur var det med Finland ? Det fanns 7 olika fjärrbussbolaget med mer än 1 linje 2013 - och 2016 finns kvar 3 (?) efter Onnibus-marknadsinträde. I Tchekien var Student-Agency Nr. 1 - men nu är det minst 50/50 med Flixbus och Student-Agency har sänkat prisen fra 34,- €uro ner till € 5,- och varje manad har Flixbus fler bussar i drift och fler linjer - men Student-Agency stannar !
Internationala linjer var alltid tillaten - ocksa i Tyskland och Swiss. Men man maste ocksa ser chansen, hitta potentialen. Det kanske fanns alltid Eurolines med gamla osteuropäiska bussarna och extremt högt mondpriser 1 eller 2 ganger dagligen... - men där var det ej möjligt at väkna up potentialen. I dag finns 30 (!) dubbeldäckare-avganger i varje rikting, delvis ocksa direkt fra SBB-järnvägen och IC-Bus-DB-järnvägen mellan München och Zürich. Där finns i stor antal extrema expressbussarna och alla vill bli snabbast (IC-/SBB-Bus tar 3:42, Flixbus 3:45, AAE 4:10 - alla kör för 15,- €) - taget + Eurolines spelar där ingen roll mer, Det var theoretisk möjligt ocksa manga ar sedan - men ingen har testat före Flixbus/Meinfernbus denna linjen för en billigt pris av 15,- €.
Samma blir det i Sverige nu - som sagt tidigare - aktuellt finns endast "garanterad-vinst-linjer" oftast med monopolet. Titta pa listan här i ämnestart - nästan alla bolaget har ingen konkurranse... och Swebus och Nettbuss trafikerar nästan endast mellan största städerna = sa mycket invanare att det räcker för 2 bolaget.
I många av dina exempel nämner du att studenter är målgruppen, nackdelen med denna grupp är att de reser på helgerna.
Manga extraavganger vid helgen finns redan i dag i Sverige ocksa: Nettbus kör tisdag/onsdag endast 2 x Göteborg-Stockholm men 9 x fredagar och söndagar. Samma princip har Flixbus. Och det är inte endast studenter - det är största delen, men det finns ocksa andra tjejer och killar som jobbar normalt, pensionister, husfru m.fl. . Typisk bussinsts med en busspartner är, at om dom har 3 bussar för Flixbus alla 3 kör torsdagar-mandag och tisdag och onsdag är endast 1 buss i trafik - sa kan alla bussarna kommar i verkstad vid tillfälle.
Dessutom är helgresande ofta resande i en riktning, det innebär full buss i ena riktningen men näst intill tom åt andra. Även returen måste betalas.
Denna problemen finns ej i stort sätt i tyskland - kanske vid nyarhelgen mot Berlin - men normalt resar studenter som studerar f.eks. i Berlin hem till sma hembyaer och andra personer resar till Berlin för en helg i Berlin. Men kanske bli en problem om man öppnar linjer fra Stockholm till mindre byerna i mellan och norra Sverige. I Tyskland far de flesta byerna med minst ca. 20.000 invanare en flixbus-linje, men i Sverige kommar man i början säkert först med linjer mellan de största städerna.
En sak till: Inte alla bussarna är dubbeldäckare, under 2015 fanns fler nya SETRA 516/2 och Mercedes Tourismo än SETRA 431 DT vid Flixbus.
Om man tar ditt exempel med en resa från Stockholm till Göteborg för 100 kr per person så blir det intäkter på 5000kr för en normalbuss. Sen skall den även tillbaka. Det innebär att något bolag är villig att köra för 5kr per kilometer, det blir ju 1000 km körning med intäkter på 5000 kr. Några kan man ju få på retur men mycket mer än 7kr per kilometer blir det inte. det kan bara köras av oseriösa bolag
Det är lite oklart... - Flixbus har mer än 200 busspartner i halva Europa och det är normalt allt seriösa bekannta bussbolaget. Och alla dom har vinst med Flixbus-systemen.
Citat från: bussexperte skrivet 17 januari 2016, 21:23:53 PM
Jo - det är säkert annars än i Tyskland, Frankrike och Italia. Men hur var det med Finland ? Det fanns 7 olika fjärrbussbolaget med mer än 1 linje 2013 - och 2016 finns kvar 3 (?) efter Onnibus-marknadsinträde.
Som redan tidigare framkommit har det skett en försämring i Finland, där resenärerna inte alls är särskilt nöjda över att ett stort antal expressbusslinjer lagts ner pga prisdumpningen av det stora företaget som redovisar en årsförlust på 1,1 miljoner Euro. Men du är ju ändå övertygad om att finländarna är nöjda, så inte ens om du personligen talade med de besvikna resenärerna skulle du väl tro på dem.
Jo - fina diskussion om Finland :)
Jag är ingen expert för Finland - men om jag titta pa priserna och takter och nätet som finns nu vid Onnibus i Finland - sa ser det mycket bra ut för det flesta förbindelse, framförallt mellan de största byerna, oftast finns timmerstakten med priser lägre en 10,- Euro. Var det sa tidigare ocksa med dom gamla bussföretaget ? Och nätet fra Onnibus är inte färdigt, da maste man väntar till 2018 ca. . Sista gangen här var kritiken mot förbindelse mot flygplatsen i Helsingfors - om jag ser det rätt finns nu en nya ringlinje till flygplatsen i Helsingfors-region. Och där finns kvar Expressbus.fi, Koivisto-Auto, Pohjola-Likeenne plus Pori-Onniexpress m.fl. .
Men naturligtvis kan det förekomma at där finns ocksa förbindelse som har försvunnit aktuellt p.g.a. liten bussbolaget har inställt sina trafik.
Men det är helt normalt i en fri värld med konkurrense och jag undrar mej ocksa at det finns i Sverige oftast i fjärrbussbranchen monopolet at det ser sa ut som i en socialistik system. Hur mycket gamla liten lanthandel runt om i landet har slutat p.g.a. stora LIDL-expansion ? Men var det verkligen bättre tidigare med mycket mindre butiker, högre priser, mindre utval och tilbud, knappt plats i butiken och begränsad öppningstider ?
Pa min sikt är det oftast "gnälla efter gamla tider" där "allt var bättre". Men var det verkligen sa i Finland före Onnibus ? Det fanns mycket olika bolaget med delvis gamla websidorna, alla har olika priser, biljetter, olika bussstandard. Om man ser bilder fra Helsingfosh här finns där ocksa en stor antal mycket gamla bussarna vid den "gamla" fjärrbussbolagen. Det är likasom at "gamla" flygbolaget (SAS, Lufthansa, KLM, AirFrance, Alitalia, British Airways, Finnair m.fl.) alltid gnälla emot nya billigt-flygbolaget som Ryanair, Easyjet, Norwegian, Vueling, WizzAir, Transavia m.fl. . Varje ar blir det mer marknadsandel för dom billiga nya och mindre andel för dom gamla klassiska. Men alla gamla företaget har möjlighet att kopia dom nya. Lufthansa försökar det nu med Eurowings... . Och Souter-Onnibus är just en kopia fra Ryanair som bussbolaget. Jag ser det lite som med McDonalds - ingen person har lunch där officiellt - men det är största restaurangen i världen.
Jag har sagt här tidigare i forum at finska bussbolaget maste kopia systemet fra Onnibus - annars blir det extremt svart. Nu säger jag samma för alla svenska fjärrbussbolaget. Kanske at Nettbuss klarer sej med de "bättre kunder" som vill ha extra-komfort och betalar ocksa därför högre priser. Men Swebus och andra maste byte flottan till dubbeldäckare, sänkar prisen och blir mer effektivt nu - annars far man stora problemer i framtiden. Och en stor del saker vid Onnibus (samma gällar för Flixbus ocksa !) är inte perfekt - om man kopia systemet och förbättrar vissa punkter är man bättre än Flixbus eller Onnibus. Onnibus har f.eks. knappt sittavstand, ej fällbara bord, ej TV-monitore ombord, ej mediasyystem, ej snack- och drycktilbud, ej kontantbetalning m.fl. . Ocksa sittplats-fabrikaten är inte bra - där finns en stort antal bättre sittplatser pa marknaden. Sa om en konkurrens-bolaget nu köpa 15m dubbeldäckare med 4-stjärna-avstand, mycket bra sittblatser kan man bjuda pa mycket mer komfort än Onnibus med nästan samma antal platser = samma antal biljetter per omlopp = samma lägra priser.
Flixbus f. eks. bjuder pa Öl, Cola, mineralvatten, saft/juice, Kaffee, Tee, choklad, Haribo, flis, Salami m.fl. i bussen - allt för ca. 1,- €uro, betalas i "förtroende kassan" direkt vid föraren. Onebus.de (en resbyran i Köln med 8 stycken 4-stjärna-bussarna) har reagerad pa Flixbus och bjuda pa denna saken delvis gratis i bussen = oftast fullbokade bussarna, delvis kör man Berlin-linjen med 2 bussar i kö ! Sa det hjälper inte om man "gnälla efter gamla tider". Konkurrensen är bra för affärerna och man maste har nya egna ideer - sa har man ocksa framtid trots konkurranse.
Flixbus bjuder pa gratis stornering och alla personer betalar samma pris. Om f.eks. Swebus vill behalla sin gamla system med mycket olika priser (ej avbokningsbar, ombokningsbar, avbokningsbar, rabatt för ungdomer, studenter, pensionister, barn m.fl.) kan det händer väldigt snabbt at stora mängder passagerare byte till Flixbus där man har ingen risk med bokningar flera manader i förväg till lägsta langfrist-pris.
Titta vi f.eks. pa Lindbergs Örebro-Stockholm. Han har redan dubbeldäckare och bra prisniveau. Men Flixbus-strategi kommar (förmodligen !) at bjuda pa exakt samma avgangstider för at sla ut Lindbergs fra marknaden. Och Flixbus har fördelen at bussen startar ej i Örebro - dom ankommer redan bra bokad fra Oslo eller Göteborg pa väg mot Stockholm - sa man kan bjuda pa för invanare fra Örebro mycket bra priser, bussen är redan betalt fra Oslo-/Göteborgare som resa till Stockholm. För Lindbergs finns nu 2 möjligheter:
1) At ställa in trafiken om det lönar sej inte mer eller
2) Bjuda pa lite mer service och komfort (f.eks. gratis kaffee), skaffa störst-möjligt dubbeldäckare med 90 platser, och viktigast: Köra själv hela sträckan mot Göteborg/Oslo själv = Göteborg/Oslo-Örebro-Stockholm - nonstop, endast 5 min paus med förarbyte i Örebro. Sa har han snabbaste, biligaste och komfortabelste bussen och normaltvis bra framtid trots at det finns Flixbus.
Och glöm ej: Vid Flixbus maste inkomst alltid räckar för 2 sidorna: Flixbus-kontor och busspartner. Sa om man kör som en resbyran/bussbolaget själv med en bra system och mycket effektivt kan man har bra framtid ocksa trots konkurranse fra stora bolaget.
Men är Flixbus nåt att sträva efter ens?? Du säger ju själv att nåt amerikanskt bolag pumpar in pengar i företaget då det går med förlust, så uppenbarligen funkar det inte. Det är det jag oroar mig för, att ägarna till Flixbus helt plötsligt får slut på pengarna och måste lägga ner verksamheten. För allt verkar ju bara handla om att bli störst, inte att driva ett företag som ska gå runt ekonomiskt?
amerikanskt bolag pumpar in pengar i företaget då det går med förlust, så uppenbarligen funkar det inte
Om man startar en nytt företag, en ny verksamhet sa innebär detta normalt alltid förluster om första 1, 2, 3 aren. Det är ganska normalt ocksa i andra brancher. Om man p.g.a. startar linjer med 1,- € priser de första veckorna sa blir det start-förluster som är helt normalt. Man maste nu ocksa ställs in kontors-personalen, hyra en kontor m.fl. men första biljetten kan säljas i höst eller vintern kanske. At kommar at verksamheten inställs plötsligt ser jag inte. Sa är det normalt at Flixbus har förluster och Onnibus ocksa, men kanske at dom har vinst fra 2017/2018.
At bli Nr. 1 i branchen har manga fördelar. F. eks. är man sa normaltvis alltid i TV och tidningar om det gällar jämföring med taget eller bil. Sa far man mycket gratis reklam och uppmärksamhet, Flixbus finns i Tyskland varje vecka i en TV-reportage, denna vecka f.eks. i "Undercover-Boss". Tänk pa: McDonalds=Hamburgerrestaurant/Snabbmat - IKEA=möbelhuset - LIDL=billigt livsmede - Nutella=nougatkräm - sociala nätet=Facebook - spice soppor=Maggi - sandwich=Subway - gatukök=Sibylla. Där finns alltid flera konkurrenter - men största är ledande i branchen oftast och absolut viktigast. Flixbus har i Tyskland ca. 70% marknadsandel. Sa dom dikterar prisniveau och vissa andra saker. Om Flixbus höjer priser - alla andra kan höjer ocksa lite och tvärtom. Om Flixbus maste sänkas sina priser för at fa bussen mer fullbokade - alla andra maste ocksa gar ner med prisen. Postbussen har nagra veckorna sen kopiat Flixbus-systemet med gratis storneringar - det fungerar ej om vid Postbus pengarna är förlorat och vid Flixbus far man pengarna tillbaka vid storneringar. Ocksa DB-tyska järnvägen har redan ändrats manga villkorer, priser, tilbud m.fl. p.g.a. stora trycket fra Flixbus - varje vecka byte mer personer fra taget till fjärrbuss i tyskland. Om folket tänkar vid "fjärrbuss" direkt mot "Flixbus" - sa är det perfekt för Flixbus.
Och tänk ocksa pa rabatter, Flixbus maste beställas nu varje ar ca. 300-400 nya fjärrbussarna. Da far man naturligtvis största rabatter vid bussproducenten. Samma är det med Stagecouch-gruppen som varje ar beställar fler än 1000 nya bussarna. Och tänk pa kontorspersonalen, fra en viss storlek maste man har alla avdelingar (controlling, marknadsföring, personalavdelningen, graphicdesign, webdesign, kundtjänst, facebook-sidan, tidtabeller, prisbildning m.fl.) Om man nu har 100 bussar i drift är det för kontorspersonalen mer effektivt än om man har endast 30 eller 40 bussar i drift.
Det kan ocksa finns 2 stora bolaget i branchen, f.eks. Viking-Line + Tallink-Silja eller ALDI + LIDL i Tyskland som har nästan samma marknadsandel och bestämma livsmedelpriser i Tyskland theoretisk gemensamt.
Och till slutet ökar värde fra bolaget om det är störst och har största marknadsandelen. Kanske ägaren vill sälja bolaget en dag - sa far han mycket mer pengarna om han är Nr. 1 i branchen. Alla vill bli Nr. 1 normaltvis - tänk pa Volkswagen. Toyota är lite större - men VW vill bli absolut största... .
[Men hur var det med Finland ? Det fanns 7 olika fjärrbussbolaget med mer än 1 linje 2013 - och 2016 finns kvar 3 (?) efter Onnibus-marknadsinträde. I
jag vet inte varifrån bussexperte fått det till att vi i Finland skulle ha bara 3 (av 7) fjärrbussbolag kvar efter att Onnibus kom in. Alla gamla bolag finns nog kvar, Pohjolan Liikenne, Expressbus med Savonlinja, Paunu, Pekola och Vainio, samt bl.a. Koiviston Auto-gruppen med Jyväskylän Liikenne och Satakunnan Liikenne, som iofs minskat trafiken pga Onnibus på vissa linjer, men istället kom ju nya grupper som kortvariga bolag Onniexpress och Åbus, som köptes upp av Onnibus strax före jul. Dessutom finns mindre bolag som Vuorela och Töysän Linja mfl.
h. Robert
Tackar för updatering fra Finland - men det är ocksa fragan om hur man räknar:
1) Pohjolan Liikenne
2) Expressbus.fi
3) Koivisto-Auto
4) Onnibus
Tillkommer flera mindre som Pori-Onniexpress, Vuorela m.fl. .
Men det är mycket bättre sa at det finns nästan alla kvar. Sa finns nu i dag mycket större tilbud för alla finska resenär än tidigare.
Måste rätta ett fel, Savonlinja kör fr.o.m. 1.1.2016 snabb/expressturerna under eget namn, inte längre i ExpressBus namn och så hade jag glömt att Länsilinjat kör i ExpressBus färger.
http://www.expressbus.fi/sv/expressbus-swe/
Ok, tackar :)
Finns nagon info / grafik om aktuella marknadsandelar i Sverige eller Finland ?
Var snälla och titta här: http://www.fernbusse.de/wp-content/uploads/2016/01/marktanteile.png
Citat från: bussexperte skrivet 18 januari 2016, 16:14:35 PM
amerikanskt bolag pumpar in pengar i företaget då det går med förlust, så uppenbarligen funkar det inte
Om man startar en nytt företag, en ny verksamhet sa innebär detta normalt alltid förluster om första 1, 2, 3 aren. Det är ganska normalt ocksa i andra brancher. Om man p.g.a. startar linjer med 1,- € priser de första veckorna sa blir det start-förluster som är helt normalt. Man maste nu ocksa ställs in kontors-personalen, hyra en kontor m.fl. men första biljetten kan säljas i höst eller vintern kanske. At kommar at verksamheten inställs plötsligt ser jag inte. Sa är det normalt at Flixbus har förluster och Onnibus ocksa, men kanske at dom har vinst fra 2017/2018.
At bli Nr. 1 i branchen har manga fördelar. F. eks. är man sa normaltvis alltid i TV och tidningar om det gällar jämföring med taget eller bil. Sa far man mycket gratis reklam och uppmärksamhet, Flixbus finns i Tyskland varje vecka i en TV-reportage, denna vecka f.eks. i "Undercover-Boss". Tänk pa: McDonalds=Hamburgerrestaurant/Snabbmat - IKEA=möbelhuset - LIDL=billigt livsmede - Nutella=nougatkräm - sociala nätet=Facebook - spice soppor=Maggi - sandwich=Subway - gatukök=Sibylla. Där finns alltid flera konkurrenter - men största är ledande i branchen oftast och absolut viktigast. Flixbus har i Tyskland ca. 70% marknadsandel. Sa dom dikterar prisniveau och vissa andra saker. Om Flixbus höjer priser - alla andra kan höjer ocksa lite och tvärtom. Om Flixbus maste sänkas sina priser för at fa bussen mer fullbokade - alla andra maste ocksa gar ner med prisen. Postbussen har nagra veckorna sen kopiat Flixbus-systemet med gratis storneringar - det fungerar ej om vid Postbus pengarna är förlorat och vid Flixbus far man pengarna tillbaka vid storneringar. Ocksa DB-tyska järnvägen har redan ändrats manga villkorer, priser, tilbud m.fl. p.g.a. stora trycket fra Flixbus - varje vecka byte mer personer fra taget till fjärrbuss i tyskland. Om folket tänkar vid "fjärrbuss" direkt mot "Flixbus" - sa är det perfekt för Flixbus.
Och tänk ocksa pa rabatter, Flixbus maste beställas nu varje ar ca. 300-400 nya fjärrbussarna. Da far man naturligtvis största rabatter vid bussproducenten. Samma är det med Stagecouch-gruppen som varje ar beställar fler än 1000 nya bussarna. Och tänk pa kontorspersonalen, fra en viss storlek maste man har alla avdelingar (controlling, marknadsföring, personalavdelningen, graphicdesign, webdesign, kundtjänst, facebook-sidan, tidtabeller, prisbildning m.fl.) Om man nu har 100 bussar i drift är det för kontorspersonalen mer effektivt än om man har endast 30 eller 40 bussar i drift.
Det kan ocksa finns 2 stora bolaget i branchen, f.eks. Viking-Line + Tallink-Silja eller ALDI + LIDL i Tyskland som har nästan samma marknadsandel och bestämma livsmedelpriser i Tyskland theoretisk gemensamt.
Och till slutet ökar värde fra bolaget om det är störst och har största marknadsandelen. Kanske ägaren vill sälja bolaget en dag - sa far han mycket mer pengarna om han är Nr. 1 i branchen. Alla vill bli Nr. 1 normaltvis - tänk pa Volkswagen. Toyota är lite större - men VW vill bli absolut största... .
Du nämner Lidl, när de kom till sverige för c:a 15 år sedan, var de en del som trodde Ica och coop skulle försvinna, men så har inte skett, liksom tyska Media Markt som också kom till sverige för 6-7 år sedan, dom trodde dom kunde konkurrera ut de inhemska kedjorna, visserligen har några försvunnit, med de största (elgiganten och Siba) finns kvar, och Media Markt blöder betydligt mer än elgiganten...
vad gäller bussköp, så är de inte bara tyska flixbus som gör stora inköp och kan få bra pris, även Swebus/Nobina gör stora inköp varje år och kan säker få minst lika förmånliga rabatter...
Visst finns det fördelar med att vara störst. Det är dock inget man når med en gång.
Nu måste jag säga att jag tror ofta att den modell som bussexperte beskriver fungerar mycket väl. Jag tror exempelvis att MTRExpress som konkurrerar med Sj om tågtrafiken mellan Stockholm och Göteborg skulle ha använt den metoden. Där finns nämligen en relativt stor grupp resande - och särskilt om man räknar in flyget också. Nu kör man efter nästan ett år fortfarande mest med halvtomma eller nästan tomma avgångar. Med en sådan dålig affärsplan borde man aldrig ha startat verksamheten.
Men även om man säljer biljetter för 1 Euro mellan Göteborg och Stockholm, så får man inte så många extra resande - förutom de man lockar över från Netbuss. För de allra flesta är det nämligen värt att lägga till 150 kronor och åka tåget på 3 timmar, istället för 6-7 timmar med buss. Det senare gör man ju bara om man inte har något annat alternativ. 6-7 timmar är ju också alldeles för lång restid, för att man ska göra det som en weekend-resa. Endera får man åka på natten, eller så måste man nästan åka hem, innan man har kommit dit. Det är det som är skillnaden mot Tyskland där man har regioner med någon miljon invånare med några timmars restid.
Men för att få alla fördelar så räcker det inte med att kunna lägga en stor order på bussar (specifika krav som ändå måste till för olika marknader drar också upp en del av kostnaderna). Men ett bolag som Nobina (som kör Swebus) har en flotta på omkring 3500 fordon, vilket innebär att man köper omkring 350 bussar per år! Då är man ganska stark i förhandlingar om bussar också.
Swebus använder ju redan underentreprenörer och partners för att köra en del av trafiken, vilket gör den mycket kostnadseffektiv. Genom att exempelvis Swebus genom Nobina kör så mycket allmän kollektivtrafik, så har man de overheadfördelar runt administration av trafiken som behövs. Internet och sådant är ju små kostnader i sammanhanget. Där har man ju mycket lättare än om Flexibus ska ordna ett kontor i Sverige för bara den här trafiken. Man måste ju - även om man gör mycket från huvudkontoret - ändå ha en organisation i landet. Det blir dyrt att bygga upp, oavsett om man kör genom underentreprenörer eller ej.
Swebus har ju också väldigt lång erfarenhet på marknaden. Man har redan hunnit testa en del idéer (som att ha tät trafik mellan Uppsala och Stockholm och mellan Stockholm och Arlanda) bara för att konstatera att det är marknader som det inte går att konkurrera på.
skulle försvinna
Jag har inte sagt, att Swebus "skulle försvinna" - men det blir säkert nagra förändringar med priser, bussarna m.fl. om Flixbus kommar.
Det blir spännande at ser. Titta en gang till här: http://www.fernbusse.de/wp-content/uploads/2016/01/marktanteile.png
Grafiken är aret 2015. 2012 hade "gamla" Eurolines+Berlinlinienbus tillsammen 100% marknadsandel - och i dag är det 9% endast.
åka tåget på 3 timmar, istället för 6-7 timmar med buss
Det är onödigt langsamt fra busserna i dag. Göteborg-Stockholm är 470km - nästan hela sträckningen motorväg utan nagra km mellan Ulricehamn och Jönköping. I Tyskland kör fjärrbussarna 275km motorväg mellan HamburgCentral och BerlinUTegel i 3 timmar. Sa kan man köra Göteborg-Stockholm ocksa bekvämt i ca. 5:10 eller 5:20 inkluderat 5min paus för förarbyte i Jönköping där finns bussterminalen strax nära vägen. Och manga taget tar 3:20 - sa är skillnaden mot 5:10 betydligt mindre än i dag. Men naturligtvis kan det bli stor konkurranse med MTR, SJ, Swebus och Nettbuss - men med taget har man normalt alltid högre driftskostnader än med en 90-platser Euro6-dubbeldäckare som kör vid konstant 100km/t med ca. 20 liter diesel per 10 mil. ((Vad är aktuellt diesel-prisen i Sverige ? I Teneriffa kostar det endast 0,70 Euro !))
Realistisk Eksempel: 90 platser x 100:-SEK per biljett = 9000:- SEK x 2 (retur) = 18.000:- SEK per 12 timmers-omlopp i kassan.
Kostnader: Driftkostnader ca. 940km + 12 timmer förarelön = ? Är det bra vinst kvar eller inte ? 2 omlopp i 24-timmer = 36.000 SEK per buss... .
Och hur mycket personer byte snabbt fra andra bussarna, taget och egen bil mot splitternya komfortabla bussarna där biljetten kostar endast en hundralapp ? Säkert sparar man med taget ca. tid fra en futbollsspel, men glöm ej, at de flesta tagbiljetten är mycket dyrare än 150:- eller 185:- SEK och är ej avbokningsbar. Vid Flixbus kan du stornerar gratis upp till 15minuter före avgang alltid.
För dom andra byerna maste man köra en egen linje (Stockholm-(Nyköping/Skavsta)-Norrköping-Linköping-Mjölby-Jönköping-(Ulricehamn)-Boras-(LandvetterFlygplats)-Göteborg) som tar längre, men där kan man sälja varje plats 2 ganger (f. eks. Stockholm-Linköping + Jönköping-LandvetterFlygplats).
Nobina (som kör Swebus) har en flotta på omkring 3500 fordon
Det är bra om där finns stora bolaget och finanskraft bakom - men om Swebus inte nu öppnar en stor antal nya linjer är man snabbt en liten företag i fjärrbussbranchen jämfört med Flixbus och spelar snart nästan ingen roll mer som Berlinlinienbus i Tyskland i dag. Flixbus kommar med en stort antal linjer förmodligen (f. eks. Mora-Rättvik-Leksand-Borlänge-Avesta-Enköping-Stockholm eller Gävle-Sandviken-Falun-Borlänge-Ludvika-Kopparberg-Lindesberg-Örebro-Motala-Mjölby-Tranas-Eksjö-Vetlanda-Emmaboda-Karlskrona (eller mot Växjö-Tingsryd-Karlshamn). Om nu en tjej/killar fra Emmaboda eller Tingsryd ska studera i Uppsala eller Umea f.eks. och där finns endast Flixbus hemma i Smaland som landstäckande bussbolaget. Bokar de hela vägen med Flixbus (inkluderat eventuellt byte) eller boka de nagon transportmedel plus byte till Swebus nagonstans ??? Det är största problemet fra alla konkurrenterna i Tyskland aktuellt - Flixbus bjuder pa de flesta förbindelse, avganger och har oftast monopolet i manga mindre byerna men alla linjer och avgangar fra alla konkurrenterna har Flixbus satsar pa egna parallela avganger. Sa det betyder at theoretisk alla passagerare behövs endast Flixbus - man maste ej har konkurrenterna för at resa fra A till B - och därför är Flixbus ocksa ej billigast - dom andra maste gar ner med prisen för at fa bokningar.
(Endast som Info: I Tyskland fanns Berlinlinienbus + Eurolines alltid, ocksa före marknadsöppningen 2013)
Bussterminalen i Jönköping ligger en bra bit ifrån motorvägen.
Nej det här tror jag inte ett dugg på
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 19 januari 2016, 22:14:20 PM
Bussterminalen i Jönköping ligger en bra bit ifrån motorvägen.
Nej det här tror jag inte ett dugg på
Jag kan trösta dig med en sak:
Det gör vi andra inte heller...
Citat från: bussexperte skrivet 19 januari 2016, 17:56:04 PM
Om nu en tjej/killar fra Emmaboda eller Tingsryd ska studera i Uppsala eller Umea f.eks. och där finns endast Flixbus hemma i Smaland som landstäckande bussbolaget. Bokar de hela vägen med Flixbus (inkluderat eventuellt byte) eller boka de nagon transportmedel plus byte till Swebus nagonstans ???
Man skall ha med sig att inrikesflyget också är ganska prisvärt på sina håll om man är ute i tid..
Från de mindre orterna här nere i Småland (beakta att till exempel Emmaboda endast har runt 5000 invånare) och norrut finns egentligen tre alternativ - tåg hela vägen, tåg kombinerat med flyg eller buss. Flygpriserna exempelvis Kalmar-Stockholm ligger ofta lägre än tåg Kalmar-Stockholm om man bokar i tid, och då kommer man upp på en timme (och då är det värt att ta sig in till Kalmar). Från Bromma finns dessutom anslutningsflyg till i stort sett hela norra Sverige. Kalmar-Stockholm med buss är relativt billigt men tar ganska många timmar och för högst personlig del är det ofta sista utvägen, och isåfall blir det oftast med Silverlinjen som kör med paus på vägen upp, men inte går inom varje ort på vägen som Swebus gör.
På sträckan Kalmar-Stockholm gjordes ju ett försök för några år sedan ett försök med "Stockholmsexpressen", som dock inte slutade så väl för det bolag som körde trafiken.
Sedan har ju inte dålig lönsamhet gjort att företag struntat i att försöka starta expressbusstrafik i Sverige, Se bara på den nya Arlandatrafiken med Airshuttle som verkar tycka det är kul att köra runt med tomma bussar. Fast där har man förvisso valt att inte starta något priskrig...
Men - det kommer nog vara svårt att hitta någon svensk partner att samarbeta med. Inte minst eftersom expressbusstrafik kräver att man har lägenheter och annat, eller förare stationerade på andra orter (såsom Jönköping).
Ska man expandera på svenska marknaden utan att använda sig av underentreprenörer, krävs det mycket kapital. Svårt att se när bolagen tycks göra stora förluster att man skulle ha några större summor att expandera för på nya marknader.
Svenska marknaden är som sagts här ganska mogen i ett avlångt land med stora avstånd och liten befolkning. Mycket har man redan provat på också. Det gör att det nog är en av de sista marknaderna som det är värt att satsa på. Men att någon kommer försöka förr eller senare är jag övertygad om.
Även Swebus har ju haft mer snabba turer till Göteborg, som tagit ungefär 6-timmar. Har själv åkt ibland från Göteborg (om än det var många år sedan nu) och det brukade väl vara 5-10 passagerare kvar till Stockholm om man åkte natturen. Det är ju orsaken till att man nuförtiden kör via flygplatser och andra viktiga målpunkter för nattresenärerna.
Lingmerths kör Växjö - Stockholm Svenska Buss
Nils Buss Målila - Stockholm Svenska Buss
Tvärt om vad som finns noterat ovan.